Toelichting bij COM(2014)491 - Standpunt EU over het voorstel tot wijziging van de Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst 1975)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1.1.        Motivering en doel van het voorstel

De Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst) van 14 november 1975 werd namens de Europese Economische Gemeenschap goedgekeurd bij Verordening (EEG) nr. 2112/78 van de Raad. De Overeenkomst is op 20 juni 1983 in de Europese Unie in werking getreden.

Het voorgestelde besluit strekt ertoe de laatste wijzigingen van de TIR-Overeenkomst, waarover overeenstemming werd bereikt binnen de Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (Unece) en die vervolgens werden aangenomen door het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst, door de Europese Unie te laten goedkeuren, behoudens voltooiing van de interne procedures van de EU.

Op 6 februari 2014 heeft het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst tijdens zijn 57e zitting in Genève voorstellen voor wijzigingen van de tekst van bijlage 1 en bijlage 6 bij de Overeenkomst goedgekeurd. Op 12 juni 2014 heeft het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst tijdens zijn 58e zitting in Genève een voorstel voor een wijziging van de tekst van bijlage 9 bij de Overeenkomst goedgekeurd. De voorstellen worden overeenkomstig het bepaalde in artikel 59, leden 1 en 2, en artikel 60 van de Overeenkomst toegezonden aan de secretaris-generaal van de VN en treden op 1 januari 2015 in werking tenzij ten minste vijf overeenkomstsluitende partijen de secretaris-generaal van de VN uiterlijk op 1 oktober 2014 in kennis stellen van hun bezwaren tegen de wijzigingen.

1.2.        Algemene context

Bij de TIR-Overeenkomst, die wordt beheerd door de Unece, is een douanevervoerprocedure voor het internationale vervoer van goederen over de weg ingesteld. Op grond van deze Overeenkomst kunnen goederen, waarvoor de betaling van douanerechten en andere heffingen is opgeschort, internationale grenzen overschrijden met een minimum aan douane-interventies onderweg. Dankzij de TIR-Overeenkomst zijn de traditionele belemmeringen voor het internationale goederenverkeer sterk verminderd, wat de ontwikkeling van de internationale handel heeft bevorderd. Minder vertragingen bij de doorvoer van goederen heeft tot aanzienlijke kostenbesparingen in het goederenverkeer geleid. Het grootste voordeel van de TIR-Overeenkomst is dat een internationale keten van aansprakelijke organisaties is opgezet, waardoor het betrekkelijk eenvoudig is geworden om de vereiste garanties te verkrijgen.

De Unece-Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer en het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst zijn overeengekomen dat het nodig is enkele wijzigingen in de TIR-Overeenkomst aan te brengen. Deze wijzigingen hebben betrekking op:

· bijlage 1, model van het TIR-Carnet: VERSIE 2, punt 5, en bijlage 6, de toelichting op artikel 8, lid 3, punt 5), als gevolg van de wijzigingen van het Internationaal Verdrag betreffende het geharmoniseerde systeem inzake de omschrijving en de codering van goederen (het GS-verdrag), met name de vorming van een aparte onderverdeling binnen post 24.03 voor waterpijptabak;

· bijlage 6, waarin twee nieuwe toelichtingen worden opgenomen op bijlage 9, deel II, punten 4 en 5 betreffende het doorgeven van de gegevens over gemachtigde TIR-vervoerders die de online+-toepassing van de internationale TIR-databank (ITDB) gebruiken;

· bijlage 6, waarin een nieuwe toelichting wordt opgenomen op artikel 38, lid 2, inzake het doorgeven van gegevens over uitsluitingen aan het TIR-Uitvoerend Orgaan met gebruikmaking van de ITDB-online+-toepassing;

· bijlage 6, waarin twee nieuwe toelichtingen worden opgenomen op bijlage 8, artikel 9, leden 1 en 2, betreffende de vertegenwoordiging en de verkiezing van een vervangend lid van het TIR-Uitvoerend Orgaan;

· bijlage 9, deel I, lid 3, onder vi), waarin de bestaande bewoordingen over de uiterste datum van 1 maart door een verbeterde tekst worden vervangen.

1.3.        Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied

Er zijn geen bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

1.4.        Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie

Het voorgestelde besluit is in overeenstemming met het gemeenschappelijk beleid op het gebied van handel en vervoer. Het TIR-systeem, dat het vervoer over de weg vereenvoudigt, maakt het mogelijk dat goederen over het grondgebied van 68 Overeenkomstsluitende Partijen worden vervoerd met een minimum aan douane-interventies. Doordat een internationale keten van aansprakelijke organisaties is opgezet, kunnen de vereiste garanties op betrekkelijk eenvoudige wijze worden verkregen. De bij de TIR-Overeenkomst bereikte vereenvoudigingen zijn in overeenstemming met de herziene Lissabon-strategie.

1.

Resultaten van de raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



2.1.        Raadpleging van belanghebbenden

Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten



De raadpleging van de lidstaten en de goedkeuring van de voorstellen geschiedden in het kader van de vergaderingen van het Comité douanewetgeving (coördinatie Genève). Er vond tevens raadpleging plaats tijdens vergaderingen van de Unece-Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer en het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden



Gunstig advies.

2.2.        Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

2.3.        Effectbeoordeling

De voorgestelde wijziging van GS-code 24.03.10 is het gevolg van wijzigingen van de codes van het geharmoniseerde systeem en verandert de oorspronkelijke productbeschrijving niet. Op deze manier worden de bepalingen op het gebied van douanevervoer opnieuw met elkaar in overeenstemming gebracht.

De wijzigingen die het mogelijk maken wettelijk vereiste gegevens over gemachtigde TIR-vervoerders en gegevens over uitsluitingen via de ITDB-online+-toepassing door te geven en deze gegevens niet in andere vorm (op papier of per e-mail) te verzenden, zorgen voor een vereenvoudigingsinstrument voor douaneautoriteiten die de ITDB-online+-toepassing gebruiken. Deze webtoepassing, die door het TIR-secretariaat van de Unece wordt beheerd, vergemakkelijkt het beheer van de gegevens over de nationale houders van een TIR-carnet. Het doorgeven van gegevens aan de ITDB via elektronische weg zou in de toekomst verplicht kunnen worden gesteld.

De wijzigingen in de procedure met betrekking tot de tussentijdse verkiezing en de vertegenwoordiging van het TIR-Uitvoerend Orgaan verduidelijken de situatie na het aftreden van een lid van het TIR-Uitvoerend orgaan en schetsen de beroepsvereisten voor de toekomstige leden van het TIR- Uitvoerend orgaan. 

Geen van de voorgestelde wijzigingen van bijlage 6 verandert de inhoud van de TIR-Overeenkomst, aangezien overeenkomstig artikel 43 van de TIR-Overeenkomst in de toelichting uitlegging wordt gegeven van sommige bepalingen van de TIR-Overeenkomst en de daarbij behorende bijlagen, en zij tevens enkele aanbevelingen bevatten. 

Met de wijziging van de bewoordingen inzake de uiterste termijn in bijlage 9, deel I, lid 3, onder vi), wordt een goed begrip gegarandeerd van de huidige verplichting voor de nationale organisaties om het TIR-Uitvoerend Orgaan jaarlijks de prijzen te doen toekomen van elk soort TIR-carnet dat zij afgeven.

2.

Juridische elementen van het voorstel



3.1.        Samenvatting van de voorgestelde maatregel

In het voorgestelde besluit wordt het door de Europese Unie in te nemen standpunt vastgesteld met betrekking tot het voorstel tot wijziging van de Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR.

3.2.        Rechtsgrond

Artikel 207 en artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

3.3.        Subsidiariteitsbeginsel

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie valt (gemeenschappelijk handelsbeleid) en hoeft derhalve niet te worden getoetst aan het subsidiariteitsbeginsel (artikel 5, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie).

De voorgestelde wijzigingen werden voorlopig goedgekeurd door de Unece-Werkgroep Douanevraagstukken in verband met het Vervoer en het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst.

3.4.        Evenredigheidsbeginsel

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Het maakt de tenuitvoerlegging mogelijk van een wijziging van de internationale overeenkomst die als zodanig het evenredigheidsbeginsel in acht neemt.

3.5.        Keuze van instrumenten

Voorgesteld instrument: besluit.

Internationale overeenkomsten en wijzigingen op deze overeenkomsten worden gewoonlijk door middel van een besluit in de rechtsorde van de Europese Unie opgenomen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Europese Unie.