Toelichting bij COM(2013)51 - Aanpassing van bepaalde verordeningen, besluiten en beschikkingen op allerlei beleidsterreinen in verband met de toetreding van Kroatië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Het voorstel voor een verordening van de Raad is noodzakelijk door de aanstaande toetreding van de Republiek Kroatië tot de Europese Unie.

Het Verdrag betreffende de toetreding van de Republiek Kroatië tot de Europese Unie[1] is op 9 december 2011 in Brussel door alle lidstaten van de Europese Unie en door de Republiek Kroatië ondertekend.

Volgens artikel 3, lid 3, treedt het Toetredingsverdrag in werking op 1 juli 2013, mits alle akten van bekrachtiging voor die datum zijn neergelegd.

Op grond van artikel 3, lid 4, kunnen de instellingen van de Unie vóór de toetreding de maatregelen vaststellen als bedoeld in onder andere artikel 50 van de akte betreffende de voorwaarden voor de toetreding van de Republiek Kroatië[2]. Deze maatregelen treden slechts in werking onder voorbehoud van en op de datum van inwerkingtreding van het Toetredingsverdrag.

In artikel 50 van de Toetredingsakte wordt bepaald dat wanneer besluiten die vóór de toetreding door de instellingen zijn vastgesteld, ingevolge de toetreding moeten worden aangepast en de akte of de bijlagen daarbij niet in de nodige aanpassingen voorzien, de Raad of de Commissie (indien het oorspronkelijke besluit door de Commissie is genomen) de nodige besluiten vaststelt.

In punt 2 van de Slotakte[3] wordt verwezen naar het politieke akkoord tussen de lidstaten en Kroatië over de door de instellingen vast te stellen aanpassingen in het kader van de goedkeuring van het Toetredingsverdrag; de hoge verdragsluitende partijen hebben de Raad en de Commissie verzocht om deze aanpassingen vóór de toetreding aan te nemen in overeenstemming met artikel 50 van de Toetredingsakte, waar nodig aangevuld en bijgewerkt om rekening te houden met de ontwikkeling van het recht van de Unie.

Onderhavig voorstel vat de technische aanpassingen aan alle verordeningen en besluiten of beschikkingen van de Raad, alsook aan alle verordeningen en besluiten of beschikkingen van het Europees Parlement en de Raad waarvoor een technische aanpassing noodzakelijk is vanwege de toetreding van Kroatië, samen in één verordening van de Raad.

Naast dit voorstel voor een verordening van de Raad dient de Commissie bij de Raad een reeks afzonderlijke voorstellen in voor diverse richtlijnen van de Raad, waarmee technische aanpassingen worden bestreken aan richtlijnen van de Raad, alsook aan de richtlijnen van het Europees Parlement en de Raad waarvoor eveneens een technische aanpassing noodzakelijk is vanwege de toetreding van Kroatië. Elk van deze afzonderlijke voorstellen voor richtlijnen van de Raad bundelt de technische aanpassingen die beantwoorden aan de diverse onderhandelingshoofdstukken. Deze werkwijze moet de omzetting van de richtlijnen door de lidstaten in hun nationale wetgeving vergemakkelijken, en stemt overeen met de aanpak die is gevolgd voor de toetreding van Bulgarije en Roemenië[4].

Het is de bedoeling om alle rechtshandelingen van dit pakket op dezelfde datum in het Publicatieblad van de Europese Unie bekend te maken.

Het onderhavige voorstel en de andere voorstellen van dit pakket hebben alleen betrekking op technische aanpassingen van rechtshandelingen die vóór 1 september 2012 in het Publicatieblad van de Europese Unie zijn verschenen, Zodoende is er voldoende tijd voor het wetgevingsproces enerzijds en voor de daaruit voor de lidstaten voortvloeiende verplichtingen met betrekking tot omzetting en kennisgeving van richtlijnen anderzijds. Technische aanpassingen aan rechtshandelingen die na 1 september 2012 in het Publicatieblad van de Europese Unie zijn verschenen, worden ofwel opgenomen in de betreffende besluiten ofwel in een later stadium uitgevoerd via de passende procedure. Daarnaast zal de Commissie begin juli 2013 de lidstaten een informeel overzicht van die wetgeving verstrekken.

2. RESULTATEN VAN RAADPLEGINGEN VAN DE BETROKKEN PARTIJEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Aangezien het onderhavige voorstel zuiver technisch van aard is en geen politieke keuzes vereist, zou een raadpleging van de betrokken partijen of een effectbeoordeling niet zinvol zijn geweest.

1.

Juridische aspecten van het voorstel



Het voorstel is gebaseerd op artikel 50 van de Akte betreffende de voorwaarden voor de toetreding van de Republiek Kroatië.

De beginselen van subsidiariteit en evenredigheid zijn volledig gerespecteerd.

Optreden van de Unie is vereist op grond van het subsidiariteitsbeginsel (artikel 5, lid 3, VEU), aangezien het technische aanpassingen betreft van rechtshandelingen die zijn vastgesteld door de Unie. Het voorstel voldoet aan het evenredigheidsbeginsel (artikel 5, lid 4, VEU) en gaat niet verder dan noodzakelijk is om de beoogde doelen te bereiken.

2.

Gevolgen voor de begroting



Dit voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting.