Toelichting bij COM(2023)505 - Naleving door de Europese Bankautoriteit van de vereisten in verband met de locatie van haar zetel

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1 INLEIDING

In het kader van de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Unie hebben de andere 27 lidstaten, in de marge van de Raad Algemene Zaken op 20 november 2017, Parijs (Frankrijk) gekozen als nieuwe zetel van de Europese Bankautoriteit (EBA)1.

De locatie voor de zetel van de EBA is vastgelegd in artikel 7 van de EBA-oprichtingsverordening2 (“de EBA-verordening”), dat bijgevolg diende te worden gewijzigd3 om de zetel van Londen naar Parijs te verhuizen. Naast de wijziging van de locatie voor de zetel zijn bij de wijziging van de EBA-verordening een aantal nieuwe vereisten voor de EBA ingevoerd die betrekking hebben op de locatie voor haar zetel en de verplichting voor de Commissie om uiterlijk op 30 maart 2019 en vervolgens om de 12 maanden een verslag te publiceren over de naleving van deze vereisten door de EBA.

Artikel 7 van de EBA-verordening bepaalt: “De locatie van de zetel van de Autoriteit is niet van invloed op de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de Autoriteit, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie of de belangrijkste financiering van haar activiteiten, en maakt het, in voorkomend geval, mogelijk dat administratieve ondersteunende diensten en bedrijfsondersteuningsdiensten die geen verband houden met de kerntaken van de Autoriteit, met andere agentschappen van de Unie worden gedeeld.

De EBA heeft de nodige input geleverd om aan deze rapportagevereisten te voldoen. De eerste vier verslagen werden gepubliceerd in 20194, 20205, 20216 en 20227. Dit is het vijfde verslag in het kader van deze rapportageverplichting.

2 ZETELOVEREENKOMST VAN DE EBA

Op 6 maart 2019 is met de Franse regering een zetelovereenkomst (“Headquarters Agreement”, “HQA”) ondertekend, die op 17 februari 2022 door de Assemblée nationale is goedgekeurd. De HQA werd op 19 juli 2022 in de Sénat goedgekeurd, en vervolgens op 30 juli 2022 bekendgemaakt in het Franse Journal officiel.

De HQA beantwoordt niet alleen aan de vereisten van Protocol nr. 7 betreffende de voorrechten en immuniteiten van de Europese Unie8, maar geeft EBA-personeelsleden (en hun gezinsleden) ook recht op een bijzondere verblijfsvergunning (“Fonctionnaire international”, “FI”) waaruit hun status als internationale ambtenaar in Frankrijk blijkt. De EBA werkt samen met het protocolbureau van het ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken en met de Douane om een soepel proces te waarborgen met betrekking tot de overkomst van het personeel en hun gezinsleden naar Frankrijk, het verstrekken van speciale verblijfsvergunningen en de toepassing van fiscale voorrechten voor de EBA. Sinds april 2023 hebben 285 personeelsleden en gezinsleden speciale verblijfsvergunningen ontvangen, is er nog één bijkomende aanvraag in behandeling en zijn 47 speciale verblijfsvergunningen teruggegeven wegens beëindiging van het dienstverband.

De EBA wordt overeenkomstig artikel 9 van de HQA vrijgesteld van btw op officiële kosten wanneer het factuurbedrag zonder btw hoger is dan 150 EUR. In de praktijk betaalt de EBA de btw op Franse aankopen en op aankopen waarop de MOSS-regeling (Mini One Stop Shop)9 van toepassing is, en vordert zij deze btw terug van de Franse overheid. Sinds april 2023 heeft de EBA een bedrag van 4 934 565 EUR teruggevorderd, waarvan 4 569 424 EUR is terugbetaald.

De informatie met betrekking tot de Europese School van Paris-La Défense in Courbevoie is niet gewijzigd ten opzichte van het vorige verslag, met uitzondering van het aantal ingeschreven kinderen. Voor het schooljaar 2022-2023 zijn 32 kinderen van EBA-personeelsleden ingeschreven aan de school.

3 GOVERNANCE, ACTIVITEITEN EN UITVOERING VAN TAKEN VAN DE EBA

De taken en bevoegdheden van de EBA, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie en de belangrijkste financiering van haar activiteiten werden niet beïnvloed door de verhuizing van haar zetel. De EBA is sinds begin juni 2019 volledig operationeel in haar nieuwe kantoren in Parijs.

De verhuizing van de zetel van de EBA naar Parijs heeft geen gevolgen gehad voor de voornaamste financiering van de EBA-activiteiten door de EU en de bevoegde nationale autoriteiten. Los van deze financiering verstrekt de Franse regering 8,5 miljoen EUR om de kosten van de kantoren in Parijs te dekken. Deze financiering wordt verdeeld in 1,5 miljoen EUR aan opstartkosten, een bedrag dat reeds is uitbetaald en uitgegeven, en 7,0 miljoen EUR aan lopende leasingkosten, een bedrag dat over de negen jaar van de leasingovereenkomst wordt uitbetaald om de budgettaire gevolgen te verzachten. Tot op heden heeft de EBA in het kader van deze overeenkomst 6 225 000 EUR gefactureerd en ontvangen.

Het delen van administratieve ondersteunende diensten met andere agentschappen van de Unie

De EBA werkt actief met de ESMA samen inzake administratieve aangelegenheden, waarbij regelmatig vergaderingen worden gehouden tussen de overeenstemmende administratieve eenheden van de twee agentschappen.

De EBA heeft met de ESMA een overeenkomst inzake dienstverleningsniveau ondertekend met betrekking tot boekhoudkundige diensten en verleent sinds april 2021 deze diensten ook aan de ESMA. De rekenplichtige en de ondergeschikt rekenplichtige van de EBA worden door twee agentschappen gedeeld, waardoor de middelen efficiënter kunnen worden gebruikt. De raad van bestuur van de ESMA heeft de rekenplichtige van de EBA tot rekenplichtige van de ESMA benoemd met ingang van 1 juli 2021.

De EBA werkt nauw samen met andere in Frankrijk gevestigde EU-agentschappen met betrekking tot hun aanbestedingsprocedures, met name met de ESMA. De tabel in de bijlage geeft een overzicht van de activiteiten op dit gebied. De EBA en de ESMA nemen ook deel aan een netwerk van aanbestedingsambtenaren van in Parijs gevestigde internationale organisaties.

EMAS en milieubeheer

Sinds 2021 komen de milieucoördinatoren van de EBA, de ESMA en de Eiopa regelmatig, ten minste om de drie maanden, bijeen om documenten en beste praktijken op het gebied van milieubeheer, duurzaamheidsrapportage en toepassing van het milieubeheer- en milieuauditsysteem (EMAS) uit te wisselen. Op 11 augustus 2022 werd de EBA in kennis gesteld van haar succesvolle EMAS-registratie. Alle drie de agentschappen werken ook samen in het Greening Network van de Europese agentschappen. Daarnaast namen de vertegenwoordigers van de EBA en de ESMA in maart en april 2023 als waarnemer deel aan elkaars interne EMAS-audits.

Gedeelde faciliteiten

In maart 2023 maakte het CPVO10 gebruik van de vergaderzalen van de EBA voor twee dagen opleiding van groepen deskundigen. De EBA heeft ook gebruikgemaakt van de faciliteiten van de ESMA voor vergaderingen buiten de locatie. In maart 2023 hebben de drie ETA’s een samenwerkingsovereenkomst ondertekend die de EBA en de Eiopa de mogelijkheid bood deel te nemen aan de TESTA TAP11, die in het datacentrum van Aubervilliers voor de ESMA was opgericht.

Andere samenwerking

Tijdens de Covid-19-pandemie heeft de EBA een netwerk opgezet met de ESMA, Interpol, Unesco en de OESO om om de drie maanden nieuwe werkvormen, vaccinatie, telewerkregels en andere gemeenschappelijke kwesties te bespreken.

Samenwerking bij gezamenlijke ESA-projecten

De EBA, de ESMA en de Eiopa werken aan een gezamenlijk project (onder leiding van de Eiopa) dat bedoeld is om een systeem op te zetten voor de uitwisseling van informatie die relevant is voor de beoordeling van de deskundigheid en betrouwbaarheid van houders van gekwalificeerde deelnemingen, bestuurders en sleutelfunctionarissen van financiëlemarktdeelnemers door bevoegde autoriteiten.

De drie ETA’s werken ook zeer nauw samen bij de voorbereidingen voor DORA12 en MiCA13.

4 CONCLUSIES

Op basis van de beschikbare informatie mag worden geconcludeerd dat de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de EBA, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie en de financiering van haar activiteiten geen nadelige gevolgen hebben ondervonden van de verhuizing van de zetel van de EBA naar Parijs en van de hierboven beschreven regelingen voor administratieve samenwerking met de ESMA en de EIOPA, die geen verband houden met de kernactiviteiten van de EBA.

BIJLAGE


Leidend agentschap

1.

ESMA



2.

EBA



3.

ESMA



4.

ESMA



5.

EBA



6.

EBA



7.

EBA



Deelnemende agentschappen

8.

EBA



9.

ESMA



10.

EBA



11.

EBA



12.

ESMA



13.

CPVO


14.

ESMA


Procedure


15.

Consultancy inzake faciliteitenbeheer en receptiediensten


16.

Taalcursussen en -tests


17.

ICT-consultancy



18.

Uitzendkrachten



19.

Afvalbeheerdiensten


20.

Energievoorziening



21.

Planten en bloemen


Status


22.

Raamovereenkomst (FWC) ondertekend in mei 2019


23.

FWC ondertekend in januari 2020


24.

FWC ondertekend in Q4 2020


25.

FWC ondertekend in november 2020


26.

FWC ondertekend in februari 2021


27.

FWC ondertekend in mei 2021


28.

FWC ondertekend in mei 2021

EBAESMA + 9 andere agentschappenAdviesdiensten inzake gegevensbeschermingFWC ondertekend in november 2021
EBAESMA, Euiss14 Euspa15Medische dienstenFWC ondertekend in december 2021
EBA


29.

EBA



30.

ESMA



31.

ESMA



32.

EBA



33.

EBA

ESMA, EIOPA


34.

ESMA



35.

EBA, EIOPA



36.

EBA



37.

CPVO



38.

ESMA

Beheerde netwerkdiensten

39.

Externe controle van jaarrekeningen


40.

Ontwikkeling, onderhoud en ondersteuning van IT-toepassingen


41.

Opleiding voor ontwikkeling van technische vaardigheden


42.

Energievoorziening



43.

Adviesdiensten op het gebied van bedrijfsondersteuning

FWC ondertekend in juni 2022

44.

Contract getekend in juni 2022


45.

FWC ondertekend in januari 2023



46.

FWC ondertekend in februari 2023


47.

Ondertekening gepland voor Q2 2023


48.

Ondertekening gepland voor Q2 2023

EBAESMASchoonmaakdienstenOndertekening gepland voor Q3 2023
EBAESMATaalcursussen en -testsOndertekening gepland voor Q3 2023
EBAESMAStrategische en digitale communicatiedienstenOndertekening gepland voor Q1 2024


1 Raad Algemene Zaken (artikel 50), 20 november 2017: www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases">https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases

2 Verordening (EU) nr. 1093/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit) (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 12).

3 Verordening (EU) 2018/1717 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1093/2010 wat betreft de zetel van de Europese Bankautoriteit (PB L291 van 16.11.2018, blz.

1).

4 COM(2019) 451 final.

5 COM(2020) 317 final.

6 COM(2021) 771 final.

7 COM (2022) 387 final

8 PB C 202 van 7.6.2016, blz. 266.

9 Btw op digitale diensten/ (mini-eenloketsysteem):Welke diensten zijn gedekt?- Uw Europa (europa.eu)

10 Communautair Bureau voor plantenrassen.

11 Trans-European Services for Telematics between Administrations Turnkey Access Point.

12 Verordening (EU) 2022/2554 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 betreffende digitale operationele weerbaarheid voor de financiële sector (PB L 333 van 27.12.2022, blz.

1)
.

13 Verordening (EU) 2023/1114 van het Europees Parlement en de Raad van 31 mei 2023 betreffende cryptoactivamarkten, en tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1093/2010 en (EU) nr. 1095/2010 en Richtlijnen 2013/36/EU en (EU) 2019/1937 (PB L 150 van 9.6.2023, blz. 40).

14 Instituut voor veiligheidsstudies van de Europese Unie.

15 Agentschap van de Europese Unie voor het ruimtevaartprogramma.

NL NL