Artikelen bij COM(2021)241 - Mededeling aan het EP over het Raadsstandpunt inzake een verordening tot vaststelling van het Fiscalis-programma voor samenwerking op het gebied van belastingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 11.5.2021

COM(2021) 241 final

2018/0233(COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT

overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie

over het

standpunt van de Raad over de aanneming van een verordening tot vaststelling van het Fiscalis-programma voor samenwerking op het gebied van belastingen


2018/0233 (COD)

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT

overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie

over het

standpunt van de Raad over de aanneming van een verordening tot vaststelling van het Fiscalis-programma voor samenwerking op het gebied van belastingen

1. Chronologisch overzicht

Toezending van het voorstel aan het Europees Parlement en de Raad
(document COM(2018) 443 final – 2018/0233 COD):
8 juni 2018
Advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité:17 oktober 2018
Standpunt van het Europees Parlement in eerste lezing:17 april 2019
Indiening van het gewijzigde voorstel:N.v.t
Vaststelling van het standpunt van de Raad:10 mei 2021

2. Doel van het voorstel van de Commissie

Op 8 juni 2018 heeft de Commissie een voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het Fiscalis-programma voor samenwerking op het gebied van belastingen goedgekeurd. Het voorgestelde programma is een voortzetting van het Fiscalis 2020-programma en de voorlopers daarvan, die de samenwerking tussen de belastingautoriteiten in de Unie in grote mate hebben helpen te vergemakkelijken en te versterken. Het nieuwe programma zal de nationale belastingautoriteiten blijven ondersteunen en de uitvoering van het belastingbeleid, met inbegrip van administratieve samenwerking, verder verbeteren.

De EU-doelstellingen om belastingfraude, belastingontduiking en belastingontwijking te bestrijden, de belastingen eerlijker en transparanter te maken en de werking van de interne markt en het concurrentievermogen te ondersteunen, kunnen niet door de lidstaten alleen worden verwezenlijkt.

In dit verband zijn gemeenschappelijke regels, coördinatie en samenwerking tussen de belastingautoriteiten van de lidstaten van essentieel belang om deze doelstellingen te verwezenlijken en het hoofd te bieden aan alle uitdagingen die hiermee samenhangen. Een dergelijke hoge mate aan coördinatie en samenwerking kan alleen worden bereikt met een gecentraliseerde aanpak, idealiter op het niveau van de Unie.

Het voorstel van de Commissie strekt ertoe het belastingbeleid en de belastingautoriteiten bij het versterken van de fiscale transparantie en de administratieve samenwerking, onder andere via de uitwisseling van relevante fiscale informatie, te ondersteunen door te voorzien in instrumenten en financiële middelen voor activiteiten ten behoeve van bestuurlijke en IT-capaciteitsopbouw en operationele samenwerking.


Het programma zal het EU-optreden richten op het opzetten van efficiënte mechanismen (en de onmisbare IT-instrumenten) voor administratieve samenwerking, teneinde de nationale belastingautoriteiten effectieve middelen aan te reiken voor hun strijd tegen belastingfraude, belastingontduiking en belastingontwijking.

Bij de administratieve samenwerking spelen de desbetreffende Europese elektronische systemen, die de belastingautoriteiten van de lidstaten in staat stellen inlichtingen uit te wisselen, een belangrijke rol. Het Fiscalis-programma zal de lidstaten in het kader van de administratieve samenwerking op belastinggebied in de Europese Unie financiële en technische ondersteuning bieden voor deze elektronische systemen.

Hierbij zullen de Commissie en de lidstaten erop toezien dat de in hoofdstuk IV van het voorstel bedoelde Europese elektronische systemen naar behoren worden ontwikkeld en geëxploiteerd. Zij zullen hun respectieve interventies regelmatig coördineren en afspraken maken over alle aspecten die noodzakelijk zijn om de operabiliteit, interconnectiviteit en voortdurende verbetering van de Europese elektronische systemen te waarborgen.

Een groot deel van het voorgestelde budget zal worden bestemd voor IT-capaciteitsopbouw, hoewel het voorgestelde programma ook voorziet in bijeenkomsten en soortgelijke ad-hocevenementen, projectgebaseerde gestructureerde samenwerking en acties ten behoeve van competentieontwikkeling en capaciteitsopbouw, waaraan de lidstaten en hun ambtenaren op vrijwillige basis kunnen deelnemen. Het algemene doel van deze acties bestaat erin de administratieve samenwerking te versterken en de bestuurlijke capaciteit van de lidstaten te verbeteren op het gebied van de belastingen.

3. Opmerkingen over het standpunt van de Raad

Het standpunt dat de Raad in eerste lezing heeft goedgekeurd, is volledig in overeenstemming met het door de medewetgevers op 26 maart 2021 bereikte (en op 30 maart 2021 bevestigde) akkoord. De voornaamste punten van dit akkoord zijn als volgt:

– Het programma loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2027.

–De algemene doelstellingen van het programma bestaan erin: de belastingautoriteiten en de belastingheffing te ondersteunen om de werking van de interne markt te verbeteren; het concurrentievermogen van de Unie en eerlijke concurrentie in de Unie te bevorderen; de financiële en economische belangen van de Unie en haar lidstaten te beschermen, onder meer tegen belastingfraude, belastingontduiking en belastingontwijking; en de belastinginning te verbeteren. De specifieke doelstellingen van het programma bestaan erin: het fiscale beleid en de tenuitvoerlegging van het Unierecht met betrekking tot belastingen te ondersteunen; de samenwerking tussen belastingautoriteiten, waaronder de uitwisseling van fiscale informatie, te bevorderen; en de bestuurlijke capaciteitsopbouw, ook ten aanzien van competentieontwikkeling en de ontwikkeling en exploitatie van Europese elektronische systemen, te ondersteunen.

–De financiële middelen voor de uitvoering van het programma bedragen 269 000 000 EUR in lopende prijzen.

–De werkprogramma’s worden vastgesteld door middel van uitvoeringshandelingen en zullen niet meer voor één jaar maar voor meerdere (maximaal drie) jaren gelden.

–Het is belangrijk dat synergieën worden nagestreefd met andere maatregelen van de Unie op verwante terreinen, zoals het Douane-programma, het EU-fraudebestrijdingsprogramma, het programma voor de interne markt, de faciliteit voor herstel en veerkracht en het instrument voor technische ondersteuning.

–In de tussentijdse en eindevaluaties moet ook aandacht worden besteed aan de resterende belemmeringen voor de verwezenlijking van de doelstellingen van het programma en moeten voorstellen voor beste praktijken worden gedaan. Als onderdeel van het prestatieverslagleggingssysteem moeten er jaarlijkse voortgangsverslagen worden opgesteld om de geboekte vooruitgang te volgen. Die verslagen moeten een samenvatting bevatten van de lessen die zijn geleerd en, in voorkomend geval, van de belemmeringen die zijn ondervonden.

–De Commissie moet regelmatig seminars voor belastingautoriteiten organiseren waarbij vertegenwoordigers van de begunstigde lidstaten kwesties bespreken en mogelijke verbeteringen voorstellen met betrekking tot de doelstellingen van het programma, waaronder de uitwisseling van informatie tussen belastingautoriteiten.

–Er wordt verduidelijkt dat ook vertegenwoordigers van minst ontwikkelde landen kunnen worden uitgenodigd als vertegenwoordigers van overheidsinstanties van derde landen die niet met het programma geassocieerd zijn, om als externe deskundigen deel te nemen aan acties die in het kader van het programma worden opgezet.

–In bijlage III is een niet-uitputtende lijst van prioritaire thema’s opgenomen die door specifieke acties moeten worden aangepakt.

–Het programma is met terugwerkende kracht van toepassing vanaf 1 januari 2021.

–De verordening treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan en is van toepassing vanaf 1 januari 2021.

De Raad heeft ermee ingestemd om een verklaring af te leggen over transparantie en jaarlijkse gedachtewisselingen met het Europees Parlement en de Commissie over de lessen die uit het Fiscalis-programma zijn getrokken.

De Commissie steunt het bereikte akkoord, dat de weg vrijmaakt voor een snelle goedkeuring van het nieuwe programma. Het programma zal het belastingbeleid en de belastingautoriteiten van de lidstaten verder ondersteunen door te voorzien in instrumenten en financiële middelen voor activiteiten ten behoeve van bestuurlijke en IT-capaciteitsopbouw en operationele samenwerking.

4. Conclusie

De Commissie aanvaardt het standpunt van de Raad, dat volledig in overeenstemming is met het door de medewetgevers op 26 maart 2021 bereikte (en op 30 maart 2021 bevestigde) akkoord.