Toelichting bij COM(2020)785 - Uitvoering van Verordening 70/2012 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 8.12.2020


COM(2020) 785 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 18 januari 2012 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg


1.INLEIDING

1.1.Doel van het verslag

In artikel 7 van Verordening (EU) nr. 70/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 18 januari 2012 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg 1 wordt gespecificeerd dat de Commissie uiterlijk op 31 december 2014 en daarna om de drie jaar verslag moet uitbrengen aan het Europees Parlement en de Raad over de uitvoering van deze verordening en over verdere ontwikkelingen. Dit is het derde verslag dat aan deze vereiste voldoet.

In dit verslag worden de achtergronden, de beleidscontext en het bereik van de verordening uiteengezet. In de eerste twee delen worden de uitvoering, methodologie en problemen met de gegevenskwaliteit beschreven en wordt gekeken naar de lasten voor lidstaten in verband met het verzamelen van gegevens. Ook de diverse manieren om gegevens te verspreiden, worden gepresenteerd. In de laatste twee delen wordt verwezen naar mogelijke toekomstige ontwikkelingen van statistieken van goederenvervoer over de weg en worden de belangrijkste conclusies gegeven.

1.2.Achtergrond van het juridisch kader

Verordening (EU) nr. 70/2012 is een herschikking van Verordening (EG) nr. 1172/98 van 25 mei 1998 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg 2 en is een stap vooruit in de ontwikkeling van vervoersstatistieken in de EU. De verordening vormt de rechtsgrondslag voor het verzamelen van talrijke soorten gegevens inzake goederenvervoer over de weg.

Verordening (EU) nr. 70/2012 voorziet de Commissie, de overige EU-instellingen en de nationale overheden van vergelijkbare, betrouwbare, geharmoniseerde, regelmatige en volledige statistische gegevens over de omvang en de ontwikkeling van het goederenvervoer over de weg. Dergelijke gegevens zijn nodig om de beleidsmaatregelen van de EU te bepalen, te volgen en te evalueren.

De lidstaten sturen de gegevens naar de Commissie in de vorm van microgegevens: zo wordt het mogelijk om gebruikers te voorzien van statistische tabellen die vele verschillende combinaties van variabelen bevatten met inachtneming van de nodige waarborgen inzake geheimhouding.

Verordening (EU) nr. 70/2012 is opgezet om de lasten voor vervoersondernemingen zo veel mogelijk te beperken. De gegevensverzameling is op een steekproefonderzoek gebaseerd en daarom worden alleen gegevens gevraagd voor een steekproef van voertuigen en voor een beperkte periode (in het algemeen een week). De lidstaten kunnen de hierna vermelde vervoersactiviteiten van het onderzoek uitsluiten indien zij onder bepaalde grenzen blijven 3 .

1.3.Beleidscontext

De ontwikkeling van een gezamenlijk vervoersbeleid vereist een grondige kennis van de omvang van goederenvervoer over de weg en van de wijze waarop het is geëvolueerd.

De beleidsrelevantie is zeer groot. In het witboek “Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte — werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteem” 4 werden tien doelstellingen voor een concurrerend vervoerssysteem met een efficiënt gebruik van hulpbronnen vastgelegd. Deze doelstellingen vormen uitgangspunten voor een vermindering van de broeikasgasemissies met 60 %. Er zijn gedetailleerde statistieken van het goederenvervoer over de weg nodig om de geboekte vooruitgang te volgen in de verwezenlijking van enkele van die doelstellingen (bv. de doelstelling om 30 % van het goederenvervoer over de weg over afstanden van meer dan 300 km naar andere vervoerswijzen te verschuiven tegen 2030).

De Europese Green Deal 5 is de nieuwe groeistrategie van de EU naar een duurzame economie waarbij we de klimaat- en milieuproblemen zien als kansen op alle beleidsterreinen en tegelijk zorgen voor een eerlijke en inclusieve transitie voor iedereen. Om de EU klimaatneutraal te maken, moeten de vervoersemissies tegen 2050 met 90 % zijn afgenomen. De prioritaire acties voor omschakeling naar een duurzame en slimme mobiliteit omvatten:

·multimodaal vervoer een krachtige impuls geven;

·de uitrol van geautomatiseerde en geconnecteerde multimodale mobiliteit tussen diverse vervoerswijzen ondersteunen;

·externe kosten van vervoersactiviteiten beter aanpakken door prijsstelling;

·de productie en het gebruik van duurzame alternatieve vervoersbrandstoffen vergroten; en

·de vervuiling van vervoer verminderen, vooral in steden.

De gegevens die in het kader van Verordening (EU) nr. 70/2012 worden verzameld, zijn niet alleen belangrijk voor besluitvormers, maar ook voor beroepsorganisaties, vervoersondernemingen, onderzoekers en modelontwikkelaars op het gebied van wegvervoer. De enquêteresultaten zijn essentieel voor het monitoren van de markt voor goederenvervoer over de weg in Europa. Een grondige kennis van de markt helpt het concurrentievermogen van ondernemingen in de sector te verbeteren.

1.4.Bestreken lidstaten en andere landen

Verordening (EU) nr. 70/2012 is in al haar onderdelen rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten en vereist dat zij gegevens verstrekken. Overeenkomstig artikel 1, lid 3, van deze verordening is zij evenwel niet van toepassing op Malta, zolang het aantal in Malta geregistreerde gemotoriseerde wegvoertuigen voor het goederenvervoer met een vergunning voor deelname aan het internationaal vervoer van goederen over de weg niet meer dan 400 voertuigen bedraagt. Daarom moet Malta het aantal wegvoertuigen voor het goederenvervoer met een vergunning voor deelname aan het internationaal vervoer van goederen over de weg elk jaar aan Eurostat melden; de uiterste termijn hiervoor is eind maart van het jaar dat volgt op het jaar waarop het aantal voertuigen dat goederen over de weg vervoert, betrekking heeft.

Noorwegen en Zwitserland verstrekken eveneens gegevens. Montenegro, als kandidaat-lidstaat, verstrekt gegevens sinds 2016.

Sinds 1 februari 2020, toen het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie verliet, heeft Eurostat aan zijn gegevensbestanden de nieuwe groep “Europese Unie — 27 landen (vanaf 2020)” toegevoegd waarin het Verenigd Koninkrijk niet is opgenomen. Tijdens de overgangsperiode tot eind 2020 blijft het Verenigd Koninkrijk gegevens aan Eurostat zenden. Deze gegevens worden beschikbaar gesteld voor gebruikers.

In overeenstemming met artikel 5 van Verordening (EU) nr. 70/2012 zenden landen elk kwartaal gegevens aan Eurostat.

2.OPVOLGING VAN DE UITVOERING VAN VERORDENING (EU) Nr. 70/2012

2.1.Naleving van wettelijke verplichtingen

De verplichtingen met betrekking tot gegevensverstrekking uit hoofde van Verordening (EU) nr. 70/2012 worden zeer goed nageleefd. Alle lidstaten hebben de verzochte gegevensbestanden geleverd, slechts in een klein aantal gevallen met vertraging, die voornamelijk het gevolg was van IT-wijzigingen op nationaal niveau. Dit maakt het mogelijk om hoogwaardige, tijdige en betrouwbare statistieken van het goederenvervoer over de weg in Europa te produceren.

2.2.In de lidstaten gebruikte methoden voor de verzameling van gegevens

De in Verordening (EU) nr. 70/2012 beschreven methoden vormen het kader voor het verzamelen van microgegevens door de lidstaten.

Eurostat verzamelt om de drie jaar gegevens over de nationale methoden voor het verzamelen van gegevens (het gebruik van registers, steekproeven, bereik enz.), en stelt die beschikbaar in zijn publicatie “Methodologies used in surveys of road freight transport in Member States and candidate countries” 6 .

Bovendien creëren rapporterende landen sinds referentiejaar 2018 nationale metagegevensbestanden in het model dat wordt gebruikt voor de Europese referentiemetagegevensbestanden, de “Euro-SDMX Metadata Structure”. Nationale metagegevensbestanden bevatten een statistische presentatie van nationale gegevens en informatie over nationale wetgeving, verspreidingsbeleid, gegevenskwaliteit en statistische verwerking van gegevens 7 .

2.3.Lasten en kosten voor de lidstaten

Verordening (EU) nr. 70/2012 is zo opgesteld dat de lasten voor lidstaten tot een minimum worden beperkt. In de meeste landen was het niet nodig om extra maatregelen te treffen, aangezien de bestaande procedures voldoende zijn om aan de vereisten voor het verzamelen van gegevens te voldoen.

Volgens de informatie die in de nationale metagegevensbestanden wordt gerapporteerd, wordt de werklast voor het verstrekken van gegevens in de meeste rapporterende landen als aanvaardbaar beschouwd. Er bestaan aanzienlijke verschillen tussen de landen wat betreft de lasten met betrekking tot het verzamelen van gegevens, die afhangen van de nationale systemen voor het samenstellen van gegevens. De gemiddelde tijd die een respondent nodig heeft om gegevens te verstrekken over een voertuig dat tijdens de enquêteperiode werd gebruikt voor vervoer, is geraamd op ongeveer 40 minuten.

De kostprijs varieert van land tot land, aangezien de omvang van de voor het verzamelen van gegevens gebruikte steekproef verschilt. In sommige gevallen bestaat de steekproef uit een paar duizend voertuigen, terwijl deze in andere gevallen uit meerdere honderdduizenden voertuigen bestaat. De kostprijs en lasten die door het verzamelen van gegevens worden gegenereerd, worden gerechtvaardigd door het voordeel van de resulterende statistieken.

De Commissie draagt bij tot de inspanningen van de lidstaten om nationale statistieken op te stellen. Eurostat beheert de nationale microgegevens en stelt statistieken (D‑tabellen) op voor vervoersactiviteit in elk land door voertuigen die in andere landen zijn geregistreerd. Die statistieken worden teruggezonden naar de nationale statistische instanties, waardoor deze over volledige statistische gegevens beschikken over alle goederenvervoer over de weg op hun grondgebied door vrachtwagens die waar dan ook geregistreerd zijn in de EU (behalve in Malta), in Zwitserland en in Noorwegen. Dankzij de uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012 en de D‑tabellen die door de Commissie worden verstrekt, hoeven de landen zelf geen inspanning te doen om gegevens te verzamelen over de prestatie van buitenlandse vrachtwagens op hun grondgebied.

Bovendien biedt het verzamelen en beheren van informatie op microgegevensniveau Eurostat flexibiliteit om te voldoen aan behoeften van gebruikers aan statistische informatie, zonder vertragingen en bijkomende inspanning op nationaal niveau. De verspreiding van statistieken van goederenvervoer over de weg door Eurostat en van de D‑tabellen door de lidstaten, is in overeenstemming met de bepalingen van Verordening (EG) nr. 6/2003 8 .

2.4.Administratieve lasten verlagen en vereenvoudigen

Het verlagen en vereenvoudigen van de administratieve lasten is een voortdurend aandachtspunt van de Commissie (Eurostat). In samenwerking met nationale bureaus voor de statistiek voert Eurostat specifieke acties uit om de nationale lasten voor het verzamelen en rapporteren van gegevens te verlichten. Deze acties zijn onder meer:

1.de ontwikkeling van instrumenten om de rapportering van gedetailleerde regionale gegevens te vergemakkelijken;

2.de ontwikkeling van bijgewerkte instrumenten voor de overdracht en de validatie van microgegevens, om rapporterende landen voor elke gegevensverzameling feedback te kunnen geven over de kwaliteit van de gegevens en over specifieke fouten;

3.de organisatie van regelmatige vergaderingen van experts uit lidstaten, EVA-landen, kandidaat-landen en potentiële kandidaten (deskundigengroep voor statistieken van het goederenvervoer over de weg en taskforces) om goede praktijken uit te wisselen en de kwaliteit van gegevens, methodologische kwesties en toekomstige vooruitgang te bespreken.

In de toekomst kunnen de lasten van het verzamelen van gegevens verder worden verminderd als de landen digitale methoden voor gegevensrapportering uitvoeren ter vervanging van de papieren documenten die momenteel worden gebruikt.

2.5.Gegevensvalidatie en kwaliteit van de ontvangen statistische gegevens

Hoewel het verzamelen en overdragen van gegevens de verantwoordelijkheid van de lidstaten is, neemt Eurostat alle maatregelen om fouten in de ontvangen gegevens te detecteren en houdt het een IT-systeem bij voor de validatie en verwerking van gegevens.

De kwaliteit van de gegevens die de lidstaten verstrekken, is in het algemeen zeer goed. Alle landen herzien gegevens indien deze fouten bevatten. Voor het nationale, internationale en totale vervoer wordt een validatieprocedure toegepast op driemaandelijkse microgegevens en worden controles van tijdreeksen uitgevoerd voor kwartaal- en jaargegevens:

·Validatie van microgegevens: landen zenden gegevens aan Eurostat via het Edamis-portaal. Een validatieprocedure, die door het hoofd-IT-systeem wordt uitgevoerd, spoort fundamentele fouten en onjuiste codes op. Rapporterende landen ontvangen een validatieverslag van elke datatransmissie met daarin opgenomen gegevens op microgegevensniveau om het makkelijk te maken om fouten te corrigeren. Bovendien ontwikkelt de Commissie voortdurend haar validatieregels om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften en om de productie van hoogwaardige statistieken te waarborgen.

·Controles van tijdreeksen: de Commissie vindt het belangrijk uitschieters in een tijdreeks te identificeren voordat gegevens worden bekendgemaakt. Het is belangrijk dat rapporterende landen tendensen bevestigen als er grote afwijkingen worden vastgesteld. Indien nodig dienen landen herziene gegevensbestanden of een toelichting op de redenen voor de aanzienlijke verschillen in de tijdreeksen in.

2.6.Methodologische ondersteuning aan lidstaten

Eurostat verstrekt voortdurend methodologische en technische ondersteuning aan lidstaten en onderhoudt een betrouwbaar informatiesysteem voor gegevens en metagegevens voor de productie van statistieken van goederenvervoer over de weg.

Eurostat heeft twee referentiehandleidingen opgesteld voor de uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012:

·“Road freight transport methodology” 9 , dat de methodologische grondslag schetst voor de samenstelling van statistieken van het goederenvervoer over de weg in de lidstaten, de kandidaat-lidstaten en de EVA-landen;

·“Methodologies used in surveys of road freight transport in Member States, EFTA and Candidate Countries”, waarin de methodologische aspecten van de enquêtes over goederenvervoer over de weg, die zijn uitgevoerd in de rapporterende landen, worden gepresenteerd.

2.7.Verspreiding van gegevens

2.

2.7.1.Verspreidingstabellen van Eurostat


Samengevoegde gegevens die zijn gebaseerd op de microgegevens die in het kader van Verordening (EU) nr. 70/2012 zijn verzameld, worden bekendgemaakt in de voor de verspreiding van gegevens gebruikte databank van Eurostat 10 . Gebruikers kunnen gedetailleerde statistische tabellen verkrijgen die zijn opgesteld overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EG) nr. 6/2003 van de Commissie. Er zijn 43 tabellen over goederenvervoer over de weg, aangevuld met één Europees metagegevensbestand en meerdere nationale metagegevensbestanden.

3.

2.7.2.Publicaties


Eurostat stelt artikelen met de titel “Statistics Explained” op, waarin de gegevens voor de media en het grote publiek worden geanalyseerd. Deze hebben betrekking op de volgende onderwerpen:

·Algemene tendensen in het goederenvervoer over de weg 11

·Goederenvervoer over de weg per voertuigkenmerk 12

·Goederenvervoer over de weg per ritkenmerk 13

·Goederenvervoer per soort goederen 14

·Goederenvervoer over de weg — Cabotage 15 .

Deze artikelen worden jaarlijks bijgewerkt, behalve het artikel over cabotage, dat elke twee jaar wordt bijgewerkt. Artikelen worden bijgewerkt wanneer het verzamelen van gegevens voor een bepaald referentiejaar is afgerond.

4.

2.7.3.Geanonimiseerde gegevens


In overeenstemming met Verordening (EU) nr. 557/2013 16 worden microgegevens over goederenvervoer over de weg geanonimiseerd en beschikbaar gesteld aan onderzoeksinstellingen voor wetenschappelijke doeleinden. Aanvragen voor geanonimiseerde gegevens worden ontvangen door de Commissie (Eurostat) en toegang wordt verleend na de gezamenlijke goedkeuring van de Commissie (Eurostat) en de nationale statistische instanties. In 2018 en 2019 toonden in totaal acht onderzoeksinstellingen interesse in het verkrijgen van de geanonimiseerde gegevens van de Europese enquête naar het goederenvervoer over de weg.

5.

2.7.4.Andere wijzen van verspreiding


Gegevens worden ook verspreid via gegevensextracties op maat voor gebruikers, en in nieuwsberichten en publicaties van Eurostat (bv. statistisch boek “Energy, transport and environment statistics” 17 ).

3.VERDERE ONTWIKKELING VAN STATISTIEKEN VAN HET GOEDERENVERVOER OVER DE WEG

In het kader van de Europese Green Deal, waarmee wordt gestreefd naar een klimaatneutraal Europa tegen 2050, is een reeks beleidsmaatregelen voor transformatie in alle sectoren aangekondigd, ook in vervoer. Statistieken van goederenvervoer over de weg kunnen helpen bij het vaststellen en monitoren van beleidsdoelstellingen. Dit wordt bereikt door gegevens te verstrekken over volumes vervoerde goederen, afgelegde kilometers, en uitrusting en infrastructuur. Goederenvervoer over de weg is een bijzonder belangrijke sector, aangezien deze het grootste aandeel heeft in het binnenlandse goederenvervoer in de Europese Unie (75,3 % in 2018).

Van juni 2018 tot maart 2020 kwam de deskundigengroep voor statistieken van het goederenvervoer over de weg twee keer samen. Tijdens deze vergaderingen bespraken Eurostat, de lidstaten, de EVA-landen, de kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaten gegevensbehoeften, manieren om statistieken van goederenvervoer over de weg te verbeteren, en de wijze waarop de lasten van het verzamelen van gegevens kunnen worden verminderd. Een van de ontwikkelingen die momenteel worden besproken, heeft betrekking op de toekomstige statistieken van vervoer door lichte bestelwagens. Hoewel dergelijke voertuigen geen zeer zware ladingen vervoeren, leggen zij veel kilometers af in stedelijke gebieden, waardoor zij aanzienlijk bijdragen tot emissies en files. Bovendien wordt ook op trajecten tussen steden en tussen landen een toenemend verbruik van deze voertuigen vastgesteld. Lichte bestelwagens vielen tot nu buiten het toepassingsgebied van het Europese vervoerbeleid en het hiermee verbonden acquis. Dit zal veranderen met de onlangs goedgekeurde Verordening (EU) 2020/1054 en Verordening (EU) 2020/1055. Er is een toenemende vraag naar gegevens over het gebruik van lichte bestelwagens, althans die welke binnen het toepassingsgebied van de Europese wetgeving vallen.

Gegevens over lichte bestelwagens kunnen ook afkomstig zijn uit het register van technische controles waarin informatie wordt samengebracht over het motortype, de gewichtsklasse en het brandstoftype van de voertuigen, evenals de emissiebeheersingstechnologie.

Een specifieke taskforce onderzoekt dit gebied al sinds 2018. Deze kijkt daarbij naar de haalbaarheid en de parameters van het verzamelen van gegevens over lichte bestelwagens. De besprekingen gaan over een te ontwikkelen methodologie, met inbegrip van definities, grenswaarden, gegevensbronnen en te verzamelen variabelen. In de context van dit project heeft de Commissie (Eurostat) begin 2020 proefprojecten over statistieken voor lichte bestelwagens opgestart. Tijdens de laatste vergadering van 4 maart 2020 besprak de taskforce diverse methodologische aspecten en variabelen die kunnen worden verzameld. Het werk van de taskforce zal worden voortgezet. De behoefte aan gegevens over lichte bestelwagens wordt voor veel landen en op EU-niveau belangrijk. Het is echter nog niet duidelijk of en in welke mate statistieken voor dergelijke voertuigen in de nabije toekomst kunnen worden verzameld, gezien de hoge kostprijs en lasten hiervan.

In een recente raadpleging identificeerden de rapporterende landen het voordeel van potentiële bijkomende variabelen voor het brandstoftype dat voertuigen verbruiken en voor hun emissieklassen. Een variabele voor de verbruikte brandstof tijdens een rit kan ook nuttig zijn om emissies in de lucht te berekenen. Variabelen met betrekking tot geautomatiseerd/autonoom rijden kunnen in de toekomst worden overwogen. Gegevens voor de meeste van deze variabelen zouden uit administratieve databanken (registers) moeten worden gehaald om bijkomende lasten voor de respondenten te vermijden.

Gegevens voor de optionele variabele “Mogelijkheid om voertuig te gebruiken voor gecombineerd vervoer” zouden kunnen worden gecombineerd met intermodale statistieken. De NACE-activiteit die verbonden is met een voertuig, wordt momenteel uitgedrukt op 4‑cijferniveau; deze zou echter ook aanvaardbaar moeten zijn op hogere levels en zelfs op het hoogste level van de NACE-indeling.

Rapporterende landen hebben er ook op gewezen dat sommige rapporteringsregels duidelijker moeten worden gemaakt; bv. een exacte definitie van het voertuigenbestand zou erg nuttig zijn, aangezien alle verzamelde gegevens dan meer geharmoniseerd en vergelijkbaar zouden zijn.

Er moet ook aandacht worden besteed aan de kwestie betreffende de zware lasten die het verzamelen van vervoersgegevens met zich meebrengt in verhouding tot een potentieel klein aantal wegvoertuigen en het voordeel van het verzamelen.

4.CONCLUSIES

De ervaringen met en de resultaten van de uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012 worden als positief beschouwd. De landen voldoen aan de verplichtingen voor gegevensverstrekking, en de middelen die zowel op nationaal als Commissieniveau worden toegekend, maken het mogelijk resultaten van hoge kwaliteit af te leveren. De Commissie ondersteunt lidstaten bij de uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012, houdt een IT-systeem voor gegevensbeheer bij en heeft de communicatie verbeterd om de lasten van de rapportering tot een minimum te beperken.

Verordening (EU) nr. 70/2012 heeft bewezen een doelmatig en doeltreffend instrument te zijn voor de productie van betrouwbare en vergelijkbare statistieken van goederenvervoer over de weg op zowel het niveau van de EU als op nationaal niveau, door het voorkomen van dubbel werk. De geproduceerde statistieken worden verspreid als tabellen in de voor de verspreiding van gegevens gebruikte databank en publicaties van Eurostat, als geanonimiseerde databestanden en als andere extracties op maat. Statistieken van goederenvervoer over de weg zijn waardevol voor het opstellen en beoordelen van beleidsmaatregelen en voor het monitoren van de markt voor goederenvervoer over de weg in Europa.

(1) PB L 32 van 3.2.2012, blz. 1.
(2) PB L 163 van 6.6.1998, blz. 1.
(3) Overeenkomstig artikel 1 van Verordening (EU) nr. 70/2012 staat het iedere lidstaat vrij om gemotoriseerde wegvoertuigen voor goederenvervoer waarvan het laadvermogen of het totaal toegelaten gewicht onder een bepaalde grens blijft, uit te sluiten. Deze grens mag niet hoger liggen dan 3,5 ton laadvermogen of 6 ton maximaal toegestaan gewicht voor enkelvoudige gemotoriseerde wegvoertuigen.
(4) COM(2011) 144 final.
(5) COM(2019) 640 final.
(6) https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-manuals-and-guidelines/-/KS-GQ-17-114 (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(7) https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/road_go_esms.htm (uitsluitend in het Engels beschikbaar) .
(8) Verordening (EG) nr. 6/2003 van de Commissie van 30 december 2002 betreffende de verspreiding van statistieken inzake het goederenvervoer over de weg (PB L 1 van 4.1.2003, blz. 45).
(9) https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-manuals-and-guidelines/-/KS-GQ-16-105 (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(10) https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database (in het Engels, Frans en Duits beschikbaar).
(11) ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(12) ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(13) ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(14) ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(15) https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Road_freight_transport_statistics_-_cabotage (uitsluitend in het Engels beschikbaar).
(16) Verordening (EU) nr. 557/2013 van de Commissie van 17 juni 2013 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot vertrouwelijke gegevens voor wetenschappelijke doeleinden betreft, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 831/2002 (PB L 164 van 18.6.2013, blz. 16).
(17) https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-statistical-books/-/KS-DK-19-001 (uitsluitend in het Engels beschikbaar).