Toelichting bij COM(2015)545 - Gewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting 2015 eigen middelen Europese toezichthouder voor gegevensbescherming

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 19.10.2015


COM(2015) 545 final

ONTWERP VAN GEWIJZIGDE BEGROTING Nr. 8
BIJ DE ALGEMENE BEGROTING 2015

EIGEN MIDDELEN
EUROPESE TOEZICHTHOUDER VOOR GEGEVENSBESCHERMING


Gezien:

– het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name op artikel 314, in samenhang met het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 106bis,

– Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie 1 , en met name artikel 41,

– de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2015, die op 17 december 2014 is goedgekeurd 2 ,

– de gewijzigde begroting nr. 1/2015 3 , die op 28 april 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 2/2015 4 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 3/2015 5 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 4/2015 6 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 5/2015 7 , die op 7 juli 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 6/2015 8 , die op 14 oktober 2015 is goedgekeurd,

– de gewijzigde begroting nr. 7/2015 9 , die op 14 oktober 2015 is goedgekeurd,

dient de Europese Commissie bij het Europees Parlement en de Raad het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 8 bij de begroting 2015 in.

2.

WIJZIGINGEN IN DE STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING


De wijzigingen in de staat van ontvangsten en uitgaven per afdeling zijn beschikbaar via EUR-Lex: ( eur-lex.europa.eu/budget/www/index-en ). Ter informatie is een Engelse versie van de wijzigingen in de staat van ontvangsten als budgettaire bijlage bijgevoegd.

INHOUDSOPGAVE

Inleiding



3.

2. Eigen middelen


4.

2.1.Traditionele eigen middelen


5.

2.2.Saldi van de btw- en bni-middelen


6.

2.3.Overige ontvangsten


7.

2.4.Bni-bijdragen aan de eigen middelen


8.

3. De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (Afdeling IX)



1. Inleiding

Dit ontwerp van gewijzigde begroting (OGB) nr. 8 voor 2015 heeft betrekking op het volgende:

– een herziening van de raming van de traditionele eigen middelen (douanerechten),

– de budgettering van de rest van de saldi van de btw- en bni-middelen voor 2014,

– de budgettering van de saldi van de btw- en bni-middelen voor 2015,

– een actualisering van de raming van andere ontvangsten,

– een vermindering van zowel de vastleggings- als de betalingskredieten in de begroting van de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming met 123 474 EUR.

Het totale effect op de ontvangsten is een vermindering van de op het bni gebaseerde bijdrage met 9,4 miljard EUR.

2. Eigen middelen

Overeenkomstig artikel 16 van Verordening (EG, Euratom) nr. 1150/2000 van 22 mei 2000 10 heeft de Commissie de ramingen van de eigen middelen herzien. Het betreft in het bijzonder de traditionele eigen middelen en de saldi van de btw- (belasting over de toegevoegde waarde) en bni- (bruto nationaal inkomen) middelen.

2.1.Traditionele eigen middelen

De Commissie stelt voor om de traditionele eigen middelen (TEM) in hoofdstuk 12 van de ontvangsten met 800 miljoen EUR te verhogen ter weerspiegeling van de tot dusver waargenomen trend in de ter beschikking van de begroting gestelde douanerechten. Indien door de nieuwe gegevens voor het laatste kwartaal van het jaar deze raming aanzienlijk moet worden gewijzigd, kan de Commissie haar cijfers in de loop van de begrotingsprocedure herzien.

2.2.Saldi van de btw- en bni-middelen

9.

Rest van de saldi van de btw- en bni-middelen voor 2014


In november 2014 heeft de Commissie de btw- en bni-saldi voor 2013 en voorgaande jaren berekend. In principe hadden deze saldi de eerste werkdag van december 2014 op de eigenmiddelenrekening moeten worden geboekt. Omdat deze saldi uitzonderlijk hoog waren (9,5 miljard EUR) heeft de Raad op basis van het voorstel van de Commissie op 18 december 2014 Verordening (EU, Euratom) nr. 1377/2014 11 aangenomen, op grond waarvan het de lidstaten met terugwerkende kracht werd toegestaan om, onder bepaalde voorwaarden, de terbeschikkingstelling van de btw- en bni-saldi uit te stellen tot de eerste werkdag van september 2015.

Lidstaten die gebruik wensen te maken van een uitgestelde terbeschikkingstelling, dienden vóór de eerste werkdag van december 2014 een formeel verzoek met een betalingsschema bij de Commissie in te dienen. 6 lidstaten hebben op grond daarvan hun betalingen tot 2015 uitgesteld.

Op 17 december 2014 keurden het Europees Parlement en de Raad GB 5/2014 goed 12 , waarbij de in 2014 ter beschikking gestelde btw- en bni-saldi in de begroting voor 2014 werden opgenomen, ten belope van ongeveer 4 miljard EUR.

Op 1 september 2015 waren alle uitgestelde betalingen van de btw- en bni-saldi voldaan. Bijgevolg stelt de Commissie voor om een bedrag van 5 723,9 miljoen EUR (een negatief bedrag van 211 miljoen EUR voor de btw-saldi in hoofdstuk 31 en een positief bedrag van 5 934,9 miljoen EUR voor de bni-saldi in hoofdstuk 32) in de begroting op te nemen.

10.

Saldi van de btw- en bni-middelen voor 2015


Tegen de eerste werkdag van december 2015 moeten de lidstaten de saldi van de btw- en bni-middelen voor 2014 en de daaraan voorafgaande jaren ter beschikking stellen. Met betrekking tot saldi van de btw- en bni-middelen van vorige jaren, stelt de Commissie op grond van de beschikbare informatie voor om een bedrag van 18,2 miljoen EUR te boeken voor de btw-saldi en een bedrag van 1 391,2 miljoen EUR voor de bni-saldi, wat in totaal neerkomt op 1 409,4 miljoen EUR en een overeenkomstige verlaging van de bni-bijdragen van de lidstaten 13 . Dit positieve bedrag heeft betrekking op de hoofdstukken 31 14 en 32 15 van de ontvangstenzijde van de begroting.

Op dit moment hebben de berekeningen met betrekking tot de saldi van de lidstaten nog steeds een voorlopig karakter, als gevolg van de verificatie van de bni- en btw-gegevens die thans plaatsvindt. De Commissie kan in de loop van deze OGB-procedure de cijfers dus nog herzien.

2.3.Overige ontvangsten

Gezien de bedragen die dit jaar al zijn ontvangen of waarschijnlijk worden ontvangen, wordt voorgesteld om de oorspronkelijke raming te verhogen met een nettobedrag van 1 470 miljoen EUR. In de onderstaande tabel zijn de cijfers voor de betreffende ontvangsten vermeld:


Onderdeel ontvangsten
Begroting 2015OGB 8/2015Nieuw bedrag
5 2 1 — Opbrengst van uitgezette of uitgeleende middelen, bankrenten en andere renten geïnd op de rekeningen van gesubsidieerde organisaties die aan de Commissie worden overgemaakt10 000 00040 000 00050 000 000

7 0 0 0 — Invorderbare rente wegens te late overmakingen op de rekeningen bij de schatkisten van de lidstaten5 000 0005 000 00010 000 000
7 0 1 — Interest voor betalingsachterstand en overige rente op boeten15 000 00030 000 00045 000 000
7 1 0 — Geldboeten, dwangsommen en andere sancties100 000 0001 315 000 0001 415 000 000
7 1 2 — Aan de lidstaten opgelegde dwangsommen en forfaitaire bedragen wegens niet-nakoming van een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie waarin wordt vastgesteld dat een lidstaat de krachtens het Verdrag op hem rustende verplichtingen niet is nagekomenp.m50 000 00050 000 000
8 1 0 — Aflossingen op en renteopbrengst van in het kader van de financiële samenwerking met derde landen van het Middellandse Zeegebied verstrekte speciale leningen en risicodragend kapitaalp.m30 000 00030 000 000
Totaal130 000 0001 470 000 0001 600 000 000


2.4.Bni-bijdragen aan de eigen middelen

Het totale effect van dit OGB 8/2015 op de bni-bijdragen van de lidstaten, rekening houdende met de herziene ramingen van de traditionele eigen middelen, de btw- en bni-saldi, de hogere overige ontvangsten, zoals hierboven aangegeven, en de vermindering van de betalingskredieten voor de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming is een verlaging met 9 403,4 miljoen EUR.

LidstaatGewijzigde begroting nr. 6/2015Ontwerp van gewijzigde begroting nr. 8/2015Nieuw bedrag
BELGIË2 948 138 218- 271 023 955
2 677 114 263
Bulgarije300 569 728- 27 631 539
272 938 189
Tsjechië1 042 222 019- 95 812 038
946 409 981
Denemarken1 961 742 240- 180 344 034
1 781 398 206
Duitsland21 864 405 229-2 010 006 69919 854 398 530
Estland142 812 302- 13 128 812
129 683 490
Ierland1 170 159 800- 107 573 428
1 062 586 372
Griekenland1 281 873 093- 117 843 293
1 164 029 800
Spanje7 815 907 916- 718 520 678
7 097 387 238
Frankrijk15 814 431 821-1 453 829 34414 360 602 477
Kroatië302 256 027- 27 786 561
274 469 466
Italië11 502 867 468-1 057 464 88110 445 402 587
Cyprus118 108 966- 10 857 822
107 251 144
Letland179 251 974- 16 478 732
162 773 242
Litouwen265 124 885- 24 373 075
240 751 810
Luxemburg220 672 982- 20 286 587
200 386 395
Hongarije749 838 714- 68 933 082
680 905 632
Malta57 924 570- 5 325 038
52 599 532
Nederland4 802 411 377- 441 488 298
4 360 923 079
Oostenrijk2 333 565 332- 214 525 934
2 119 039 398
Polen2 913 421 073- 267 832 388
2 645 588 685
Portugal1 245 527 807- 114 502 050
1 131 025 757
Roemenië1 106 037 387- 101 678 620
1 004 358 767
Slovenië267 427 364- 24 584 744
242 842 620
Slowakije537 365 257- 49 400 281
487 964 976
Finland1 452 033 370- 133 486 220
1 318 547 150
Zweden3 135 321 563- 288 231 821
2 847 089 742
Verenigd Koninkrijk16 756 318 720-1 540 417 52015 215 901 200
Artikel 1 4 0 — Totaal102 287 737 202-9 403 367 47492 884 369 728

3. De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (Afdeling IX)

Overeenkomstig artikel 41, lid 2, van het Financieel Reglement heeft de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) de Commissie gevraagd namens hem een ontwerp van gewijzigde begroting in te dienen. Het doel is om zowel de vastleggingskredieten als de betalingskredieten (niet-gesplitste uitgaven) met 123 474 EUR te verlagen.

De procedure voor de selectie van de nieuwe Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming en de adjunct-toezichthouder was niet voltooid bij het opstellen van de ontwerpbegroting voor 2015. Daarom werden veiligheidshalve de nodige kredieten gevraagd om te voorzien in het duurste scenario, namelijk de vervanging van beide leden van de EDPS. Uiteindelijk is de voormalige adjunct-Toezichthouder aangesteld als nieuwe Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming, waardoor een deel van de tijdelijke toewijzing (56 160 EUR) onbenut zal blijven.

In verband met gewijzigde begrotingen die zijn aangenomen door de raad van bestuur van het Vertaalcentrum is dit jaar een bedrag van EUR 67 314 teruggestort aan de EDPS. Deze extra bestemmingsontvangsten waren niet opgenomen in de raming en leiden tot een overeenkomstige vermindering van de behoeften aan nieuwe kredieten. Conform het beginsel van goed financieel beheer, is de EDPS van oordeel dat dit bedrag moet worden gerestitueerd aan de algemene begroting van de EU.

(1) PB L 298 van 26.10.2012, blz. 1;
(2) PB L 69 van 13.3.2015, blz. 1;
(3) PB L 189 van 17.7.2015.
(4) PB L 261 van 7.10.2015.
(5) PB L 261 van 7.10.2015.
(6) PB L 261 van 7.10.2015.
(7) PB L 261 van 7.10.2015.
(8) PB L XXX van XX.XX.XXX
(9) PB L XXX van XX.XX.XXX.
(10) PB L 130 van 31.5.2000, blz. 1;
(11) PB L 367 van 23.12.2014, blz. 14.
(12) PB L 73 van 17.3.2015, blz. 468.
(13) De opneming van dit bedrag in de begroting moet een financieel tegenwicht vormen voor de btw- en bni-saldi die de lidstaten op de eerste werkdag van december 2015 moeten afdragen.
(14) Saldi en aanpassing van de saldi van de btw-middelen betreffende voorafgaande begrotingsjaren als gevolg van de toepassing van artikel 10, leden 4, 5, en 8, van Verordening (EG, Euratom) nr. 1150/2000.
(15) Saldi en aanpassing van de saldi van bni/bnp-middelen betreffende voorafgaande begrotingsjaren als gevolg van de toepassing van artikel 10, leden 6 tot 8, van Verordening (EG, Euratom) nr. 1150/2000.