Toelichting bij COM(2023)664 - Werking van de comités in 2022

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)664 - Werking van de comités in 2022.
bron COM(2023)664
datum 26-10-2023
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de werking van de comités in 2022

1. Inleiding

Overeenkomstig artikel 10, lid 2, van Verordening (EU) nr. 182/2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren1 (hierna “de comitologieverordening” genoemd), presenteert de Commissie hierbij dit jaarverslag over de werking van de comités in 2022.

Het verslag geeft een overzicht van de ontwikkelingen in 2022 in het “comitologiesysteem”, dat verwijst naar de comités die de Commissie over ontwerpuitvoeringshandelingen raadpleegt. Die comités bestaan uit vertegenwoordigers van de lidstaten, worden door de Commissie voorgezeten en volgen verschillende operationele procedures, afhankelijk van de toepasselijke basishandeling (zie tabel II).

Het verslag bevat een samenvatting van de activiteiten van de comités en gaat vergezeld van een werkdocument van de diensten van de Commissie met nadere statistieken over de werkzaamheden van de afzonderlijke comités per beleidssector2. Het biedt een overzicht van de belangrijkste veranderingen en tendensen die op jaarbasis zijn waargenomen, met algemene cijfers over vergaderingen, schriftelijke procedures, uitgebrachte adviezen (d.w.z. positief, negatief of geen advies) en vastgestelde handelingen. Ook wordt een overzicht gegeven van de zaken die naar het comité van beroep zijn doorverwezen en van de bezwaren van het Europees Parlement en de Raad overeenkomstig artikel 11 van de comitologieverordening. Daarnaast wordt er informatie verstrekt over de maatregelen die volgens de regelgevingsprocedure met toetsing zijn vastgesteld.

2. Overzicht van de ontwikkelingen in het comitologiesysteem in 2022

2.1. Algemene ontwikkelingen

De comitologiecomités hebben in 2022 volgens de in de comitologieverordening vastgelegde procedures gewerkt, te weten de raadplegingsprocedure (artikel 4) en de onderzoeksprocedure (artikel 5), alsook volgens de in artikel 5 bis van het comitéprocedurebesluit3 vastgelegde regelgevingsprocedure met toetsing.

Vanwege de geleidelijke opheffing van de COVID-19-beperkingen is het mogelijk geworden om regelmatiger fysieke (of hybride) vergaderingen van de comitologiecomités te houden. Alle vergaderingen, ongeacht de wijze waarop zij hebben plaatsgevonden (fysiek, op afstand of hybride), zijn in het comitologieregister4 als vergaderingen opgenomen; in het beknopt verslag is de vorm van de vergadering gespecificeerd.

In het Interinstitutioneel Akkoord van 13 april 2016 over beter wetgeven5 wordt gewezen op de noodzaak om handelingen die nog naar de regelgevingsprocedure met toetsing (RPT) verwijzen, aan het bij het Verdrag van Lissabon ingevoerde rechtskader aan te passen. Op basis van de voorstellen van de Commissie van 2016 zijn in 2022 de interinstitutionele besprekingen over de aanpassing van de resterende basishandelingen voortgezet. Inzake het algemene aanpassingsvoorstel6, waarover in 2019 een gedeeltelijk akkoord is bereikt, wordt het resterende deel, dat op 104 handelingen betrekking heeft, nog verder besproken, aangezien de medewetgevers tot dusver geen overeenstemming hebben kunnen bereiken over de vraag of de RPT-handelingen aan gedelegeerde handelingen of aan uitvoeringshandelingen moeten worden aangepast.
In de tussentijd zijn 25 handelingen ofwel bij andere wetgevingshandelingen ingetrokken, ofwel zijn de RPT-bepalingen aan gedelegeerde of uitvoeringshandelingen aangepast in het kader van wetgevingswijzigingen in de respectieve basishandelingen. Die handelingen hoeven in het kader van dit voorstel niet langer te worden aangepast.

Over het specifieke aanpassingsvoorstel op het gebied van justitie7 is in 2022 overeenstemming bereikt. In zijn wetgevingsresolutie van 18 oktober 2022 heeft het Europees Parlement het standpunt van de Raad in eerste lezing zonder verdere wijzigingen goedgekeurd. De definitieve tekst, die op 25 oktober is bekendgemaakt8, heeft alleen betrekking op de aanpassing9 van Verordening (EG) nr. 805/2004 tot invoering van een Europese executoriale titel voor niet-betwiste schuldvorderingen, aangezien de twee andere handelingen van het oorspronkelijke voorstel inmiddels waren ingetrokken.

Met betrekking tot het voorstel van de Commissie van 14 februari 201710 tot wijziging van de comitologieverordening betreffende het comité van beroep, en met name om situaties aan te pakken waarin op gevoelige gebieden geen advies wordt uitgebracht11, was in 2022 geen vooruitgang mogelijk, aangezien de standpunten van de medewetgevers ver uiteen lagen.

De Commissie heeft gedurende vier weken ontwerpteksten voor belangrijke gedelegeerde handelingen en uitvoeringshandelingen openbaar gemaakt, zodat belanghebbenden opmerkingen konden indienen. In 2022 zijn er 72 ontwerpuitvoeringshandelingen op de website “Geef uw mening”12 geplaatst voor feedback van het publiek, iets minder dan de 85 ontwerpuitvoeringshandelingen in 2021.

2.2. Ontwikkelingen in de rechtspraak

In zijn arrest van 14 juli 2022 in de zaak Commissie/Polen13 heeft het Hof het arrest van het Gerecht in zaak T-699/17 bekrachtigd. De zaak betrof de overgangsperiode en de overgangsbepalingen inzake het stemmen met gekwalificeerde meerderheid voor de overgang van het Verdrag van Nice naar het Verdrag van Lissabon. Het betreft de toepassing in de tijd van artikel 3, lid 2, van Protocol nr. 36 bij het Verdrag van Lissabon, waarin is bepaald dat wanneer, tussen 1 november 2014 en 31 maart 2017, een besluit met gekwalificeerde meerderheid van stemmen moet worden genomen, een lidstaat kan verzoeken dat het besluit wordt genomen met de gekwalificeerde meerderheid die vóór 31 oktober 2014 van toepassing was (d.w.z. de gekwalificeerde meerderheid die vóór de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon van toepassing was).
Het geschil betrof de vraag of zowel het verzoek van een lidstaat als de stemming vóór 31 maart 2017 moesten plaatsvinden, of dat het volstond dat het verzoek van een lidstaat vóór die datum werd ingediend en de stemming achteraf kon plaatsvinden. Het Gerecht had geoordeeld dat het volstond dat een lidstaat het verzoek vóór 31 maart 2017 had ingediend, en het Hof heeft in hogere voorziening het arrest van het Gerecht bekrachtigd.

Wat de transparantie van de werkzaamheden van de comitologiecomités betreft, heeft het Gerecht in de gevoegde zaken T-371/20 en T-554/20 (Pollinis France/Commissie14) de weigering van de Commissie onderzocht om (overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1049/201115) toegang te verlenen tot documenten die de individuele standpunten van de lidstaten in het kader van een comitologiecomité duidelijk maken. In zijn arrest van 14 september 2022 heeft het Gerecht de argumenten van de Commissie die waren gebaseerd op de noodzaak om het lopende besluitvormingsproces te beschermen, verworpen en de respectieve besluiten van de Commissie tot weigering van toegang nietig verklaard.
De Commissie is vervolgens in beroep gegaan tegen het arrest.

3. Overzicht van activiteiten

De cijfers in de volgende punten zijn allemaal gebaseerd op de resultaten die in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie nader worden uiteengezet.

3.1. Aantal comités

Dit verslag heeft uitsluitend betrekking op comitologiecomités die door de wetgever zijn ingesteld om de Commissie bij te staan bij de uitoefening van de haar bij basishandelingen verleende uitvoeringsbevoegdheden. Andere entiteiten, met name deskundigengroepen die door de Commissie zelf zijn opgericht, komen in dit verslag niet aan bod.

Tabel I bevat een overzicht van het aantal bestaande comitologiecomités in de periode van 1 januari tot en met 31 december 2022, waarbij de cijfers van het voorgaande jaar ter vergelijking zijn toegevoegd.

TABEL I – TOTAAL AANTAL COMITéS

Dienst van de Commissie20212022
AGRI (Landbouw en Plattelandsontwikkeling)1212
BUDG (Begroting)22
CLIMA (Klimaat)55
CNECT (Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie)1115
DEFIS (Defensie-industrie en Ruimtevaart)138
DIGIT (Informatica)10
EAC (Onderwijs en Cultuur)44
ECFIN (Economische en Financiële Zaken)22
ECHO (Europese Civiele Bescherming en Humanitaire Hulp)22
EMPL (Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie)65
ENER (Energie)1413
ENV (Milieu)2726
ESTAT (Eurostat)21
FISMA (Financiële Stabiliteit, Financiële Diensten en Kapitaalmarktenunie)1111
FPI (Dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid)12
GROW (Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf)3938
HOME (Migratie en Binnenlandse Zaken)2018
INTPA (Internationale Partnerschappen)33
JUST (Justitie en Consumentenzaken)2824
MARE (Maritieme Zaken en Visserij)33
MOVE (Mobiliteit en Vervoer)3331
NEAR (Nabuurschapsbeleid en Uitbreidingsonderhandelingen)32
OLAF (Europees Bureau voor fraudebestrijding)11
REFORM (Steun voor structurele hervormingen)21
REGIO (Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling)02
RTD (Onderzoek en Innovatie)3117
SANTE (Gezondheid en Voedselveiligheid)3333
SG (Secretariaat-generaal)*33
TAXUD (Belastingen en Douane-unie)2826
TRADE (Handel)1312
TOTAAL:353322

* Met inbegrip van het comité van beroep16.

In 2022 waren er 322 comitologiecomités, met inbegrip van alle comitésamenstellingen17. Er was dus een lichte daling van het aantal comités ten opzichte van 2021 (toen er 353 comitologiecomités waren). Dat was voornamelijk het gevolg van de afschaffing van een aantal “oude” comités die in het kader van de vorige generatie programma’s en fondsen van het meerjarig financieel kader (MFK) hadden gediend18. Aangezien voor de nieuwe, in 2022 in werking getreden wetgeving slechts in enkele gevallen nieuwe comités zijn ingesteld, is het aantal comitologiecomités van 2021 gedaald tot het niveau van de jaren vóór 202119.


TABEL II – AANTAL COMITéS PER PROCEDURE

Dienst van de CommissieSoort procedure
Raadplegings-procedureOnderzoeks-procedureRegelgevings-procedure met toetsingMeerdere proceduresTOTAAL:
AGRI080412
BUDG01012
CLIMA01045
CNECT170715
DEFIS01078
DIGIT00000
EAC03014
ECFIN01012
ECHO02002
EMPL11125
ENER270413
ENV01211326
ESTAT00011
FISMA052411
FPI02002
GROW21122338
HOME1150218
INTPA03003
JUST7112424
MARE02013
MOVE31311431
NEAR02002
OLAF01001
REFORM10001
REGIO00022
RTD0301417
SANTE01202133
SG*03003
TAXUD01001626
TRADE340512
TOTAAL:211419151322

* Met inbegrip van het comité van beroep.

Tabel II geeft een uitsplitsing van de comités in 2022 per soort procedure die zij volgen (d.w.z. raadplegingsprocedure, onderzoeksprocedure, regelgevingsprocedure met toetsing). Comités die meerdere procedures toepassen, worden apart vermeld naast die welke slechts één procedure toepassen.

3.2. Aantal vergaderingen en schriftelijke procedures

De intensiteit van de activiteiten van de comités wordt hoofdzakelijk door het aantal commissievergaderingen en het aantal schriftelijke procedures20 bepaald. Die zijn hieronder in tabel III weergegeven.

TABEL III – AANTAL VERGADERINGEN EN SCHRIFTELIJKE PROCEDURES

Dienst van de CommissieAantal comitésVergaderingenSchriftelijke procedures
2021202220212022
AGRI1212110010452
BUDG26420
CLIMA55583
CNECT1513152130
DEFIS83646127
DIGIT00000
EAC48111217
ECFIN221400
ECHO287812
EMPL50000
ENER13101808
ENV2624232010
ESTAT133167
FISMA1114101723
FPI23906
GROW3833304278
HOME1841493860
INTPA3191816814
JUST24302166
MARE3431610
MOVE3161403720
NEAR27194148
OLAF10000
REFORM10102
REGIO21373
RTD174162148355
SANTE339395634813
SG*3612106
TAXUD2639312336
TRADE1218247049
TOTAAL:32264667314761675
* Met inbegrip van vergaderingen/schriftelijke procedures van het comité van beroep.

In 2022 waren er 673 vergaderingen, iets meer dan in 2021 (646), met 1 675 schriftelijke procedures, ook meer dan het jaar daarvoor (1 476).

3.3. Aantal adviezen en uitvoeringshandelingen

Dit verslag geeft ook een overzicht van de tastbare output van de comités, een andere belangrijke indicator voor het activiteitsniveau. Tabel IV bevat de algemene cijfers over de formele adviezen van de comités en de daaropvolgende door de Commissie vastgestelde uitvoeringshandelingen21, samen met de gevallen waarbij het Europees Parlement of de Raad gebruik heeft gemaakt van het toetsingsrecht overeenkomstig artikel 11 van de comitologieverordening.

TABEL IV – AANTAL ADVIEZEN EN VASTGESTELDE UITVOERINGSHANDELINGEN22

Dienst van de CommissieAdviezen23Vastgestelde
maatregelen
Resoluties van het EP / Besluiten van de Raad (artikel 11)
20212022202120222022
AGRI1011031001000
BUDG20100
CLIMA94950
CNECT433141300
DEFIS191214160
DIGIT00000
EAC8218240
ECFIN1170170
ECHO8139130
EMPL00000
ENER3300210
ENV242515220
ESTAT16101590
FISMA222518220
FPI05040
GROW628531730
HOME675836490
INTPA1681061671040
JUST913890
MARE16139190
MOVE644861550
NEAR40110401080
OLAF00000
REFORM02010
REGIO73550
RTD1493541103330
SANTE81881977590710

1.

(Europees Parlement)

SG*1313200
TAXUD504347400
TRADE768571860
TOTAAL:178220481592207210
* Met inbegrip van adviezen van het comité van beroep. Om dubbeltelling te voorkomen, zijn via het comité van beroep vastgestelde uitvoeringshandelingen bij de comités van het eerste niveau op de respectieve beleidsterreinen meegeteld.
Nadere informatie over de werkzaamheden van het comité van beroep is in tabel V opgenomen.

In 2022 hebben de comités 2 048 adviezen24 uitgebracht, wat een stijging ten opzichte van 2021 (1 782) is en op een hogere werklast wijst. Er zijn ook 2 072 uitvoeringshandelingen volgens een comitéprocedure vastgesteld, eveneens een aanzienlijk hoger aantal dan in het voorgaande jaar (1 592).


Overeenkomstig artikel 11 van de comitologieverordening hebben het Europees Parlement en de Raad een toetsingsrecht. In 2022 heeft het Europees Parlement dienovereenkomstig tien resoluties aangenomen, die alle betrekking hadden op handelingen van DG SANTE.
De Raad heeft in 2022 geen gebruik gemaakt van zijn recht om overeenkomstig deze bepaling tegen een ontwerpmaatregel bezwaar te maken.

3.4. Vergaderingen van het comité van beroep

Zoals blijkt uit tabel V hieronder, is het comité van beroep in 2022 11 keer bijeengekomen en heeft het 13 ontwerpuitvoeringshandelingen besproken die de Commissie aan het comité had voorgelegd. Het heeft in alle 13 gevallen “geen advies” uitgebracht: voor 6 ontwerphandelingen met schriftelijke raadplegingen en voor 7 ontwerphandelingen met een stemming in een vergadering25. De Commissie heeft na de stemming in het comité van beroep alle 13 uitvoeringshandelingen vastgesteld, maar voor 2 daarvan is dat pas in 2023 gedaan.

TABEL V – ACTIVITEIT VAN HET COMITé VAN BEROEP

Dienst van de CommissieAantal vergaderingen/schriftelijke raadplegingen van het comité van beroep
Aantal adviezen26 van het comité van beroep
Aantal na advies van het comité van beroep vastgestelde handelingen
202120222021202220212022
MOVE1/00/01 (0)0 (0)10
SANTE4/1010/610 (10)12 (12)1010
TRADE1/01/01 (1)1 (1)11
TOTAAL:6/1011/61213 (13)1211

3.5. Gebruik van de regelgevingsprocedure met toetsing

De comitologieverordening handhaafde de gevolgen van de regelgevingsprocedure met toetsing vanwege bestaande basishandelingen die ernaar verwijzen27. Deze procedure kan in het kader van nieuwe wetgeving niet meer worden gebruikt, maar komt nog steeds voor in een groot aantal bestaande basishandelingen. Zolang de respectieve bevoegdheden niet in bevoegdheden voor hetzij gedelegeerde, hetzij uitvoeringshandelingen zijn omgezet, wordt de procedure krachtens die handelingen nog toegepast (zoals aangegeven in punt 2.1).

In 2022 zijn 68 maatregelen overeenkomstig de regelgevingsprocedure met toetsing vastgesteld (zie tabel VI hieronder), hetzelfde aantal als in 2021.

Het recht om zich overeenkomstig de regelgevingsprocedure met toetsing tegen handelingen te verzetten, is in 2022 door geen van de medewetgevers gebruikt. Ter vergelijking: in 2021 heeft het Europees Parlement twee keer dit recht gebruikt28, terwijl de Raad hier geen gebruik van heeft gemaakt.

TABEL VI – AANTAL OVEREENKOMSTIG DE REGELGEVINGSPROCEDURE MET TOETSING GOEDGEKEURDE MAATREGELEN

Dienst van de CommissieRegelgevingsprocedure met toetsing — vastgestelde
maatregelen
Veto van het Europees Parlement tegen goedkeuring van ontwerpmaatregelenVeto van de Raad tegen goedkeuring van ontwerpmaatregelen
AGRI000
BUDG000
CLIMA000
CNECT000
DEFIS000
DIGIT000
EAC000
ECFIN000
ECHO000
EMPL000
ENER000
ENV200
ESTAT200
FISMA200
FPI000
GROW700
HOME000
INTPA000
JUST000
MARE000
MOVE000
NEAR000
OLAF000
REGIO000
REFORM000
RTD000
SANTE5500
SG000
TAXUD000
TRADE000
TOTAAL:6800


4. Conclusie

De werking van de comités is in 2022 met een verhoogde intensiteit voortgezet. In totaal waren er 322 comités actief, die 673 vergaderingen hebben gehouden, 1 675 schriftelijke procedures hebben gevolgd en 2 048 adviezen hebben uitgebracht. Door de lidstaten in staat te stellen hun controlebevoegdheden overeenkomstig de comitologieverordening uit te oefenen, verlenen de comités de Commissie waardevolle bijstand bij de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden die haar door de medewetgevers zijn verleend.

Het Europees Parlement en de Raad wordt verzocht om nota te nemen van dit verslag.

1PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.

2Als behandeld door de diensten van de Commissie die zich met de respectieve beleidsterreinen bezighouden.

3Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden (PB L 184 van 17.7.1999, blz. 23).

4 https://ec.europa.eu/transparency/comitology-register/screen/home?lang=nl


5Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie van 13 april 2016 over beter wetgeven (PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1), zie punt 27.

6Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot aanpassing van een aantal rechtshandelingen die verwijzen naar de regelgevingsprocedure met toetsing, aan de artikelen 290 en 291 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (COM(2016) 799 final).

7Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot aanpassing van een aantal rechtshandelingen op het gebied van justitie die verwijzen naar de regelgevingsprocedure met toetsing, aan artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (COM(2016) 798).

8PB L 275 van 25.10.2022, blz. 30. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=OJ:L:2022:275:TOC

9De enige bepaling in de verordening waarin het gebruik van de regelgevingsprocedure met toetsing wordt geregeld, is gewijzigd om het gebruik van gedelegeerde handelingen mogelijk te maken ter wijziging van de bijlagen om de standaardformulieren bij te werken.

10Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) nr. 182/2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (COM(2017) 85 final).

11De Commissie heeft gerichte wijzigingen van de comitologieverordening voorgesteld om te voorkomen dat er zich een situatie voordoet waarin zij juridisch verplicht is een toelatingsbesluit te nemen, terwijl er in het comité/comité van beroep geen gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten voor of tegen het besluit is. Een dergelijke situatie waarbij geen advies wordt uitgebracht, acht de Commissie met name problematisch als het gaat om politiek gevoelige aangelegenheden die rechtstreekse gevolgen hebben voor burgers en bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheid en veiligheid van mensen, dieren of planten.

12 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say_nl

13C-207/21 P, Europese Commissie/Republiek Polen, ECLI:EU:C:2022:560.

14T-371/20 en T-554/20, Pollinis France/Commissie, ECLI:EU:T:2022:556.

15Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).

16Het comité van beroep is in het comitologieregister aangemerkt als een comité dat onder de verantwoordelijkheid van het secretariaat-generaal valt. In de praktijk wordt het echter door de betrokken diensten beheerd.

17In enkele basishandelingen heeft de wetgever specifieke samenstellingen van het comité geregeld.

18Die zijn in 2021 geleidelijk afgeschaft, wat samenviel met de oprichting van “nieuwe” comités die in het kader van de nieuwe generatie programma’s en fondsen van het MFK (2021-2027) zijn opgericht.

192019: 318, 2020: 320

20De stemming in een comité kan tijdens een gewone vergadering plaatsvinden of, in naar behoren gemotiveerde gevallen, via een schriftelijke procedure, overeenkomstig artikel 3, lid 5, van de comitologieverordening.

21Het aantal adviezen en het aantal uitvoeringshandelingen/-maatregelen in een bepaald jaar kunnen van elkaar verschillen. De redenen hiervoor worden in de inleiding bij het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie uiteengezet.

22Wat de vastgestelde uitvoeringshandelingen betreft, betekent de aanduiding van de diensten van de Commissie (beleidsterreinen) dat de handelingen in kwestie in een door deze dienst van de Commissie beheerd comité zijn voorbereid (besproken en/of gestemd); in sommige gevallen werd de feitelijke vaststelling van de handeling formeel door een andere dienst van de Commissie gewaarborgd.

23Een stemming die tot “geen advies” leidt, wordt in het totale aantal adviezen meegeteld, aangezien dit een van de mogelijke resultaten van de stemming in het comité is.

24De overgrote meerderheid van de stemmingen was positief; in 33 gevallen werd geen advies uitgebracht (met uitzondering van die op het niveau van het comité van beroep). Er zijn geen negatieve stemmingen geweest.

25Nadere bijzonderheden zijn in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie te vinden.

26De term “advies” omvat ook het scenario waarin het formele resultaat “geen advies” is, wat betekent dat er geen vereiste meerderheid voor een positief noch een negatief advies is. Het aantal gevallen van “geen advies” staat tussen haakjes aangegeven.

27Artikel 12, tweede alinea, van de comitologieverordening.

28Zie voor nadere bijzonderheden SWD(2022)279, blz. 102.

NL NL