Toelichting bij COM(2024)10 - Machtiging om namens de EU onderhandelingen te openen met het oog op het sluiten van een uitvoeringsprotocol bij de visserijovereenkomst met Guinee-Bissau

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

# otivering en doelstellingen van de aanbeveling

De Commissie stelt voor te gaan onderhandelen over een nieuw uitvoeringsprotocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visser ij (de overeenkom st) met de Republiek Guinee-Bissau dat aansluit bij de behoeften van de vloot van de Unie en in overeenstemming is met de artikelen 28, 31 en 32 van Verordening (EU) nr. 1380/2013 inzake het gemeenschappelijk visser ij beleid (GVB)2 en bij de conclusies van de Kaad van 19 m a a rt 2012 over een mededeling van de Commissie inzake de externe dimensie van het gemeenschappelijk

3

visser ij beleid .

# Ve renigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleid sterrein

Het huidige uitvoeringsprotocol bij de overeenkom st biedt vissersvaartuigen van de Unie vangstmogelijkheden in de Gu i nee_Bissause wateren en voorziet in aanzienlijke sectorale steun voor de duurzame ontwikkeling van de nationale sectoren visserij en blauwe economie.

De overeenkomst is op 16juni 2007 in werking getreden en is om de vier Jaar stilzwijgend verlengd. Op 6juni 2019 heeft de Kaad van de EU z ijn goedkeuring gehecht aan het besluit betreffende de ondertekening en de voorlopige toepassing van het huidige uitvoeringsprotocol, dat van kracht is van 15juni 2019 tot en m et 14juni 2024.

3.

Het huidige uitvoeringsprotocol voorziet in een Jaarlijkse financiële tegenprestatie van de EU


van 11 600 000 EUR voor toegang en van 4 000 000 EUR voor sectorale steun. De EU-

bijdrage wordt aangevuld met rechten die de reders van EU"vaartu i gen verschuldigd zijn voor machtigingen en vangsten.

4.

De E uropese Unie heeft reeds een n etw erk van bilaterale partnerschapsovereenkomsten


inzake duurzame visserij (PODV's) in de Atlantische Ocea an o ntw ikkeld, namelijk met

M a u r i ta n i ë, Gu i nee_Bissau, Senegal, Ivoorkust en Gambia. Net als de PODV m et M a u r i ta n i ë heeft de overeenkom st met Gui nee_Bissau betrekking op meerdere soo rte n .

Het huidige uitvoeringsprotocol heeft betrekking op demersale soorten (schaaldieren, koppotigen en vissen), kleine pelagische soorten en over grote afstanden trekkende soorten. Op basis van de vangstcapaciteit (uitgedrukt in brutotonnage of b rt) voorziet het huidige protocol in vangstmogelijkheden voor v r i estr a w I e rs voor de g a r n a a I v i sse r ij , v r i estr a w I e rs voor de visvangst en de vangst van koppotigen en trawlers voor kleine pelagische soorten. Ook zijn er vangstmogelijkheden voor vriesschepen voor de tonijnvisserij met de zegen en beugschepen en voor vaartuigen voor de tonijnvisserij met de hengel. Op grond van het

Partnerschapsovereenkomst inzake visser ij tussen de Europese Gemeenschap en de Re publiek Guinee-Bissau voor de periode van 16juni 2007 tot en met 15jun, 2011.

Ver o r d e n i n g (EU) nr. 1380/2013 v an het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 inzake het gemeenschappelijk visser ij beleid, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 1954/2003 en (EG) nr. 1224/2009 van de Raad en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 2371/2002 en (EG) nr. 639/2004 van de Raad en Besluit 2004/585/EG van de Raad (PB L 354 van 28.12.2013, biz. 22).

Conclusies van de Raad over een mededeling van de Commissie inzake de externe dimensie van het gemeenschappelijk visser ij beleid I Drussel, 19 en 20 m a a rt 2012), zie hier.

^ Protocol tot uitvoering van de partnerschapsovereenkomst inzake visser ij tussen de Europese

Gemeenschap en de Re p u bliek Guinee"Bissau (2019"2024) (PB L173 van 27.6.201 9, blz.

3).

1

protocol mogen EU "vaartuigen u it Spanje, Portugal, Italië, Griekenland, Frankrijk, Litouwen, Letland en Polen in de Guine

issause wateren vissen.

5.

PODV's helpen de doelstellingen van het GVB internationaal te bevorderen, door ervoor


zorgen dat de visser ij activiteiten van de Unie buiten de wateren van de Unie berusten op dezelfde beginselen en normen als die welke gelden in het kader van het recht van de Unie.

Daarnaast hebben PODV's drie andere voordelen. I en eerste bevorderen zij de

wetenschappelijke samenwerking tussen de EU en haar p a rt n e r I a n d e n . I en tweede bevorderen zij transparantie en duurzaamheid met het oog op een beter beheer van de visbestanden. Ten derde moedigen zij oceaangovernance aan door. i) het ondersteunen van monitoring, controle en bewaking van de activiteiten van nationale en buitenlandse vloten, ii) het verstrekken van financiering voor de bestrijding van illegale, ongemelde en ongereglementeerde visser ij (100-

6.

visser ij) en voor de duurzame ontwikkeling van de lokale visserijsector. PODV's versterken


de positie van de Unie in internationale en regionale visser ij organisaties, zoals de Iccat.

# Ve renigbaarheid met andere beleid sterreinen van de Unie

De onderhandelingen over een nieuw uitvoeringsprotocol met Guinee_Bissau zijn in overeenstemming met het externe optreden van de Unie in de landen in Afr ika, het Uari bisch gebied en de Stille Oceaan (ACS), en met name met de doelstellingen van de Unie om de democratische beginselen en de mensenrechten te bevorderen.

1.

Rechtsgrondslag


, SUBSI DIARITE IT EN EVENREDIGHEID

# Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is artikel 218, leden 3 en 4, van h et Ver drag betreffende de werking van de Europese Unie ( VW EU).

Artike, 218, Md 3, VWEU bepaalt dat de Uom m issie aanbevelingen doet aan de Ixaad, die een besluit va stste It houdende machtiging tot het openen van de onderhandelingen en waarbij de onderhandelaar van de Unie wordt aangewezen. Uvereenkomstig artikel 218, Md 4, VWEU kan de Kaad de onderhandelaar richtsnoeren geven en een b ij zonder comité aanwijzen, de onderhandelingen moe te n in overleg met dat comité worden gevoerd.

# Subsidiariteit (bij niet~exclusieve bevoegdheid) Niet van toepassing, exclusieve bevoegdheid.

# Evenredigheid

Het besluit is evenredig met het doel om de GVB "doelstellingen internationaal te bevorderen en ervoor te zorgen dat de visser ij activiteiten van de Unie buiten de wateren van de Unie berusten op dezelfde beginselen en normen als die welke gelden in het kader van het recht van de Unie.

# Keuze van hetinstrument

Het instrument is gekozen op grond van artikel 218, leden 3 en 4, VWEU.

2

7.

EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING


E v a I u

atie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid

ervan

L 2023 heeft een onafhankelijke consultant in opdracht van de Uom missie een

5 n

evaluatiestudie ex post en ex ante verricht . wp basis van deze evaluatie studie heeft de Commissie een ex~postevaluatie van het huidige uitvoeringsprotocol en een ex_ante_evaluatie van mogelijke opties voor de te volgen koers verricht. De conclusies van de ex_post~ en van de ex_an te "evaluatie zijn opgenomen in een werkdocument van de dien st en van de Commissie

(SWD).

In de ex_post evaluatie in het SWD concludeert de Uom missie dat het huidige uitvoeringsprotocol al bij al de doelstellingen ervan doeltreffend heeft verwezenlijkt, ondanks het bestaan van enkele verbeterpunten. In dit verband blijft de vloot van de Unie geïnteresseerd in toegang tot de visser ij gebieden van Gu i nee_Bissau met het oog op de toepassing van vang ststr ate gieën binnen een meerjarig kader, waarbij de vangstmogelijkheden en de benuttingsgraad door de vloot van de Unie in zekere mate op elkaar moeten worden afg este m d. W at de sectorale steun betreft, concludeert de Vv o m missie dat de voor sectorale steun bestemde middelen hebben b ij gedragen tot i) een verscherpte monitoring, controle en bewaking van de visser ij en ii) een betere oceaangovernance in Gui nee_Bissau en de regio.

In de ex_an te "evaluatie in het SWD concludeert de Vv o m missie dat de onderhandelingen over een nieuw uitvoeringsprotocol, met enkele aanpassingen, in het belang zijn van zowel de EU als Gui nee_Bissau, Vo or Gui nee_Bissau betekenen de onderhandelingen over een nieuw uitvoeringsprotocol dat het zijn samenwerking met de EU voor een versterkte oceaangovernance kan voortzetten dankzij de specifieke middelen voor sectorale steun binnen een meerjarig kader.

# Raadpleging van belanghebbenden

In het kader van de evaluatie is overlegd met de lidstaten, vertegenwoordigers van de sector in de EU, internationale middenveldorganisaties en het M inisterie van V isserij en het maatschappelijk middenveld van Guinee_Bissau, Er heeft ook overleg plaats gevonden tijdens de vergaderingen van de adviesraad voor de v o I I e z e e ~/v e rr e z e e v I o ot.

# Bijeenbrengen en gebruik van expertise iet van toepassing

8.

Effectbeoordeling iet van toepassing


Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging iet van toepassing

N

N

N

9.

Évaluation retrospective et prospective du Protocole a l'accord de partenariat dans le domaine de la pêche entre rUnion européenne et la Guinee Bissau


3

10.

Gron


cl rechten

In de onderhandelingsrichtsnoeren ^ d i e worden voorges te ld in de b ij lage bij het besluitj wordt aanbevolen een clausule op te nemen over de gevolgen van schendingen van de mensenrechten en van de democratische beginselen.

2.

Gevolgen


11.

VOORDE BEGROTING


De gevolgen voor de begroting van het nieuwe uitvoeringsprotocol houden verband met de betaling door de EU van een financiële tegenprestatie aan de Republiek Gui nee-Bissau. De Jaarlijkse bedragen aan va st leggings- en betalingskredieten worden vastgesteld in het kader van de Jaarlijkse begrotingsprocedure overeenkom stig het meerjarig financieel kader voor

12.

2021-2027 en o m v a tte n de reservelijn voor protocollen die niet aan het begin van hetjaar in


6

werking zijn g etr eden .

13.

5. OVERIGE ELEMENTEN


# Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage De onderhandelingen zullen naar verwachting begin 2024 a anvangen.

# Toelichting bij de specifieke bepalingen van de aanbeveling De C om missie beveelt aan dat.

" de Raad de Commissie machtigt tot het openen en voeren van onderhandelingen methetoog op het sluiten van een nieuw uitvoeringsprotocol bij de overeenkomst met de Republiek Gui nee'Bissau,

~ de Uom missie in dit verband wordt aangewezen als onderhandelaar van de EU;

" de Commissie de onderhandelingen in overleg met het speciaal comité voert overeenkom stig de bepalingen van het Ver drag betreffende de werking van de Europese Unie,

de Raad de bij deze aanbeveling gevoegde onderhandelingsrichtsnoeren goedkeu rt.

Hoofdstuk 40 ( reservel ij n 40 02 41) in overeenstemming met het interinstitutioneel akkoord inzake het

MFK (2013/C 373/01).

14.

A a nbeveling voor een


BESLUIT VAN DE RAAD

houdende machtiging om namens de Europese Unie onderhandelingen te openen met hetoog op het sluiten van een uitvoeringsprotocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visser ij tussen de Europese Unie en de Republiek Gu i nee_Bissa u

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Ver d rag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 218, leden 3 en 4,

15.

Gezien de aanbeveling van de Europese C


0

ezien de aanbeveling van de Europese Vv o m missie, verwegende dat onderhandelingen moeten worden geopend met het oog op de sluiting van

16.

een nieuw uitvoeringsprotocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visser ij met de Republiek Guine


iee_Ui ssa u,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 7

De C ommissie wordt gemachtigd om namens de Unie te onderhandelen over een nieuw uitvoeringsprotocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visser ij met de Republiek Gui nee_Bissau,

Artikel 2

De onderhandelingsrichtsnoeren zijn opgenomen in de b ij lage.

Artikel 3

De onderhandelingen worden gevoerd in overleg met de Groep extern visser ij beleid van de Raad .

Artikel 4

Dit besluit is gericht tot de Commissie. Gedaan te Brussel,

Va or de

De vo o rzItter

5