Toelichting bij COM(2015)417 - Standpunt EU in Gemengd Comité EU-EVA over vereenvoudiging formaliteiten in het goederenverkeer en toetreden Servië tot de overeenkomst over gemeenschappelijk douanevervoer

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De Overeenkomst inzake de vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer en de Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer zijn op 20 mei 1987 gesloten tussen de Europese Gemeenschap en de EVA-landen.

De mededeling van 2001 van de Europese Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over een strategie ter voorbereiding van de kandidaat-lidstaten op de toetreding tot de EG-EVA-verdragen van 1987 betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer en inzake de vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer, gevolgd door de mededeling van 2010 van de Europese Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over een strategie ter voorbereiding van bepaalde buurlanden op toetreding tot beide overeenkomsten en door de conclusies van de Raad van 14 april 2011 waarin de aanpak in de twee mededelingen wordt bevestigd, voorzien in steun voor een aantal landen bij hun inspanningen om toe te treden tot de overeenkomsten.

Het doel van dit besluit is de aanneming van het gemeenschappelijk standpunt van de EU over ontwerpbesluit nr. .../2015 van het Gemengd Comité EU-EVA voor de vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer en over ontwerpbesluit nr. .../2015 van de Gemengde Commissie EU-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer' waarbij de Republiek Servië wordt uitgenodigd toe te treden tot de overeenkomsten.

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Er zijn geen bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Het voorstel is in overeenstemming met de strategie om het concurrentievermogen van de EU en de economische groei te bevorderen.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Bij de overeenkomsten worden maatregelen vastgesteld ter vereenvoudiging van het goederenverkeer tussen de Europese Unie en de Republiek IJsland, de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië, het Koninkrijk Noorwegen, de Zwitserse Bondsstaat en de Republiek Turkije.

De Republiek Servië heeft een verzoek ingediend om tot de overeenkomsten toe te treden en voldoet aan de juridische, structurele en automatiseringsvoorwaarden daarvoor.

Overeenkomstig artikel 11, lid 3, van de Overeenkomst inzake de vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer en artikel 15, lid 3, van de Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer, nodigen het Gemengd Comité EU-EVA / de Gemengde Commissie EU-EVA bij besluit derde landen in de zin van respectievelijk artikel 1, lid 2, en artikel 3, lid 1, onder c), uit om toe te treden tot de overeenkomsten volgens de procedure van respectievelijk artikel 11 bis en artikel 15 bis.

Het Gemengd Comité EU-EVA / de Gemengde Commissie EU-EVA gaat tot een dergelijke uitnodiging over indien het land aantoont dat het in staat is de uitvoeringsvoorschriften voor de toepassing van de overeenkomsten na te leven.

In opdracht van de werkgroep EU-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer en vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer' heeft een evaluatiemissie die zich met name heeft vergewist van de aanpassing van de nationale douanewetgeving van de Republiek Servië, de opzet van de nodige structuren voor het beheer van de procedure en de invoering van het nieuwe geautomatiseerde systeem voor douanevervoer (NCTS) dat het mogelijk maakt de gemeenschappelijke regeling voor het douanevervoer toe te passen, vastgesteld dat aan de voorwaarden voor uitnodiging is voldaan.

Evenredigheid

Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

De voorgestelde maatregel is de enige mogelijke.

De voorgestelde maatregel brengt geen kosten met zich mee.

Keuze van het instrument

Voorgesteld(e) instrument(en): besluit.

Er zijn geen andere geschikte instrumenten.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Raadplegingen van belanghebbenden

Raadpleging van de lidstaten over en goedkeuring van ontwerpbesluit nr..../2015 van het Gemengd Comité EU-EVA voor de vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer en over ontwerpbesluit nr. .../2015 van de Gemengde Commissie EU-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer' met het oog op uitnodiging van de Republiek Servië om toe te treden tot de overeenkomsten heeft plaatsgevonden in het Comité douanewetboek — afdeling Douanestatus en douanevervoer, en met de partijen bij de overeenkomsten in de werkgroepen EU-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer' en 'Vereenvoudiging van de formaliteiten in het goederenverkeer'.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden:



gunstig advies.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Er hoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling

De toetreding tot de overeenkomsten maakt deel uit van de strategie voor de toetreding van de Republiek Servië tot de Europese Unie. De toetreding zal leiden tot aanpassing aan het 'acquis communautaire' op het gebied van het douanevervoer. De invoering van gemeenschappelijk douanevervoer in de Republiek Servië als alternatief voor de TIR-procedure zal het douanevervoer verder vereenvoudigen, de kosten verminderen en mogelijk zorgen voor een toename van de handel.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU.