Toelichting bij COM(2016)651 - Financiële bijdragen van de lidstaten aan het Europees Ontwikkelingsfonds, met inbegrip van de derde tranche voor 2016

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het voorstel betreft een ontwerpbesluit van de Raad over de derde tranche van de financiële bijdragen aan het Europees Ontwikkelingsfonds (hierna 'het EOF' genoemd) die de lidstaten in 2016 moeten betalen.

Het 11e EOF en de andere EOF's die nog lopen (het 8e, 9e en 10e EOF), worden beheerd overeenkomstig de volgende regels.

De huidige Partnerschapsovereenkomst tussen de leden van de groep van Staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan, enerzijds, en de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, anderzijds, (hierna de 'ACS-EU-partnerschapsovereenkomst' genoemd), zoals laatstelijk gewijzigd 1 .

Het Intern Akkoord tussen de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten van de Europese Unie, in het kader van de Raad bijeen, betreffende de financiering van de steun van de Europese Unie binnen het meerjarig financieel kader voor 2014-2020, overeenkomstig de ACS-EU-partnerschapsovereenkomst en de toewijzing van financiële bijstand ten behoeve van de landen en gebieden overzee waarop de bepalingen van deel vier van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie van toepassing zijn 2 (hierna 'het Intern Akkoord van het 11e EOF' genoemd),

Verordening (EU) 2015/323 van de Raad inzake het Financieel Reglement van toepassing op het 11e Europees Ontwikkelingsfonds 3 (hierna 'Financieel Reglement van het 11e EOF' genoemd).

Deze documenten bevatten meerjarige verbintenissen van de lidstaten om de kasmiddelen van het EOF financieel te ondersteunen. In het Financieel Reglement van het 11e EOF is bepaald dat de lidstaten op regelmatige basis bijdragen aan de kasmiddelen van het EOF overeenkomstig vooraf vastgestelde financiële verbintenissen. Regelmatige bijdragen komen er op basis van technische Raadsbesluiten die de tenuitvoerlegging van eerder besloten financiële vastleggingen weerspiegelen.

Een aantal onderdelen van de toelichting zijn daarom niet van toepassing op oproepen voor regelmatige bijdragen zoals deze.

Samenhang met de huidige bepalingen op dit beleidsgebied

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel

Samenhang met andere beleidsgebieden van de Unie

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Overeenkomstig artikel 21, lid 7, van het Financieel Reglement van het 11e EOF wordt bij elk bedrag vermeld welk deel door de Commissie wordt beheerd en welk deel door de Europese Investeringsbank (hierna 'de EIB' genoemd).

Overeenkomstig artikel 52 van het Financieel Reglement van het 11e EOF heeft de EIB de Commissie haar bijgewerkte vastleggings- en betalingsramingen betreffende de door haar beheerde instrumenten doen toekomen.

In artikel 22, lid 1, van het Financieel Reglement van het 11e EOF is bepaald dat bij de verzoeken om bijdragen eerst in chronologische volgorde de bedragen voor vorige EOF's worden opgebruikt. De verzoeken om bijdragen in dit voorstel hebben dus betrekking op bedragen in het kader van het 10e EOF voor zowel de EIB als de Commissie.

Overeenkomstig artikel 21, lid 5, van het Financieel Reglement van het 11e EOF neemt de Raad uiterlijk 21 kalenderdagen na de indiening van het voorstel door de Commissie een besluit over het voorstel.

Overeenkomstig artikel 1 van Besluit 2013/759/EU van de Raad, waarin de overbruggingsfaciliteit wordt ingesteld, 4 worden de in artikel 1, lid 2, onder a), van de interne akkoorden van het 8e, 9e en 10e EOF vastgelegde bijdragen van de lidstaten, na de inwerkingtreding van het 11e EOF dienovereenkomstig verminderd. Deze vermindering zal in 2015, 2016 en 2017 gevolgen hebben voor bijdragen van de lidstaten overeenkomstig de door elke lidstaat gekozen aanpassingsoptie.

Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van het Financieel Reglement van het 11e EOF is een lidstaat die de tranche van de verschuldigde bijdrage niet binnen de vastgestelde termijn betaalt, rente over het niet-betaalde bedrag verschuldigd. De regelingen voor de rentebetaling zijn in datzelfde artikel nader aangegeven.

Subsidiariteit (voor niet-exclusieve bevoegdheden)

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

Evenredigheid

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

Keuze van het instrument

Zie punt 1. Motivering en doel van het voorstel.

3. RESULTATEN VAN EVALUATIES ACHTERAF, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Evaluaties achteraf/geschiktheidscontroles van bestaande wetgeving

Niet relevant

Raadpleging van belanghebbenden

Niet relevant

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid

Niet relevant

Effectbeoordeling

Niet relevant

Gezonde regelgeving en vereenvoudiging

Niet relevant

Grondrechten

Niet relevant

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Niet relevant

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplannen en toezichts-, evaluatie- en rapportageregelingen

Niet relevant

Toelichtende stukken (voor richtlijnen)

Niet relevant

Gedetailleerde toelichting bij de specifieke bepalingen van het voorstel

Niet relevant