Toelichting bij COM(2020)317 - Naleving door de Europese Bankautoriteit van de vereisten in verband met de locatie van haar zetel

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 15.7.2020


COM(2020) 317 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de naleving door de Europese Bankautoriteit van de vereisten in verband met de locatie van haar zetel


1

Inleiding



In het kader van de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Unie hebben de andere 27 lidstaten, in de marge van de Raad bijeen, Parijs (Frankrijk) gekozen als nieuwe zetel van de Europese Bankautoriteit (EBA) 1 .

De locatie voor de zetel van de EBA is vastgelegd in artikel 7 van de EBA-oprichtingsverordening 2 (de EBA-verordening), dat bijgevolg diende te worden gewijzigd 3 om de zetel van Londen naar Parijs te verhuizen. Naast de wijziging van de locatie voor de zetel zijn bij de wijziging van de EBA-verordening ook bepaalde nieuwe vereisten voor de EBA ingevoerd met betrekking tot de gevolgen van de locatie voor haar zetel en een verplichting voor de Commissie om uiterlijk op 30 maart 2019 en vervolgens om de 12 maanden een verslag te publiceren over de naleving van deze vereisten door de EBA.

Artikel 7 van de EBA-verordening bepaalt: “De locatie van de zetel van de Autoriteit is niet van invloed op de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de Autoriteit, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie of de belangrijkste financiering van haar activiteiten, en maakt het, in voorkomend geval, mogelijk dat administratieve ondersteunende diensten en bedrijfsondersteuningsdiensten die geen verband houden met de kerntaken van de Autoriteit, met andere agentschappen van de Unie worden gedeeld”.

De EBA heeft de nodige input geleverd om aan deze rapportagevereisten te voldoen. Het eerste verslag is gepubliceerd in 2019 4 . Dit is het tweede verslag in het kader van de nieuwe rapportageverplichting.

2.

2 Zetelovereenkomst van de EBA


Op 6 maart 2019 is met de Franse regering een zetelovereenkomst (“Headquarters Agreement“, "HQA”) ondertekend. De EBA wacht voor de inwerkingtreding van de HQA op bevestiging van de voltooiing van de naar Frans recht vereiste procedures, waaronder de bekrachtiging door het Franse parlement. De ondertekening van de HQA heeft geen invloed gehad op de activiteiten en governance van de EBA.

Naast weergave van de vereisten van Protocol nr. 7 betreffende de voorrechten en immuniteiten van de Europese Unie 5 stelt de HQA het voorrecht vast voor personeel dat van Londen naar Parijs verhuist om binnen twaalf maanden na de verhuizing belastingvrij een auto aan te schaffen, een voorrecht dat is uitgebreid tot personeel met de Franse nationaliteit. Van de 175 personeelsleden die op dit voorrecht aanspraak konden maken, hadden er tegen 13 maart 2020 tien hun voertuig in het kader van dit voorrecht geregistreerd en wachtten nog vier andere op de voltooiing van de procedure.

De HQA verplicht de Franse regering er eveneens toe een proces op gang te brengen voor de oprichting van een Europese school in de Parijse regio. In Courbevoie werd in september 2019 een Europese school van type II geopend, waarvoor het accreditatieproces momenteel nog loopt. Voor de Engelstalige afdeling van de school is een volwaardige cyclus voor kleuter- en lager onderwijs opgericht; in de Engelstalige afdeling is echter nog geen volwaardige cyclus secundair onderwijs beschikbaar aangezien de lessen geleidelijk worden georganiseerd. De school streeft ernaar uiterlijk in september 2021 een volwaardige cyclus secundair onderwijs te hebben. De Franstalige afdeling is open voor kleuteronderwijs en gedeeltelijk voor het lager onderwijs. De cyclus secundair onderwijs wordt in september 2021 geopend.

Ook heeft de EBA contact opgenomen met het protocolbureau van het Franse ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken en met de Franse douaneautoriteiten om een soepel proces te waarborgen met betrekking tot de overkomst van het personeel en hun gezinsleden naar Frankrijk, het verstrekken van speciale verblijfsvergunningen en de toepassing van fiscale voorrechten voor de EBA. Op 15 mei 2020 hebben 139 personeelsleden en 67 gezinsleden speciale verblijfsvergunningen ontvangen.

Bij Protocol nr. 7 betreffende de voorrechten en immuniteiten van de Europese Unie is de EBA vrijgesteld van btw op aankopen van goederen en diensten die nodig zijn voor de werking van de autoriteit. De EBA heeft bij de Franse regering terugbetalingsverzoeken ingediend voor btw die werd betaald over goederen en diensten van Franse entiteiten en bij online aankopen, voor de eerste verzoeken is de terugbetaling reeds gebeurd.

3.

3 Governance, activiteiten en uitvoering van taken van de EBA


De taken en bevoegdheden van de EBA, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie en de belangrijkste financiering van haar activiteiten werden niet beïnvloed door de verhuizing van de zetel van de EBA. De EBA is sinds begin juni 2019 volledig operationeel in haar nieuwe kantoren in Parijs.

De EBA en de Europese Autoriteit voor effecten en markten (European Securities and Markets Authority, ESMA) werken nauw samen voor aanbestedingsprocedures. De EBA is betrokken bij twee raamcontracten die voortvloeien uit door de ESMA geleide procedures: voor consultancy op het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT) en voor consultancy op het gebied van facility management. De ESMA heeft de EBA ook uitgenodigd samen te werken bij de komende aanbestedingsprocedure voor de diensten van uitzendkrachten, wat de EBA zal doen. De ESMA heeft zich aangesloten bij de aanbestedingsprocedure van de EBA voor taalopleidingen; daarvoor zijn in januari 2020 raamcontracten gesloten. De EBA heeft de ESMA (en de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen, (European Insurance and Occupational Pensions Authority, EIOPA)) uitgenodigd samen te werken voor de komende procedure voor diensten op het gebied van correctie en redactie van documenten, waarvoor naar verwachting in 2020 een raamovereenkomst wordt ondertekend. De twee agentschappen houden momenteel besprekingen over gezamenlijke aanbestedingen voor een naderende procedure voor medische diensten en enkele andere procedures voor administratieve aangelegenheden die later aan de orde zullen zijn.

Op 8 juli 2019 heeft de Europese Commissie haar goedkeuring gehecht aan het verzoek van de Europese toezichthoudende autoriteiten (ETA’s) om hun financiële regels te laten afwijken van sommige bepalingen van Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/715 6 opdat zij zich zouden kunnen aansluiten bij aanbestedingsprocedures die door de Europese Centrale Bank (ECB) en door het Coördinatiecomité voor aanbestedingen van het Eurosysteem (Eurosystem Procurement Coordination Office, EPCO) worden georganiseerd. De EBA treedt op als verbindingsorgaan tussen het EPCO en de andere twee ETA’s en coördineert de besprekingen om te bepalen welke aanbestedingsprocedures door de EPCO worden georganiseerd en waarbij zij zich kunnen aansluiten. De EIOPA treedt op als verbindingsorgaan met de ECB.

De EBA en de ESMA zijn tevens lid van een netwerk van aanbestedingsambtenaren van in Parijs gevestigde internationale organisaties. Op initiatief van de ESMA overwegen de internationale organisaties nu ook periodiek een bijeenkomst van de hoofden van de administratie te organiseren.

4.

4 Conclusies


Op basis van de beschikbare informatie mag worden geconcludeerd dat de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de EBA, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie en de financiering van haar activiteitengeen nadelige gevolgen hebben ondervonden van de verhuizing van de zetel van de EBA naar Parijs en van de hierboven beschreven regelingen voor administratieve samenwerking met de ESMA en de EIOPA, die geen verband houden met de kernactiviteiten van de EBA.


(1)

Raad Algemene Zaken (artikel 50), 20 november 2017: www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases">https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases

(2)

Verordening (EU) nr. 1093/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit) (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 12).

(3)

Verordening (EU) 2018/1717 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1093/2010 wat betreft de zetel van de Europese Bankautoriteit (PB L291 van 16.11.2018, blz.

1).

(4)

COM(2019) 451 final.

(5)

PB C 202 van 7.6.2016, blz. 266-272.

(6)

Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/715 van de Commissie van 18 december 2018 houdende de financiële kaderregeling van de bij het VWEU en het Euratom-Verdrag opgerichte organen, bedoeld in artikel 70 van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 122 van 10.5.2019, blz. 1).