Toelichting bij COM(2010)148 - Standpunt EU binnen het administratief comité, opgericht in het kader van de Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen, over het Voorstel tot wijziging van die overeenkomst door toevoeging van een nieuwe bijlage betreffende het vergemakkelijken van het overschrijden van grenzen voor internationale spoorvracht

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



Het doel van dit voorstel is de vaststelling door de Europese Unie van de nieuwe bijlage 9 bij de Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen.

Met dit voorstel wordt beoogd de internationale handel te vergemakkelijken door de procedures en formaliteiten bij de grenscontrole van goederen in het internationale spoorvervoer te verminderen, harmoniseren en coördineren. De bijlage bevat in wezen verplichtingen die ten doel hebben vertragingen van het spoorvervoer bij de overgang van grenzen te verminderen. Dit houdt in: invoering van minimumeisen voor grensstations (overgangspunten), samenwerking tussen landen in deze stations, verschuiving van controles aan de grenzen naar controles in de stations van vertrek en bestemming, vermindering van de tijd die controles in beslag nemen, vermindering van het aantal documenten op papier en gebruik van de CIM/SMGS-vrachtbrief als douanedocument.

Algemene context



De op 21 oktober 1982 in Genève ondertekende Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen (hierna 'de harmonisatieovereenkomst') is namens de Gemeenschap goedgekeurd bij Verordening (EEG) nr. 1262/84 van de Raad van 10 april 1984 betreffende de sluiting van de Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen en is op 12 september 1987 van kracht geworden. Er zijn momenteel 54 partijen bij de overeenkomst, waaronder de Europese Unie en de lidstaten daarvan.

Bij de harmonisatieovereenkomst worden maatregelen ingevoerd die bedoeld zijn om de internationale handel te vergemakkelijken, en zo te ontwikkelen, meer bepaald door de harmonisatie (waar passend) van de verschillende grenscontroles die worden uitgevoerd bij de overbrenging van goederen. Het is echter achteraf noodzakelijk gebleken de formaliteiten bij grensoverschrijding verder te rationaliseren.

De VN/ECE-werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer heeft op zijn vergaderingen overeenstemming bereikt over de noodzaak de harmonisatieovereenkomst te herzien teneinde er bepalingen in op te nemen om het passeren van grenzen bij het internationale spoorvervoer te vergemakkelijken. Ten gevolge daarvan heeft WP.30 ontwerp-voorstellen ingediend die tot doel hebben een nieuwe bijlage toe te voegen aan de harmonisatieovereenkomst teneinde de bestaande bepalingen aan te vullen.

Deze nieuwe bijlage zal naar verwachting formeel en definitief worden vastgesteld op de voor mei 2010 geplande volgende vergadering van het administratief comité van de harmonisatieovereenkomst. Naar verwachting zullen alle partijen bij de overeenkomst in staat zijn de nieuwe bijlage goed te keuren.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Er zijn geen bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden van de EU



De geplande vereenvoudigingen zijn in lijn met de herziene Lissabonstrategie.

De vergemakkelijking van de internationale handel en het opheffen van technische belemmeringen voor de handel vormen doelstellingen van het gemeenschappelijke handelsbeleid en vallen dus onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie. De in de bijlage vervatte bepalingen zijn samenhangend met de wetgeving van de EU.

1.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Raadplegingsmethoden, belangrijkste doelgroepen en algemeen respondentenprofiel

Er hebben vergaderingen over het voorstel plaatsgevonden met de Organisatie voor de samenwerking tussen de spoorwegen (OSJD) en de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF). Er hebben raadplegingen plaatsgevonden op de vergaderingen van het Comité Douanewetboek en van de VN/ECE-werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer.

Samenvatting van de antwoorden en de wijze van verwerking

Een gunstig advies.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er bestond geen behoefte aan externe deskundigheid.

Effectbeoordeling



De huidige bepalingen van de harmonisatieovereenkomst blijven ongewijzigd.

Bij het voorgestelde besluit wordt, namens de Europese Unie, een nieuwe bijlage bij de harmonisatieovereenkomst aanvaard welke bepalingen bevat die het overschrijden van grenzen in het kader van het internationale spoorvervoer zullen vergemakkelijken.

De vaststelling van deze bijlage is gunstig voor de sector van het vervoer.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Bij het voorgestelde besluit keurt de Europese Unie formeel de nieuwe bijlage 9 bij de harmonisatieovereenkomst goed

Rechtsgrondslag



De artikelen 207 en 218 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Subsidiariteitsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel. Het maakt de tenuitvoerlegging mogelijk van een wijziging van de internationale overeenkomst die als zodanig het subsidiariteitsbeginsel in acht neemt.

De voorgestelde wijzigingen zijn voorafgaandelijk goedgekeurd door de VN/ECE-werkgroep Douanevraagstukken in verband met het vervoer en hebben een verdere vergemakkelijking van het spoorvervoer ten doel.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Het maakt de tenuitvoerlegging mogelijk van een wijziging van de internationale overeenkomst die als zodanig het evenredigheidsbeginsel in acht neemt.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: besluit.

Internationale overeenkomsten en wijzigingen daarvan worden doorgaans bij middel van een besluit ingevoerd in de rechtsorde van de Europese Unie.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.