Toelichting bij COM(2019)214 - Uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 1-3/2019

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 25.4.2019


COM(2019) 214 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 1-3/2019


Inhoudsopgave


2.

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2019


3.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF


4.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2019 (voorlopige cijfers)


5.

3.1. Marktmaatregelen


6.

3.1.1. Afzetbevordering


7.

3.1.2. Groenten en fruit


8.

3.1.3. Producten van de wijnbouwsector


9.

3.1.4. Overige plantaardige producten/overige maatregelen


10.

3.1.5. Melk en zuivelproducten


11.

3.2. Rechtstreekse betalingen


12.

3.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse betalingen


13.

3.2.2. Andere rechtstreekse betalingen


14.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF


15.

5. Conclusies


bijlage 1:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.1.2019 (voorlopige cijfers)


1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2019

Op 12 december 2018 heeft het Europees Parlement de algemene begroting van de Europese Unie voor 2019 goedgekeurd. In de begroting zijn voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) vastleggings- en betalingskredieten ten bedrage van 43 192 miljoen EUR, respectievelijk 43 116 miljoen EUR opgenomen voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

De bedragen voor de twee soorten kredieten verschillen van elkaar omdat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, gesplitste kredieten worden gebruikt. De kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van beleidsstrategie en -coördinatie.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2019 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2019 heeft de Commissie rekening gehouden met het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten en heeft zij voor de begroting 2019 kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2019 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 078 miljoen EUR geraamd. Zij bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2019 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 634 miljoen EUR (499 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 135 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 444 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 1 078 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·140 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·938 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·849 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·17 149 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2019 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 715 miljoen EUR en 34 388 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, lopen de totale bedragen in de begroting 2019 op tot 855 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 326 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2019 (voorlopige cijfers)

De bijlage bij dit verslag geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2018 tot en met 31 januari 2019 (voorlopige cijfers). Dat uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013.


3.1.Marktmaatregelen

De opname van begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 152 miljoen EUR onder het verwachte niveau. Dit is voornamelijk te verklaren door een lagere opname van kredieten uit het begrotingsartikel voor afzetbevordering van landbouwproducten (zie punt 3.1.1).

16.

3.1.1.Afzetbevordering


Bij het uitgavenprofiel was ervan uitgegaan dat de financiële vastlegging van de begrotingskredieten voor de zogenaamde "multiprogramma's" in januari zou plaatsvinden. Eind januari was echter slechts een deel van het volledige bedrag vastgelegd, wat het verschil van 112 miljoen EUR ten opzichte van het profiel verklaart.

17.

3.1.2.Groenten en fruit


De uitvoering in deze sector ligt op schema, met gedeclareerde uitgaven die 8 miljoen EUR voorliggen op het profiel.

18.

3.1.3.Producten van de wijnbouwsector


Voor dit begrotingsartikel liggen de tot dusver gedeclareerde uitgaven 2 procentpunten of 23 miljoen EUR onder het uitgavenprofiel.

Het kleine verschil wordt geacht tijdelijk te zijn. Naar verwachting zal het begrote bedrag tegen het einde van het jaar geïmplementeerd zijn.

19.

3.1.4.Overige plantaardige producten/overige maatregelen


De gedeclareerde uitgaven liggen 6 procentpunten of 14 miljoen EUR achter op het profiel. De betalingen voor POSEI (specifieke programma's voor de ultraperifere gebieden) zijn lager dan verwacht.

Ook hier wordt het verschil geacht tijdelijk te zijn en is de verwachting dat het begrote bedrag tegen het einde van het jaar zal zijn geïmplementeerd.

20.

3.1.5.Melk en zuivelproducten


De afwijking ten opzichte van het uitgavenprofiel is te verklaren door de winsten (ten opzichte van de boekwaarde) die de lidstaten op de verkoop van mageremelkpoeder hebben gedeclareerd.


3.2.Rechtstreekse betalingen

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen overschreed het bestedingsprofiel met 1 347 miljoen EUR of 3,4 procentpunten.

21.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen


De gedeclareerde uitgaven liggen 1 359 miljoen EUR of 4 procentpunten voor op het profiel. De betaling voor landbouwers in gebieden met natuurlijke beperkingen is in overeenstemming met het profiel, terwijl de uitgaven voor de vijf andere regelingen voorliggen op het uitgavenprofiel. De basisbetalingsregeling en de betaling voor klimaat- en milieuvriendelijke landbouwpraktijken nemen het leeuwendeel van deze voorsprong voor hun rekening, met respectievelijk + 977 miljoen EUR en + 278 miljoen EUR.

22.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen


De gedeclareerde uitgaven voor dit begrotingsartikel stroken met het profiel.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de eind januari 2019 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 195 miljoen EUR. Meer bepaald:

·bedroegen de ontvangsten uit correcties op grond van de besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring 146 miljoen EUR en is de verwachting dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar bedragen bij zullen komen;

·bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 48 miljoen EUR en is de verwachting dat ook daar tegen het einde van het begrotingsjaar bedragen bij zullen komen; en

·bedroegen een aantal resterende inkomsten van de melkheffing 0,8 miljoen EUR.

Tot slot zijn uiteindelijk bestemmingsontvangsten ten bedrage van 449 miljoen EUR van 2018 naar 2019 overgedragen, d.i. 4,8 miljoen EUR meer dan verwacht bij de vaststelling van de begroting voor 2019.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare totaalbedrag van de bestemmingsontvangsten bedroeg op 31 januari 2019 dus 644 miljoen EUR en de verwachting is dat dit zal worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

5.Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2019 voor de periode tot en met 31 januari 2019 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 1 183 miljoen EUR boven het berekende bestedingsprofiel liggen.

Er is reeds een bedrag van 644 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en naar verwachting zullen in de loop van het begrotingsjaar extra bedragen worden geïnd.

Momenteel verwacht de Commissie dat de goedgekeurde kredieten, samen met het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat tegen het einde van het begrotingsjaar beschikbaar zal zijn, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken.

(1)

In artikel 12, lid 4, onder b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die overeenkomen met interne bestemmingsontvangsten, uitsluitend naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.