Toelichting bij COM(2014)118 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU van de Raad inzake de goedkeuring van het macro-economische aanpassingsprogramma voor Cyprus

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Op het verzoek van Cyprus om financiële bijstand uit het Europees stabiliteitsmechanisme (ESM) heeft de Raad van gouverneurs van het ESM op 24 april 2013 besloten om Cyprus in principe stabiliteitssteun te verlenen, en zijn goedkeuring gehecht aan het memorandum van overeenstemming over de specifieke economische beleidsvoorwaarden (hierna het 'MvO' genoemd) en aan de ondertekening ervan door de Commissie namens het ESM. Op 8 mei 2013 heeft de raad van bestuur van het ESM de overeenkomst inzake financiële bijstand goedgekeurd. Het macro-economisch aanpassingsprogramma heeft tot doel het vertrouwen van de financiële markt te herstellen, opnieuw te komen tot gezonde macro-economische evenwichten en de economie weer op een duurzaam groeipad te brengen.

Het macro-economisch aanpassingsprogramma voor Cyprus werd aanvankelijk op 25 april 2013 door de Raad goedgekeurd bij Besluit 2013/236/EU. Na de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 472/2013 werd het programma op grond van artikel 7, lid 2, van deze verordening opnieuw goedgekeurd bij Uitvoeringsbesluit 2013/463/EU van de Raad. Tegelijk werd Besluit 2013/236/EU ingetrokken.

Overeenkomstig artikel 1, lid 2, van Besluit 2013/463/EU heeft de Commissie in samenwerking met de Europese Centrale Bank (ECB) en, waar nodig, het Internationaal Monetair Fonds (IMF) voor de derde maal beoordeeld welke vorderingen bij de uitvoering van de overeengekomen maatregelen zijn gemaakt, hoe doeltreffend deze zijn en welk economisch en sociaal effect ze sorteren. Naar aanleiding daarvan moet het programma worden bijgewerkt op het gebied van de hervorming van de financiële sector, het begrotingsbeleid en de structurele hervormingen. Wat de financiële sector betreft, moet luidens het herziene MvO een communicatiestrategie worden ontwikkeld over de routekaart voor de versoepeling van de kapitaalcontroles en de uitvoering van de strategie van de banksector, door een gezamenlijke tast force van de Centrale Bank van Cyprus (CBC) en het ministerie van Financiën. Daarnaast zal in het herziene MvO worden gevraagd om tijdig ramingen van banken te rapporteren over de gevolgen die de nieuw geïntroduceerde en toekomstige regelgeving van de Europese Unie inzake kapitaalvereisten en noodlijdende kredieten (non-performing loans) kan hebben voor de kapitaal-, rentabiliteits- en afdekkingsratio’s. Ten slotte moet een nieuw onderdeel worden toegevoegd over de hervorming van het rechtskader voor herschikking van particuliere schuld. Volgens dit beleidsadvies moet een task force worden opgericht om de omvang te onderzoeken van het aantal grondverkoopcontracten die geregistreerd zijn maar waarvoor geen eigendomsbewijs is afgegeven, en om hieromtrent aanbevelingen te verstrekken. Er moet een algemene hervorming worden doorgevoerd om te voorzien in passende insolventieprocedures voor ondernemingen en personen. Tenslotte moeten het wetboek van burgerlijke rechtsvordering en de regels voor de procesvoering bij de rechtbanken worden geëvalueerd om te zorgen voor een vlotte en doeltreffende werking van de herziene regelingen inzake beslaglegging en insolventie. Wat het begrotingsbeleid betreft, is de doelstelling inzake het primair overheidstekort voor 2014 aangepast tot 1,8 % van het bbp. Op het gebied van structurele hervormingen bevat het herziene MvO een verbintenis om het eerste stadium van het nationale zorgstelsel in te voeren, nadat eerst de volledige routekaart voor dit stelsel is opgesteld en goedgekeurd. Ook is het noodzakelijk dat het beleid inzake prijsstelling en terugbetaling van medische goederen en diensten, met inbegrip van de uitgaven voor geneesmiddelen, herzien wordt. Voorts moet een eenheid voor privatisering worden opgericht. Daarnaast zal het herziene MvO een verbintenis bevatten volgens welke Cyprus een actieplan indient om de gebreken aan te pakken die aan het licht gekomen zijn in fase 2 van de peer review van het wereldforum inzake transparantie en inlichtingenuitwisseling voor belastingdoeleinden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Ten slotte bevat het nieuwe MvO de verplichting om een groeistrategie op basis van Cyprus' concurrentievoordelen te ontwikkelen als hulpmiddel voor de Cypriotische autoriteiten om de economie weer op dreef te krijgen.

Het voorgestelde besluit zal volledige consistentie waarborgen tussen het in het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) vastgelegde multilaterale toezichtkader van de Unie en de aan de financiële bijstand verbonden beleidsvoorwaarden. Artikel 10 van Verordening (EU) nr. 472/2013 voorziet met name in consistentie in de rapportage- en monitoringverplichtingen.