Toelichting bij COM(2012)416 - Aanpassing van de regels omtrent de timing van veilingen van rechten voor de uitstoot van broeikasgassen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. INLEIDING

Door de bij Richtlijn 2003/87/EG ingestelde regeling voor de handel in emissierechten (EU-ETS) zijn de eerste grote koolstofmarkt ter wereld en een in de hele EU gehanteerde koolstofprijs tot stand gebracht. De markt geldt over het algemeen als liquide en gebaseerd op een goed functionerende infrastructuur. Daar waar overeenkomstig de richtlijn uitvoeringsbevoegdheden aan de Commissie worden verleend, met name door de vaststelling van een verordening inzake de 'tijdstippen, het beheer en andere aspecten' van veilingen, houdt die infrastructuur deels verband met de uitvoeringsbepalingen voor het veilen van emissierechten. De Commissie heeft deze bevoegdheid al uitgeoefend en de verordening in kwestie is al een aantal keren gewijzigd.

In de context van het lopende debat over de behoefte aan en de opties voor mogelijke toekomstige maatregelen om het gebrek aan evenwicht tussen vraag en aanbod aan te pakken, hebben sommige belanghebbenden echter de tot dusver door de Commissie gevolgde interpretatie met betrekking de reikwijdte van haar bevoegdheden betwist. De richtlijn moet op dit punt dringend worden verduidelijkt om alle twijfel omtrent de omvang van de bevoegdheden van de Commissie weg te nemen en te zorgen voor rechtszekerheid ten aanzien van mogelijke maatregelen die in de toekomst op deze grondslag door de Commissie worden vastgesteld.

2. REGELGEVINGSCONTEXT

Een van de kenmerken van de overgang van fase 2 (de periode van 2008 tot en met 2012) naar fase 3 (de periode van 2013 tot en met 2020) en van de tot dusver vastgestelde uitvoeringsbepalingen, is dat het aanbod aan emissierechten en internationale credits naar verwachting op korte termijn aanzienlijk zal toenemen. Hierdoor vergroot de reeds aanzienlijke, onvoorziene impact van de macro-economische ontwikkelingen, ten gevolge waarvan de emissies aanzienlijk zijn afgenomen en naar verwachting in 2012 en 2013 niet significant zullen stijgen. Deze combinatie van toegenomen nettoaanbod en afgenomen vraag heeft een steeds grotere nadelige invloed op de ordelijke werking van de Europese koolstofmarkt in de overgang naar fase 3.

In het licht van deze uitzonderlijke omstandigheden bekijkt de Commissie daarom momenteel of een verdere wijziging van het tijdschema van de veilingen nodig is; zij zal de deskundigen in het Comité klimaatverandering vragen een ontwerp voor een toekomstige wijziging van Verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie te bespreken en hun standpunt over de nodige maatregelen voor het einde van het jaar kenbaar te maken. De Commissie nodigt ook alle andere belanghebbenden uit om hun standpunt over dit ontwerp mee te delen en zal hierover met hen overleg plegen. Nadere informatie is beschikbaar in het werkdocument van de diensten van de Commissie 'Information provided on the functioning of the EU Emission Trading System, the volumes of greenhouse gas emission allowances auctioned and freely allocated and the impact on the surplus of allowances in the period up to 2020' (Informatie die is verstrekt over de werking van de EU-regeling voor de handel in emissierechten, de hoeveelheden geveilde en kosteloos toegewezen emissierechten en het effect op het overschot aan emissierechten in de periode tot 2020). Ondertussen moet het wetgevingsproces om de reikwijdte van de bevoegdheden van de Commissie door middel van dit voorstel te verduidelijken snel en onafhankelijk van de uitkomst van het overleg met het Comité klimaatverandering plaatsvinden.

Tot slot bevestigt de Commissie opnieuw de in de context van de overeenkomst over de richtlijn energie-efficiëntie gedane toezegging om snel opties te onderzoeken en voor te stellen voor actie ter vaststelling van verdere passende structurele maatregelen om de ETS tijdens fase 3 te versterken en doeltreffender te maken

1.

Juridische aspecten van het voorstel



Ter wille van de rechtszekerheid moet worden verduidelijkt dat de Commissie, om een ordelijke werking van de markt te waarborgen, bevoegd is om het bij Verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie vastgestelde tijdschema van de veilingen te wijzigen. De voorgestelde wijziging voorziet expliciet in een dergelijke verduidelijking van de desbetreffende bepaling van de EU-ETS-richtlijn.