Toelichting bij COM(2005)138 - Standpunt EG met betrekking tot het Voorstel tot wijziging van de Internationale Overeenkomst van 1982 inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. De Internationale Overeenkomst inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen (de harmonisatieovereenkomst), die op 21 oktober 1982 te Genève werd ondertekend, werd namens de Gemeenschap goedgekeurd bij Verordening (EEG) nr. 1262/84 van de Raad van 10 april 1984[1] en is op 12 september 1987 in werking getreden. Er zijn momenteel 45 overeenkomstsluitende partijen, waaronder de Europese Gemeenschap en haar lidstaten.

2. De harmonisatieovereenkomst bevat maatregelen om het internationale handelsverkeer te vergemakkelijken - en daardoor te ontwikkelen - via de harmonisatie (waar nodig) van de diverse grenscontroles waaraan het goederenverkeer is onderworpen. Gezien de snel evoluerende politieke situatie in Centraal- en Oost-Europa moest evenwel met name worden gezocht naar middelen om ook andere grensformaliteiten te rationaliseren.

3. Het Comité binnenlands vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) besloot tijdens zijn zitting van februari 1999 de harmonisatieovereenkomst te herzien om er bepalingen in op te nemen ter vergemakkelijking van het grensoverschrijdende verkeer van voertuigen die aan bederf onderhevige goederen vervoeren overeenkomstig de ATP-overeenkomst[2]. De VN/ECE-Werkgroep voor douanevraagstukken op het gebied van het vervoer heeft vervolgens, samen met een ad-hocgroep van deskundigen, ontwerpvoorstellen ingediend voor een nieuwe bijlage bij de harmonisatieovereenkomst die de bestaande bepalingen moet aanvullen.

4. De ontwerpbijlage is bedoeld om het internationale handelsverkeer te vergemakkelijken door het verminderen, harmoniseren en coördineren van de administratieve en ambtelijke procedures in verband met de goederencontroles aan de grenzen, in het bijzonder levende dieren en aan bederf onderhevige goederen. De ontwerpbijlage bevat hoofdzakelijk verplichtingen die ten doel hebben de wachttijden aan de grensovergangen met betrekking tot levende dieren en aan bederf onderhevige goederen te beperken (bijvoorbeeld door het gebruik van 'one stop' technologie om gezamenlijke controles tussen buurlanden 24 uur per dag mogelijk te maken, en door de scheiding van verkeersstromen om voorrang te geven aan het vervoer van deze goederen), het verbeteren van het functioneren van de grensposten, alsmede technische kwesties in verband met de wederzijdse erkenning van internationale voertuiginspectie-certificaten en weegcertificaten.

5. Het vergemakkelijken van het internationale handelsverkeer en het wegnemen van technische obstakels voor de handel behoren tot de doelstellingen van het gemeenschappelijk handelsbeleid en vallen dus onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap. De maatregelen die in de ontwerpbijlage zijn opgenomen stroken met de communautaire regelgeving.

6. Gezien het bovenstaande verzoekt de Commissie de Raad het bijgevoegde besluit goed te keuren.