Artikelen bij COM(2023)402 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 223/2009 betreffende de Europese statistiek

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.



Artikel 1
Wijzigingen van Verordening (EG) nr. 223/2009

Verordening (EG) nr. 223/2009 wordt als volgt gewijzigd:

1) Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

a) De volgende punten 4 bis, 4 ter, 4 quater, 4 quinquies en 4 sexies worden ingevoegd:

“4 bis. “gegevens”: elke digitale of niet-digitale weergave van handelingen, feiten en informatie;

4 ter. “metagegevens”: gegevens die andere gegevens en processen definiëren en beschrijven, of op die manier worden gebruikt;

4 quater. “gegevenshouder”: een rechtspersoon of natuurlijke persoon die het recht heeft, overeenkomstig de toepasselijke Unie- of nationale wetgeving tot uitvoering van het Unierecht, of in staat is om bepaalde gegevens beschikbaar te stellen;

4 quinquies. “hergebruik van gegevens”: het gebruik door de nationale statistische instanties en de Commissie (Eurostat) van gegevens die door gegevenshouders worden bijgehouden en beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken;

4 sexies. “gegevensuitwisseling”: het verstrekken van gegevens of het toestaan van hergebruik van gegevens door een statistische instantie aan een andere statistische instantie met het oog op gezamenlijk of individueel gebruik van die gegevens voor statistische doeleinden;”;

b) de volgende punten 5 bis, 5 ter en 5 quater worden ingevoegd:

“5 bis. “gegevensbron”: een bron van gegevens die op zichzelf of in combinatie met gegevens uit andere bronnen relevant is voor de ontwikkeling en productie van statistieken, met inbegrip van enquêtes, tellingen, administratieve bestanden of gegevens die op verzoek door gegevenshouders ter beschikking worden gesteld;

5 ter. “toegang tot gegevens”: de verwerking door een nationaal bureau voor de statistiek of de Commissie (Eurostat) van gegevens die door een particuliere gegevenshouder zijn verstrekt, overeenkomstig specifieke technische, juridische of organisatorische vereisten, zonder dat deze gegevens noodzakelijkerwijs hoeven te worden toegezonden of gedownload;

5 quater. “statistieken uit meerdere bronnen”: statistieken die zijn ontwikkeld of geproduceerd op basis van verschillende gegevensbronnen, onder meer door middel van modelleringstechnieken;”;

c) punt 8 wordt vervangen door:

“8. “gebruik voor statistische doeleinden”: het exclusieve gebruik voor de ontwikkeling en productie van statistische resultaten en analyses, onder meer voor daarmee verband houdend onderzoek en wetenschappelijke activiteiten, of de vaststelling van steekproefkaders;”;

d) het volgende punt 8 bis wordt ingevoegd:

“8 bis “crisis”: een situatie van verstrekkende of politieke betekenis waardoor een onmiddellijke en onvoorziene vraag naar Europese statistieken ontstaat;”;

2) het volgende artikel 16 bis wordt ingevoegd:

Artikel 16 bis
Statistische respons op crises

1. De Commissie (Eurostat) onderzoekt tijdelijke statistische maatregelen en onderneemt deze indien nodig, met inachtneming van de in dit artikel vervatte procedures, indien aan beide onderstaande voorwaarden is voldaan:

a) het is noodzakelijk te reageren op dringende informatiebehoeften die voortvloeien uit een crisis en in het kader van bestaande of toekomstige noodmechanismen die overeenkomstig rechtshandelingen van de Unie worden geactiveerd, zoals:

i) de tijdelijke bescherming uit hoofde van Richtlijn 2001/55/EG van de Raad16;

ii) het Uniemechanisme voor civiele bescherming uit hoofde van Besluit 1313/2013/EU van het Europees Parlement en de Raad17;

iii) de noodhulp in het kader van Verordening (EU) 2016/369 van de Raad18

iv) het noodkader uit hoofde van Verordening (EU) 2022/2372 van de Raad19;

v) het marktcorrectiemechanisme uit hoofde van Verordening (EU) 2022/2578 van de Raad20;

vi) de noodmodus krachtens Verordening (EU) xx/xx van het Europees Parlement en de Raad (nog vast te stellen21);

b) aan deze dringende informatiebehoeften kan niet worden voldaan in het kader van het Europees statistisch programma.

2. De in lid 1 bedoelde tijdelijke statistische maatregelen worden door de Commissie (Eurostat) op het niveau van de Unie uitgevoerd en kunnen het volgende omvatten:

a) het produceren van Europese statistieken op basis van nieuwe gegevensverzamelingen;

b) het verstrekken van nieuwe statistische indicatoren en inzichten op basis van bestaande gegevens;

c) de ontwikkeling van geharmoniseerde statistische methoden en bijbehorende methodologische richtsnoeren om ervoor te zorgen dat de statistieken in de lidstaten vergelijkbaar en consistent zijn;

d) andere gecoördineerde maatregelen op het niveau van de Unie die gericht zijn op een tijdige en relevante statistische respons op de specifieke situatie.

3. Bij de beoordeling van de noodzaak van tijdelijke statistische maatregelen informeert en raadpleegt de Commissie (Eurostat) het ESS-comité onverwijld en houdt zij rekening met zijn professionele richtsnoeren.

4. De nationale bureaus voor de statistiek kunnen afzonderlijk en op vrijwillige basis besluiten deel te nemen aan deze tijdelijke statistische maatregelen, maar dragen er samen met de Commissie (Eurostat) zorg voor dat deze maatregelen relevant zijn en voldoende bestrijken op het niveau van de Unie. Wanneer de nationale bureaus voor de statistiek deelnemen aan tijdelijke statistische maatregelen, moeten zij voldoen aan de gemeenschappelijke termijnen, frequentie en kwaliteitsvereisten voor de aan de Commissie (Eurostat) te verstrekken nationale gegevens.

5. De Commissie kan door middel van uitvoeringshandelingen de tijdelijke statistische maatregelen definiëren en de procedure voor de uitvoering ervan vaststellen, met inbegrip van de relevante tijdspanne, frequentie en kwaliteitsvereisten die moeten worden toegepast door de NSI’s die deelnemen aan de tijdelijke statistische actie. Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure.

6. Overeenkomstig lid 5 vastgestelde maatregelen blijven niet langer dan 24 maanden van kracht”.

3) In artikel 17 bis wordt de titel vervangen door:

“Toegang tot, hergebruik en integratie van administratieve bestanden voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken”;

4) in artikel 17 bis wordt lid 1 vervangen door:

“1. De nationale overheidsinstanties die belast zijn met administratieve gegevensbronnen die relevant zijn voor de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken, stellen de nationale bureaus voor de statistiek en andere nationale instanties (hierna “ONA” genoemd) als bedoeld in artikel 4 in staat deze gegevens en de relevante metagegevens kosteloos, tijdig en met voldoende frequentie te raadplegen, te hergebruiken en te integreren, om statistieken te produceren en aan de Commissie (Eurostat) toe te zenden binnen de termijnen en in overeenstemming met de kwaliteitsvereisten van de statistische wetgeving van de Unie.”;

5) in artikel 17 wordt het volgende lid 2 bis ingevoegd:

“2 bis. Voor de toepassing van deze verordening wordt de Commissie (Eurostat) op verzoek toegestaan relevante gegevens en metagegevens uit databanken en interoperabiliteitssystemen die door organen en agentschappen van de Unie worden beheerd, te raadplegen, te hergebruiken en tijdig te integreren, onverminderd de handelingen van de Unie tot instelling van deze databanken en interoperabiliteitssystemen. Daartoe werkt de Commissie (Eurostat) samen met de relevante organen en agentschappen van de Unie om de vereiste gegevens en metagegevens op maat, de operationele modaliteiten voor het hergebruik van gegevens en de nodige fysieke en logische waarborgen te specificeren.”;

6) in artikel 17 bis wordt lid 5 vervangen door:

“5. De NSI’s en de eigenaren van administratieve bestanden voorzien in de nodige samenwerkingsmechanismen. Deze mechanismen bieden de NSI’s ook de mogelijkheid om controles van de gegevenskwaliteit uit te voeren en statistische kaders op te stellen op basis van relevante administratieve bestanden.”;

7) de volgende artikelen 17 ter, 17 quater, 17 quinquies, 17 sexies en 17 septies worden ingevoegd:

Artikel 17 ter
Verplichting voor particuliere gegevenshouders om gegevens beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken

1. Onverminderd de rapportageverplichtingen uit hoofde van de sectorale statistische wetgeving van de Unie en de verplichting voor gegevenshouders om gegevens beschikbaar te stellen op basis van uitzonderlijke behoeften overeenkomstig de dataverordening, kan een NSI of de Commissie (Eurostat) een particuliere gegevenshouder verzoeken gegevens en relevante metagegevens beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken indien in het jaarlijkse werkprogramma de volgende voorwaarden zijn vastgesteld:

a) de gevraagde gegevens zijn noodzakelijk voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken, en

b) de gegevens kunnen niet gemakkelijk worden verkregen met alternatieve middelen, zoals enquêtes of hergebruik van administratieve bestanden, of het hergebruik ervan zal leiden tot een aanzienlijke vermindering van de responslast voor gegevenshouders en andere bedrijven.

2. Als coördinator van het nationale statistische systeem kan een NSI namens een ONA een verzoek om gegevens indienen bij een particuliere gegevenshouder, wanneer de gevraagde gegevens noodzakelijk zijn voor door die ONA ontwikkelde en geproduceerde Europese statistieken.

3. De nationale bureaus voor de statistiek en de Commissie (Eurostat) werken samen en verlenen elkaar wederzijdse bijstand om buitensporige verzoeken van particuliere gegevenshouders te voorkomen en om te bepalen wie de verzoeken om gegevens moet indienen. Het verzoek om gegevens wordt met name door de Commissie (Eurostat) in overleg met de nationale bureaus voor de statistiek bij een particuliere gegevenshouder ingediend wanneer een dergelijke aanpak efficiënter is, bijvoorbeeld in het geval van gegevenshouders die op Unieniveau actief zijn.

4. De Commissie (Eurostat) kan, in overleg met de NSI’s, een beveiligde infrastructuur opzetten om de verdere uitwisseling met de NSI’s van gegevens waartoe overeenkomstig lid 2 toegang is verkregen, te vergemakkelijken.

5. Dit hoofdstuk is niet van toepassing op kleine en micro-ondernemingen in de zin van artikel 2 van de bijlage bij Aanbeveling 2003/361/EG van de Commissie22.

Artikel 17 quater
Verzoeken om gegevens en regelingen voor het beschikbaar stellen van gegevens voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken

1. Wanneer de nationale bureaus voor de statistiek of de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 17 ter om gegevens verzoeken:

a) specificeren zij welke data vereist zijn;

b) tonen zij de statistische noodzaak aan waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenkomstig artikel 17 ter, lid 1;

c) specificeren zij de frequentie waarmee en de termijnen waarbinnen de gegevens ter beschikking moeten worden gesteld;

d) specificeren zij de operationele regelingen voor het beschikbaar stellen van de gegevens;

e) nodigen zij de gegevenshouder uit voor de in lid 3 bedoelde dialoog.

2. De in lid 1 bedoelde verzoeken om gegevens:

a) voldoen aan het beginsel van gegevensminimalisatie en staan in verhouding tot de statistische behoefte wat betreft de mate van gedetailleerdheid, het volume en de frequentie van de gegevens;

b) heeft voor zover mogelijk betrekking op niet-persoonsgebonden data.

3. Naar aanleiding van een verzoek om gegevens als bedoeld in lid 1, vindt een dialoog plaats tussen de NSI of de Commissie (Eurostat) en de betrokken gegevenshouder om aspecten te bespreken zoals de mate van aggregatie van de gegevens, de termijn en de regelingen voor de verstrekking van de gegevens, de beveiligings- en vertrouwelijkheidsbeschermingsmaatregelen alsmede mogelijke kostencompensatieaspecten, met het oog op het sluiten van een overeenkomst over die aspecten.

4. Indien binnen drie maanden na de kennisgeving van het in lid 1 bedoelde verzoek om gegevens geen overeenkomst wordt gesloten, kan de NSI of de Commissie bij besluit van de particuliere gegevenshouder eisen dat hij de gegevens beschikbaar stelt. Het besluit is specifiek zoals vereist op grond van lid 1, punten a) tot en met d), en houdt rekening met kwesties waarover tijdens de dialoog met de gegevenshouder mogelijk overeenstemming is bereikt. Het besluit kan ook een vergoeding voor de particuliere gegevenshouder omvatten die niet hoger mag zijn dan de marginale kosten in verband met de voorbereiding die nodig is voor het beschikbaar stellen van de gegevens. De termijn voor het beschikbaar stellen van de gegevens mag niet korter zijn dan 15 dagen. Alvorens het besluit vast te stellen, stelt het NSI of de Commissie de gegevenshouder in de gelegenheid te worden gehoord over de maatregelen die het NSI of de Commissie voornemens is te nemen. In het besluit worden de in lid 6 bedoelde geldboeten en de rechtsmiddelen tegen het besluit vermeld.

5. Onverminderd de in de sectorale statistische wetgeving van de Unie vastgestelde rapportageverplichtingen stelt een gegevenshouder de relevante gegevens binnen de in het besluit op grond van lid 4 van dit artikel vastgestelde termijn ter beschikking van de NSI of de Commissie (Eurostat).

6. De lidstaten en de Commissie nemen passende maatregelen om de doeltreffende uitvoering van de overeenkomstig lid 4 vastgestelde besluiten te waarborgen. Deze maatregelen kunnen de vaststelling van geldboeten omvatten wanneer de particuliere gegevenshouder opzettelijk of uit onachtzaamheid nalaat de bij besluit gevraagde gegevens binnen de gestelde termijn te verstrekken of onjuiste, onvolledige of misleidende gegevens verstrekt. Bij de vaststelling van het bedrag van de geldboeten houden de lidstaat en de Commissie rekening met de aard, de ernst, de duur en de herhaling van de inbreuk.

7. Om aan lid 6 te voldoen, kan de Commissie besluiten vaststellen waarbij geldboeten van maximaal 25 000 EUR worden opgelegd. In geval van herhaling binnen drie jaar kan de boete oplopen tot 50 000 EUR. De Commissie kan richtsnoeren voor de berekening van de geldboete uitvaardigen.

8. De Commissie kan binnen een jaar na de in haar besluit uit hoofde van lid 4 vastgestelde termijn voor de indiening van gegevens een besluit vaststellen waarbij een geldboete wordt opgelegd indien de gegevenshouder geen gegevens indient of binnen een jaar na de indiening van onjuiste, onvolledige of misleidende gegevens.

De bevoegdheid van de Commissie om besluiten waarbij een geldboete wordt opgelegd uit te voeren, verjaart na vijf jaar. De verjaringstermijn gaat in op de dag waarop het besluit niet meer kan worden aangevochten.

9. Alvorens een besluit overeenkomstig lid 6 van dit artikel vast te stellen, stellen de lidstaten en de Commissie de gegevenshouder in de gelegenheid te worden gehoord over de voorlopige bevindingen en maatregelen die de lidstaat of de Commissie voornemens is te nemen in het licht van de voorlopige bevindingen.

10. De Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen de algemene technische regelingen vast voor het beschikbaar stellen van gegevens uit hoofde van dit artikel. Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure.

Artikel 17 quinquies
Toetsing van besluiten waarbij geldboeten worden opgelegd door het Hof van Justitie van de Europese Unie

Overeenkomstig artikel 261 VWEU heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie volledige rechtsmacht ter zake van beroep tegen besluiten waarbij de Commissie geldboeten heeft opgelegd. Het kan de opgelegde geldboete vernietigen, verlagen of verhogen.

Artikel 17 sexies
Verplichtingen van de nationale bureaus voor de statistiek en de Commissie (Eurostat) inzake het hergebruik van gegevens die beschikbaar zijn gesteld voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken

1. De NSI’s en de Commissie (Eurostat) gebruiken de overeenkomstig artikel 17 ter ter beschikking gestelde gegevens voor de ontwikkeling en productie van Europese statistieken:

a) uitsluitend voor statistische doeleinden;

b) in overeenstemming met de beginselen van statistische geheimhouding en kosteneffectiviteit, en

c) met de verplichting deze niet met derden te delen tenzij de gegevenshouder daarmee heeft ingestemd.

2. De NSI’s en de Commissie (Eurostat):

a) nemen passende maatregelen om statistische vertrouwelijkheid en bedrijfsgeheimen te beschermen en andere legitieme belangen van particuliere gegevenshouders in acht te nemen, met inbegrip van de kosten en inspanningen die nodig zijn om de gegevens beschikbaar te stellen;

b) nemen, voor zover de verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk is, technische en organisatorische maatregelen die de rechten en vrijheden van de betrokkenen waarborgen.

3. De leden 1 en 2 van dit artikel zijn van toepassing op een ONA dat gegevens heeft ontvangen naar aanleiding van een verzoek dat namens hem is ingediend door een NSI overeenkomstig artikel 17 ter, lid 2.

4. De Commissie (Eurostat) publiceert een beschrijving van de belangrijkste categorieën kosten in verband met de gegevensverwerking waarvoor de gegevenshouder een vergoeding kan worden toegekend en de methode voor de berekening van deze kosten.

Artikel 17 septies
Uitwisseling van gegevens in het ESS

1. Gegevens worden tussen de nationale bureaus voor de statistiek en tussen de nationale bureaus voor de statistiek en de Commissie (Eurostat) uitsluitend voor statistische doeleinden en ter verbetering van de kwaliteit van de Europese statistieken gedeeld.

2. Het delen van gegevens vindt plaats op verzoek van een NSI of de Commissie (Eurostat) wanneer dit relevant en noodzakelijk is. Het delen van gegevens vindt ook plaats wanneer het verzoek door een NSI namens een ONA wordt ingediend en de gegevens uitsluitend worden gebruikt voor statistische doeleinden en om de kwaliteit van de door dat ONA ontwikkelde en geproduceerde Europese statistieken te verbeteren.

3. De NSI’s en, in voorkomend geval, de ONA’s die deelnemen aan het delen van gegevens binnen het ESS, bieden alle nodige waarborgen met betrekking tot de fysieke en logische bescherming van de vertrouwelijkheid van gegevens. De Commissie (Eurostat) zet een beveiligde infrastructuur op om het delen van gegevens te vergemakkelijken. De NSI’s en, in voorkomend geval, de ONA’s kunnen die beveiligde infrastructuur voor het delen van gegevens gebruiken voor het in lid 1 genoemde doel.


4. Wanneer de betrokken gegevens vertrouwelijke gegevens zijn in de zin van artikel 3, van deze verordening of persoonsgegevens zoals omschreven in de Verordeningen (EU) 2016/679 en (EU) 2018/1725, is het delen van die gegevens toegestaan en kan dit op vrijwillige basis plaatsvinden, op voorwaarde dat het aan al de volgende voorwaarden voldoet:

a) het is gebaseerd op een verzoek ter staving van de noodzaak om de gegevens in elk individueel geval te delen, met name met betrekking tot de kwaliteitskwesties die specifiek moeten worden aangepakt;

b) het is gebaseerd op privacybevorderende technologieën die specifiek zijn ontworpen om te voldoen aan de beginselen van de Verordeningen (EU) 2016/679 en (EU) 2018/1725, met bijzondere aandacht voor doelbinding, gegevensminimalisering, opslagbeperking, integriteit en vertrouwelijkheid;

c) het laat hoofdstuk V van deze verordening onverlet.

5. De uit hoofde van dit artikel gevraagde gegevens hebben geen betrekking op kwesties in verband met de nationale veiligheid en militaire aangelegenheden.

6. De Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen de technische aspecten van het delen van gegevens tussen de in dit artikel bedoelde statistische instanties vast. Die uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 27, lid 2, bedoelde onderzoeksprocedure.

7. Dit artikel laat artikel 21 van deze verordening onverlet.”.

8) Het volgende hoofdstuk III bis wordt ingevoegd:

HOOFDSTUK III BIS

VERSPREIDING VAN EUROPESE STATISTIEKEN

Artikel 17 octies
Statistieken in ontwikkeling

1. De NSI’s, de ONA’s en de Commissie (Eurostat) streven ernaar voortdurend te innoveren en nieuwe statistische outputs en inzichten te ontwikkelen op basis van alle beschikbare gegevensbronnen en gebruik te maken van geavanceerde technologieën, met als doel deze te integreren in de regelmatige productie van Europese statistieken.

2. Europese statistieken worden ontwikkeld met volledige inachtneming van de statistische beginselen van artikel 2, lid 1. Statistieken die in ontwikkeling zijn, voldoen niet noodzakelijk aan alle kwaliteitscriteria van artikel 12, lid 1.

3. De Commissie (Eurostat) verspreidt de in ontwikkeling zijnde Europese statistieken met instemming van de nationale bureaus voor de statistiek en geeft uitdrukkelijk aan dat deze statistieken in ontwikkeling zijn.

4. De Commissie (Eurostat) kan, in nauwe samenwerking met het ESS-comité, op gecoördineerde wijze een begin maken met de ontwikkeling van nieuwe statistische outputs en inzichten in het ESS. Die statistische outputs en inzichten worden opgenomen in het jaarlijkse werkprogramma en uitgevoerd door middel van afzonderlijke statistische acties als bedoeld in artikel 14, lid 1.”.

9) Aan artikel 18 wordt het volgende lid 4 toegevoegd:

“4. De Commissie (Eurostat) kan gebruikmaken van Europese statistieken die op nationaal niveau door de lidstaten zijn gepubliceerd vóór de in de desbetreffende sectorale wetgeving vastgestelde termijnen, en deze statistieken vóór het in die sectorale wetgeving vastgestelde tijdstip verspreiden, op voorwaarde dat deze statistieken in overeenstemming zijn met de definities en classificatie.”;

10) Artikel 25 wordt vervangen door:

Artikel 25
Openbaar beschikbare gegevens

Gegevens die rechtmatig voor het publiek beschikbaar zijn, worden niet als vertrouwelijk beschouwd wanneer zij voor statistische doeleinden worden gebruikt.”;

11) het volgende artikel 26 bis wordt ingevoegd:

Artikel 26 bis
Bijdrage aan nieuwe nationale kaders voor gegevensbeheer

1. In overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel kunnen de nationale bureaus voor de statistiek op nationaal niveau taken op zich nemen zoals vastgelegd in de nationale kaders voor gegevensbeheer, met als doel de integratie en interoperabiliteit van gegevens, de beschrijving van metagegevens, kwaliteitsborging en de vaststelling van standaarden te bevorderen, alsook andere taken en functies die zijn vastgelegd in Verordening (EU) 2022/868 van het Europees Parlement en de Raad23, en nieuwe gegevensbronnen aanwijzen die voor de ontwikkeling en productie van statistieken moeten worden gebruikt.

2. De uitvoering van dergelijke functies door de NSI’s is verenigbaar met de statistische beginselen, zoals uiteengezet in artikel 2, lid 1.”;

12) het volgende artikel 27 bis wordt ingevoegd:

Artikel 27 bis
Evaluatie en herziening

Tegen [vijf jaar na de datum van inwerkingtreding van deze wijzigingsverordening] voert de Commissie een evaluatie van deze verordening uit en brengt zij over haar voornaamste bevindingen verslag uit aan het Europees Parlement en de Raad. In het kader van deze evaluatie wordt met name het volgende beoordeeld:

a) de statistische respons op crises uit hoofde van artikel 16 bis;

b) de verplichting voor gegevenshouders om toe te staan dat hun gegevens worden hergebruikt voor Europese statistieken overeenkomstig de artikelen 17 ter, 17 quater, 17 quinquies en 17 sexies;

c) het delen van gegevens in het ESS overeenkomstig artikel 17 septies;

d) de ontwikkeling van Europese statistieken in het kader van hoofdstuk III bis.”.


Artikel 2

Inwerkingtreding


Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.