Toelichting bij COM(2018)900 - Tweede ontwerp van algemene begroting van de EU voor het begrotingsjaar 2019 - Algemene inleiding

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 30.11.2018


COM(2018) 900 final

Tweede ONTWERP van algemene begroting
van de Europese Unie
voor het begrotingsjaar2019

ALGEMENE INLEIDING


2.

DOCUMENTEN



Tweede ONTWERP van algemene begroting
van de Europese Unie
voor het begrotingsjaar 2019


ALGEMENE INLEIDING


ONTWERP VAN ALGEMENE BEGROTING 2019

STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING

Gezien:

–het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 314, in samenhang met het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name artikel 106 bis,

–de Verordening (EU, Euratom) nr. 1311/2013 van de Raad van 2 december 2013 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2014-2020 1 (hierna 'MFK-verordening'), en met name artikel 13,

–het Interinstitutioneel Akkoord van 2 december 2013 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer 2 ,

–het Besluit 2014/335/EU, Euratom van de Raad van 26 mei 2014 betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie 3 ,

–de Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2013, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 4 ,

–het oorspronkelijke ontwerp van algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2019, dat door de Commissie op 21 juni 2018 is ingediend 5 ,

–het standpunt van de Raad over het oorspronkelijke ontwerp van algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2019, dat door de Raad op 4 september 2018 is ingenomen 6 ,

–de nota van wijzigingen 1/2019 bij het oorspronkelijke ontwerp van algemene begroting 2019, dat door de Commissie op 16 oktober 2018 is ingediend 7 ,

–de amendementen van het Europees Parlement met betrekking tot het standpunt van de Raad over het oorspronkelijke ontwerp van algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2019, die door het Europees Parlement op 25 oktober 2018 zijn goedgekeurd 8 ,

dient de Europese Commissie bij het Europees Parlement en de Raad de algemene inleiding bij het tweede ontwerp van algemene begroting voor 2019 in.

Tegelijkertijd met deze algemene inleiding zijn de volledige details per afdeling van het tweede ontwerp van de begroting voor 2019 beschikbaar op EUR-Lex ( eur-lex.europa.eu/budget/www/index-nl ) in alle taalversies.


INHOUDSOPGAVE

3.

1. Inleiding


4.

2. Het meerjarig financieel kader en de tweede ontwerpbegroting 2019


5.

2.1. Maxima van het meerjarig financieel kader voor de begroting 2019


6.

2.2. Overzicht van de tweede ontwerpbegroting 2019


7.

3. Belangrijkste punten van het voorstel voor een tweede ontwerpbegroting


8.

3.1. Horizontale kwesties


9.

3.1.1. Gedecentraliseerde agentschappen


10.

3.1.2. Uitvoerende agentschappen.


11.

3.1.3. Proefprojecten en voorbereidende acties


12.

3.2. Algemene benadering inzake vastleggingskredieten


3.2.1. Rubriek 1a — Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid

3.2.2. Rubriek 1b — Economische, sociale en territoriale samenhang

3.2.3. Rubriek 2 — Duurzame groei: Natuurlijke hulpbronnen

13.

3.2.4. Rubriek 3 - Veiligheid en burgerschap


14.

3.2.5. Rubriek 4 - Europa als wereldspeler


3.2.6. Rubriek 5 — Administratie

15.

3.2.7. Speciale instrumenten: EFG, EAR en SFEU


16.

3.3. Algemene benadering inzake betalingskredieten


17.

3.4. Reserves


18.

3.5. Wijzigingen in de nomenclatuur en begrotingstoelichting


19.

3.5.1. Begrotingstoelichting


20.

3.5.2. Nomenclatuur


21.

4. Slotopmerkingen


22.

5. Tweede ontwerpbegroting 2019 per rubriek van het financieel kader en belangrijkste programma's



1. Inleiding

Op 21 juni 2018 heeft de Commissie de ontwerpbegroting voor 2019 in alle officiële talen ingediend 9 . De Raad rondde de lezing van de ontwerpbegroting af op 4 september 2018 en het Europees Parlement stemde over de lezing op 25 oktober 2018. Op 16 oktober heeft de Commissie de nota van wijzigingen 1/2019 met geactualiseerde ramingen voor 2019 ingediend. Omdat de amendementen van het Europees Parlement op de ontwerpbegroting onaanvaardbaar waren voor de Raad, is het bemiddelingscomité bijeengeroepen overeenkomstig artikel 314, lid 4, onder c), van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Het bemiddelingscomité heeft gedurende een termijn van 21 dagen, in casu van 30 oktober tot 19 november 2018, geprobeerd overeenstemming te bereiken. Hoewel aanzienlijke vooruitgang is geboekt tijdens de besprekingen, was het niet mogelijk de standpunten van het Europees Parlement en de Raad binnen deze termijn met elkaar te verzoenen, in het bijzonder met betrekking tot de toepassing van het nieuwe artikel 15, lid 3, van het Financieel Reglement betreffende de wederopvoering van met vrijmakingen overeenkomende kredieten voor onderzoeksprojecten. Het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 6/2018 10 is evenwel zowel door het Europees Parlement als de Raad goedgekeurd 11 .

Bij gebrek aan overeenstemming in het bemiddelingscomité dient de Commissie hierbij een tweede ontwerp van begroting 2019 in, overeenkomstig artikel 314, lid 8, van het VWEU. De Commissie streeft met dit voorstel ernaar de standpunten van het Europees Parlement en de Raad met elkaar te verzoenen. Vanwege tijdsgebrek werd niet verder bemiddeld. Indien vóór einde 2018 geen overeenkomst over de begroting kan worden bereikt, wordt met ingang van 1 januari 2019 het systeem van voorlopige twaalfden van toepassing. Dit is de in artikel 315, lid 1, VWEU, omschreven procedure die zou leiden tot vertragingen bij de uitvoering van essentiële beleidsonderdelen en programma's, in het bijzonder op het vlak van landbouw, en het opstarten van nieuwe activiteiten zou beletten.

Gezien de noodzaak van een tijdige goedkeuring van de begroting 2019 bouwt het voorstel van de Commissie voor een tweede ontwerp van begroting voor 2019 voort op de vooruitgang die is geboekt in het bemiddelingscomité, waarbij in ruime mate de oorspronkelijke ontwerpbegroting van de Commissie werd hersteld, zoals gewijzigd bij de nota van wijzigingen nr. 1/2019 12 , met enkele aanzienlijke verhogingen van de vastleggingskredieten voor belangrijke programma’s die bijdragen aan groei en werkgelegenheid (zoals Erasmus + en het jongerenwerkgelegenheidsinitiatief) en met sommige verminderingen en herschikkingen, met name in rubriek 4 na de lezingen van de Raad en het Europees Parlement van de oorspronkelijke ontwerpbegroting. Een gerichte verhoging van Horizon 2020 wordt voorgesteld door de toepassing van artikel 15, lid 3, van het Financieel Reglement. Het totale niveau van de betalingskredieten naar aanleiding van de wijzigingen in de vastleggingskredieten en de herschikking van enkele vervroegde uitbetalingen in 2018 is lager ten opzichte van de nota van wijzigingen 1/2019.

2. Het meerjarig financieel kader en de tweede ontwerpbegroting 2019

2.1.Maxima van het meerjarig financieel kader voor de begroting 2019

De maxima voor vastleggings- en betalingskredieten van het meerjarig financieel kader (MFK) 13 die als referentie hebben gediend bij de opstelling van de ontwerpbegroting 2019, worden weergegeven in de onderstaande tabel:

RubriekMFK maxima 2019

in miljoen EUR, tegen lopende prijzen
Vastleggingskredieten
1.Slimme en inclusieve groei79 924,0
1aConcurrentievermogen voor groei en banen23 082,0
1bEconomische, sociale en territoriale cohesie56 842,0
2.Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen60 344,0
waarvan: Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen43 881,0
3.Veiligheid en burgerschap2 801,0
4.Europa als wereldspeler10 268,0
5.Administratie10 786,0
waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen8 700,0
6.Compensaties0,0
TOTAAL VASTLEGGINGEN164 123,0
TOTAAL BETALINGEN166 709,0

Het totale MFK-maximum voor de vastleggingskredieten (VK) bedraagt 164 123 miljoen EUR, hetgeen overeenkomt met 1,00% van het bruto nationaal inkomen (bni) van de EU. Het maximum voor betalingskredieten (BK) bedraagt 166 709 miljoen EUR of 1,01% van het bni.

2.2.Overzicht van de tweede ontwerpbegroting 2019

(Vastleggings- (VK) en betalingskredieten (BK) in miljoen EUR, afgerond, in lopende prijzen)
RubriekBegrotingTweede ontwerpbegrotingVerschilVerschil
2018 (1)20192019 – 20182019 – 2018
(1)(2)(2 – 1)(2 / 1)
VKBKVKBKVKBKVKBK
1.Slimme en inclusieve groei77 531,866 622,680 337,467 556,92 805,7934,43,6 %1,4%
waarvan onder de overkoepelende marge voor vastleggingen1 111,8413,4
Maximum76 420,079 924,0
Marge
1aConcurrentievermogen voor groei en banen21 999,620 095,323 145,420 521,51 145,9426,35,2%2,1%
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument
waarvan onder de overkoepelende marge voor vastleggingen760,663,4
Maximum21 239,023 082,0
Marge
1bEconomische, sociale en territoriale cohesie55 532,246 527,357 192,047 035,41 659,8508,13,0%1,1%
waarvan onder de overkoepelende marge voor vastleggingen351,2350,0
Maximum55 181,056 842,0
Marge
2.Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen59 238,656 041,059 642,157 399,9403,51 358,90,7%2,4%
Maximum60 267,060 344,0
Marge1 028,4701,9
waarvan: Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen43 233,143 187,343 191,943 116,4- 41,2
- 70,9
-0,1%-0,2%
Submaximum44 163,043 881,0
3.Veiligheid en burgerschap3 493,22 980,73 786,63 527,4293,4546,78,4%18,3%
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument837,2985,6
Maximum2 656,02 801,0
Marge
4.Europa als wereldspeler10 068,88 906,111 319,39 358,31 250,4452,212,4%5,1%
waarvan onder de overkoepelende marge voor vastleggingen243,81 051,3
Maximum9 825,010 268,0
Marge
5.Administratie9 665,59 666,39 943,09 944,9277,5278,62,9%2,9%
Maximum10 346,010 786,0
waarvan gecompenseerd door de marge voor onvoorziene uitgaven- 318,0
- 253,9
Marge362,5589,1
waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen7 579,97 580,77 747,37 749,2167,4168,52,2%2,2%
Submaximum8 360,08 700,0
waarvan gecompenseerd door de marge voor onvoorziene uitgaven- 318,0
- 253,9
Submarge462,1698,8
Kredieten voor de rubrieken 1 tot 6159 998,0144 216,7165 028,4147 787,45 030,43 570,83,1%2,5%
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument837,2678,3985,6909,8
waarvan onder de overkoepelende marge voor vastleggingen1 355,61 464,7
waarvan in het kader van de marge voor onvoorziene uitgaven
Maximum159 514,0154 565,0164 123,0166 709,0
waarvan verrekend met de marge voor onvoorziene uitgaven- 318,0
- 253,9
Marge1 390,911 026,71 291,119 831,4
Kredieten als percentage van het bni (2)1,02%0,92%1,00%0,90%
Andere speciale instrumenten(3)698,5551,2577,2411,5- 121,3
- 139,7
-17,4%-25,3%
Totaal kredieten160 696,5144 767,9165 605,6148 198,94 909,23 431,03,1%2,4%
Kredieten als percentage van het bni (2)1,02%0,92%1,00%0,90%
(1)De begroting 2018 omvat de gewijzigde begrotingen 1 tot en met 5 en het ontwerp van gewijzigde begroting 6.
(2)De tweede ontwerpbegroting 2019 is gebaseerd op de bni-prognose zoals opgenomen in de technische aanpassing van het MFK, aangenomen op 23 mei 2018 (COM(2018) 282).
(3)"Andere speciale instrumenten" omvat de reserve voor noodhulp (EAR), het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) en het Solidariteitsfonds van de Europese Unie (SFEU).

Wat de vastleggingskredieten betreft, bedragen de in de tweede ontwerpbegroting (OB) 2019 voorgestelde uitgaven in totaal (inclusief speciale instrumenten) 165 605,6 miljoen EUR, hetgeen overeenkomt met 1,00 % van het bni, ofwel 4 909,2 miljoen EUR (+ 3,1 %) meer dan in 2018, rekening houdende met de gewijzigde begrotingen 1 tot en met 5/2018 en het ontwerp van gewijzigde begroting 6/2018. Onder de verschillende maxima van het MFK blijft dan in totaal een marge van 1 291,1 miljoen EUR over, rekening houdende met het gebruik van de overkoepelende marge voor vastleggingen (1 464,7 miljoen EUR), de terbeschikkingstelling van middelen uit het flexibiliteitsinstrument (985,6 miljoen EUR) en de compensatie voor het gebruik van de marge voor onvoorziene uitgaven voor migratiegerelateerde uitgaven waarvan in 2017 gebruik is gemaakt (253,9 miljoen EUR).

Inzake betalingskredieten (inclusief speciale instrumenten) bedragen de totale gevraagde uitgaven 148 198,9 miljoen EUR, hetgeen overeenkomt met 0,90 % van het bni. Dit is een stijging met 3 431,0 miljoen EUR ten opzichte van 2018 (+ 2,4%) wanneer de gewijzigde begrotingen 1 tot en met 5/2018 en het ontwerp van gewijzigde begroting 6/2018 worden meegerekend. Dit laat een marge van 19 831,4 miljoen EUR onder het maximum van het MFK, rekening houdend met de impact van de betalingskredieten 2019 van de terbeschikkingstelling van middelen uit het flexibiliteitsinstrument in 2016, 2017, 2018 and 2019 (909,8 miljoen EUR).

De vastleggingskredieten voor Concurrentiekracht ter bevordering van groei en werkgelegenheid (rubriek 1a) zijn vastgesteld op 23 145,4 miljoen EUR. Dit is een stijging met 5,2% ten opzichte van 2018, wat grotendeels toe te schrijven is aan de Connecting Europe Facility (CEF), Horizon 2020, Erasmus en het Industrieel ontwikkelingsprogramma voor de Europese defensie (EDIDP), waardoor er in deze rubriek geen marge blijft en het aanspreken van de overkoepelende marge voor vastleggingen vereist is (63,4 miljoen EUR). De betalingskredieten stijgen met 2,1 % tot 20 521,5 miljoen EUR.

Voor Economische, sociale en territoriale samenhang (rubriek 1b) stijgen de vastleggingskredieten met 3,0% tot 57 192,0 miljoen EUR, waardoor er in deze rubriek geen marge blijft na het gebruik van de overkoepelende marge voor vastleggingen voor de financiering van het jongerenwerkgelegenheidsinitiatief (350,0 miljoen EUR). De betalingskredieten stijgen met 1,1 % tot 47 035,4 miljoen EUR.

Voor Duurzame groei: Natuurlijke hulpbronnen (rubriek 2) wordt 59 642,1 miljoen EUR aan vastleggingskredieten voorgesteld. Dit niveau van uitgaven komt overeen met een verhoging met 0,7% ten opzichte van de begroting 2018 en laat een aanzienlijke marge van 701,9 miljoen EUR onder het maximum. De betalingskredieten bedragen 57 399,9 miljoen EUR en stijgen met 2,4% ten opzichte van 2018. Rekening houdende met de meest recente update van de bestemmingsontvangsten, komt binnen deze rubriek het bedrag voor marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen uit op 43 191,9 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 43 116,4 miljoen EUR aan betalingskredieten.

Voor Veiligheid en burgerschap (rubriek 3) is er een stijging met 8,4 % van de vastleggingskredieten tot 3 786,6 miljoen EUR, waardoor er in deze rubriek geen marge blijft na de terbeschikkingstelling van middelen uit het flexibiliteitsinstrument (985,6 miljoen EUR). De betalingskredieten stijgen met 18,3 % tot 3 527,4 miljoen EUR.

Voor Europa als wereldspeler (rubriek 4) is er een stijging met 12,4 % van de vastleggingskredieten tot 11 319,3 miljoen EUR (met inbegrip van de impact van de uitbreiding van de Faciliteit voor vluchtelingen in Turkije), waardoor er in deze rubriek geen marge blijft en het aanspreken van de overkoepelende marge voor vastleggingen vereist is (1 051,3 miljoen EUR). De betalingskredieten stijgen met 5,1% tot 9 358,3 miljoen EUR.

De vastleggings- en betalingskredieten voor Administratie (rubriek 5) voor alle instellingen samen, met inbegrip van pensioenen en de Europese scholen, stijgen met 2,9 % wat zowel de vastleggingen (9 943,0 miljoen EUR) en als de betalingen (9 944,9 miljoen EUR) betreft. De resulterende niet-toegewezen marge bedraagt 589,1 miljoen EUR na de verrekening van het gebruik van de marge voor onvoorziene uitgaven voor migratiegerelateerde uitgaven waarvan in 2017 gebruik is gemaakt (253,9 miljoen EUR).

3. Belangrijkste punten van het voorstel voor een tweede ontwerpbegroting

In het algemeen wordt in de tweede ontwerpbegroting voortgebouwd op de vooruitgang die is geboekt in het bemiddelingscomité. Hierna volgt een toelichting bij de voorgestelde wijzigingen van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij de nota van wijzigingen 1/2019.

3.1.Horizontale kwesties

23.

3.1.1.Gedecentraliseerde agentschappen


Voor de uitvoerende agentschappen wordt voorgesteld de EU-bijdrage (in vastleggingskredieten en betalingskredieten) en het aantal posten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij de nota van wijzigingen 1/2019, met de volgende aanpassingen:

·Onder rubriek 1a:

oHet Europees GNSS-Agentschap (GSA, begrotingsartikel 02 05 11) waarvoor de toewijzing van 5 extra posten en een verhoging van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 357 500 EUR worden voorgesteld.

oDe Europese Arbeidsautoriteit (ELA, begrotingsartikel 04 03 15) waarvoor een vermindering van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 8 947 000 EUR wordt voorgesteld.

oHet Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (Enisa, begrotingsartikel 09 02 03), waarvoor een verhoging van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 400 000 EUR wordt voorgesteld.

oHet Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (BEREC, begrotingsartikel 09 02 04) waarvoor de toewijzing van 2 extra posten en een verhoging van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 143 000 EUR worden voorgesteld.

oDe Europese Bankautoriteit (EBA, begrotingsartikel 12 02 04) waarvoor een inkrimping van de personeelsformatie met 2 posten wordt voorgesteld.

oDe Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA, begrotingsartikel 12 02 05) waarvoor een inkrimping van de personeelsformatie met 4 posten en een vermindering van het niveau van de vastleggingskredieten en betalingskredieten met 1 100 000 EUR worden voorgesteld.

oDe Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA, begrotingsartikel 12 02 06) waarvoor een inkrimping van de personeelsformatie met 23 posten en een vermindering van het niveau van de vastleggingskredieten en betalingskredieten met 11 000 000 EUR worden voorgesteld.

·Onder rubriek 3:

oHet Agentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving (EUROPOL, begrotingsartikel18 02 04) waarvoor de toewijzing van 10 extra posten en een verhoging van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 8 357 500 EUR worden voorgesteld.

oHet Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht ("eu-LISA", begrotingsartikel 18 02 07) waarvoor wordt voorgesteld het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 4 000 000 EUR te verhogen.

oHet Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO, begrotingsartikel 18 03 02) waarvoor wordt voorgesteld de vastleggings- en betalingskredieten vast te stellen op het niveau dat de Commissie heeft voorgesteld in de oorspronkelijke ontwerpbegroting. De Europese Commissie zal de financiële behoeften van het EASO voor het begrotingsjaar 2019 herzien, zodra het wetgevingsvoorstel van 12 september 2018 ter versterking van de operationele ondersteuningscapaciteit van het agentschap is vastgesteld. Indien nodig zal de Commissie de desbetreffende begrotingsvoorstellen indienen.

oHet Europees orgaan voor de justitiële samenwerking (EUROJUST, begrotingsartikel 33 03 04) waarvoor de toewijzing van 5 extra posten en een verhoging van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 357 500 EUR worden voorgesteld.

3.1.2.Uitvoerende agentschappen.

Voor de uitvoerende agentschappen wordt voorgesteld de EU-bijdrage (in vastleggingskredieten en betalingskredieten) en het aantal posten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij de nota van wijzigingen 1/2019.

24.

3.1.3.Proefprojecten en voorbereidende acties


In de tweede ontwerpbegroting zijn voor een totaalbedrag van 114,9 miljoen EUR vastleggingskredieten 75 proefprojecten en voorbereidende acties opgenomen, waarbij dus rekening is gehouden met de lezing van het Europees Parlement van de oorspronkelijke ontwerpbegroting.


3.2.Algemene benadering inzake vastleggingskredieten

3.2.1. Rubriek 1a — Concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid

Voor rubriek 1a wordt voorgesteld de vastleggingskredieten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met opname van de wijzigingen in de onderstaande tabel:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamVerhoging van vastleggingskredieten
OB 2019 (incl. NvW 1)Tweede ontwerpbegroting 2019Verschil
1.1.12Internationale Thermonucleaire Experimentele Reactor (ITER)-3 500 000
32 05 01 02Bouw, inbedrijfstelling en exploitatie van de ITER-faciliteiten — Europese gemeenschappelijke onderneming voor ITER — Fusion for Energy (F4E)354 658 200351 158 200-3 500 000
1.1.13Europees programma voor aardobservatie (Copernicus)-17 500 000
02 06 01Operationele diensten leveren die op observaties vanuit de ruimte en in-situgegevens berusten (Copernicus)189 755 000188 255 000-1 500 000
02 06 02Bouwen aan een autonome aardobservatiecapaciteit van de Unie (Copernicus)686 315 000670 315 000-16 000 000
1.1.4Concurrentievermogen van ondernemingen en kleine en middelgrote ondernemingen (COSME)5 000 000
02 02 01Ondernemerschap bevorderen en het concurrentievermogen en de toegang tot markten van ondernemingen in de Unie verbeteren128 039 000130 039 0002 000 000
02 02 02Kleine en middelgrote ondernemingen meer toegang geven tot financiering in de vorm van eigen vermogen en schuld221 430 000224 430 0003 000 000
1.1.5Onderwijs, opleiding en sport (Erasmus +)200 000 000
15 02 01 01Bevordering van uitmuntendheid en samenwerking in de Europese onderwijs- en opleidingssector en het belang daarvan voor de arbeidsmarkt2 217 836 2002 411 836 200194 000 000
15 02 01 02Bevordering van uitmuntendheid en samenwerking op het gebied van de Europese jeugd en de participatie van jongeren aan het Europees democratisch leven169 070 000175 070 0006 000 000
1.1.6Werkgelegenheid en sociale innovatie (EaSI)6 300 000
04 01 04 02Ondersteunende uitgaven voor het programma Werkgelegenheid en sociale vernieuwing2 950 0003 400 000450 000
04 03 02 01Progress — Ondersteuning van de ontwikkeling, tenuitvoerlegging, monitoring en evaluatie van het werkgelegenheids- en sociaal beleid van de Unie en van de regelgeving inzake arbeidsomstandigheden77 373 22578 873 2251 500 000
04 03 02 02Eures — Het bevorderen van de vrijwillige geografische mobiliteit van werknemers en het vergroten van arbeidskansen28 626 49132 976 4914 350 000
1.1.DAGGedecentraliseerde agentschappen-20 146 500
02 05 11Europees GNSS-Agentschap32 270 86332 628 363357 500
09 02 03Europees Agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (Enisa)15 424 46515 824 465400 000
09 02 04Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (BEREC) — Bureau5 534 6655 677 665143 000
12 02 05Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (Eiopa)13 474 23412 374 234-1 100 000
12 02 06Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA)38 235 16027 235 160-11 000 000
04 03 15Europese Arbeidsautoriteit (ELA)11 071 6502 124 650-8 947 000
1.1.OTHAndere acties en programma’s227 000
04 03 01 03Vrij verkeer van werknemers, coördinatie van de socialezekerheidsstelsels en maatregelen ten behoeve van migranten, met inbegrip van migranten uit niet-lidstaten7 998 9509 285 9501 287 000
29 02 01Hoogwaardige statistische informatie verstrekken, nieuwe methoden voor de productie van Europese statistieken toepassen en het partnerschap binnen het Europees statistisch systeem versterken73 245 00072 185 000-1 060 000
1.1.PPPAProefprojecten en voorbereidende acties72 258 000
1.1.SPECActies die worden gefinancierd op grond van de prerogatieven en specifieke bevoegdheden van de Commissie-1 210 000
01 02 01Coördinatie van en toezicht op en communicatie over de Economische en Monetaire Unie inclusief de euro12 000 00011 730 000-270 000
04 03 01 06Voorlichting, raadpleging en participatie van de vertegenwoordigers van ondernemingen7 903 0007 103 000-800 000
04 03 01 08Arbeidsverhoudingen en sociale dialoog16 000 00015 000 000-1 000 000
06 02 05Ondersteunende activiteiten in het kader van het Europees beleid inzake vervoer en passagiersrechten, met inbegrip van communicatieactiviteiten11 500 00012 860 0001 360 000
09 02 01Vaststelling en tenuitvoerlegging van het uniale beleid op het gebied van elektronische communicatie3 765 0003 265 000-500 000
Totaal241 428 500

Bijgevolg wordt voorgesteld het niveau van de vastleggingskredieten vast te stellen op 23 145,4 miljoen EUR, waardoor geen marge onder het uitgavenplafond van rubriek 1a overblijft, en wordt van de overkoepelende marge voor vastleggingen gebruikgemaakt voor een bedrag van 63,4 miljoen EUR.

Naar aanleiding van de vrijmakingen in 2017 (412,8 miljoen EUR) als gevolg van de volledige of gedeeltelijke niet-uitvoering van onderzoeksprojecten en overeenkomstig artikel 15, lid 3, van het Financieel Reglement 14 dat uitsluitend geldt voor onderzoek, stelt de Commissie voor opnieuw 100 miljoen EUR ter beschikking te stellen voor de versterking van het proefproject inzake de Europese Innovatieraad binnen het Kmo-instrument 15 op begrotingsonderdeel 08 02 08:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamWederopgevoerde kredieten
1.1.31Horizon 2020100 000 000
08 02 08Kmo-instrument100 000 000
Totaal100 000 000

Voorgesteld wordt dat de begrotingstoelichting dienovereenkomstig wordt aangepast.

3.2.2.Rubriek 1b — Economische, sociale en territoriale samenhang

Voor rubriek 1b wordt voorgesteld de vastleggingskredieten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met opname van de wijzigingen in de onderstaande tabel:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamVerhoging van vastleggingskredieten
OB 2019 (incl. NvW 1)Tweede ontwerpbegroting 2019Verschil
1.2.31Technische bijstand-1 744 903
04 02 63 01Europees Sociaal Fonds — Operationele technische bijstand25 078 00023 333 097-1 744 903
1.2.5Jongerenwerkgelegenheidsinitiatief (specifieke aanvullende toewijzing)116 666 667
04 02 64Werkgelegenheidsinitiatief voor jongeren233 333 333350 000 000116 666 667
1.2.PPPAProefprojecten en voorbereidende acties3 675 000
Totaal118 596 764

Bijgevolg wordt voorgesteld het niveau van de vastleggingskredieten vast te stellen op 57 192,0 miljoen EUR, waardoor geen marge onder het uitgavenplafond van rubriek 1b overblijft, en wordt van de overkoepelende marge voor vastleggingen gebruikgemaakt voor een bedrag van 350,0 miljoen EUR.

3.2.3.Rubriek 2 — Duurzame groei: Natuurlijke hulpbronnen

Voor rubriek 2 wordt voorgesteld de vastleggingskredieten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met opname van de wijzigingen in de onderstaande tabel:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamVerhoging van vastleggingskredieten
OB 2019 (incl. NvW 1)Tweede ontwerpbegroting 2019Verschil
2.0.10Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen-237 500 000
05 02 06 99Overige maatregelen voor olijfolie100 000600 000500 000
05 02 15 99Overige maatregelen voor varkensvlees, pluimvee, eieren, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten13 000 00028 000 00015 000 000
05 03 01 10Basisbetalingsregeling (BBR)16 464 000 00016 211 000 000-253 000 000
2.0.4Milieu- en klimaatmaatregelen (Life)4 000 000
07 02 01Bijdragen tot een groenere en meer hulpbronnenefficiënte economie en aan de ontwikkeling en uitvoering van het milieubeleid en de milieuwetgeving van de Unie148 835 000150 335 0001 500 000
07 02 02Tot staan brengen en ombuigen van biodiversiteitsverlies211 620 000213 620 0002 000 000
07 02 03Het ondersteunen van betere milieugovernance en -informatie op alle niveaus47 500 00048 000 000500 000
2.0.PPPAProefprojecten en voorbereidende acties13 500 000
Totaal-220 000 000

De daling van de vastleggingskredieten wordt volledig toegeschreven aan de hogere bestemmingsontvangsten van het ELGF-overschot van 31 oktober 2018 waarmee de volledige behoeften van de sector kunnen worden gedekt, zoals geactualiseerd in de nota van wijzigingen 1/2019.

Bijgevolg wordt voorgesteld het niveau van de vastleggingen vast te stellen op 59 642,1 miljoen EUR, waardoor een marge van 701,9 miljoen EUR onder het uitgavenplafond van rubriek 2 overblijft.

25.

3.2.4.Rubriek 3 - Veiligheid en burgerschap


Voor rubriek 3 wordt voorgesteld de vastleggingskredieten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met opname van de wijzigingen in de onderstaande tabel:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamVerhoging van vastleggingskredieten
OB 2019 (incl. NvW 1)Tweede ontwerpbegroting 2019Verschil
3.0.11Creatief Europa3 000 000
09 05 01Subprogramma Media — Transnationaal en internationaal opereren en transnationale verspreiding en mobiliteit bevorderen117 260 000120 260 0003 000 000
3.0.2Fonds voor interne veiligheid5 000 000
18 02 01 01Steun voor grensbeheer en een gemeenschappelijk visumbeleid om legitiem reizen te vergemakkelijken330 317 547335 317 5475 000 000
3.0.8Levensmiddelen en diervoeders-8 000 000
17 04 01Een hogere diergezondheidsstatus en een hoog niveau van bescherming van dieren in de Unie garanderen163 500 000155 500 000-8 000 000
3.0.DAGGedecentraliseerde agentschappen-42 285 000
18 02 04Agentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving (Europol)128 789 065137 146 5658 357 500
18 02 07Europees Agentschap voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht ("eu-LISA")291 350 509295 350 5094 000 000
18 03 02Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken (EASO)149 032 84394 032 843-55 000 000
33 03 04Europese Eenheid voor justitiële samenwerking (Eurojust)37 316 05937 673 559357 500
3.0.PPPAProefprojecten en voorbereidende acties15 075 000
3.0.SPECActies die worden gefinancierd op grond van de prerogatieven en specifieke bevoegdheden van de Commissie3 000 000
09 05 05Multimedia-acties20 346 00023 546 0003 200 000
16 03 01 03Informatiecentra15 800 00015 600 000-200 000
Totaal-24 210 000

Bijgevolg wordt voorgesteld het niveau van de vastleggingskredieten vast te stellen op 3 786,6 miljoen EUR, waardoor geen marge onder het uitgavenplafond van rubriek 3 overblijft, en met de terbeschikkingstelling van middelen uit het flexibiliteitsinstrument voor een bedrag van 985,6 miljoen EUR.

26.

3.2.5.Rubriek 4 - Europa als wereldspeler


Voor rubriek 4 wordt voorgesteld de vastleggingskredieten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met opname van de wijzigingen in de onderstaande tabel:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamVerhoging van vastleggingskredieten
OB 2019 (incl. NvW 1)Tweede ontwerpbegroting 2019Verschil
4.0.1Instrument voor pretoetredingssteun (IPA II)-138 700 000
05 05 04 02Turkije - Steun voor economische, sociale en territoriale ontwikkeling en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie56 800 00040 000 000-16 800 000
22 02 01 01Westelijke Balkan - Steun voor politieke hervormingen en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie189 267 000193 267 0004 000 000
22 02 01 02Westelijke Balkan - Steun voor economische, sociale en territoriale ontwikkeling en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie306 439 000310 439 0004 000 000
22 02 03 01Turkije - Steun voor politieke hervormingen en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie244 100 000160 000 000-84 100 000
22 02 03 02Turkije - Steun voor economische, sociale en territoriale ontwikkeling en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie944 500 000898 700 000-45 800 000
4.0.10Macrofinanciële bijstand (MFB)-15 000 000
01 03 02Macrofinanciële bijstand42 000 00027 000 000-15 000 000
4.0.11Garantiefonds voor extern optreden (GF)-48 222 935
01 03 06Voorziening van het Garantiefonds voor extern optreden48 222 9350-48 222 935
4.0.2Europees nabuurschapsinstrument (ENI)97 119 000
22 04 01 01Mediterrane landen — Mensenrechten, goed bestuur en mobiliteit125 838 308133 923 3088 085 000
22 04 01 02Mediterrane landen — Armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling629 108 985668 160 98539 052 000
22 04 01 03Mediterrane landen — Vertrouwensopbouw, veiligheid en het voorkomen en oplossen van conflicten415 324 409423 718 4098 394 000
22 04 01 04Ondersteuning van het vredesproces en financiële bijstand aan Palestina en aan de Organisatie van de Verenigde Naties voor hulpverlening aan Palestijnse vluchtelingen (UNRWA)308 811 939329 811 93921 000 000
22 04 02 01Oostelijk Partnerschap — Mensenrechten, goed bestuur en mobiliteit241 931 953250 016 9538 085 000
22 04 02 02Oostelijk Partnerschap — Armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling371 016 900380 730 9009 714 000
22 04 02 03Oostelijk Partnerschap — Vertrouwensopbouw, veiligheid en het voorkomen en oplossen van conflicten12 231 06212 770 062539 000
22 04 20Erasmus+ — Bijdrage uit het Europees nabuurschapsinstrument (ENI)84 544 00086 794 0002 250 000
4.0.3Financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI)31 556 000
21 02 02Samenwerking met Azië810 388 665794 388 665-16 000 000
21 02 04Samenwerking met het Midden-Oosten194 531 328178 531 328-16 000 000
21 02 07 01Milieu en klimaatverandering215 593 156224 576 1568 983 000
21 02 07 02Duurzame energie95 819 18199 412 1813 593 000
21 02 07 03Menselijke ontwikkeling205 589 346238 149 34632 560 000
21 02 07 05Migratie en asiel54 951 84556 748 8451 797 000
21 02 08 01Maatschappelijk middenveld in ontwikkeling219 626 756230 999 75611 373 000
21 02 20Erasmus+ — Bijdrage uit Financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI)98 638 290103 888 2905 250 000
4.0.OTHAndere acties en programma’s2 000 000
13 07 01Financiële steun ten behoeve van de bevordering van de economische ontwikkeling van de Turks-Cypriotische gemeenschap33 122 00035 122 0002 000 000
4.0.PPPAProefprojecten en voorbereidende acties6 325 000
Totaal-64 922 935

Bijgevolg wordt voorgesteld het niveau van de vastleggingen vast te stellen op 11 319,3 miljoen EUR, waardoor geen marge onder het uitgavenplafond van rubriek 4 overblijft, en wordt van de overkoepelende marge voor vastleggingen gebruikgemaakt voor een bedrag van 1 051,3 miljoen EUR.

3.2.6.Rubriek 5 — Administratie

Voor rubriek 5 worden het aantal posten in de personeelsformaties van de instellingen en de vastleggingskredieten vastgesteld op het niveau dat de Commissie heeft voorgesteld in de ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met de volgende uitzonderingen:

·De afdeling van het Parlement, waarvan de lezing van de oorspronkelijke ontwerpbegroting wordt goedgekeurd met inachtneming van de aanpassingen in de nota van wijzigingen 1/2019 betreffende de Autoriteit voor Europese politieke partijen en Europese politieke stichtingen;

·De afdeling van de Raad, waarvan de lezing van de oorspronkelijke ontwerpbegroting is goedgekeurd;

·De afdeling van de Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming, waarvan de lezing van de Raad van de oorspronkelijke ontwerpbegroting is goedgekeurd.

Voorts worden de volgende wijzigingen voorgesteld met betrekking tot het aantal posten in de personeelsformaties en de in de oorspronkelijke ontwerpbegroting opgenomen kredieten, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, voor de volgende instellingen:

·De afdeling van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarvoor de toewijzing van 5 extra posten 16 en een verhoging van het niveau van de vastleggings- en betalingskredieten met 415 016 EUR worden voorgesteld (246 875 EUR voor begrotingsonderdeel 1 2 0 0 Salarissen en vergoedingen en 168 141 EUR voor begrotingsonderdeel 2 1 0 0 Aankoop en onderhoud van materieel en software en werkzaamheden daaraan);

·De afdeling van de Europese Dienst voor extern optreden, waarvoor een vermindering van de vastleggings- en betalingskredieten met 3 050 000 EUR wordt voorgesteld, hetgeen het resultaat is van de verrekening van een voorgestelde verhoging met 1 200 000 EUR voor begrotingsonderdeel 2 2 1 4 Strategische communicatiecapaciteit en voorgestelde verminderingen met 4 250 000 EUR voor de volgende begrotingsonderdelen: 1 1 0 0 Basissalarissen (- 3 280 000 EUR), 1 1 0 1 Aan het ambt verbonden statutaire rechten (- 10 000 EUR), 1 1 0 2 Uit het Statuut voortvloeiende rechten in verband met de persoonlijke situatie van het personeelslid (- 840 000 EUR) en 1 1 0 3 Sociale zekerheid (- 120 000 EUR).

Voorgesteld wordt de gevolgen voor de begroting 2019 van de automatische salarisaanpassing die met ingang van 1 juli 2018 (1,7% in plaats van 2,0%) moet worden toegepast, als volgt in alle afdelingen van de ontwerpbegroting te verrekenen:

in EUR
Europees Parlement-2 851 238
Europese Raad en Raad-965 489
Europese Commissie (met inbegrip van pensioenen)-13 781 615
Hof van Justitie van de Europese Unie-891 000
Europese Rekenkamer-359 000
Europees Economisch en Sociaal Comité-220 825
Europees Comité van de Regio's-160 594
Europese Ombudsman-26 880
Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming-14 568
Europese Dienst voor extern optreden-911 839
Totaal-20 183 048


Ten slotte werden aanvullende verminderingen ten belope van 0,8 miljoen EUR vastgesteld en voorgesteld binnen alle instellingen, met uitzondering van het Europees Parlement, voor uitgaven voor gebouwen, als volgt:

in EUR
Europese Raad en Raad-20 052
Europese Commissie-557 239
Hof van Justitie van de Europese Unie-77 689
Europese Rekenkamer-482
Europees Economisch en Sociaal Comité-27 215
Europees Comité van de Regio's-20 008
Europese Ombudsman-2 287
Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming-4 026
Europese Dienst voor extern optreden-41 002
Totaal-750 000

Met inachtname van de proefprojecten en voorbereidende acties (4,1 miljoen EUR) die zijn voorgesteld onder afdeling 3.1.3., wordt bijgevolg voorgesteld het niveau van de vastleggingskredieten vast te stellen op 9 943,0 miljoen EUR, waardoor er een marge van 589,1 miljoen EUR onder het uitgavenplafond van rubriek 5 overblijft, rekening houdend met het feit dat een bedrag van 253,9 miljoen EUR wordt gebruikt ter verrekening van de mobilisering van de marge voor onvoorziene uitgaven in 2017.

27.

3.2.7.Speciale instrumenten: EFG, EAR en SFEU


Voorgesteld wordt de vastleggingskredieten voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG), de reserve voor noodhulp (EAR) en het Solidariteitsfonds van de Europese Unie (SFEU) vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019.

3.3.Algemene benadering inzake betalingskredieten

Voorgesteld wordt het niveau de betalingskredieten vast te stellen op het niveau van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd bij nota van wijzigingen 1/2019, met de volgende wijzigingen:

1.Ten eerste wordt rekening gehouden met het voorgestelde niveau van vastleggingskredieten voor niet-gesplitste uitgaven, waarvoor het voorgestelde niveau van betalingskredieten overeenstemt met het niveau van de vastleggingskredieten. Hierbij gaat het onder andere om een extra vermindering van de landbouwuitgaven met 253,0 miljoen EUR. Deze benadering wordt op overeenkomstige wijze toegepast op de EU-bijdrage voor gedecentraliseerde agentschappen en het Garantiefonds voor extern optreden. De combinatie van dit alles is een voorgestelde vermindering met 375,0 miljoen EUR.

2.Voorgesteld wordt de betalingskredieten voor alle nieuwe proefprojecten en voorbereidende acties die zijn opgenomen in de tweede ontwerpbegroting vast te stellen op 50% van de overeenkomstige vastleggingskredieten of het door het Europees Parlement bij de behandeling van de oorspronkelijke ontwerpbegroting voorgestelde niveau indien dit lager is. Bij de eventuele verlenging van bestaande proefprojecten en voorbereidende acties is het voorgestelde niveau van de betalingskredieten het niveau dat in de oorspronkelijke ontwerpbegroting is vastgelegd plus 50 % van de overeenkomstige nieuwe vastleggingskredieten, of het door het Europees Parlement bij de behandeling van de oorspronkelijke ontwerpbegroting voorgestelde niveau indien dit lager is. De combinatie van dit alles is een voorgestelde verhoging met 57,5 miljoen EUR.


3.De wijzigingen van de volgende begrotingsonderdelen worden voorgesteld als resultaat van de ontwikkeling van vastleggingskredieten voor gesplitste uitgaven:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamVerhoging van vastleggingskredieten
OB 2019 (incl. NvW 1)Tweede ontwerpbegroting 2019Verschil
1.1.12Internationale Thermonucleaire Experimentele Reactor (ITER)-3 500 000
32 05 01 02Bouw, inbedrijfstelling en exploitatie van de ITER-faciliteiten — Europese gemeenschappelijke onderneming voor ITER — Fusion for Energy (F4E)366 696 185363 196 185-3 500 000
1.1.2013Europees programma voor aardobservatie (Copernicus)-12 500 000
02 06 01Operationele diensten leveren die op observaties vanuit de ruimte en in-situgegevens berusten (Copernicus)140 000 000139 000 000-1 000 000
02 06 02Bouwen aan een autonome aardobservatiecapaciteit van de Unie (Copernicus)472 000 000460 500 000-11 500 000
1.1.31Horizon 202030 000 000
08 02 08Kmo-instrument482 502 033512 502 03330 000 000
1.1.5Onderwijs, opleiding en sport (Erasmus +)170 000 000
15 02 01 01Bevordering van uitmuntendheid en samenwerking in de Europese onderwijs- en opleidingssector en het belang daarvan voor de arbeidsmarkt2 096 100 0002 261 000 000164 900 000
15 02 01 02Bevordering van uitmuntendheid en samenwerking op het gebied van de Europese jeugd en de participatie van jongeren aan het Europees democratisch leven170 850 000175 950 0005 100 000
3.0.8Levensmiddelen en diervoeders-6 500 000
17 04 01Een hogere diergezondheidsstatus en een hoog niveau van bescherming van dieren in de Unie garanderen134 040 000127 540 000-6 500 000
4.0.1Instrument voor pretoetredingssteun (IPA II)-90 000 000
05 05 04 02Turkije - Steun voor economische, sociale en territoriale ontwikkeling en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie50 000 00035 000 000-15 000 000
22 02 03 01Turkije - Steun voor politieke hervormingen en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie150 719 568105 719 568-45 000 000
22 02 03 02Turkije - Steun voor economische, sociale en territoriale ontwikkeling en geleidelijke aanpassing aan het acquis van de Unie708 080 653678 080 653-30 000 000
4.0.10Macrofinanciële bijstand (MFB)-15 000 000
01 03 02Macrofinanciële bijstand42 000 00027 000 000-15 000 000
Totaal72 500 000

4.Een extra vermindering van de betalingskredieten wordt voorgesteld met betrekking tot begrotingsonderdeel 01 04 05. Hierbij wordt voorgesteld de voorziening van het EFSI-garantiefonds met het vervroegd ter beschikking gestelde bedrag in de overschrijving door de Begrotingsautoriteit (DEC) nr. 22/2018 als volgt te verminderen:

in EUR
Begrotingsonderdeel / ProgrammaNaamOB 2019 (incl. NvW 1)Begroting 2019Verschil
1.1.10Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI)-150 000 000
01 04 05Voorziening van het EFSI-garantiefonds1 150 000 0001 000 000 000-150 000 000
Totaal-150 000 000

3.4.Reserves

Voorgesteld wordt de reserves vast te stellen overeenkomstig de lezing van de Raad van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, rekening houdende met de in de nota van wijzigingen 1/2019 voorgestelde wijzigingen, met de volgende aanpassingen:

·Voorgesteld wordt dat de vrijmaking van de reserve op begrotingsonderdeel 18 03 01 01 als volgt verloopt:

"Een bedrag van 460 miljoen EUR in het financieel memorandum bij het voorstel van de Commissie tot herschikking van de Dublin III-verordening (COM(2016)270 final van 4 mei 2016) wordt in de reserve opgenomen in afwachting van de goedkeuring van dit wetgevingsvoorstel. Deze reserve kan worden vrijgegeven door middel van een overschrijving overeenkomstig artikel 30, lid 2, onder a), van het Financieel Reglement na de vaststelling van de basishandeling.

Indien de vaststelling van de basishandeling niet tegen 1 februari 2019 heeft plaatsgevonden, kan de Commissie een of meer voorstellen indienen voor overschrijvingen overeenkomstig artikel 31 van het Financieel Reglement met het oog op een alternatief gebruik van dat bedrag ten bate van begrotingsonderdeel 18 03 01 01."

Er wordt voorgesteld de begrotingstoelichting bij begrotingspost 18 03 01 01 dienovereenkomstig te wijzigen.

·Gezien de goedkeuring, op 28 september 2018, van de rechtsgrondslag van Gemeenschappelijke Onderneming Europese high-performance computing 17 wordt de vrijgave voorgesteld van de reserves op de begrotingsonderdelen 09 03 05 31, 09 04 07 33 en 09 04 07 34.

3.5.Wijzigingen in de nomenclatuur en begrotingstoelichting

28.

3.5.1.Begrotingstoelichting


Naast het voorgestelde amendement met betrekking tot de tekst van de begrotingstoelichting bij artikel 08 02 08 in afdeling 3.2.1 wordt ook de opname in de tweede ontwerpbegroting voorgesteld van de door het Europees Parlement tijdens zijn behandeling van de oorspronkelijke ontwerpbegroting ingediende amendementen met betrekking tot de tekst van de begrotingstoelichtingen, met uitzondering van die met betrekking tot de in de onderstaande tabel opgenomen begrotingsonderdelen. Hierbij moet worden aangetekend dat de amendementen die door het Europees Parlement zijn ingediend niet kunnen leiden tot wijziging of uitbreiding van het toepassingsgebied van een bestaande rechtsgrond of inbreuk kunnen maken op de administratieve autonomie van instellingen, en dat de desbetreffende actie gefinancierd moet kunnen worden met de beschikbare middelen.

BegrotingsonderdeelNaam
02 02 77 40Proefproject - Breedbandsatellietdiensten die internettoegang mogelijk maken om multimediale educatieve content beschikbaar te stellen aan scholen zonder internetaansluiting
04 06 01Bevordering van sociale samenhang en verlichting van de ergste vormen van armoede in de Unie
15 04 02Subprogramma Cultuur — Grensoverschrijdende acties ondersteunen en transnationale verspreiding en mobiliteit bevorderen
18 02 01 02Voorkoming en bestrijding van grensoverschrijdende georganiseerde misdaad en betere beheersing van veiligheidsgerelateerde risico’s en crises
18 03 01 01Versterking en ontwikkeling van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel en bevordering van solidariteit en eerlijke verdeling van de verantwoordelijkheden tussen de lidstaten
18 03 01 02Ondersteuning van legale migratie naar de Unie en bevordering van de integratie van onderdanen van derde landen en billijke en doeltreffende terugkeerstrategieën
18 04 01 01Europa voor de burger — Het gedenken en de capaciteit voor burgerparticipatie op het niveau van de Unie versterken
19 02 01Respons op crises en opkomende crises
21 02 01Samenwerking met Latijns-Amerika
21 02 07 03Menselijke ontwikkeling
21 02 08 01Maatschappelijk middenveld in ontwikkeling
33 02 01Toezien op de bescherming van rechten en burgers meer zeggenschap geven

29.

3.5.2.Nomenclatuur


De begrotingsnomenclatuur van de oorspronkelijke ontwerpbegroting, zoals gewijzigd door nota van wijzigingen 1/2019, wordt voorgesteld in de tweede ontwerpbegroting met de opname van de nieuwe proefprojecten en voorbereidende acties met de volgende naamswijzigingen:

BegrotingsonderdeelNaam
02 04 77 07Voorbereidende actie - Voorbereiding van het nieuwe EU GOVSATCOM programma
05 08 77 18Proefproject - Opzet van een operationeel programma met het oog op de structurering van de agrovoedingssector om de overdracht van familiebedrijven en de duurzaamheid van de lokale landbouw te waarborgen

4. Slotopmerkingen

Door een tweede ontwerpbegroting 2019 voor te stellen, die voortbouwt op de vooruitgang die is geboekt in het bemiddelingscomité, wil de Commissie de voorwaarden scheppen voor een spoedige aanneming van de begroting 2019 binnen de korte tijdsspanne die rest tot het einde van het jaar 2018.

De tijdige goedkeuring en inwerkingtreding van de begroting 2019 is van vitaal belang voor de behoorlijke tenuitvoerlegging van het beleid en de programma's van de Europese Unie. De Commissie zal er alles aan doen om dit te bewerkstelligen.

5. Tweede ontwerpbegroting 2019 per rubriek van het financieel kader en belangrijkste programma's

(Vastleggings- (VK) en betalingskredieten in miljoen EUR, afgerond, in lopende prijzen)
RubriekBegrotingTweede ontwerpbegrotingVerschilVerschil
2018 (1)20192019 / 20182019 / 2018
(1)(2)(2 – 1)(2 / 1)
VKBKVKBKVKBKVKBK
1. Slimme en inclusieve groei
77 531,866 622,680 337,467 556,92 805,7934,43,6%1,4%
waarvan in het kader van de overkoepelende marge voor vastleggingen1 111,8413,4
Maximum76 420,079 924,0
Marge
1aConcurrentievermogen voor groei en banen21 999,620 095,323 145,420 521,51 145,9426,35,2%2,1%
waarvan in het kader van de overkoepelende marge voor vastleggingen760,663,4
Maximum21 239,023 082,0
Marge
Grote infrastructuurprojecten1 814,41 826,21 959,42 142,0145,0315,88,0%17,3%
Europese satellietnavigatiesystemen (Egnos en Galileo)807,9718,0690,7923,0-117,1205,0-14,5%28,6%
Internationale Thermonucleaire Experimentele Reactor (ITER)376,4500,6407,2616,630,9116,08,2%23,2%
Europees programma voor aardobservatie (Copernicus)630,2607,6861,5602,4231,3-5,236,7%-0,9%
Nucleaire veiligheid en ontmanteling141,1152,4143,9158,12,85,82,0%3,8%
Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI)2 038,31 828,0186,91 022,3-1 851,4-805,7-90,8%-44,1%
Gemeenschappelijk strategisch kader (GSK) voor onderzoek en innovatie11 568,111 216,912 535,111 341,8967,0124,98,4%1,1 %
Horizon 202011 212,410 901,512 161,510 971,8949,170,38,5%0,6%
Euratom-programma voor onderzoek en opleiding355,7315,5373,6370,017,954,55,0%17,3%
Concurrentievermogen van ondernemingen en kleine en middelgrote ondernemingen (COSME)354,1253,5367,2251,813,1-1,63,7%-0,6%
Onderwijs, opleiding en sport (Erasmus +)2 314,52 145,62 726,42 563,1411,9417,517,8%19,5%
Werkgelegenheid en sociale innovatie (EaSI)131,7118,5136,1118,44,3-0,13,3%-0,1%
Douane, Fiscalis en fraudebestrijding135,0124,8135,2134,20,29,40,1%7,6%
Connecting Europe Facility (CEF)2 748,41 523,03 764,01 701,21 015,6178,337,0%11,7%
Energie680,5217,7948,7326,8268,2109,139,4%50,1%
Vervoer1 897,61 163,32 640,21 222,8742,559,539,1%5,1%
Informatie- en communicatietechnologie (ICT)170,3142,0175,1151,64,89,62,8%6,8%
Energieprojecten ter ondersteuning van het economisch herstel (EERP)210,061,0-149,0-71,0%
Europees Solidariteitskorps (ESC)42,833,2143,3119,6100,586,3235,0%259,8%
Industrieel ontwikkelingsprogramma voor de Europese defensie (EDIDP)245,0147,0245,0147,0
Andere acties en programma’s176,4152,6194,4164,717,912,210,2%8,0%
Acties die worden gefinancierd op grond van de prerogatieven en specifieke bevoegdheden van de Commissie128,9116,9128,4115,0-0,5-2,0-0,4%-1,7%
Proefprojecten en voorbereidende acties91,777,697,399,65,622,06,1%28,3%
Gedecentraliseerde agentschappen314,1316,2382,9381,768,865,521,9%20,7%
1bEconomische, sociale en territoriale cohesie55 532,246 527,357 192,047 035,41 659,8508,13,0%1,1%
waarvan in het kader van de overkoepelende marge voor vastleggingen351,2350,0
Maximum55 181,056 842,0
Marge
Investeren in groei en werkgelegenheid50 798,043 447,452 357,543 736,61 559,5289,23,1%0,7%
Regionale convergentie (regio’s met een ontwikkelingsachterstand)27 012,323 387,627 875,224 042,3863,0654,73,2%2,8%
Overgangsregio's5 738,64 040,55 848,74 370,1110,1329,61,9%8,2%
Concurrentiekracht (meer ontwikkelde regio’s)8 426,87 394,18 648,97 441,5222,147,42,6%0,6%
Ultraperifere en dun bevolkte regio’s226,5169,0231,0176,44,57,42,0%4,4%
Cohesiefonds9 393,88 456,39 753,67 706,3359,8-750,03,8%-8,9%
Connecting Europe Facility (CEF) — bijdrage van het CF1 655,1625,81 700,4851,645,3225,82,7%36,1%
Europese territoriale samenwerking1 934,31 234,71 973,01 190,638,7-44,12,0%-3,6%
Jongerenwerkgelegenheidsinitiatief (specifieke aanvullende toewijzing)350,0600,0350,0631,531,55,3%
Technische bijstand en innoverende maatregelen230,3199,6239,7212,79,413,14,1%6,6%
Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD)556,9401,4567,8401,210,9-0,22,0%0,0%
Proefprojecten en voorbereidende acties7,718,53,711,2-4,0-7,3-52,3%-39,5%
2. Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen
59 238,656 041,059 642,157 399,9403,51 358,90,7%2,4%
Maximum60 267,060 344,0
Marge1 028,4701,9
waarvan: Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen43 233,143 187,343 191,943 116,4-41,2-70,9-0,1%-0,2%
Submaximum44 163,043 881,0
Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) - marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen43 233,143 187,343 191,943 116,4-41,2-70,9-0,1%-0,2%
Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo)14 380,311 852,214 727,313 148,2346,91 296,02,4%10,9%
Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV)1 027,9602,81 090,0712,862,1109,96,0%18,2%
Milieu- en klimaatmaatregelen (LIFE)522,8316,1558,1341,635,325,56,7%8,1%
Proefprojecten en voorbereidende acties15,617,713,519,6-2,11,9-13,5%10,7%
Gedecentraliseerde agentschappen58,858,861,361,32,52,54,3%4,3%
3. Veiligheid en burgerschap
3 493,22 980,73 786,63 527,4293,4546,78,4%18,3%
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument837,2985,6
Maximum2 656,02 801,0
Marge
Fonds voor asiel, migratie en integratie719,2594,41 120,8952,6401,7358,255,9%60,3%
Fonds voor interne veiligheid720,0481,2533,5663,7-186,5182,5-25,9%37,9%
IT-systemen26,313,20,1-26,2-13,2-99,6%-100,0%
Justitie47,135,944,638,1-2,52,3-5,4%6,3%
Rechten, gelijkheid en burgerschap63,446,665,758,02,311,43,7%24,4%
EU-mechanisme voor civiele bescherming33,234,3149,681,7116,347,4349,8%138,3%
Europa voor de burger27,628,628,729,21,10,64,1%2,1%
Levensmiddelen en diervoeders280,2248,4289,7239,39,5-9,13,4%-3,7%
Gezondheidszorg66,455,968,361,31,95,32,9%9,6%
Consument28,023,129,323,61,30,54,6%2,2%
Creatief Europa230,4180,7244,8194,814,514,16,3%7,8%
Instrument voor noodhulp binnen de Unie (IES)200,0220,60,369,5-199,8-151,0-99,9%-68,5%
Acties die worden gefinancierd op grond van de prerogatieven en specifieke bevoegdheden van de Commissie98,891,7105,899,97,08,27,1%8,9%
waarvan communicatie-acties73,472,377,174,03,71,75,1%2,3%
Proefprojecten en voorbereidende acties12,717,915,118,32,40,319,2%1,9%
Gedecentraliseerde agentschappen940,1908,31 090,4997,6150,389,316,0%9,8%
4. Europa als wereldspeler
10 068,88 906,111 319,39 358,31 250,4452,212,4%5,1%
waarvan in het kader van de overkoepelende marge voor vastleggingen243,81 051,3
Maximum9 825,010 268,0
Marge
Instrument voor pretoetredingssteun (IPA II)2 078,81 451,62 423,41 707,5344,6255,916,6%17,6%
Europees nabuurschapsinstrument (ENI)2 436,62 278,02 677,32 060,3240,6-217,79,9%-9,6%
Financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking (DCI)2 976,02 734,53 189,92 796,3213,961,87,2%2,3%
Partnerschapsinstrument voor samenwerking met derde landen (PI)140,2100,7154,099,613,8-1,19,9%-1,1%
Europees instrument voor de democratie en de mensenrechten (EIDHR)192,8169,3196,7159,33,9-10,02,0%-5,9%
Instrument voor bijdrage aan stabiliteit en vrede (IcSP)370,0325,3376,7321,36,7-4,01,8%-1,2%
Humanitaire hulp (HUMA)1 085,41 095,01 651,81 603,0566,4508,152,2%46,4%
Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB)328,0292,0334,9305,56,813,52,1%4,6%
Instrument voor samenwerking op het gebied van de nucleaire veiligheid (INSC)33,045,533,641,50,7-4,02,0%-8,8%
Macrofinanciële bijstand (MFB)42,142,127,027,0-15,1-15,1-35,8%-35,8%
Garantiefonds voor extern optreden(GF)137,8137,8-137,8-137,8-100,0%-100,0%
EU-mechanisme voor civiele bescherming16,115,523,520,77,45,246,1%33,6%
Europees vrijwilligerskorps voor humanitaire hulpverlening (EUAV)20,316,919,516,1-0,8-0,8-3,9%-4,9%
Europees Fonds voor duurzame ontwikkeling (EFDO)25,025,025,025,0
Andere acties en programma’s83,574,983,673,00,2-1,90,2%-2,6%
Acties die worden gefinancierd op grond van de prerogatieven en specifieke bevoegdheden van de Commissie74,467,675,573,71,16,11,5%9,1%
Proefprojecten en voorbereidende acties8,914,46,38,1-2,6-6,3-28,9%-43,7%
Gedecentraliseerde agentschappen20,120,120,520,50,40,42,2%2,2%
5. Administratie
9 665,59 666,39 943,09 944,9277,5278,62,9%2,9%
Maximum10 346,010 786,0
waarvan gecompenseerd door de marge voor onvoorziene uitgaven-318,0-253,9
Marge362,5589,1
waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen7 579,97 580,77 747,37 749,2167,4168,52,2%2,2%
Submaximum8 360,08 700,0
waarvan gecompenseerd door de marge voor onvoorziene uitgaven-318,0-253,9
Marge462,1698,8
Pensioenen en Europese scholen2 085,62 085,62 195,72 195,7110,1110,15,3%5,3%
Pensioenen1 892,81 892,82 003,62 003,6110,8110,85,9%5,9%
Europese scholen192,8192,8192,1192,1-0,7-0,7-0,4%-0,4%
Administratieve uitgaven van de instellingen7 579,97 580,77 747,37 749,2167,4168,52,2%2,2%
Europees Parlement1 950,21 950,21 996,41 996,446,146,12,4%2,4%
Europese Raad en Raad572,9572,9581,9581,99,09,01,6%1,6%
European Commission3 565,53 566,33 632,73 634,767,268,41,9%1,9%
Hof van Justitie van de Europese Unie410,0410,0429,4429,419,419,44,7%4,7%
Europese Rekenkamer146,0146,0146,9146,90,90,90,6%0,6%
Europees Economisch en Sociaal Comité135,6135,6138,5138,52,92,92,1%2,1%
Europees Comité van de Regio's96,196,198,898,82,72,72,8%2,8%
Europese Ombudsman10,610,611,311,30,70,76,1%6,1%
Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming14,414,416,616,62,22,215,2%15,2%
Europese Dienst voor extern optreden678,5678,5694,8694,816,316,32,4%2,4%
Kredieten voor rubrieken159 998,0144 216,7165 028,4147 787,45 030,43 570,83,1%2,5%
waarvan in het kader van het Flexibiliteitsinstrument837,2678,3985,6909,8
waarvan in het kader van de overkoepelende marge voor vastleggingen1 355,61 464,7
Maximum159 514,0154 565,0164 123,0166 709,0
Waarvan gecompenseerd door de marge voor onvoorziene uitgaven-318,0-253,9
Marge1 390,911 026,71 291,119 831,4
Kredieten als percentage van het bni (2)1,02%0,92%1,00%0,90%
Andere speciale instrumenten (3)698,5551,2577,2411,5-121,3-139,7-17,4%-25,3%
Reserve voor noodhulp (EAR)344,6344,6351,5351,56,96,92,0%2,0%
Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG)172,325,0175,710,03,4-15,02,0%-60,0%
Solidariteitsfonds van de Europese Unie (EUSF)181,6181,650,050,0-131,6-131,6-72,5%-72,5%
Totaal kredieten160 696,5144 767,9165 605,6148 198,94 909,23 431,03,1%2,4%
Kredieten als percentage van het bni (2)1,02%0,92%1,00%0,90%
(1) De begroting 2018 omvat de gewijzigde begrotingen 1 tot en met 5 en het ontwerp van gewijzigde begroting 6.
(2) De tweede ontwerpbegroting 2019 is gebaseerd op de meest recente bni-prognose zoals opgenomen in de technische aanpassing van het MFK, aangenomen op 23 mei 2018 (COM(2018) 282).


(1) PB L 347 van 20.12.2013.
(2) PB C 373 van 20.12.2013.
(3) PB L 160 van 7.6.2014.
(4) PB L 193 van 30.7.2018.
(5) COM(2018) 600.
(6) 11737-C8-0410/2018.
(7) COM(2018) 709.
(8) P8_TA(2018)404.
(9) COM(2018) 600.
(10) COM(2018) 704 van 12.10.2018.
(11) Het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 6/2018 maakte ook deel uit van het pakket dat in het bemiddelingscomité is besproken, maar de goedkeuring ervan was gepland in november, om rekening te kunnen houden met de nodige aanpassingen van de eigen middelen, in het bijzonder wat betreft de bedragen voor de op de eerste werkdag van december 2018 daadwerkelijk beschikbaar te stellen btw- en bni-saldi.
(12) COM(2018) 709 van 16.10.2018.
(13) De cijfers zijn gebaseerd op de technische aanpassing van het financieel kader voor 2019 op grond van de ontwikkeling van het bni, goedgekeurd door de Commissie op 23 mei 2018 (COM(2018) 282).
(14) Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1).
(15) In juni 2018 verzocht de Europese Raad de Commissie om binnen de resterende looptijd van Horizon 2020 een nieuw proefproject over baanbrekende innovatie te starten. In de conclusies van de Raad staat: 'We hebben behoefte aan een sterker, inclusiever ecosysteem om baanbrekende en marktcreërende innovatie te ondersteunen en moeten bedrijven met een disruptief potentieel uitgebreid ondersteunen zodat zij met succes de wereldmarkten kunnen betreden.'
(16) 1 AD post voor gegevensbescherming en 4 AD posten voor IT.
(17)

Voorstel voor een verordening van de Raad, door de Commissie ingediend op 11 januari 2018, tot oprichting van de Gemeenschappelijke Onderneming Europese high-performance computing (COM(2018) 8).