Artikelen bij COM(2020)404 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 2015/1017 wat betreft de invoering van een instrument voor solvabiliteitssteun

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


Inhoudsopgave

Artikel 1

Verordening (EU) nr. 2015/1017 wordt als volgt gewijzigd:

(1)In artikel 2 wordt het volgende punt 9 toegevoegd:

‘9)    ‘ondernemingen’: in het kader van het venster solvabiliteitssteun, ondernemingen, projectondernemingen, publiek-private partnerschappen en andere juridische structuren.’

(2)In artikel 3 wordt het volgende punt c) toegevoegd:

‘c)    de solvabiliteit van ondernemingen die in een lidstaat zijn gevestigd en in de Unie actief zijn.’

(3)In artikel 4 wordt lid 2, onder a), punt iv), als volgt gewijzigd:

‘de prijsstelling voor verrichtingen in het kader van de EU-garantie, die in overeenstemming moet zijn met het prijsstellingsbeleid van de EIB; voor het venster solvabiliteitssteun kunnen andere regelingen worden overeengekomen;’

(4)In artikel 5 wordt aan de laatste alinea van lid 1 een alinea met een streepje toegevoegd, die luidt als volgt:

‘— steun aan fondsen, special purpose vehicles, investeringsplatforms of andere regelingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun.’

(5)Aan artikel 6, lid 1, wordt de volgende alinea toegevoegd in punt a):

‘De steun in het kader van het venster solvabiliteitssteun wordt echter alleen verleend als deze ten goede komt aan ondernemingen die reeds eind 2019 niet in moeilijkheden verkeerden in termen van staatssteun 8 , maar sindsdien geconfronteerd worden met significante solvabiliteitsrisico's als gevolg van de crisis door de Covid-19-pandemie;’

(6)In Artikel 6 wordt lid 3 toegevoegd dat luidt als volgt:

‘3.    Onverminderd lid 2 kunnen de subverrichtingen van de financiële intermediairs beperkt zijn tot een minimumomvang bij financierings- en investeringsverrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun.’

(7)Aan artikel 7, lid 2, wordt een nieuw punt e) toegevoegd:

‘de richtsnoeren waarvan sprake in deel 6, punt d), van bijlage II.’

(8)Aan artikel 8 wordt een derde alinea toegevoegd, die luidt als volgt:

‘Niettegenstaande de eerste alinea kunnen alleen ondernemingen die in een lidstaat zijn gevestigd en in de Unie actief zijn in het kader van het venster solvabiliteitssteun worden ondersteund uit hoofde van de financierings- en investeringsverrichtingen.’

(9)In artikel 9 wordt aan lid 2, eerste alinea, een tweede zin toegevoegd, die luidt als volgt:

‘De EU-garantie wordt ook verleend voor financierings- en investeringsverrichtingen die door het EIF worden uitgevoerd in het kader van het venster solvabiliteitssteun.’

(10)In artikel 9 wordt de inleidende zin van lid 2, derde alinea, als volgt gewijzigd:

‘De betrokken verrichtingen zijn in overeenstemming met het beleid van de Unie, met inbegrip van de Europese Green Deal 9 en de strategie inzake de vormgeving van de digitale toekomst van Europa 10 , en ondersteunen een inclusief en symmetrisch herstel in de nasleep van de COVID-19-pandemie en elk van de volgende algemene doelstellingen:’

(11)In artikel 9 wordt aan lid 2, derde alinea, punt j) toegevoegd dat luidt als volgt:

‘j)    solvabiliteitssteun in het kader van het venster solvabiliteitssteun aan ondernemingen waarvan sprake in artikel 3, onder c), ter ondersteuning van alle doelstellingen waarvan sprake in dit lid.’

(12)In artikel 9 wordt de laatste alinea van lid 2 geschrapt en wordt een nieuw lid 2 bis ingevoegd, dat luidt als volgt:

‘Zonder afbreuk te doen aan de vraaggestuurde aard van het EFSI,

(a)streeft de EIB ernaar dat ten minste 40 % van de EFSI-financiering in het venster infrastructuur en innovatie projectcomponenten steunt die bijdragen aan klimaatactie, zulks in aansluiting op de verbintenissen die zijn aangegaan op de 21e conferentie van de partijen bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (COP 21). EFSI-financiering voor kmo’s en kleine midcap-ondernemingen wordt niet in die berekening opgenomen. De EIB gebruikt haar internationaal overeengekomen methoden om die onderdelen of kostenaandelen van klimaatactieprojecten te bepalen;

(b)zorgt de EIB ervoor dat het grootste deel van de EFSI-financiering in het kader van het venster solvabiliteitssteun wordt gebruikt om in aanmerking komende bedrijven te ondersteunen in lidstaten en sectoren die economisch het zwaarst door de Covid-19-pandemie zijn getroffen;

(c)zorgt de EIB ervoor dat het grootste deel van de EFSI-financiering in het kader van het venster solvabiliteitssteun wordt gebruikt om in aanmerking komende ondernemingen te ondersteunen in lidstaten waar de beschikbaarheid van solvabiliteitssteun van de staat beperkter is.

Het bestuur verstrekt daartoe indien nodig nadere richtsnoeren met betrekking tot de punten a) tot en met c).’

(13)In artikel 9 worden de punten a) en b) van lid 3 als volgt gewijzigd:

‘a)    31 december 2020, voor verrichtingen van de EIB in het kader van het venster infrastructuur en innovatie waarvoor uiterlijk op 31 december 2022 een overeenkomst tussen de EIB en de begunstigde of financieel intermediair is ondertekend;

b) 31 december 2020, voor verrichtingen van het EIF in het kader van het venster kmo's waarvoor uiterlijk op 31 december 2022 een overeenkomst tussen de EIB en de begunstigde of financieel intermediair is ondertekend;’

(14)In artikel 9 wordt aan lid 3 het volgende punt c) toegevoegd:

‘c)    31 december 2024 voor EIB- of EIF-verrichtingen in het kader van de EU-garantie voor het venster solvabiliteitssteun waarvan sprake in artikel 11, lid 1, derde alinea. De contracten tussen de EIB of het EIF en de begunstigde of de financieel intermediair voor die verrichtingen zijn tegen 31 december 2026 onderworpen aan de goedkeuring van de EIB of de bestuursorganen van het EIF overeenkomstig artikel 4, lid 6, van Verordening [EURI].’

(15)In artikel 10 worden de punten b) en c) van lid 2 als volgt gewijzigd:

‘b)    EIB-financiering of -garanties aan het EIF waardoor dit de volgende instrumenten kan toekennen, verwerven of uitgeven: leningen, garanties, tegengaranties, enigerlei andere vormen van kredietverbeteringsinstrumenten, kapitaalmarktinstrumenten en deelnemingen of quasi-deelnemingen, onder meer ten behoeve van nationale stimuleringsbanken of -instellingen, investeringsplatformen, fondsen of special purpose vehicles;

c) EIB-garanties voor nationale stimuleringsbanken of -instellingen, investeringsplatformen, fondsen of special purpose vehicles onder een tegengarantie van de Unie.’

(16)In artikel 10 wordt aan lid 2 een derde alinea toegevoegd, die luidt als volgt:

‘De in aanmerking komende instrumenten in het kader van het venster solvabiliteitssteun resulteren in het verstrekken van eigen vermogen of quasi-eigenvermogen aan de ondernemingen waarvan sprake in artikel 3, onder c). Hybride instrumenten kunnen worden gebruikt in overeenstemming met bijlage II, als dergelijke instrumenten voldoen aan het doel van het venster.’

(17)In artikel 10 wordt aan lid 4 een tweede zin toegevoegd die luidt als volgt:

‘In het kader van het venster solvabiliteitssteun kan het EIF een garantie verlenen aan fondsen en special purpose vehicles.’

(18)In Artikel 10 wordt lid 5 toegevoegd dat luidt als volgt:

‘De intermediairs in het kader van het venster solvabiliteitssteun zijn gevestigd in een lidstaat en zijn actief in de Unie. Het bestuur stelt de nodige vereisten vast met betrekking tot de controle van intermediairs (fondsen, special purpose vehicles en andere) in het licht van alle toepasselijke overwegingen op het gebied van openbare orde of veiligheid.’

(19)Artikel 11, lid 1, wordt als volgt gewijzigd:

"1.    Het bedrag van de EU-garantie mag op geen enkel moment meer belopen dan 92 436 320 000 EUR, waarvan overeenkomstig lid 3 of in het kader van het venster solvabiliteitssteun een deel kan worden toegewezen aan EIB-financiering of -garanties aan het EIF.

Een bedrag van maximaal 66 436 320 000 EUR van de EU-garantie wordt toegewezen voor verrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun.

Een bedrag van maximaal 56 476 320 000 EUR van het bedrag waarvan sprake in de tweede alinea wordt toegewezen voor de uitvoeringsmaatregelen waarvan sprake in artikel 2 van Verordening [EURI] en is pas beschikbaar vanaf de datum waarvan sprake in artikel 4, lid 3, van die verordening.

De geaggregeerde nettobetalingen uit de algemene begroting van de Unie in het kader van de EU-garantie mogen niet meer bedragen dan 92 436 320 000 EUR en niet meer dan 26 000 000 000 EUR vóór [de datum van inwerkingtreding van deze verordening].’

(20)In artikel 11, lid 3, wordt de eerste zin als volgt gewijzigd:

‘3.    Ingeval de EIB financiering of garanties in het kader van het venster kmo's aan het EIF verstrekt met het oog op de uitvoering van financierings- en investeringsverrichtingen van de EIB, biedt de EU-garantie een volledige dekking voor dergelijke financiering of garanties tot een aanvankelijk bedrag van 6 500 000 0000 EUR mits de EIB geleidelijk een bedrag van ten minste 4 000 000 000 EUR aan financiering of garanties zonder dekking door de EU-garantie verstrekt.’

(21)In artikel 11 wordt de tweede alinea van lid 6 als volgt gewijzigd:

De EU-garantie dekt ook de in artikel 9, lid 6, tweede, derde en vierde alinea, bedoelde bedragen.’

(22)Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

(a)In lid 2 wordt een nieuw punt e) toegevoegd:

‘e)    een bedrag van 28 238 160 000 EUR van het bedrag waarvan sprake in artikel 3, lid 2, onder c), punt ii), van Verordening [EURI].’

(b)In lid 3 wordt een tweede alinea ingevoegd:

‘Middelen van het garantiefonds waarin lid 2, onder e), van dit artikel voorziet, vormen externe bestemmingsontvangsten in overeenstemming met artikel 21, lid 5, van het Financieel Reglement.’

(c) Lid 5 wordt als volgt gewijzigd:

‘5.    De middelen van het garantiefonds waarvan sprake in lid 2, onder a) tot en met d), en de middelen waarvan sprake in lid 2, onder e), worden gebruikt om een passend niveau (streefbedrag) te bereiken waarin de totale garantieverplichtingen van de EU tot uiting komen. Het streefbedrag wordt vastgesteld op 45,8 % van de totale EU-garantieverplichtingen.’

(d)Lid 7 wordt als volgt gewijzigd:

‘7.    Indien de omvang van het garantiefonds op of na 1 januari 2028 als gevolg van een beroep op de EU-garantie daalt tot onder 50 % van het streefbedrag of indien deze volgens een risicobeoordeling van de Commissie binnen een jaar tot onder dat niveau kan dalen, dient de Commissie een verslag in over enige buitengewone maatregelen die dan vereist kunnen zijn.’

(e)Lid 10 wordt als volgt gewijzigd:

’10.    Indien de EU-garantie volledig wordt hersteld tot een bedrag van 92 436 320 000 EUR, wordt elk bedrag in het garantiefonds dat het streefbedrag overschrijdt naar de algemene begroting van de Unie overgeboekt.’

(23)In artikel 13 wordt de tweede alinea als volgt gewijzigd:

Indien nodig kunnen betalingskredieten worden opgenomen in de algemene begroting van de Unie van na 2020 en tot en met het begrotingsjaar 2027 om aan de uit artikel 12, lid 5 voortvloeiende verplichtingen te voldoen.’

(24)Er wordt een hoofdstuk III bis ingevoegd, dat luidt als volgt:

"Artikel 13 - bis Deelname aan een kapitaalverhoging van het Europees Investeringsfonds

De Unie schrijft in op aandelen bij komende kapitaalverhogingen van het Europees Investeringsfonds, zodat haar relatieve aandeel in het kapitaal op het huidige niveau blijft. De inschrijving op de aandelen en de betaling van maximaal 500 000 000 EUR van het gestorte deel van de aandelen wordt uitgevoerd volgens de voorwaarden die door de algemene vergadering van het Fonds worden goedgekeurd.’

(25)Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

a) In lid 2 wordt een punt i) ingevoegd, dat als volgt luidt:

‘i) het verlenen van steun voor financierings- en investeringsverrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun.’

b) Lid 3 wordt als volgt gewijzigd:

‘De EIAH-diensten zijn beschikbaar voor particuliere en publieke projectontwikkelaars, met inbegrip van nationale stimuleringsbanken of -instellingen, investeringsplatformen, fondsen, special purpose vehicles alsook regionale en lokale publieke entiteiten.’

(26)Er wordt een artikel 14 bis ingevoegd, dat als volgt luidt

‘Artikel 14 bis

Financiering van adviesdiensten en technische bijstand

Er wordt een bedrag van maximaal 100 000 000 EUR ter beschikking gesteld ter dekking van de kosten, adviesdiensten en technische en administratieve bijstand voor het opzetten en beheren van fondsen, special purpose vehicles, investeringsplatforms en andere instrumenten ten behoeve van het venster solvabiliteitssteun, inclusief voor steun waarvan sprake in artikel 14, lid 2, onder i), en met speciale aandacht voor lidstaten met minder ontwikkelde eigenvermogensmarkten. De technische bijstand is ook beschikbaar om de groene en digitale transformatie te ondersteunen van ondernemingen die in het kader van dit venster worden gefinancierd.


De Commissie besteedt dit bedrag in het kader van direct of indirect beheer waarvan sprake in artikel 62, lid 1, onder a) en c), van het Financieel Reglement.


Een bedrag van 80 000 000 EUR van het bedrag waarvan sprake in de eerste alinea vormt een externe bestemmingsontvangst overeenkomstig artikel 21, lid 5, van het Financieel Reglement en valt onder artikel 4, leden 4 en 8, van de [EURI]-verordening.

(27)In artikel 16 wordt aan lid 2 een tweede alinea toegevoegd, die luidt als volgt:

‘Over verrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun wordt afzonderlijk gerapporteerd, voor zover van toepassing en zoals bepaald in de garantieovereenkomst.’

(28)In artikel 16 wordt aan lid 3 een tweede alinea toegevoegd die luidt als volgt:

‘De jaarrekening van de EU-garantie, opgesteld in overeenstemming met de boekhoudregels zoals vastgesteld door de rekenplichtige van de Commissie waarvan sprake in artikel 80 van het Financieel Reglement, Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie. De niet-gecontroleerde jaarrekening en alle informatie die nodig is voor het opstellen van de rekeningen van de Unie worden uiterlijk op 15 februari van het volgende begrotingsjaar door de EIB-groep verstrekt en de gecontroleerde jaarrekening uiterlijk op 31 maart van het volgende begrotingsjaar.’

(29)In artikel 18, lid 3, wordt de inleidende zin als volgt gewijzigd:

‘3.    Uiterlijk op 30 december 2021 en vervolgens om de drie jaar:’

(30)Aan artikel 24 worden de volgende leden 3 en 4 toegevoegd:

‘3.    De EIB kan na de inwerkingtreding van deze verordening aan het Investeringscomité financierings- en investeringsverrichtingen voorleggen die door haar bestuursorganen zijn goedgekeurd in de periode vanaf de aanneming van het voorstel van de Commissie tot wijziging van Verordening (EU) 2015/2017 tot de ondertekening van de gewijzigde garantieovereenkomst die voortvloeit uit de gewijzigde verordening, als dergelijke verrichtingen voldoen aan de vereisten voor steun in het kader van het instrument voor solvabiliteitssteun. Voor verrichtingen die aan het Investeringscomité moeten worden voorgelegd, mag niet eerder steun van de EU-garantie zijn verleend.

4. Zodra het Investeringscomité waarin de InvestEU-verordening voorziet zijn taken heeft opgenomen, zal het ook verantwoordelijk worden voor het verlenen van de EU-garantie in het kader van deze verordening.’

(31)Bijlage II bij Verordening (EU) 2015/1017 wordt als volgt gewijzigd:

1) In deel 1 wordt de derde alinea vervangen door de volgende tekst:

Deze investeringsrichtsnoeren zijn uitsluitend van toepassing op EFSI-verrichtingen met betrekking tot de schuld- en aandeleninstrumenten bedoeld in artikel 10, lid 2, onder a), van deze verordening en op EFSI-verrichtingen in het kader van het venster solvabiliteitssteun waarvan sprake in artikel 10, lid 2, onder b) en c). De richtsnoeren zijn aldus niet van toepassing op EFSI-verrichtingen met betrekking tot andere instrumenten waarvan sprake in artikel 10, lid 2, onder b), dan die welke in het kader van het venster solvabiliteitssteun worden ondersteund.’

2) Deel 2 wordt als volgt gewijzigd:

a) In punt b) wordt de eerste alinea vervangen door de volgende tekst:

‘b) De EU-garantie wordt toegekend om direct of indirect de financiering van nieuwe verrichtingen te steunen. Op het vlak van infrastructuur moeten „greenfield”-investeringen (het scheppen van activa) worden gestimuleerd. Daarnaast kunnen „brownfield”-investeringen (uitbreiding en modernisering van bestaande activa) worden ondersteund. In het kader van het venster solvabiliteitssteun is de financiering gericht op het verbeteren van de eigenvermogensbasis van ondernemingen en hun solvabiliteit. De financieringsvoorwaarden mogen niet leiden tot concurrentieverstoring tussen bedrijven. In principe wordt de EU-garantie niet toegekend voor de ondersteuning van herfinancieringsverrichtingen (zoals de vervanging van bestaande leenovereenkomsten of andere vormen van financiële ondersteuning van projecten die al gedeeltelijk of volledig verwezenlijkt zijn), behalve in het kader van het venster solvabiliteitssteun of in uitzonderlijke en terdege gemotiveerde omstandigheden waarbij een dergelijke transactie aantoonbaar een nieuwe investering mogelijk maakt van een bedrag dat ten minste gelijkwaardig is aan het bedrag van de transactie, die zou voldoen aan de selectiecriteria en algemene doelstellingen zoals respectievelijk vastgelegd in artikel 6 en artikel 9, lid 2.’

b) Punt c) wordt als volgt gewijzigd:

‘c) Met de EU-garantie wordt een breed scala aan producten gesteund zodat het EFSI kan worden aangepast aan de marktbehoeften maar ook particuliere investeringen in de projecten worden aangemoedigd, zonder daarbij particuliere marktfinanciering te verdringen. In deze context zal de EIB naar verwachting financiering uit hoofde van het EFSI verstrekken teneinde een totaal streefbedrag van ten minste
500 000 000 000 EUR aan publieke of private investeringen in het kader van het venster infrastructuur en innovatie en in het kader van het venster kmo's samen halen, waartoe financiering behoort die beschikbaar wordt gesteld door het EIF in het kader van EFSI-verrichtingen met betrekking tot de in artikel 10, lid 2, onder b), genoemde instrumenten door nationale stimuleringsbanken of -instellingen en door de toegang tot financiering voor entiteiten met ten hoogste 3 000 werknemers te verbeteren. De in aanmerking komende producten zijn onder andere 11 : leningen, garanties/tegengaranties, mezzanine en achtergestelde financiering, kapitaalmarktinstrumenten waaronder kredietverbetering, en deelnemingen of quasi-deelnemingen, onder meer via nationale stimuleringsbanken of -instellingen, investeringsplatformen, fondsen of special purpose vehicles. In dit verband mag de EIB de geschikte portefeuilles samenstellen zodat een breed scala aan investeerders kan investeren in EFSI-projecten. In het kader van het venster solvabiliteitssteun komen in aanmerking de producten die resulteren in het verstrekken van investeringen, intermediair eigen vermogen of quasi-eigen vermogen aan ondernemingen en projecten, maar exclusief entiteiten gericht op buy-out (of vervangingskapitaal) met het oog op asset stripping. Men verwacht dat de EIB en het EIF financiering zullen verstrekken met het oog op het bereiken van een investeringsdoel van maximaal 300 000 000 000 EUR in het kader van het venster solvabiliteitssteun.’

c) In punt d) wordt de eerste zin als volgt gewijzigd:

‘d) Nationale stimuleringsbanken of -instellingen, investeringsplatformen, fondsen en special purpose vehicles komen in aanmerking voor de EIB-garantiedekking op grond van de tegengarantie van de EU-garantie, in overeenstemming met artikel 10, lid 2, onder c).’

3) In deel 6 wordt een punt d) toegevoegd, dat als volgt luidt:

‘d) Venster solvabiliteitssteun

–De EU-garantie kan worden gebruikt ter ondersteuning van financiering door de EIB of het EIF, of garanties voor of investeringen in fondsen, special purpose vehicles of andere investeringsplatforms, onder meer via nationale stimuleringsbanken of -instellingen of andere relevante regelingen, die eigenvermogens- en eigenvermogensachtige investeringen in bedrijven aanbieden.

–In het kader van het venster solvabiliteitssteun worden met name beoogd: fondsen, special purpose vehicles of investeringsplatforms die zich richten op ondernemingen die grensoverschrijdende activiteiten binnen de Unie verrichten en/of ondernemingen met een hoog potentieel voor groene of digitale transformatie.

–De fondsen, special purpose vehicles of investeringsplatforms verstrekken financiering op commerciële voorwaarden of op voorwaarden die in overeenstemming zijn met de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun 12 , waarbij gepaste aandacht moet worden besteed aan het Europese karakter van het instrument en aan het onafhankelijke beheer van de fondsen en andere vehikels.

–De fondsen, special purpose vehicles of investeringsplatforms hebben een commercieel management dat investeringsbeslissingen neemt of een onafhankelijk management op arm's length met de investeerders.

–Ondernemingen waarop fondsen, special purpose vehicles of investeringsplatforms zich richten, worden aangemoedigd om, voor zover mogelijk, te voldoen aan minimale sociale en milieuwaarborgen op hoog niveau, overeenkomstig de richtsnoeren van het bestuur. Dergelijke richtsnoeren moeten adequate bepalingen bevatten om onnodige administratieve lasten te vermijden, rekening houdend met de omvang van de ondernemingen en inclusief lichtere bepalingen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Bedrijven met een bepaald niveau van blootstelling aan een vooraf vastgestelde lijst van milieuschadelijke activiteiten, met name de sectoren die onder het EU-emissiehandelssysteem (EU-ETS) vallen, worden aangemoedigd om in de toekomst plannen voor transitie naar de groene economie in te voeren. Bedrijven worden ook aangemoedigd om vooruitgang te boeken met hun digitale transformatie. Er is technische bijstand beschikbaar om bedrijven te helpen bij deze omschakelingen.

–De verrichtingen in het kader van dit venster worden uitgevoerd in overeenstemming met de interne voorschriften en procedures van de EIB of het EIF. Alle relevante informatie voor de beoordeling van de verrichting wordt beschikbaar gesteld aan de leden van het bestuur en van het investeringscomité.

–Garanties of investeringen van de EIB of het EIF worden geprijsd in overeenstemming met artikel 4, lid 2, onder a), iv), of artikel 4, lid 2, onder a), v).’

4) In deel 8 wordt punt b) als volgt gewijzigd:

‘b) Geografische concentratie

Verrichtingen die worden gefinancierd vanuit het EFSI zijn aan het eind van de betrokken investeringsperiode niet geconcentreerd in een bepaald gebied. Daarom stelt het bestuur indicatieve richtsnoeren vast voor geografische diversificatie en concentratie. Het bestuur kan besluiten deze indicatieve limieten te wijzigen na raadpleging van het investeringscomité.

Het bestuur stelt in het kader van het venster solvabiliteitssteun specifieke diversificatie- en concentratielimieten vast om ervoor te zorgen dat aan de respectieve vereisten van artikel 9, lid 2 bis, onder b) en c), is voldaan, met dien verstande dat buitensporige concentratie in een beperkt aantal lidstaten wordt vermeden. Het bestuur maakt regelmatig de balans op van de economische gevolgen van de Covid-19-pandemie voor de lidstaten en sectoren. Op die basis kan het bestuur besluiten deze limieten te wijzigen na raadpleging van het investeringscomité.

Het bestuur licht zijn besluiten over de indicatieve limieten en de specifieke limieten van het venster solvabiliteitssteun schriftelijk toe aan het Europees Parlement en de Raad. Alle lidstaten moeten gebruik kunnen maken van het EFSI.’

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de derde dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.