Toelichting bij SEC(2008)83 - Voorstel voor een Besluit nr. 2/2007 van de Gemengde Commissie EG-EVA "gemeenschappelijk douanevervoer" tot wijziging van de Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer van 20 mei 1987 - Ontwerp gemeenschappelijk standpunt van de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


Overeenkomstig artikel 1, punt 3, van het besluit van de Gemengde Commissie EG-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer' van 12 februari 1991[1] is het systeem voor gemeenschappelijk douanevervoer geautomatiseerd, met een betrouwbaar resultaat voor zowel de douanediensten als de bedrijven. Het gebruik van het geautomatiseerde systeem voor gemeenschappelijk douanevervoer is verplicht sinds 1 juli 2005, met evenwel een overgangsperiode tot 31 december 2006 waarin aangiften voor douanevervoer ook nog op papier mogen worden ingediend bij de douanediensten, die de aangiftegegevens vervolgens onderling moeten uitwisselen met behulp van informatietechnologieën en –netwerken. De Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer van 20 mei 1987[2] ("de overeenkomst") is niet meer aangepast aan de veranderingen die zich op het gebied van het douanevervoer hebben voorgedaan als gevolg van de ontwikkeling van de technologieën inzake automatisering en elektronische gegevensuitwisseling. Het is derhalve passend de bepalingen van de regeling gemeenschappelijk douanevervoer in overeenstemming te brengen met de functionele voorwaarden van het nieuwe geautomatiseerde systeem voor douanevervoer. Voor de reizigers die geen toegang hebben tot het geautomatiseerde systeem voor douanevervoer, moet niettemin de mogelijkheid blijven bestaan om in de standaardprocedure een aangifte voor douanevervoer op papier in te dienen. De douanediensten dienen de desbetreffende gegevens dan onderling uit te wisselen met behulp van informatietechnologieën en -netwerken. Anderzijds dient ook te worden voorzien in een noodprocedure waarbij álle marktdeelnemers een aangifte voor gemeenschappelijk douanevervoer op papier kunnen indienen voor het geval dat het computersysteem van de douane, de applicatie van de aangever dan wel het communicatienetwerk tussen de aangever en de bevoegde autoriteiten niet beschikbaar is.

Algemene context


De Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer van 20 mei 1987 voorziet in maatregelen om het goederenverkeer tussen de EG en de EVA-landen te vergemakkelijken. Het nieuwe geautomatiseerde systeem voor douanevoer is sinds 30 maart 2004 in gebruik genomen in alle landen die partij zijn bij de overeenkomst, en volgens de huidige bepalingen van de overeenkomst mogen aangiften voor douanevervoer worden ingediend met behulp van geautomatiseerde gegevensverwerkingstechnieken en genormaliseerde berichten. De bepalingen van de regeling gemeenschappelijk douanevervoer moeten nu worden aangepast aan de verplichting dat alle formaliteiten in verband met gemeenschappelijk douanevervoer met behulp van informatietechnologieën en -netwerken moeten worden verricht, evenals aan de nieuwe omstandigheden die voortvloeien uit de automatisering, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid, de betrouwbaarheid van de verzonden gegevens en de snelheid van de afwikkeling en de zuivering van de procedure. Reizigers die geen toegang hebben tot het geautomatiseerde systeem voor douanevervoer, moeten de mogelijkheid hebben om bij de bevoegde autoriteiten een aangifte voor douanevervoer op papier in te dienen. Er moet worden voorzien in een noodprocedure met een aangifte op papier, zodat de bedrijven hun activiteiten kunnen voortzetten wanneer computersystemen niet functioneren of netwerken niet beschikbaar zijn.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.

Samenhang met andere beleidsgebieden en -doelstellingen van de EU Het voorstel is in overeenstemming met de herziene Lissabon-strategie en het algemene kader van het e-overheidsinitiatief.

1.

Raadpleging van belanghebbenden en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten


De werkgroep EG-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer' is geraadpleegd.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden


Gunstig advies.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


Er zijn geen wijzigingen op juridisch gebied. Aan de basisvoorschriften van de overeenkomst betreffende het gemeenschappelijk douanevervoer wordt niet geraakt, behalve dat de termijnen voor de nasporingsprocedure en voor het ontstaan van de schuld worden verkort. De automatisering van de procedure leidt tot een efficiënter en sneller beheer van het douanevervoer, niet alleen douanetechnisch, maar ook aan de zijde van de bedrijven en op het gebied van de zekerheidstelling.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregelen


Vervanging van de aanhangsels en de bijlagen van de overeenkomst betreffende het gemeenschappelijk douanevervoer door aanhangsels en bijlagen waarin rekening is gehouden met de automatisering van de procedure.

Rechtsgrondslag


Artikel 15 van de Overeenkomst betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer van 20 mei 1987.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel



Niet van toepassing.

Keuze van instrumenten



Er zijn geen andere geschikte instrumenten.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

4.

Aanvullende informatie



Vereenvoudiging



Het voorstel voorziet in een vereenvoudiging van de administratieve procedures die de (nationale of Europese) overheidsinstanties alsook bedrijven en particulieren moeten toepassen.

Met het voorstel wordt voor alle overeenkomstsluitende partijen een geautomatiseerde regeling voor gemeenschappelijk douanevervoer ingevoerd.

De automatisering van de regeling douanevervoer maakt het mogelijk om aan bedrijven en particulieren vereenvoudigde procedures toe te staan in het kader van vergunningen.

1. .