Toelichting bij COM(2012)755 - Voorstel voor aanpassingen in de pensioenbijdragen door werknemers van de EU, geldend sinds 1 juli 2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

|| Motivering en doel van het voorstel De Raad moet elk jaar op voorstel van de Commissie een besluit nemen over de aanpassing van het pensioenbijdragepercentage met ingang van 1 juli.

||

Algemene context


Ingevolge artikel 83 bis, lid 4, van het Statuut dient de Commissie elk jaar, overeenkomstig bijlage XII bij het Statuut, een bijgewerkte versie van de vijfjaarlijkse actuariële raming in. Eurostat heeft overeenkomstig artikel 13 van bijlage XII bij het Statuut het verslag in verband met deze raming gepresenteerd, waarin het bijdragepercentage wordt vastgesteld dat nodig is om het evenwicht van de pensioenregeling te waarborgen.

||

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Het voorstel wordt elk jaar gepresenteerd om het pensioenbijdragepercentage aan te passen.

||

Raadpleging van belanghebbende partijen



Wijze van raadpleging, voornaamste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten Over de elementen van het voorstel is volgens de geldende procedures overleg gepleegd met de vertegenwoordigers van het personeel.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


In het voorstel wordt rekening gehouden met de adviezen van de geraadpleegde partijen.

||

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



De berekening van het pensioenbijdragepercentage is gevalideerd door een actuariële deskundige (externe consultant).

Effectbeoordeling


Met het voorstel wordt de aanpassing beoogd van het bijdragepercentage aan de pensioenregeling van de ambtenaren en andere personeelsleden van de Europese Unie om het actuariële evenwicht van de pensioenregeling te waarborgen. De geldende regelgeving laat geen ruimte voor alternatieven.

||

Samenvatting van de voorgestelde actie


Overeenkomstig bijlage XII bij het Statuut heeft Eurostat een verslag ingediend over de actuariële raming van de pensioenregeling. Uit deze raming blijkt dat het bijdragepercentage dat nodig is om het actuariële evenwicht van de pensioenregeling te kunnen garanderen 9,9 % van het basissalaris bedraagt. Artikel 83 bis, lid 4, bepaalt dat de Raad, wanneer blijkt dat het geldende bijdragepercentage (11,6 %) met 0,25 procentpunt of meer afwijkt van het bijdragepercentage dat nodig is om het actuariële evenwicht te garanderen (9,9 %), nagaat of het bijdragepercentage al dan niet overeenkomstig het bepaalde in bijlage XII moet worden aangepast. Overeenkomstig artikel 2, lid 1, van bijlage XII mag de aanpassing niet leiden tot een bijdrage die meer dan één procentpunt hoger of lager is dan het percentage van het voorafgaande jaar. De Commissie stelt derhalve voor het bijdragepercentage met ingang van 1 juli 2012 op 10,6 % vast te stellen. In verband met Besluit 2011/866/EU van de Raad van 19 december 2011 betreffende het voorstel van de Commissie voor een verordening van de Raad houdende aanpassing met ingang van 1 juli 2011 van de bezoldigingen en de pensioenen van de ambtenaren en de andere personeelsleden van de Europese Unie, alsmede van de aanpassingscoëfficiënten die van toepassing zijn op deze bezoldigingen en pensioenen, en het feit dat de Raad het Commissievoorstel voor een verordening van de Raad houdende aanpassing, met ingang van 1 juli 2011, van het pensioenbijdragepercentage van de ambtenaren en andere personeelsleden van de Europese Unie tot aanpassing (COM(2011) 285) niet heeft aangenomen, zijn bij het Hof van Justitie van de Europese Unie beroepen ingesteld[1]. Mocht het Hof het standpunt van de Commissie volgen, dan zal de Raad de nodige maatregelen moeten nemen overeenkomstig artikel 266 VWEU en het bijdragepercentage dienovereenkomstig moeten wijzigen.

||

Rechtsgrondslag


Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen, en met name artikel 83 bis en bijlage XII.

||

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel heeft betrekking op een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

||

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende redenen in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel:

|| Artikel 83 bis van het Statuut voorziet in een verordening van de Raad.

|| Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de uitgaven. Het effect op de ontvangsten is het rechtstreekse gevolg van de toepassing van de bij het Statuut vastgestelde aanpassingsmethode.

||

Keuze van instrumenten



|| Voorgesteld instrument: verordening.

|| Andere instrumenten zouden om de volgende redenen niet geschikt zijn: Artikel 83 bis van het Statuut voorziet in een verordening van de Raad.

|| Het effect op de ontvangsten van de aanpassing van het pensioenbijdragepercentage wordt nader uitgewerkt in het als bijlage bijgevoegde financieel memorandum.