Toelichting bij COM(2006)659 - Standpunt van de EG in de Algemene Raad van de Wereldhandelsorganisatie over de toetreding van Vietnam tot de Wereldhandelsorganisatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Overzicht van de voorwaarden voor de toetreding van Vietnam tot de WTO

I

Inleiding



De leden van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) en de Socialistische Republiek Vietnam hebben de slotfase bereikt van de onderhandelingen over de voorwaarden waaronder Vietnam tot de organisatie kan toetreden. Deze onderhandelingen hebben bijna 11 jaar geduurd en gingen van start toen Vietnam in 1995 een aanvraag indiende om lid te worden van de WTO. Voordat de EU de toetreding van Vietnam officieel kan steunen, moeten de toetredingsvoorwaarden bij besluit van de Raad worden goedgekeurd.

Die voorwaarden zijn hieronder samengevat.

1.

II Samenvatting van de toetredingsvoorwaarden per sector


Industrieproducten

Het gewone gemiddelde van de tarieven die Vietnam toepast op industrie- en visserijproducten bedraagt 17,5%. Op de datum van toetreding tot de WTO zal Vietnam zijn initiële geconsolideerde tarieven (initial bound rates, IBR) vaststellen op gemiddeld 16,2%. Het gemiddelde van de definitieve geconsolideerde tarieven (final bound rates, FBR) zal worden verlaagd tot 12,4%. 70% van alle tarieflijnen zal onder 15% liggen. Voor slechts 7% van de lijnen blijft een piektarief van meer dan 25% gelden. Alle tarieven worden geconsolideerd. De toepassingsperiode ligt tussen 0 en 12 jaar met een gemiddelde van 4,4 jaar.

2.

Industrietarieven in detail


De tarieven voor medische uitrusting en ITA 0/0 worden afgeschaft; de tarieven voor farmaceutische producten worden over een periode van drie jaar verlaagd van 3,6% (toegepast) tot 2,6% (FBR).

Voor de sector machines en gereedschap, die van groot belang is voor de Europese industrie, worden de gemiddelde tarieven over een periode van 3,7 jaar verlaagd van 10,50% (toegepast) tot 9,2% (FBR).

De gemiddelde rechtentarieven voor staal 0/0 worden verlaagd van 17,3% (toegepast) tot 16,4% (IBR) en zullen over een periode van (gemiddeld) 3 jaar dalen tot 11,5% (FBR); voor niet-MSA staal blijven hogere tarieven gelden, die stijgen van 16,9% (toegepast) tot een initieel geconsolideerd tarief van 21,8% om vervolgens over een periode van (gemiddeld) 3 jaar te worden verlaagd tot 17,8% (FBR).

De tarieven in de chemische sector gaan over een periode van gemiddeld 4,6 jaar van 11,9% (toegepast) naar 7,4% (FBR); die voor papier gaan in 4,4 jaar van 18,8% (toegepast) naar 12,8% (FBR).

De tarieven voor voertuigen en onderdelen (op enkele uitzonderingen na) zullen in gemiddeld 5,7 jaar tijd dalen van 53,3% (toegepast) tot 40,7% (FBR).

3.

Landbouw


Bij toetreding tot de markt voor landbouwproducten zal Vietnam zijn tarieven voor de meest geëxporteerde producten verlagen van een gemiddeld toegepast tarief van 27% tot een jaarlijks gemiddeld definitief geconsolideerd tarief van 21%. Er zijn aanzienlijke tariefverlagingen overeengekomen voor producten zoals vleesbereidingen (van gemiddeld 50% (toegepast) naar 27% FBR), bereidingen met granen en deegwaren (van 43% naar 27%), alcoholhoudende dranken (van 88% naar 46%, sterkedrank naar 45%) en cacaobereidingen (van 33% naar 18%).

Vanaf de datum van toetreding zal Vietnam geen kwantitatieve of andere invoerbeperkingen meer toepassen op landbouwproducten, afgezien van maatregelen die toegestaan zijn in het kader van de WTO-overeenkomsten.

Wat interne steun betreft, zal Vietnam geen geaggregeerde steun (Aggregate Measurement of Support, AMS) vastleggen, aangezien de de minimis -drempel van 10% niet wordt bereikt. Het grootste deel van de interne steunmaatregelen van Vietnam zijn 'groene box'-maatregelen die betrekking hebben op algemene diensten (meestal infrastructuur), betalingen aan producenten als noodhulp en betalingen voor regionale bijstand.

Vietnam heeft zich ertoe verbonden de uitvoersubsidies voor landbouwproducten tegen de datum van toetreding af te schaffen.

4.

Handelsrechten en liberalisering van staatshandelsondernemingen


Vietnam heeft heel wat vooruitgang geboekt op het gebied van staatshandel en handelsrechten. De sectoren en producten die onder de staatshandel vallen, zijn beperkt tot: ruwe olie, geraffineerde petroleum en benzine, vervangingsonderdelen voor vliegtuigen en vliegtuiguitrusting, films, kranten, sigaretten en sigaren. Wat handelsrechten betreft, zal Vietnam alle ondernemingen met buitenlandse directe investeringen uiterlijk op 1 januari 2007 volledige handelsrechten toekennen, behalve voor de producten die onder de staatshandel vallen. Voor bepaalde specifieke producten worden echter pas twee jaar later, op 1 januari 2009, volledige handelsrechten toegekend. Het gaat om farmaceutische producten, cinematografische films, kalenders, postkaarten, industriële printers en drukmachines, televisie- en radiotoestellen en videocamera’s. Er zijn geen beperkingen wat de keuze van een distributeur in Vietnam betreft.

5.

Diensten


De toetredingsonderhandelingen waren voor een groot deel geconcentreerd op diensten, een sector van het allergrootste belang voor de EU, ’s werelds grootste exporteur van diensten. Beperkingen op buitenlands aandelenkapitaal zijn in veel gevallen slechts tijdelijk; zij gelden in een overgangsperiode waarna ondernemingen voor 100% in buitenlandse handen zullen kunnen zijn. Europese dienstverleners zullen over het algemeen veel meer toegang hebben tot de markt en garanties krijgen dat ze niet zullen worden gediscrimineerd ten opzichte van Vietnamese ondernemingen. De rechtszekerheid betreffende de voorwaarden waaronder Europese ondernemingen in een aantal sectoren kunnen werken, zal sterk worden verbeterd. Op verzoek van de EU heeft Vietnam in het verslag van de werkgroep ook specifieke beloften gedaan met betrekking tot zijn licentieprocedures en –voorwaarden (onder meer over transparantie, kosten, onderzoekstermijn en informatie), waarover ondernemingen uit diverse sectoren zich bezorgd maakten. Vietnams verbintenissen hebben betrekking op tal van sectoren, waaronder voor de EU cruciale sectoren zoals:

Diensten van deskundigen : de verbintenissen van Vietnam inzake diensten van accountants, financieel controleurs en boekhouders, diensten in verband met belastingen, diensten van architecten en diensten van ingenieurs zijn uitgebreid en omvatten zo goed als geen beperkingen. Europese advocatenkantoren zullen in Vietnam buitenlandse advocatenkantoren en bijkantoren kunnen oprichten en partnerschappen kunnen aangaan. Adviesverlening over Vietnamees recht is mogelijk onder bepaalde voorwaarden.

Koeriersdiensten : exploitanten van besteldiensten zullen vijf jaar na de toetreding voor 100% eigenaar kunnen zijn en zullen onder voorwaarden kunnen werken die niet minder gunstig zijn dan die van de Vietnamese post.

Telecommunicatiediensten : operatoren zonder eigen faciliteiten zullen een joint venture kunnen oprichten met maximaal 51% of 70% buitenlands kapitaal, afhankelijk van het soort diensten. In het geval van diensten met eigen faciliteiten kan het aandelenkapitaal voor maximaal 49% in handen zijn van buitenlandse ondernemingen. Vietnam heeft ook beloofd dat beslissingen over licenties zowel voor diensten met als diensten zonder eigen faciliteiten zullen worden genomen op basis van transparante en objectieve criteria. Een specifieke clausule garandeert dat bestaande zakelijke-samenwerkingsovereenkomsten van Europese ondernemingen in een andere vorm met niet minder gunstige voorwaarden worden omgezet of worden verlengd. Vietnam zal tevens het referentiedocument inzake telecommunicatiediensten toepassen.

Bouwnijverheid : openstelling van de volledige sector, met de mogelijkheid tot oprichting van rechtstreekse bijkantoren.

Distributiediensten : hoewel sommige producten uitgesloten zijn (bv. geraffineerde en ruwe olie, boeken, farmaceutische producten en geneesmiddelen), is een volledig buitenlandse eigendomsstructuur toegestaan vanaf 1 januari 2009.

Diensten met betrekking tot het milieu : afvalwaterbehandeling, afvalbeheer (met uitzondering van de ophaling van huishoudelijk afval aan huis), schoonmaken van uitlaatgassen en milieueffectbeoordeling zijn toegezegd. Vier jaar na de toetreding kunnen de desbetreffende ondernemingen volledig in buitenlandse handen zijn.

Toerisme : volledige openstelling van hotel- en restaurantdiensten; tijdens een overgangsperiode van 8 jaar moet de dienstverlening gepaard gaan met investeringen in hotels.

Financiële diensten : buitenlandse verzekeringsmaatschappijen mogen vestigingen oprichten die volledig in buitenlandse handen zijn. Vijf jaar na de toetreding zal ook de oprichting van bijkantoren voor schadeverzekeringen toegelaten zijn. Vietnam gaat ook verregaande verbintenissen aan voor de grensoverschrijdende verlening van verzekerings- en herverzekeringsdiensten, inclusief bemiddeling. Buitenlandse banken die in Vietnam actief zijn, genieten het volledige MFN-tarief en krijgen dezelfde behandeling als nationale ondernemingen bij de plaatsing en exploitatie van geldautomaten. Slechts enkele maanden na zijn toetreding (april 2007) zal Vietnam al banken toelaten die voor 100% in buitenlandse handen zijn.

Zeevervoerdiensten : Vietnam is verregaande verbintenissen aangegaan die garanderen dat Europese ondernemingen 5 à 7 jaar na de toetreding een belang van 100% in hun Vietnamese activiteiten kunnen hebben voor de meeste zeevervoerdiensten en de belangrijkste nevendiensten.

6.

In het toetredingsprotocol neergelegde verbintenissen


In de laatste, multilaterale fase van het toetredingsproces hebben alle WTO-leden ernaar gestreefd de fundamentele compatibiliteit van de Vietnamese handelswetgeving en -instellingen met de regels en afspraken van de WTO te waarborgen door deze in het toetredingsprotocol en het verslag van de werkgroep vast te leggen. De volgende kwesties zijn van bijzonder belang voor de EU:

7.

Accijnzen op sterkedrank


Het huidige Vietnamese accijnssysteem heft een belasting van 30% op sterkedrank met een alcoholpercentage van 20% tot 39%, en een belasting van 65% op sterkedrank met meer dan 40% alcohol. Vietnam zal zijn systeem binnen drie jaar na de toetreding aanpassen en op alle gedistilleerde dranken met ten minste 20% alcohol een enkel accijnstarief toepassen per liter zuivere alcohol in het afgewerkte product.

8.

Invoer- en uitvoerbeperkingen


Vietnam zal het huidige invoerverbod op tweedehands motorvoertuigen vervangen door een invoerquota dat binnen drie jaar na de toetreding geleidelijk wordt opgeheven. Ook het huidige invoerverbod op grote motorfietsen van meer dan 175 cc zal uiterlijk op 31 mei 2007 door een niet-automatisch licentiesysteem worden vervangen. Vietnam zal binnen vijf jaar na de toetreding ook zijn huidige uitvoerrechten verlagen: van 35% tot 17% voor ijzerhoudend schroot en van 45% tot 22% voor niet-ijzerhoudend schroot.

9.

Subsidies


Vietnam zal bij toetreding alle verboden subsidies afschaffen. Uitvoersubsidies die gebaseerd zijn op bestaande investeringslicenties, toegekend in het kader van twee specifieke programma’s, zullen in de vijf jaar na de toetreding geleidelijk worden afgeschaft en de programma’s zelf worden geschrapt. Wat exportproductiezones betreft, hoeven ondernemingen die zich in deze zones vestigen hun productie niet uit te voeren om in deze zones actief te mogen zijn. Tegen de datum van toetreding zal Vietnam de WTO-commissie Subsidies en compenserende maatregelen in kennis stellen van zijn subsidies.

10.

V AANBEVELING


De voorwaarden waaronder de Socialistische Republiek Vietnam tot de WTO zal toetreden, worden door de Commissie ter goedkeuring aan de Raad voorgelegd. De Commissie beveelt aan deze voorwaarden goed te keuren, omdat zij een evenwichtig, zij het ambitieus pakket van verbintenissen inzake marktopenstelling vertegenwoordigen, dat zowel Vietnam als zijn handelspartners van de WTO aanzienlijke voordelen zal opleveren.