Toelichting bij COM(2001)449 - Gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten (CPV)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De gemeenschappelijke woordenlijst overheidsopdrachten (Common Procurement Vocabulary - CPV) is een verdere ontwikkeling en verbetering van de CPA (statistische classificatie van producten, gekoppeld aan de economische activiteiten) en de NACE Rev.1 (statistische nomenclatuur van de economische activiteiten in de Europese Gemeenschap), in die zin dat ze beter aan de specifieke kenmerken van de sector overheidsopdrachten is aangepast.

De CPV bestaat uit een basiswoordenlijst, die van wezenlijk belang is omdat het voorwerp van de opdracht erdoor wordt bepaald, en een aanvullende woordenlijst, met behulp waarvan aanvullende, kwalitatieve gegevens kunnen worden ingevoerd. De basiswoordenlijst heeft een hiërarchische structuur met vijf niveaus, terwijl de aanvullende woordenlijst twee niveaus telt. Elke code komt overeen met een omschrijving van de leveringen, werken of diensten in alle andere officiële talen.

In 1996 heeft de Commissie een aanbeveling over het gebruik van de CPV ter beschrijving van het voorwerp van opdrachten goedgekeurd. i In deze aanbeveling wordt van de aanbestedende diensten en bedrijven gevraagd in hun aankondigingen van opdrachten de CPV te gebruiken om de aard van deze opdrachten te beschrijven.

Datzelfde jaar heeft de Commissie haar Groenboek: 'De overheidsopdrachten in de Europese Unie: beschouwingen over een toekomstig beleid' i gepubliceerd. Hierin heeft zij alle betrokkenen gevraagd zich over het nut van een algemeen gebruik van de CPV uit te spreken. De antwoorden die de Commissie uit het bedrijfsleven en van de lidstaten en instellingen heeft ontvangen, lieten een duidelijke steun zien voor het gebruik van de CPV ter vereenvoudiging van de bekendmaking van aankondigingen van opdrachten. De Commissie heeft deze bijdragen geanalyseerd en de lijnen voor haar toekomstige actie neergelegd in haar Mededeling 'De overheidsopdrachten in de Europese Unie' i. Onder meer wilde zij de aanbestedende diensten aansporen bij de redactie van hun aankondigingen gebruik te maken van de CPV en het standaardformulier en om voor de indiening ervan de door de informatie- en communicatietechnologie geboden mogelijkheden te benutten.

Sinds 1996 wordt de CPV systematisch in alle aankondigingen die ingevolge de richtlijnen in het Supplement op het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen worden bekendgemaakt, gebruikt voor het aangeven van het voorwerp van een opdracht en voor de automatische vertaling van de aankondiging in alle andere officiële talen van de Gemeenschap.

Voor potentiële inschrijvers is de CPV zo een onmisbaar zoekcriterium geworden bij de selectie en identificatie van interessante aanbestedingen.

In de richtlijnen inzake overheidsopdrachten is er op drie plaatsen sprake van nomenclaturen: voor de beschrijving van het voorwerp van de opdrachten in de aankondigingen, voor de statistische verplichtingen en voor de afbakening van het toepassingsgebied. Tot dusverre werd in de richtlijnen naar vier nomenclaturen verwezen: CPA, NACE, CPC Prov. (Central Product Classification: centrale productenclassificatie) et GN (gecombineerde nomenclatuur). De herzieningsvoorstellen die momenteel bij de Raad en het Europees Parlement in behandeling zijn - een betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken i en een houdende coördinatie van de procedures voor het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening en vervoer i - vervangen deze vier nomenclaturen door een enkele classificatie, de CPV.

Een rechtsgrond voor de CPV is er echter nog niet; in geen enkele verordening wordt precies gezegd welke regels bij de vaststelling en bijwerking in acht moeten worden genomen. Het is de bedoeling dat deze verordening in deze leemte voorziet door de CPV formeel goed te keuren als het communautaire classificatiesysteem voor overheidsopdrachten en regels voor het onderhoud en de herziening van de CPV vast te leggen.

Overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel is de vaststelling van een rechtsgrond voor de CPV als uniek classificatiesysteem dat op alle communautaire overheidsopdrachten van toepassing is, alleen op communautair niveau mogelijk. Het voorstel voldoet ook aan het evenredigheidsbeginsel, want de verordening maakt de vaststelling van een uniform classificatiesysteem mogelijk, dat direct in alle lidstaten kan worden toegepast.

Tot nu toe moest het Bureau voor officiële publicaties der Europese Gemeenschappen in de door de aanbestedende diensten en bedrijven nog vaak de CPV-code aan de beschrijving van het voorwerp van de opdracht toevoegen. Dit kon tot fouten in de aankondigingen leiden, omdat het soms om uiterst technische informatie ging. Om een betere kwaliteit van de bekendmakingen te waarborgen blijkt het dan ook noodzakelijk dat de aanbestedende diensten en bedrijven zelf de beschrijving van het voorwerp van de opdracht met de CPV in overeenstemming brengen. Omdat zij het best in staat zijn het voorwerp van de opdracht te omschrijven, zal de kwaliteit van de aankondigingen toenemen, wat de effectiviteit van de bekendmaking ten goede komt.

Wanneer een uniek, meertalig classificatiesysteem wordt gebruikt, kunnen bedrijven nauwkeuriger de voor hen interessante mogelijkheden vaststellen, waardoor zij gemakkelijker toegang tot overheidsopdrachten krijgen

Omdat automatische vertaling van de samenvattingen van de aankondigingen van opdrachten alleen aan de hand van de CPV mogelijk is, zullen er minder onvrijwillige vertaalfouten zijn, waardoor de kosten voor de behandeling van de aankondigingen sterk zullen dalen, wat de Europese belastingbetaler aanzienlijke besparingen oplevert. Dankzij de automatische vertaling kunnen ook de termijnen voor de bekendmaking van de aankondigingen flink worden ingekort.

Om de gebruikers te helpen ten volle profijt te hebben van de door de CPV geboden mogelijkheden en zich met het nieuwe systeem vertrouwd te maken zijn schakelschema's tussen de CPV en bovengenoemde nomenclaturen als bijlage bij deze verordening gevoegd.

De CPV heeft ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de elektronische overheidsopdrachten. De CPV is namelijk een element van doorslaggevend belang bij de concretisering van de in het kader van de initiatieven eEurope et eCommission aangegane verplichtingen, want zij biedt de mogelijkheid de gepubliceerde gegevens automatisch te behandelen, wat de kwaliteit van de informatie, de snelheid waarmee deze wordt verspreid en dus de effectiviteit van het door de richtlijnen ingevoerde bekendmakingssysteem ten goede komt.

Voorts draagt de CPV bij aan de vereenvoudiging van de bij de richtlijnen ingevoerde statistieken van de overheidsopdrachten, want zij vergemakkelijkt de taak van de aanbestedende diensten en de nationale autoriteiten. En internationaal gezien kunnen CPV-gegevens beter worden vergeleken met de andere nomenclaturen die van toepassing zijn in de staten die ondertekenaar zijn van de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten.

Uiteraard moet de CPV voor verandering vatbaar blijven. Om de kwaliteit te handhaven is het namelijk van wezenlijk belang ervoor te zorgen dat zij de marktontwikkelingen kan volgen en aldus zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften van de gebruikers (aanbestedende diensten en potentiële leveranciers). Daarom is, in het kader van de aan de Commissie gedelegeerde uitvoeringsbevoegdheden, een herzieningsprocedure ingevoerd, waarbij de Commissie, overeenkomstig artikel 78, lid 1, onder f) en g), van het voorstel voor een Richtlijn betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor leveringen, diensten en werken en artikel 67, lid 1, onder c) en d), van het voorstel voor een Richtlijn houdende coördinatie van de procedures voor het plaatsen van opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening en vervoer, wordt bijgestaan door het Raadgevend Comité inzake overheidsopdrachten. i

Het is geenszins de bedoeling het toepassingsgebied van de richtlijnen inzake overheidsopdrachten te wijzigen. Toepassing van de CPV zal er juist toe bijdragen dit te verhelderen, en zal zo leiden tot een betere toepassing van het communautaire recht inzake overheidsopdrachten in de Unie.

Voor het bijwerken wordt een ruim beroep gedaan op voorstellen en commentaren van de directe gebruikers van de CPV, net zoals bij de eerste herziening eind 1998. Deze verordening omvat een herziening van de versie van 1998, waarbij in hoofdzaak rekening is gehouden met de in de praktijk opgedane ervaringen.

In dit voorstel voor een verordening worden de CPV, een uiterst belangrijk element van het communautaire beleid inzake overheidsopdrachten, en de wijze van herziening van de CPV vastgesteld. Het Europees Parlement en de Raad worden daarom verzocht dit voorstel goed te keuren.