Toelichting bij COM(2007)555 - Directoraat-generaal Humanitaire hulp (ECHO) - Jaarverslag 2006 [SEC(2007) 1227]

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0555

Verslag van de Commissie - Directoraat-generaal Humanitaire hulp (ECHO) - Jaarverslag 2006 [SEC(2007) 1227] /* COM/2007/0555 def. */


[afbeelding - zie origineel document] COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN

2.

Brussel, xxx


COM(2007) yyy definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE

Directoraat-generaal Humanitaire hulp (ECHO) Jaarverslag 2006 [SEC(2007) 1227]

3.

INHOUDSOPGAVE


Inleiding

3

4.

2. Algemene beleidsaspecten 4


5.

3. Globaal overzicht van de humanitaire activiteiten van DG ECHO in 2006 5


6.

3.1. Voornaamste gebeurtenissen en toewijzingen van middelen 5


7.

3.2. Belangrijkste acties in 2006, per regio 8


8.

3.3. Vergelijkende analyse 9


9.

3.4. Thematische financiering 10


10.

3.5. Paraatheid bij rampen (inclusief DIPECHO) 10


11.

3.6. Samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling 11


12.

3.7. Belangrijkste partners bij de humanitaire acties 11


13.

4. Betrekkingen met andere EU-instellingen, lidstaten, grote humanitaire partners en niet-EU-donoren 12


14.

5. Overige activiteiten 12


15.

6. Conclusie 13


Bijlage:

Gedetailleerd overzicht per land van de humanitaire operaties, de verhoudingen met de partners, de resultaten van de evaluaties en financiële tabellen en statistieken [SEC(2007) 1227].

1.

Inleiding



DG ECHO is de dienst van de Europese Commissie die verantwoordelijk is voor het verlenen van humanitaire hulp aan slachtoffers van conflicten of rampen, of zij nu door de natuur of door de mens zijn veroorzaakt, in derde landen. Krachtens Verordening (EG) nr. 1257/96 van de Raad is het de taak van DG ECHO levens te beschermen en te redden, menselijk lijden te verminderen of te voorkomen en de integriteit en waardigheid van bevolkingsgroepen die door humanitaire crises worden getroffen , te bewaren. DG ECHO verleent steun aan acties voor humanitaire hulp overeenkomstig de internationaal overeengekomen humanitaire principes , op een neutrale, onpartijdige en niet-discriminatoire manier en met respect voor het internationale humanitaire recht, en biedt zo bescherming aan een humanitaire ruimte en de humanitaire principes die steeds meer in de verdrukking komen. De beste manier om deze humanitaire ruimte te behouden, is voor DG ECHO vasthouden aan de beginselen van goed donorschap, voortdurend streven naar hoogwaardige hulpverlening en een transparante dialoog in stand houden met andere belangrijke partijen .

De besluiten en activiteiten van DG ECHO worden uitsluitend gemotiveerd door de beoordeling van de humanitaire behoeften en worden niet geleid of bepaald door andere politieke overwegingen dan de bevestiging van de solidariteit van de Europese Unie met mensen in nood. Het is de bedoeling de hulp rechtstreeks te verlenen aan mensen in nood, ongeacht ras, godsdienst of politieke overtuiging.

DG ECHO legt de steunprogramma’s niet zelf ten uitvoer. DG ECHO is een donor en volbrengt zijn opdracht door financiële steun te verlenen aan de communautaire humanitaire acties via partners die de kaderovereenkomst voor partnerschap hebben ondertekend, zoals ngo’s en internationale organisaties (het Rode Kruis en verwante organisaties), of de financiële en administratieve kaderovereenkomst, zoals de agentschappen van de VN (vooral UNICEF, UNHCR en WVP i).

DG ECHO moet ervoor zorgen dat goederen en diensten via deze partners snel de crisisgebieden bereiken. De steunverlening wordt bespoedigd door speciale bepalingen in het Financieel Reglement en de uitvoeringsbepalingen daarvan, essentieel op basis van het partnerschapsconcept dat aan de grondslag ligt van relaties met de partners op de langere termijn. Deze structurele regelingen stellen DG ECHO ook in staat technische assistenten (ECHO-deskundigen) te velde in te zetten, waardoor het kan vaststellen welke sectoren van de samenleving kwetsbaar zijn, de behoeften accuraat kan evalueren en snel geschikte partners en projecten kan identificeren om aan deze behoeften te voldoen. Vervolgens wordt ter plaatse toezicht uitgeoefend op de partners en de bij de projecten geboekte vooruitgang met het oog op gezond financieel beheer waardoor redelijke zekerheid kan worden geboden.

Tevens is de hulpverlening door DG ECHO gericht op het bevorderen, in combinatie met andere hulpverleningsinstrumenten, van de economische zelfstandigheid waarnaar een bevolking waar mogelijk weer zal moeten terugkeren, om de financiering door DG ECHO onder goede omstandigheden geleidelijk te kunnen afbouwen. In dit opzicht streeft DG ECHO actief naar samenhang tussen noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling , en naar een hechtere samenwerking met andere diensten van de Commissie of andere donoren. Op grond van zijn ervaring met het aanpakken van rampen werkt DG ECHO ook aan het bevorderen van paraatheid bij rampen om zowel de kwetsbaarheid voor als de blootstelling van mensen aan risico’s en rampen te verminderen en ook de economische schade van dergelijke rampen terug te brengen. Met het oog op een doeltreffende uitvoering van zijn mandaat kan DG ECHO ten slotte waar het passend en noodzakelijk is steun verlenen aan maatregelen voor capaciteitsopbouw van de uitvoerende partners.

In dit verslag worden de voornaamste activiteiten van DG ECHO in 2006 opgesomd. De bijlage bevat hierover meer gedetailleerde informatie, inclusief een overzicht per land van humanitaire activiteiten en statistieken.

16.

ALGEMENE BELEIDSASPECTEN


Over het algemeen zijn tijdens de laatste decennia de ernst van natuurrampen en het aantal ervan toegenomen , alsook het aantal getroffen mensen, waarbij de armsten buiten proportie worden getroffen. Verwacht wordt dat deze tendens in de toekomst nog zal toenemen.

Parallel daarmee heeft het aantal conflicten geen belangrijke wijzigingen ondergaan; conflicten blijven tegenwoordig echter langer aanhouden en zijn in toenemende mate destructief, hoewel het aantal vluchtelingen de laatste jaren terugloopt. Het aantal mensen dat in eigen land op de vlucht is, blijft stabiel, maar bedraagt nog steeds meer dan 25 miljoen i.

Op beleidsniveau heeft DG ECHO een aantal initiatieven genomen om rekening te houden met het feit dat de internationale context waarbinnen de humanitaire hulp wordt verleend in aanzienlijke mate verandert, niet alleen wat de aard, frequentie en intensiteit van de rampen betreft, maar ook met betrekking tot de geopolitieke context van de steun. Er zijn nieuwe actoren opgekomen , zoals niet-traditionele donoren, die ook afkomstig zijn uit het bedrijfsleven of landen die tot dusver niet op het gebied van humanitaire hulp actief waren. Daarnaast zijn de civiele bescherming en de strijdkrachten van de lidstaten een belangrijke rol gaan spelen in bepaalde omstandigheden en moet daarmee bij veel humanitaire acties rekening worden gehouden. Hoewel dit beleidsgebied grotendeels wordt bestreken door het initiatief voor Goed humanitair donorschap , is dit initiatief nooit op EU-niveau goedgekeurd. Om in te spelen op deze veranderende context en zich eraan aan te passen, streeft DG ECHO ernaar de samenwerking met de structuren voor civiele bescherming en de civiel-militaire samenwerking verder te verbeteren. De commissaris voor humanitaire hulpheeft DG ECHO opgedragen een belangrijk politiek initiatief te nemen en door middel van een mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement de EU-consensus over de beginselen en optimale werkwijzen van de humanitaire actie uiteen te zetten om de doeltreffendheid en de coördinatie van het EU-beleid op dit punt te versterken.

Om de reactie van de Commissie op rampen te verbeteren en binnen het kader van de EU-strategie haar respons op rampen en crises in derde landen te versterken (COM (2005)153), heeft DG ECHO voorgesteld het aantal deskundigen ter plaatse te verhogen , met inbegrip van deskundigen die opgeleid zijn voor en ervaring hebben met snelle evaluatie van de behoeften en die in het geval van een ramp snel ter plaatse kunnen worden ingezet. Hierdoor en ook door verdere versterking van de operationele en contractuele procedures van DG ECHO is de capaciteit toegenomen en de responstermijn voor het verlenen van humanitaire hulp via de uitvoerende partners van DG ECHO (waaronder ngo’s, internationale organisaties en VN-organisaties) ingekort. Hierdoor vermag de dienst een significante bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van de capaciteit van de Unie om crises en rampen aan te pakken, hetgeen na de mededelingen inzake de tsunami, het verslag-Barnier en verwante documenten steeds meer een politieke prioriteit wordt.

2006 is het laatste jaar van de financiële vooruitzichten 2000-2006. Volgens deze vooruitzichten werd voor de begroting voor humanitaire hulp een stabiel minimumbedrag vastgesteld, gaande van 471 miljoen euro in 2000 tot 496 miljoen euro in 2006. Dit minimumbedrag impliceerde dat DG ECHO elk jaar op zoek moest naar aanvullende middelen, met name via de reserve voor spoedhulp die in de allereerste plaats voor humanitaire hulp is bedoeld.

In het kader van de nieuwe financiële vooruitzichten voor de jaren 2007-2013 zullen alle humanitaire acties in een enkel instrument worden geconcentreerd. Door de integratie van de voedselhulp en de hulp aan ontwortelde bevolkingsgroepen beloopt het budget voor de humanitaire hulp voor 2007 732 miljoen euro (tegenover een vergelijkbaar cijfer van 710 miljoen euro in 2006) met een jaarlijkse indicatieve stijging van 3%.

17.

GLOBAAL OVERZICHT VAN DE HUMANITAIRE ACTIVITEITEN VAN DG ECHO IN 2006


Voornaamste gebeurtenissen en toewijzingen van middelen

Op het gebied van de humanitaire hulp was 2006 een bijzonder moeilijk jaar met de crisis in Libanon en een aantal grote natuurrampen bovenop de gewone last van humanitaire crisissituaties.

Het jaar begon met een reeks droogten in de Hoorn van Afrika, Zuidelijk Afrika en Afghanistan, de gevolgen van de voedselcrisis van 2005 in Niger en de aardbeving op Java (Indonesië) van 27 mei met meer dan een miljoen daklozen tot gevolg. Daarnaast moest de Commissie evenzeer aandacht hebben voor de verslechterende humanitaire situatie in Sudan, de steeds erger wordende crisis in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever en de aanhoudende humanitaire nood in de Democratische Republiek Kongo, Tsjetsjenië en Colombia, om slechts de meest dramatische gevallen te noemen. De korte maar erg complexe crisis in Libanon in juli en augustus 2006 vereiste een gevarieerde respons van de Europese Commissie waarbij snelle verstrekking van humanitaire hulp essentieel was.

De verslechterende humanitaire situatie bracht DG ECHO ertoe in 2006 driemaal een beroep te doen op het noodfonds van de Commissie, voor Sudan (Darfur), Libanon, en de Westelijke Jordaanoever en Gaza, voor een totaal van 140 miljoen euro i. Deze gebeurtenissen hadden een belangrijke impact voor DG ECHO dat immers een totaal budget van 671 miljoen euro moest beheren, in plaats van het eerst geraamde budget van 496 miljoen euro (afgerond).

DG ECHO reageerde op humanitaire crises in 2006 met 90 financieringsbesluiten. De uitvoering van de begroting wat vastleggingskredieten betreft was 100%. De ACS-landen kregen het meeste steun (322 miljoen euro of 48%), gevolgd door Oost-Europa, de nieuwe onafhankelijke staten, het Midden-Oosten en de landen van de Middellandse Zee (177,9 miljoen euro of 27%), en Azië en Latijns-Amerika (105,5 miljoen euro of 16%).

In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de geografische verdeling van de financieringsbesluiten in 2006 (bedragen in miljoen euro):

Eenheid/Regio Bedragen %

A/1: Afrika, Caribisch Gebied, Stille Oceaan 322 060 48%

Hoorn van Afrika 161 050

Grote Meren 84 050

West-Afrika 56 150

Caribisch Gebied, Stille Oceaan 1 610

Zuidelijk Afrika 19 200

A/2: Oost-Europa, Nieuwe onafhankelijke staten, Midden-Oosten, Middellandse Zeegebied 177 900 27%

NOS (Tsjetsjenië, Kaukasus, Tadzjikistan e.a.) 33 000

Midden-Oosten 134 000

Landen in het Middellandse Zeegebied 10 900

A/3: Azië, Latijns-Amerika 105 491 16%

Azië 86 891

Latijns-Amerika 18 600

0/1: Thematische steun + subsidies 20 500 3%

Technische steun (deskundigen & beheer van gelden ter goede rekening) 19 000 3%

Dipecho – Paraatheid bij rampen 19 050 3%

Ondersteuningsuitgaven en gebruik van omgeboekt inkomsten 7 005 1%

TOTAAL 671 006 100%

[afbeelding - zie origineel document]

De wijze waarop DG ECHO reageerde op humanitaire noodsituaties ontwikkelde zich in overeenstemming met de veranderingen in de humanitaire behoeften in 2006, zoals blijkt uit de regionale verdeling van de financiering, waarbij DG ECHO zich vooral op “vergeten crises” richtte. Bij de programmering baseert DG ECHO zich op de methode van een algemene beoordeling van de behoeften (Global Needs Assessment ofwel GNA), zodat de activiteiten ook werkelijk door de behoeften worden bepaald. Daarbij wordt de situatie in meer dan 140 ontwikkelingslanden algemeen beoordeeld op basis van indicatoren (menselijke ontwikkeling, armoede, de kans op natuurrampen, conflicten, vluchtelingen, binnenlands ontheemden, ondervoeding en sterfte bij kinderen jonger dan vijf jaar en de bijdragen van andere donoren). Deze methode werd in 2006 verfijnd door de splitsing van GNA in twee indices: een kwetsbaarheidsindex en een crisisindex.

Binnen de hulpverleningsstrategie van DG ECHO bleven de vergeten crises centraal staan. Het gaat daarbij om situaties waarin grote humanitaire behoeften weinig aandacht krijgen van donoren – weerspiegeld in de mate van ontvangen hulp – en de media. De analyse en methode van DG ECHO om vergeten crises te onderkennen, zijn gebaseerd op zowel kwantitatieve gegevens (weinig aandacht van de media of weinig steun van donoren, terwijl de behoeften groot zijn) als kwalitatieve factoren (beoordeling ter plekke door deskundigen en ter zake bevoegde ambtenaren van DG ECHO). In 2006 werden de volgende vergeten crises geïdentificeerd: Tsjetsjenië, Birma, Sahrawi-vluchtelingen in Algerije, Nepal, en in mindere mate India vanwege de crisis in Kasjmir. In de loop van het jaar werd voor 65,7 miljoen euro steun toegewezen aan deze crises, hetgeen overeenstemt met 14% van de totale 489,5 miljoen euro afkomstig uit hoofdstuk 23 02 van de Commissiebegroting en de EOF-fondsen.

De resultaten van deze beoordelingen zijn te vinden op de Europa-website: ec.europa.eu/comm/echo/information/strategy

Belangrijkste acties in 2006, per regio i

Bijzonderheden van deze acties zijn te vinden in de bijlage – deel I.

18.

Afrika, het Caribische Gebied en de Stille Oceaan (ACS-landen)


In 2006 heeft DG ECHO 322 miljoen euro uitgetrokken voor ACS-landen. De belangrijkste activiteiten hadden plaats in:

- Sudan , waar ten gevolge van de verslechterende situatie in Darfur de uitgetrokken middelen van 40 miljoen euro tot 97 miljoen euro zijn gestegen, en daarnaast nog eens 17 miljoen euro werd uitgetrokken voor Tsjaad om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de bevolkingsstromen uit Sudan;

- Noord-Uganda , dat zijn twintigste jaar van gewapende conflicten is ingegaan. De regering vecht er tegen het zgn. Verzetsleger van de Heer (Lord’s Resistance Army – LRA) in de noordelijke districten. Het in 2006 uitgetrokken budget van 19 miljoen euro is gebruikt voor watervoorziening en sanitaire voorzieningen, gezondheidszorg en voeding, bestaansvoorzieningen en voedselzekerheid, beschermingsmiddelen en niet met levensmiddelen verband houdende goederen;

- Burundi : 17 miljoen euro is besteed voor kwetsbare bevolkingsgroepen, door de levering van essentiële geneesmiddelen aan gezondheidscentra en ziekenhuizen. In het kader van de bestrijding van cholera hebben de mensen de beschikking gekregen over drinkwater, gespecialiseerde behandelingscentra en hygiëne-educatie. Daarnaast zijn beschermingsmaatregelen geboden;

- de Democratische Republiek Congo , waar het totaalbedrag van 50 miljoen euro is gebruikt voor het lenigen van de elementaire behoeften wat gezondheid, voeding en huisvesting betreft van de meest kwetsbare bevolkingsgroepen in de meest getroffen streken (in het oosten) en voor het verschaffen van capaciteit voor humanitair luchttransport.

- Liberia , waar een budget van 19,8 miljoen euro is gebruikt om de terugkeer en hervestiging van vluchtelingen en intern ontheemden in hun gebied van oorsprong verder te begeleiden, door de financiering van hulppakketten, transport en algemene steun inclusief beschermingsmaatregelen.

19.

Middellandse Zeegebied en Midden-Oosten


De escalerende spanningen in de bezette Palestijnse gebieden en de humanitaire behoeften van de meest kwetsbare bevolkingsgroepen aldaar en van de Palestijnse vluchtelingen in Jordanië, Libanon en Syrië maakten een verhoging van het initieel geplande budget noodzakelijk, nl. van 34 tot 84 miljoen euro, met name voor de gestegen behoeften op de volgende gebieden: levensmiddelen, gezondheidszorg, water en sanitaire voorzieningen, dringende werkverschaffing en beschermingsmaatregelen.

De oorlog van één maand tussen Israel en de Hezbollah had doden, gewonden en ontheemden tot gevolg in Libanon , waarvoor DG ECHO 50 miljoen euro heeft uitgetrokken ter financiering van medische noodhulp, noodhulp van levensmiddelen en voor andere behoeften, water en sanitaire voorzieningen en tijdelijke huisvesting. Na afloop van de vijandelijkheden heeft DG ECHO zijn inspanningen geconcentreerd op de resterende behoeften aan noodhulp en herstellingen op kleine schaal.

20.

Azië


In 2006 heeft DG ECHO 15,7 miljoen euro uitgetrokken voor verdere steun aan vluchtelingen uit Birma in het grensgebied met Thailand en aan de meest kwetsbare bevolkingsgroepen die door de langdurige crisis in Birma zijn getroffen; er zijn daarnaast ook middelen uitgetrokken om de bescherming van de stateloze moslimbevolking in het noorden van Birma te verbeteren.

Voor de herintegratie van vluchtelingen, binnenlands ontheemden en kwetsbare groepen die te lijden hebben onder het conflict en de droogte in Afghanistan en voor de bescherming van Afghaanse vluchtelingen in Pakistan en Iran is 22,5 miljoen euro uitgetrokken.

21.

Latijns-Amerika


De voornaamste actie vond plaats in Colombia . Er is 12 miljoen euro uitgetrokken om de door het aanhoudende conflict getroffen mensen te steunen. Het voornaamste doel van DG ECHO was te voorzien in water en sanitaire voorzieningen, huisvesting, levensmiddelenhulp, onderwijs enz., met speciale aandacht voor een versterking van de fragiele beschermende omgeving in Colombia.

22.

Vergelijkende analyse


Uit de vergelijkende analyse van de geografische verdeling van de financieringsbesluiten voor de jaren 2001-2006 in onderstaande tabel blijkt dat in tegenstelling tot de voorgaande jaren, waar het relatieve aandeel van de financiering voor de ACS-landen voortdurend steeg, deze tendens in 2005 een wending nam en het leeuwendeel van de steun bestemd was voor Azië, vanwege de tsunami en de aardbeving in Kasjmir. In 2006 nam het aandeel van de financiering voor de ACS-landen opnieuw de eerste plaats in met ongeveer de helft van het budget. Vanuit het perspectief van een periode van vijf jaar valt ook op dat de financiering voor diverse landen en regio’s in de wereld erg wisselend is; dat komt omdat de steun van DG ECHO op de korte termijn is georiënteerd. Er moet ook op gewezen worden dat meer dan 96% van het budget voor humanitaire hulp dient voor de financiering van humanitaire operaties; slechts 4% gaat naar ondersteunende uitgaven (informatie, audits, evaluaties, enz.).

[afbeelding - zie origineel document]

23.

Thematische financiering


Gelet op de centrale rol die de voornaamste internationale humanitaire organisaties (VN en Rode Kruisbeweging) spelen bij een doeltreffende uitvoering van humanitaire hulpverlening, bleef DG ECHO in 2006 de vergroting van hun institutionele capaciteit steunen via programma’s voor thematische financiering.

In 2006 verleende DG ECHO steun aan programma’s van UNOCHA (informatiebeheer), UNHCR (registratie van vluchtelingen), UNICEF (bescherming van kinderen en noodhulp) en WVP (behoefte-evaluatie). Er lopen momenteel programma’s met de WHO (gezondheidsactie in crisis) en het IFRK (rampenbeheer en noodhulp). Ten slotte kreeg het ICRK financiële steun voor programmatische beschermingsactiviteiten.

24.

Paraatheid bij rampen (inclusief DIPECHO)


Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1257/96 van de Raad bevordert DG ECHO naast de humanitaire hulp ook paraatheid bij rampen door promotie, coördinatie en het specifieke programma DIPECHO. De gevolgen van rampen en de toenemende erkenning van de klimaatverandering en de impact daarvan wijzen erop dat dit engagement zeer relevant en noodzakelijk is.

Op strategisch niveau versterkte DG ECHO in 2006 zijn institutionele middelen voor paraatheid bij rampen waardoor naar verwachting een meer coherente en omvattende aanpak mogelijk zal worden om in de programma’s voor humanitaire hulp en rehabilitatie maatregelen voor de paraatheid bij rampen te stroomlijnen. Dit is volledig in overeenstemming met de wereldwijde aandacht voor paraatheid bij rampen die er thans bij donoren voor humanitaire hulp en ontwikkeling is en met de geplande vervolgcontrole op het Actiekader van Hyogo 2005-2015 .

In 2006 is DG ECHO doorgegaan met promotieactiviteiten die tot doel hebben donoren voor ontwikkeling in hun activiteiten in regio’s waar een risico van natuurrampen bestaat (zoals aardbevingen, overstromingen, cyclonen, enz.) bewust te maken van het belang van paraatheid bij rampen; daarnaast steunde het praktische maatregelen tot vermindering van deze risico’s. DG ECHO bepleit ook sterk lokale manieren van aanpakken van paraatheid bij rampen waardoor het resistentievermogen van kwetsbare gemeenschappen wordt versterkt.

Ontwikkelingslanden lopen extra risico door het feit dat hun nationale responscapaciteit tegen rampen grote zwakten vertoont en de lokale gemeenschappen er nauwelijks in staat zijn het hoofd te bieden aan de negatieve gevolgen van dergelijke rampen. DIPECHO-projecten zijn lokale projecten voor paraatheid bij rampen die zich vooral richten op gemeenschappen die het meest blootgesteld zijn aan natuurrampen en een zwak resistentievermogen hebben. De projecten moeten demonstratief en repetitief zijn om te kunnen worden geïntegreerd in de nationale strategieën op de lange termijn. Naast operaties op landenniveau bevatten de DIPECHO-actieplannen ook regionale projecten, aangezien natuurrampen niet bij de landsgrenzen halt houden. In 2006 besteedde DG ECHO in totaal 19,05 miljoen euro voor DIPECHO-actieplannen in Midden-Amerika, Centraal-Azië en Zuidoost-Azië.

Als nieuwe ontwikkeling in 2006 hechtte DG ECHO goedkeuring aan een belangrijk regionaal besluit (10 miljoen euro) voor paraatheid bij rampen bedoeld om herderspopulaties in de Hoorn van Afrika (in de ruime zin: Sudan, Djibouti, Somalië, Ethiopië, Kenia, Uganda en Eritrea) beter voor te bereiden op de sluipende ramp die droogte is. Dit programma werd opgezet in nauwe samenwerking met DG Ontwikkeling en de Dienst voor Samenwerking EuropeAid.

25.

Samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling


DG ECHO streeft ernaar een degelijke overgangsstrategie van humanitaire hulp naar rehabilitatie en ontwikkeling te garanderen (de samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling ). DG ECHO neemt actief deel aan de recent opnieuw opgestarte interne werkgroep inzake de samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling, waarbij ook DG Buitenlandse Betrekkingen, DG Ontwikkeling en de Dienst voor Samenwerking EuropeAid zijn betrokken. De inwerkingtreding in 2007 van de nieuwe externe instrumenten (meer specifiek het instrument voor ontwikkelingssamenwerking en de stabiliteitsinstrumenten) zal een nieuwe context scheppen voor de tenuitvoerlegging van de samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling waarmee DG ECHO in 2006 met de andere betrokken diensten is begonnen. Speciale aandacht is daarbij gegaan naar de overgang van voedselhulp naar voedselzekerheid, waarbij het hele budget voor de voedselnoodhulp aan DG ECHO is overgedragen. DG ECHO heeft besloten vijf landen aan te wijzen als proeflanden om de reeds aan de gang zijnde of problematische samenhang van noodhulp, rehabilitatie en ontwikkeling te bevorderen, namelijk Kenia, Liberia, Mauritanië, Sudan en Uganda. In de meeste, hoewel niet in alle betrokken landen werden tegen het eind van het jaar belangrijke resultaten geboekt. Dit werd bevorderd door de planning voor het tiende EOF. Er worden inspanningen ondernomen om dit nog te versterken.

26.

Belangrijkste partners bij de humanitaire acties


De humanitaire hulpverlening van DG ECHO verloopt via partners. DG ECHO werkt met ongeveer 200 niet-gouvernementele organisaties, VN-organisaties en internationale organisaties, zoals het Internationale Comité van het Rode Kruis en de Internationale Federatie van Rode Kruis- en Rode Halve Maanverenigingen.

Het is voor DG ECHO belangrijk om een uiteenlopende reeks partners te hebben. Zo kan het op doelmatige wijze een groeiende lijst van behoeften over de hele wereld dekken. DG ECHO heeft nauwe werkrelaties met zijn partners opgebouwd, zowel voor beleidskwesties als voor het beheer van humanitaire acties.

In 2006 heeft DG ECHO zijn activiteiten voornamelijk uitgevoerd via ngo’s (52%), VN-organisaties (37%) en internationale organisaties (11%). Zie de delen V.6 en V.7 van de bijlage voor meer bijzonderheden over de jaarlijkse verdeling tussen groepen partners.

27.

BETREKKINGEN MET ANDERE EU-INSTELLINGEN, LIDSTATEN, GROTE HUMANITAIRE PARTNERS EN NIET-EU-DONOREN


Zoals in de voorbije jaren heeft DG ECHO intensieve contacten onderhouden met de andere instellingen, de lidstaten, internationale organisaties en andere relevante betrokkenen zoals belangrijke niet-EU-donoren, met het oog op de bevordering van humanitaire beginselen en waarden.

Eind 2006 zette DG ECHO een groots opgevat consultatieproces op met de humanitaire partners van de Commissie en de lidstaten over belangrijke humanitaire kwesties als de doelstellingen, beginselen en waarden die aan de basis liggen van humanitaire hulp, de problemen waarmee humanitaire hulpverleners worden geconfronteerd en de tenuitvoerlegging van humanitaire hulp.

Het resultaat van dit overleg zal worden gebruikt bij het opstellen van een mededeling van de Commissie waarmee gestreefd wordt naar een EU-consensus over de beginselen en de optimale werkwijzen voor humanitaire actie en naar een akkoord over een agenda voor het uitvoeren van een meer gecoördineerde aanpak, zodat de Europese Unie haar bijdrage aan de collectieve internationale humanitaire respons kan maximaliseren. De Europese consensus moet leiden tot een meer coherente, samenhangende en omvattende aanpak van humanitaire hulp.

Meer details over deze partners zijn te vinden in deel II van de bijlage.

28.

OVERIGE ACTIVITEITEN


In de context van zijn activiteiten krijgt DG ECHO ook te maken met andere taken die tot een betere verstrekking van humanitaire hulp moeten leiden:

1. ontwikkeling van het veiligheidsbeleid van DG ECHO voor personeel dat bij de verstrekking van humanitaire hulp is betrokken;

2. versterking van een snelleresponscapaciteit op het terrein door het opzetten van multisectorale teams;

3. communicatiestrategie en informatie ;

4. op het gebied van de opleiding steunt DG ECHO het netwerk voor humanitaire bijstand (NOHA) dat een multidisciplinaire postdoctorale opleiding aanbiedt.

Bijzonderheden van deze acties zijn te vinden in deel III van de bijlage.

De correcte tenuitvoerlegging van de door DG ECHO gefinancierde humanitaire operaties wordt verzekerd door een reeks toetsingen en controles in diverse stadia van de projectcyclus. Deze aspecten van de controlestrategie van DG ECHO, het toezicht daarop en de monitoringprocedures worden beschreven in deel IV van de bijlage.

29.

CONCLUSIE


2006 was voor DG ECHO een bijzonder moeilijk jaar met de crisis in Libanon en een reeks grote natuurrampen bovenop de gewone last van humanitaire crisissituaties. DG ECHO is er niettemin in geslaagd zijn rol overeenkomstig zijn mandaat te vervullen. Wat het voornaamste beleidsdoel betreft, namelijk humanitaire hulp efficiënt te verstrekken, werden de doelstellingen gehaald en ruim overschreden.