Toelichting bij COM(2015)322 - Standpunt EU in de Algemene Raad van de Wereldhandelsorganisatie over de toetreding van Kazachstan tot de WTO

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De leden van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en de Republiek Kazachstan hebben de slotfase bereikt van de onderhandelingen over een overeenkomst over de voorwaarden voor de toetreding van de Republiek Kazachstan tot de organisatie. Deze onderhandelingen hebben 20 jaar geduurd en werden geopend toen de Republiek Kazachstan in 1996 een verzoek om toetreding tot de WTO indiende. Onder punt 5 hierna zijn de voorwaarden voor de toetreding samengevat.

De Commissie legt de voorwaarden voor toetreding van de Republiek Kazachstan tot de WTO ter goedkeuring voor aan de Raad en is van oordeel dat deze voorwaarden een evenwichtig en ambitieus pakket van marktopeningsverbintenissen vormen, die zowel voor de Republiek Kazachstan als voor zijn handelspartners in de WTO aanzienlijke voordelen zullen meebrengen.

Samenhang met bestaande beleidsinitiatieven op het beleidsterrein

Multilateralisme vormt de kern van de handelspolitiek van de EU en de EU steunt de toetreding van derde landen tot de WTO op juiste voorwaarden.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

In overeenstemming met het externe optreden van de EU zal het voorstel Kazachstan in het multilaterale handelsstelsel verankeren en de weg vrijmaken voor de invoering van een nieuwe partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en Kazachstan.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Uit hoofde van artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is een besluit van de Raad tot goedkeuring van de voorwaarden voor de toetreding van de Republiek Kazachstan tot de WTO vereist alvorens de EU die goedkeuring formeel in de WTO kan ondersteunen.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheid)

Niet van toepassing. Exclusieve bevoegdheid van de EU op het gebied van handel.

Evenredigheid

Een besluit van de Raad uit hoofde van artikel 218, lid 9, is vereist.

Keuze van het instrument

Een besluit van de Raad uit hoofde van artikel 218, lid 9, is vereist.

3. RESULTATEN VAN EVALUATIES ACHTERAF, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Evaluaties achteraf/"geschiktheidscontroles" van bestaande wetgeving

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Niet van toepassing.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Niet van toepassing.

Effectbeoordeling

Niet noodzakelijk. Een besluit van de Raad uit hoofde van artikel 218, lid 9, is vereist.

"Geschiktheidscontroles" van bestaande wetgeving en vereenvoudiging

1.

Het voorstel houdt geen verband met REFIT


Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplannen en toezicht-, evaluatie- en rapportageregelingen

2.

Niet van toepassing


Toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel

3.

Samenvatting van de voorwaarden van de toetreding


Lijsten van verbintenissen

Goederen (algemeen)

De douanetarieflijst van Kazachstan bestaat uit 11 812 nationale tariefposten (op 10-cijferniveau). Er zijn 2 441 tariefposten voor landbouwproducten, en 9 371 tariefposten voor andere dan landbouwproducten.

Kazachstan zal de tenuitvoerlegging van zijn verbintenissen met betrekking tot de geconsolideerde tarieven voltooien binnen 5 jaar na zijn datum van toetreding (2020). Voor de tariefposten met een ad-valorem tarief (10 602 van de 11 812) is het gemiddelde definitieve geconsolideerde tarief ("FBR" — 'final bound rate') in de toetredingslijst van Kazachstan 6,9 %.

De tarieven zijn in vele gevallen lager dan die van de Euraziatische Economische Unie. Kazachstan is voornemens aan de vrijstellingen waarop die tarieven gebaseerd zijn, een einde te maken en zijn tarieven aan te passen aan die van de Unie. Het proces begint niet eerder dan drie jaar en zes maanden na de volledige tenuitvoerlegging van de definitieve geconsolideerde tarieven en wordt gebaseerd op een daartoe in het verslag van de werkgroep aangewezen specifiek mechanisme (zie hieronder).

4.

Tarieven voor industrieproducten


– Het gemiddelde FBR voor andere dan landbouwproducten bedraagt 6 %.

– De hoogste gemiddelde tarieven (rond 8 % 10 %) doen zich voor ten aanzien van meubelen, glas en keramiek.

– Kazachstan biedt een rechtenvrije behandeling voor farmaceutische producten en IT-producten, door de definitieve geconsolideerde tarieven voor deze producten op 0 % te stellen.

– De hoogste tarieven bedragen 15 % voor bepaalde non-ferrometalen en meubilair.

– Er zijn enkele non-ad-valorem FBR-verbintenissen voor een aantal industrieproducten: specifieke tarieven voor textiel en schoeisel, en samengestelde tarieven voor gebruikte personenauto’s.

5.

Tarieven voor landbouwproducten


– Er is een ad-valorem verbintenis voor 71 % van de lijst van landbouwproducten van Kazachstan. De gemiddelde FBR-verbintenis voor die tariefposten is 8,3 %.

– In de landbouw bestaan de non-ad-valorem verbintenissen uit specifieke, gemengde en samengestelde FBR met name voor pluimvee, kaas, suikerwaren, wijn, gedistilleerde drank, vruchtensappen en rijst.

6.

Uitvoerrechten


De Republiek Kazachstan is verbintenissen aangegaan om voor 370 producten die voor EU-exporteurs van belang zijn, invoerrechten op te heffen, te verlagen en voor deze producten geen nieuwe uitvoerrechten in te stellen. Bovendien worden in geval van harmonisatie van uitvoerrechten binnen de Euraziatische Economische Unie de tarieven van Kazachstan verlaagd tot het laagste geconsolideerde recht door hetzij Kazachstan hetzij de Russische Federatie.

7.

Diensten


De Republiek Kazachstan zal verbintenissen betreffende markttoegang en nationale behandeling aangaan voor een groot aantal dienstensectoren, waaronder professionele, computer- en andere zakelijke diensten, communicatiediensten, diensten in de bouw, distributiediensten, diensten op het gebied van onderwijs, milieudiensten, financiële diensten (verzekeringen en banken), gezondheids- en sociale diensten, diensten op het gebied van toerisme en vervoerdiensten.

8.

In het protocol aangegane verbintenissen


In de laatste, multilaterale fase van het toetredingsproces hebben de WTO-leden er gezamenlijk naar gestreefd, de fundamentele verenigbaarheid van de handelswetgeving en -instellingen van Kazachstan met de WTO-voorschriften en -overeenkomsten te waarborgen door deze in het protocol van toetreding en het verslag van de werkgroep op te nemen. Tegen deze achtergrond is de Republiek Kazachstan in het verslag van de werkgroep opgenomen standaardverbintenissen aangegaan en heeft zij niet om overgangsperioden verzocht, behalve met betrekking tot de WTO-overeenkomst inzake met de handel verband houdende investeringsmaatregelen.

De onderstaande kwesties zijn voor de EU van bijzonder belang:

9.

Toegang tot pijpleidingen


Met buitenlands kapitaal gefinancierde rechtspersonen uit Kazachstan die aardolie en aardgas winnen in overeenstemming met de nationale wetgeving van Kazachstan, krijgen niet-discriminerende toegang tot pijpleidingen die geheel of gedeeltelijk eigendom zijn van en gereguleerd worden door de overheid, in overeenstemming met de nationale wetgeving en binnen het kader van de beschikbare restcapaciteit van die pijpleidingen, op basis van bestaande toegangsrechten.

10.

Overheidsbedrijven en bedrijven waarin de staat zeggenschap heeft, ondernemingen waaraan bijzondere of exclusieve voorrechten zijn toegekend


Vanaf de datum van toetreding zullen deze ondernemingen in het kader van commerciële activiteiten aankopen doen die niet voor overheidsgebruik zijn, en verkopen in de internationale handel afwikkelen, zulks in overeenstemming met de toepasselijke bepalingen van de WTO-overeenkomst. Deze ondernemingen doen dergelijke aankopen en verkopen op basis van commerciële overwegingen, waarbij prijs, kwaliteit, beschikbaarheid, verhandelbaarheid en vervoer een rol spelen; tevens bieden zij ondernemingen van andere WTO-leden overeenkomstig de gebruikelijke handelspraktijk voldoende mogelijkheid om mee te dingen naar deelname aan dergelijke aan- of verkopen.

11.

Prijsbeleid


Vanaf de datum van toetreding zal Kazachstan prijscontroles ten aanzien van producten en diensten doorvoeren op een met de WTO-overeenkomst verenigbare wijze, daarbij rekening houdend met de belangen van de exporterende leden. De prijscontrolemaatregelen worden niet gebruikt om de binnenlandse productie van goederen te beschermen of om afbreuk te doen aan de verbintenissen van Kazachstan op het gebied van diensten.

12.

De toekomstige aanpassing van de tarieven van Kazachstan en de Euraziatische Economische Unie


Er is een bijzonder mechanisme ingesteld op grond waarvan voor de betrokken WTO-leden een passende schadevergoeding moet plaatsvinden vóór de invoertarieven op elkaar zijn afgestemd. Indien de Euraziatische Economische Unie de overeengekomen schadevergoeding niet toepast, blijft de tarieflijst van Kazachstan van toepassing.

13.

Douanewaarde


Vanaf de datum van toetreding zal Kazachstan zijn wetten, regelingen en praktijken inzake de bepaling van de douanewaarde, waaronder die ter preventie van onderwaardering van goederen, toepassen overeenkomstig de WTO-overeenkomst, met inbegrip van artikel I van de GATT 1994 en de WTO-overeenkomst inzake de uitvoering van artikel VII van GATT 1994. Derhalve zal Kazachstan geen minimumwaarde in welke vorm dan ook hanteren, zoals referentieprijzen of een lijst waarop de douanewaarde van goederen is vastgesteld.

14.

Sanitaire en fytosanitaire maatregelen


Kazachstan heeft toegezegd om met betrekking tot goederen die in het grondgebied van Kazachstan worden ingevoerd en die aan veterinaire controle zijn onderworpen, met een derde land onderlinge overeenstemming te bereiken over bilaterale veterinaire certificaten, totdat bepalingen in werking treden die de Euraziatische Economische Unie met het desbetreffende derde land over veterinaire certificaten is overeengekomen (over dergelijke certificaten is tussen de EU en Kazachstan onderhandeld, en zij zouden op 15 juli 2015 moeten gaan gelden). Bovendien zal Kazachstan bij de omzetting van besluiten van de Euraziatische Economische Unie als voorwaarde voor invoer in Kazachstan van producten met een gering risico noch een in een register opgenomen vestiging, noch een succesvolle audit vereisen. Voorts past Kazachstan in gevallen waarin geen verplichte veterinaire of fytosanitaire, of sanitaire epidemiologische en hygiënische vereisten op Euraziatisch of op nationaal niveau waren vastgesteld, de desbetreffende internationale normen, richtsnoeren en aanbevelingen in overeenstemming met de SPS-overeenkomst van de WTO toe. In gevallen waarin een geldende sanitaire of fytosanitaire maatregel niet is gebaseerd op internationale normen, voor zover deze bestaan, worden in Kazachstan de desbetreffende internationale normen geheel of gedeeltelijk toegepast, tenzij voornoemde maatregel in overeenstemming met de SPS-overeenkomst van de WTO wetenschappelijk wordt gerechtvaardigd.

15.

Overeenkomst overheidsopdrachten


Kazachstan is voornemens toe te treden tot de WTO-overeenkomst inzake overheidsopdrachten. Kazachstan zal bij toetreding verzoeken om een waarnemersstatus bij de overeenkomst en binnen vier jaar na toetreding tot de WTO een aanvraag tot lidmaatschap met een dekkingsaanbod indienen.