Toelichting bij COM(2012)496 - Gezamenlijke kaders en regels voor het EFRO, het ESF, het Cohesiefonds, het ELFPO en het EFF (structuurfondsen) en regelingen voor het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Op 6 oktober 2011 heeft de Commissie haar voorstel voor een verordening houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het EFRO, het ESF, het CF, het Elfpo en het EFMZV en algemene bepalingen inzake de fondsen in het kader van het cohesiebeleid ingediend (COM(2011) 615 definitief).

Deze voorgestelde gemeenschappelijke verordening (GV) voorzag in de goedkeuring van een gezamenlijk strategisch kader (GSK) dat:

"… de doelstellingen van de Unie vertaalt in kernacties voor de GSK-fondsen, teneinde het programmeringsproces van de lidstaten en de regio’s een duidelijker strategische richting te bieden. Het gemeenschappelijk strategisch kader moet de sectorale en territoriale coördinatie van steunmaatregelen van de Unie in het kader van de GSK-fondsen en de coördinatie met ander beleid en andere instrumenten van de Unie op dit gebied vergemakkelijken.

In het gemeenschappelijk strategisch kader moeten daarom naast de belangrijkste gebieden voor steun ook territoriale vraagstukken, beleidsdoelstellingen, prioritaire gebieden voor samenwerking, coördinatiemechanismen en mechanismen voor samenhang en consistentie met het economisch beleid van de lidstaten worden vastgesteld." (Overwegingen 14 en 15)

Het voorstel van de Commissie formuleert de doelstellingen en de inhoud van het GSK in de artikelen 10 en 11 van de GV. Artikel 12 van het voorstel voorzag in de vaststelling van het gemeenschappelijk strategisch kader door de Commissie bij gedelegeerde handeling.

Zowel de Raad als de commissie REGI van het Europees Parlement heeft te kennen gegeven het GSK te willen laten vaststellen middels een bijlage bij de verordening en niet bij gedelegeerde handeling. Met het oog hierop en teneinde een compromis tussen de instellingen te vergemakkelijken, dient de Commissie dit gewijzigde wetgevingsvoorstel in, waarin de elementen van het GSK worden verdeeld over een nieuwe bijlage (bijlage I) bij de GV en een gedelegeerde handeling. De Commissie blijft echter bij haar standpunt dat alle onderdelen, hetzij opgenomen in de bijlage, hetzij in de gedelegeerde handeling, niet-essentiële onderdelen in de zin van artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie blijven en bijgevolg bij gedelegeerde handeling kunnen worden gewijzigd. De essentiële onderdelen zijn opgenomen in de artikelen 11 en 12 van de GV.

1.

Resultaten van de raadpleging van betrokken partijen


EN EFFECTBEOORDELING

Teneinde de bespreking te vergemakkelijken, is er op 14 maart 2012 een werkdocument van de diensten van de Commissie gepubliceerd waarin de belangrijkste onderdelen van het GSK werden uiteengezet (SWD(2012) 61).

Na onderzoek van het werkdocument bleven de Raad en de commissie REGI van het Europees Parlement bij hun standpunt dat het GSK middels een bijlage bij de GV moet worden vastgesteld. Beide beschouwen het GSK als een essentieel onderdeel van de wetgevingshandeling omdat zij van oordeel zijn dat in het GSK politieke keuzes met betrekking tot de fundamentele aspecten van het cohesiebeleid tot uiting komen. In de op 24 april 2012 door de Raad Algemene Zaken aangenomen gedeeltelijke algemene aanpak en in de ontwerpverslagen van de commissie REGI van het EP zijn dienovereenkomstig wijzigingen aangebracht.

Voor het oorspronkelijke wetgevingsvoorstel is een effectbeoordeling uitgevoerd.

2.

Juridische aspecten van het voorstel



Het gewijzigde wetgevingsvoorstel verdeelt de onderdelen van het GSK over een nieuwe bijlage (bijlage I) bij de GV en een gedelegeerde handeling. De in de bijlage opgenomen bepalingen betreffende het GSK zijn niet-essentiële onderdelen van de wetgevingshandeling in de zin van artikel 290 VWEU en kunnen bijgevolg bij gedelegeerde handeling worden gewijzigd.

De nieuwe bijlage bevat vier afdelingen betreffende 1) middelen voor het bereiken van samenhang en consistentie met het economische beleid van de lidstaten en van de Unie, 2) mechanismen voor de coördinatie tussen de GSK-fondsen onderling en met andere beleidsmaatregelen en instrumenten van de Unie op dit gebied, 3) horizontale beginselen en transversale beleidsdoelstellingen en 4) regelingen om territoriale vraagstukken aan te pakken. Deze afdelingen zijn in ruime mate gebaseerd op de afdelingen 3, 4 en 5 van het werkdocument van de diensten van de Commissie en de relevante onderdelen van de daarbij behorende bijlagen I en II, waarbij het taalgebruik aan de voorschriften voor regelgeving is aangepast.

De gedelegeerde handeling bestaat op haar beurt uit twee afdelingen: 1) indicatieve acties met grote Europese meerwaarde en de overeenkomstige beginselen voor de uitvoering en 2) prioriteiten voor samenwerking. Deze zijn in ruime mate gebaseerd op de bijlagen I en II bij het werkdocument, opnieuw met de nodige juridische aanpassingen.

De cijfers in het gedeelte betreffende het financieel kader en in het financieel memorandum zijn bijgewerkt om rekening te houden met het gewijzigde voorstel van de Commissie voor het meerjarig financieel kader voor 2014-2020[1].

3.

Gevolgen voor de begroting



Het gewijzigde voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting. Nieuwe beschikbare gegevens en macro-economische prognoses en de toetreding van de Republiek Kroatië leiden echter tot wijzigingen in het cohesiebudget.

4.

Samenvatting


VAN DE WIJZIGINGEN

De wijziging heeft betrekking op de overwegingen 14, 15, 16, 83, 84 en 88 en de artikelen 2, 10, 11, 12, 14, 141 en 142. Er is tevens een nieuwe bijlage I toegevoegd, waardoor in sommige aanvullende artikelen (19, 83, 86, 87, 105, 106 en 107) veranderingen in de nummering van de bijlagen zijn ontstaan. Het financieel memorandum werd eveneens bijgewerkt.