Toelichting bij COM(2015)656 - Standpunt EU betreffende een wijziging van bijlage XXI (Statistiek) bij de EER-overeenkomst (statistieken over de uitgaven voor gezondheidszorg)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Het Gemengd Comité van de EER dient met het oog op de nodige rechtszekerheid en homogeniteit van de interne markt alle relevante EU-wetgeving zo spoedig mogelijk na de vaststelling ervan in de EER-Overeenkomst op te nemen.

2. RESULTATEN VAN DE RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDE PARTIJEN EN EFFECTBEOORDELING

Het ontwerpbesluit van het Gemengd Comité van de EER (dat aan dit voorstel voor een besluit van de Raad is gehecht) beoogt de wijziging van bijlage XXI (Statistiek) bij de EER-overeenkomst door Verordening (EU) 2015/359 van de Commissie van 4 maart 2015 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 1338/2008 van het Europees Parlement en de Raad betreffende statistieken over de uitgaven voor gezondheidszorg en de financiering daarvan 1 , erin op te nemen.

Motivering van de gevraagde aanpassingen bij de opname van Verordening (EU) 2015/359 in de EER-overeenkomst

Relevante bepalingen:

Artikelen 3 en 5; verstrekking van gegevens met betrekking tot ambulante curatieve zorg (HC.1.2), ambulante revalidatie (HC.2.2), ambulante langdurige zorg (gezondheid) (HC.3.2) en financieringsregelingen van ondernemingen (HF.2.3).

Motivering en voorgestelde oplossing:

Gegevens met betrekking tot ambulante zorg (curatieve zorg, revalidatie en langdurige zorg) en financieringsregelingen van ondernemingen zijn niet beschikbaar in Liechtenstein en zijn niet relevant op nationaal niveau. Volgens beginsel 11 van de praktijkcode Europese statistieken moeten Europese statistieken beantwoorden aan de behoeften van de gebruikers; er moet worden voldaan aan prioritaire behoeften en daaraan moet ook in de werkprogramma's voor Eurostat en de nationale bureaus voor de statistiek aandacht worden besteed. Omgekeerd betekent dit dat geen statistische gegevens moeten worden verzameld die niet beantwoorden aan de behoeften van de gebruikers.

HC.1.2, HC.2.2, HC.3.2 – Gegevens over ambulante zorg (curatieve zorg, revalidatie en langdurige zorg):

Medische zorgverleners in Liechtenstein registreren alleen gegevens over hun activiteiten onder de categorieën intramurale of extramurale zorg. Het onderscheid tussen poliklinische zorg en ambulante zorg is er niet gebruikelijk. Derhalve zijn er geen gegevens beschikbaar. Ambulante curatieve zorg (HC.1.2) is evenwel opgenomen in poliklinische curatieve zorg (HC.1.3.), ambulante revalidatie (HC.2.2) is opgenomen in poliklinische revalidatie (HC.2.3) en ambulante langdurige zorg (gezondheid) (HC.3.2) is opgenomen in poliklinische langdurige zorg (HC.3.3).

Derhalve wordt de volgende aanpassing voorgesteld:

"Liechtenstein is vrijgesteld van het verstrekken van afzonderlijke gegevens over ambulante curatieve zorg (HC.1.2), ambulante revalidatie (HC.2.2) en ambulante langdurige zorg (gezondheid) (HC.3.2), die worden opgenomen in de gegevens die worden verstrekt over respectievelijk poliklinische curatieve zorg (HC.1.3.), ambulante revalidatie (HC.2.3) en poliklinische langdurige zorg (HC.3.3)."


HF.2.3. – Financieringsregelingen van ondernemingen:

Informatie over financieringsregelingen van ondernemingen is niet beschikbaar in Liechtenstein. Daarnaast vertegenwoordigen de uitgaven voor de gezondheidszorg in ondernemingen een zeer klein gedeelte van de totale uitgaven voor gezondheidszorg en zou het verzamelen van deze informatie dus een buitensporige last voor Liechtenstein vormen. De aan Liechtenstein toegekende vrijstelling voor het verstrekken van gegevens voor HF.2.3 zal continu worden heroverwogen door de overeenkomstsluitende partijen bij de EER-overeenkomst op basis van de informatie die door het bureau voor statistiek van Liechtenstein wordt verstrekt. Het bureau zal Eurostat op de hoogte stellen wanneer uitgaven voor financieringsregelingen van ondernemingen in Liechtenstein niet langer als verwaarloosbaar kunnen worden beschouwd.

Derhalve wordt de volgende aanpassing voorgesteld:

"Liechtenstein is vrijgesteld van het verstrekken van gegevens over financieringsregelingen van ondernemingen (HF.2.3). Deze vrijstelling is onderworpen aan een toetsing door het Gemengd Comité van de EER wanneer uit de door Liechtenstein verstrekte cijfers blijkt dat de uitgaven voor financieringsregelingen van ondernemingen in Liechtenstein niet langer verwaarloosbaar zijn."

3. JURIDISCHE ASPECTEN VAN HET VOORSTEL

Overeenkomstig artikel 1, lid 3, van Verordening (EG) nr. 2894/94 van de Raad houdende bepaalde wijzen van toepassing van de EER-Overeenkomst stelt de Raad met betrekking tot dit soort besluiten op voorstel van de Commissie het standpunt van de Unie vast.

De Commissie dient het ontwerpbesluit van het Gemengd Comité van de EER bij de Raad in tot vaststelling als het standpunt van de Unie. De Commissie hoopt dit standpunt zo spoedig mogelijk in het Gemengd Comité van de EER te kunnen uiteenzetten.