Artikelen bij COM(2019)217 - Gebruik dat in 2017 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen over wachtdiensten, over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter en over continu- of ploegendienst

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 8.5.2019

COM(2019) 217 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over het gebruik dat in 2017 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad nr. 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 (over wachtdiensten), nr. 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) en nr. 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 (over continu- of ploegendienst)


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over het gebruik dat in 2017 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad nr. 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 (over wachtdiensten), nr. 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) en nr. 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 (over continu- of ploegendienst)


1. Inleiding

Overeenkomstig de Verordeningen van de Raad over wachtdiensten (nr. 495/77) en werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter (nr. 858/2004) moet de Commissie jaarlijks verslag uitbrengen aan de Raad over het aantal ambtenaren en andere personeelsleden per categorie aan wie de in de betrokken verordeningen bedoelde toeslagen zijn toegekend en over het totaalbedrag van de uitgaven daarvoor.

Dit verslag is gebaseerd op de recentste cijfers voor een heel jaar die beschikbaar waren op het moment van de opstelling en heeft betrekking op 2017. Het verslag bestrijkt alle instellingen en biedt volledigheidshalve ook dezelfde informatie over het gebruik van continu- en ploegendiensten (Verordening nr. 300/76 van de Raad).

2. Toeslag voor wachtdiensten

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door de artikelen 55 en 56 ter van het Statuut en Verordening nr. 495/77 van de Raad van 8 maart 1977, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 van de Raad van 11 december 2006.

Deze toeslag wordt uitsluitend betaald aan ambtenaren en andere functionarissen wier bezoldiging ten laste komt van onderzoekskredieten en die werkzaam zijn in:

–een instelling van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek (JRC), of

–een actie onder contract, of

wier bezoldiging ten laste komt van beleidskredieten en die werkzaam zijn in:

–de bediening van of het toezicht op technische installaties,

–een beveiligingsdienst,

–een ICT-dienst,

–een afdeling die het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid/Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (GBVB/EVDB) of regelingen voor coördinatie in nood- en crisissituaties ondersteunt, of

–een mechanisme dat is opgezet om de lidstaten 24 uur per dag en 7 dagen per week bij te staan (“EM 24/7”) bij de coördinatie in nood- of crisissituaties, of ten behoeve van diensten die met zekerheid taken moeten verrichten voor het garanderen van een mechanisme voor bijstand aan de lidstaten.

De toeslag voor wachtdiensten wordt in punten uitgedrukt. Het aantal punten per uur werkelijk verrichte wachtdienst is als volgt bepaald:

–wachtdienst thuis op een werkdag: 2,15 punten;

–wachtdienst thuis in het weekend of op feestdagen: 4,3 punten;

–wachtdienst op het werk op een werkdag: 11 punten;

–wachtdienst op het werk in het weekend of op feestdagen: 22 punten.

Elk punt stemt overeen met 0,032 % van het basissalaris van een ambtenaar in rang 1, salaristrap 1 (= 0,92 euro in 2017).

In onderstaande tabel wordt voor 2017 het aantal toeslagen per instelling vermeld.


2.1.Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten) 1 :

InstellingADSC - ASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Commissie110,33205,3349,3310163394
- waarvan JRC:
438817121152
Raad1157300071
Parlement0000000
Hof van Justitie716100024
Rekenkamer001400014
EESC0200002
Comité van de Regio’s0000000
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming0000000
Ombudsman0000000
EDEO69000015
Totaal134,33292,3367,3310173524


2.2.Aantal begunstigden per soort wachtdienst:

InstellingThuisThuis en op het werkOp het werkTotaal
Commissie379015394
- waarvan JRC:
138014152
Raad710071
Parlement0000
Hof van Justitie240024
Rekenkamer140014
EESC2002
Comité van de Regio’s4004
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming0000
Ombudsman0000
EDEO150015
Totaal509015524

2.3.Aantal begunstigden per werkgebied

InstellingJRCActies onder contractTechnische installatiesVeiligheidICTGBVB/EVDBEM 24/7Totaal
Commissie1523723983045394
- waarvan JRC:
152000000152
Raad00019457071
Parlement00000000
Hof van Justitie00141000024
Rekenkamer0001400014
EESC00020002
Comité van de Regio’s00040004
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming00000000
Ombudsman00000000
EDEO000393015
Totaal152386911371045524


3. Toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 quater van het Statuut en Verordening nr. 858/2004 van de Raad van 29 april 2004, die in de plaats is gekomen van Verordening nr. 1799/72 van de Raad.    

De toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter wordt uitgedrukt in punten per daadwerkelijk gewerkt uur, waarbij een onderscheid wordt gemaakt in de bijzondere werkomstandigheden volgens de criteria 'persoonlijke bescherming', 'werkomgeving' en 'aard van de werkzaamheden'. Het aantal punten varieert van 2 (bijvoorbeeld voor werk in ruimten met geluid van gemiddeld meer dan 85 decibel) tot maximaal 50 (bijvoorbeeld voor het dragen van brandwerende kleding van het type autonome duikerpakken). Elk punt stemt overeen met 0,032 % van het basissalaris van een ambtenaar in rang 1, salaristrap 1 (= 0,92 euro in 2017).


3.1.Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten):

InstellingADSC - ASTArbeidscontractantenTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Commissie3315525108222
- waarvan JRC:
3314916108207
Raad0000000
Parlement0000000
Hof van Justitie0000000
Rekenkamer0000000
EESC0000000
Comité van de Regio’s0000000
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming0000000
Ombudsman0000000
EDEO0000000
Totaal3315525108222

4. Toeslag voor continu- of ploegendienst

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 bis van het Statuut en Verordening nr. 300/76 van de Raad van 9 februari 1976, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 van de Raad van 11 december 2006.

Deze toeslag wordt uitsluitend betaald aan ambtenaren en andere functionarissen wier bezoldiging ten laste komt van onderzoekskredieten en die werkzaam zijn in:

–een instelling van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek (JRC), of

–een actie onder contract, of

wier bezoldiging ten laste komt van beleidskredieten en die werkzaam zijn in:

–een ICT-dienst,

–een beveiligingsdienst,

–een telefooncentrale of informatiedienst of aan een ontvangstbalie,

–een afdeling die het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid/Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (GBVB/EVDB) of regelingen voor coördinatie in nood- en crisissituaties ondersteunt,

–een dienst die steun verleent bij de coördinatie in nood- of crisissituaties, of

–de bediening van of het toezicht op technische installaties.

In onderstaande tabel wordt voor 2017 het aantal toeslagen per instelling vermeld.


4.1.Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten):

InstellingADSC - ASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Commissie275181081114
- waarvan JRC:
022600129
Raad076090085
Parlement1455161072581
Hof van Justitie0000000
Rekenkamer001600016
EESC0200002
Comité van de Regio’s0300104
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming0000000
Ombudsman0000000
EDEO037010038
Totaal323855030163840


Er zijn vier verschillende tarieven voor de maandelijkse toeslag (cijfers voor het jaar 2017):

–tarief 1: werk in een dienst met twee ploegen, weekenddienst en feestdagen niet inbegrepen: 413,61 euro;

–tarief 2: werk in een dienst met twee ploegen, nachtdienst, weekenddienst en dienst op feestdagen inbegrepen: 624,28 euro;

–tarief 3: 24 uur/dag, weekenddienst en feestdagen niet inbegrepen: 682,57 euro;

–tarief 4: 24 uur/dag, 7 dagen/week: 930,56 euro.


4.2.Aantal begunstigden per tarief:

InstellingTarief 1Tarief 2Tarief 3Tarief 4Totaal
413,61 euro 624,28 euro682,57 euro 930,56 euro 
Commissie230883114
- waarvan JRC:
0082129
Raad32005385
Parlement307205069581
Hof van Justitie00000
Rekenkamer2001416
EESC20002
Comité van de Regio’s40004
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming00000
Ombudsman00000
EDEO27001138
Totaal3972058230840


4.3.Aantal begunstigden per werkgebied:

InstellingJRCCoörd.

Crisis/
nood
ICTVeiligheidTelefoon-centrale/
ontvangst-balie
GBVB/
EVDB
Techn. inst.Acties onder contractTotaal
Commissie29822540010114
- waarvan JRC:
29000000029
Raad00085000085
Parlement000417164000581
Hof van Justitie000000000
Rekenkamer00013300016
EESC000200002
Comité van de Regio’s000400004
Europese toezichthouder voor gegevensbe-

scherming
000000000
Ombudsman000000000
EDEO0011160110038
Totaal298335911671110840


5. Betrokken diensten en motivering

De Raad, de Commissie, de EDEO, het Europees Parlement, het Hof van Justitie en de Rekenkamer doen een beroep op wachtdiensten en/of continu- of ploegendiensten, en betalen de toeslagen waarin de wetgeving voorziet.

Vanaf 2017 hebben het Comité van de Regio’s en het Economisch en Sociaal Comité een gezamenlijke wachtdienst en continu- of ploegendienst opgezet.

Alleen de Commissie betaalt toeslagen voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter, voor het JRC en het Bureau voor infrastructuur en logistiek in Brussel (OIB).


5.1.Motivering voor wachtdiensten

Commissie:        
In 2017 betaalde de Commissie toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 394 personeelsleden (aan 350 personeelsleden in 2016). Ongeveer 40 % (152) van deze personeelsleden zijn werkzaam bij een van de onderzoekscentra. De wachtdiensten houden, net als de voorbije jaren, over het algemeen verband met beveiliging en bescherming (brandweerdienst, radiologische bescherming, stralingsbewaking, enz.). Bij het JRC worden de wachtdiensten in de meeste gevallen thuis verricht, met uitzondering van Ispra en Karlsruhe, waar de wachtdiensten op het werk of thuis worden verricht, naargelang de specifieke aard van de taken.

In de andere directoraten-generaal van de Commissie is de situatie vrijwel stabiel gebleven ten opzichte van 2016. De wachtdiensten houden doorgaans verband met beveiliging, technische installaties en ICT. Het aantal begunstigden is evenwel toegenomen met het oog op de bijstand aan de lidstaten 24 uur/dag en 7 dagen/week (45 in 2017 ten opzichte van 32 in 2016), met name binnen DG ECHO, voor het monitoren in realtime van incidenten en een onmiddellijke respons op rampen overal ter wereld en te allen tijde.

Raad: In 2017 betaalde de Raad toeslagen voor wachtdiensten aan 71 personeelsleden en in 2016 aan 62 personeelsleden. Het gaat om drie diensten die de volgende gebieden bestrijken: (1) informatie- en communicatietechnologie (ICT) om de bescherming en de goede werking van computer- en communicatienetwerken te waarborgen, (2) beveiliging/veiligheid om onmiddellijk te kunnen reageren op alle mogelijke incidenten waardoor het personeel van het secretariaat-generaal van de Raad (SGR) en de werkzaamheden van de Raad en de Europese Raad kunnen worden getroffen, en om 24 uur per dag en 7 dagen per week ondersteuning te kunnen bieden aan veiligheidsfunctionarissen op dienstreis, (3) snelle tussenkomsten bij de opstelling, publicatie op internet en verspreiding van de onmiddellijke en urgente verklaringen van het roterende voorzitterschap en de voorzitter van de Europese Raad in het kader van het GBVB/EVDB. In 2017 werden de wachtdiensten uitsluitend thuis verricht.

Rekenkamer: De maandelijkse planning van de in 2011 opgerichte dienst veiligheid en beveiliging omvat in 2017 wachtdiensten thuis voor 14 personeelsleden (10 in 2016). Zij waarborgen de veiligheid van de gebouwen en de aanwezigen in deze gebouwen zonder onderbreking en gedurende het gehele jaar.

EDEO: In 2017 betaalde de EDEO toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 15 personeelsleden (in 2016 aan 16 personeelsleden) voor drie werkgebieden: (1) beveiligingsdiensten, om het personeel van de EDEO, bezoekers, gebouwen en materiële activa in Brussel en gerubriceerde informatie (bij de centrale diensten en de delegaties) permanent te beschermen; (2) GBVB/EVDB-steun voor toezicht op evenementen in de wereld 24 uur per dag en 7 dagen per week, respons op crises, incidenten, kritieke gebeurtenissen, specifieke situaties of noodsituaties, ondersteuning van de hoge vertegenwoordiger en de actoren in de EU, vergemakkelijking van de vergaderingen van het Crisisplatform van de EDEO buiten de normale werkuren; (3) de dienst voor informatie- en communicatietechnologie via het COMCEN (Communicatiecentrum), dat diensten verleent voor het verstrekken van gerubriceerde informatie aan alle personeelsleden van de EDEO, en ook diensten verleent aan het secretariaat-generaal van de Raad met het oog op een snelle behandeling van urgente gerubriceerde informatie.

Hof van Justitie: In 2017 betaalde het Hof van Justitie toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 24 personeelsleden. Deze dienst is in november 2014 bij het directoraat-generaal Infrastructuur opgericht. Het directoraat Gebouwen is verantwoordelijk voor de bescherming van de instelling, de brandpreventie en de gezondheid en veiligheid op het werk. Het omvat drie eenheden die verantwoordelijk zijn voor de nieuwe werkzaamheden, het beheer van de gebouwen en de veiligheid.

Comité van de Regio’s (CvdR) - Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC): Bij het CvdR en het EESC is met ingang van 1 maart 2017 een gemeenschappelijke wachtdienst opgericht om ervoor te zorgen dat het veiligheidspersoneel bereikbaar is en te allen tijde kan reageren in geval van incidenten waarvoor maatregelen nodig zijn als de instelling gesloten is. In 2017 waren 4 CvdR-medewerkers en 2 EESC-medewerkers betrokken bij de wachtdienst thuis.


5.2.Motivering voor de toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter

Commissie : De Commissie is de enige instelling die in 2017 van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. Eerder maakte alleen het JRC ervan gebruik, maar in 2008 heeft ook het OIB deze mogelijkheid ingevoerd voor één van zijn afdelingen (reproductiedienst).

In 2017 was het totale aantal uren dat in moeilijke omstandigheden werd verricht, als volgt verdeeld:

Ø63 598,72 uren in verband met persoonlijke bescherming (bijvoorbeeld het dragen van ongemakkelijke speciale beschermende kleding);

Ø115 068,21 uren in verband met de werkomgeving (bijvoorbeeld geluidsoverlast, gevaarlijke plaatsen); en

Ø12 803,10 uren in verband met de aard van de werkzaamheden (bijvoorbeeld het hanteren van bijtende stoffen).


5.3.Motivering voor continu- of ploegendienst

Commissie: Binnen de Commissie hebben het JRC (hoofdzakelijk om technische redenen), en het DG HR (dienst beveiliging en preventie) het meest behoefte aan deze vorm van arbeidsorganisatie (respectievelijk 29 en 46 personeelsleden in 2017).

In 2017 werkten in de andere DG’s (beleidsbegroting) 39 personen in ploegendienst op de volgende werkgebieden:

–beveiliging en preventie: 8 (OIL)

–technische installaties: 1 (OP)

–informatie- en communicatietechnologie (ICT): 22 (DG COMM)

–bijstand aan lidstaten: 8 (DG ECHO)

DG COMM heeft in 2015 een ploegendienst ingesteld voor het persoverzicht voor de Voorzitter, het College en de dienst van de woordvoerder.

De continudienst van DG ECHO is in 2013 operationeel geworden, als gevolg van de oprichting van een Europees centrum voor monitoring en rapportage ter ondersteuning van de lidstaten en de Commissie in geval van rampen.

Alle vier tarieven (soorten toeslagen) worden in de Commissie toegepast, waarbij het tarief 4 (continudienst) vooral voor beveiligingsdiensten wordt toegepast.

Raad: De Raad beschikt over een systeem van dienstverlening dat nodig is om de continuïteit te waarborgen van de diensten die in de twee gebouwen van de instelling verantwoordelijk zijn voor de preventie en de beveiliging van gebouwen en personen.

Bij het directoraat-generaal A is een reorganisatie uitgevoerd om de optimale doelmatigheid van het aanwezige personeel te waarborgen. De eenheid Preventie is ondergebracht bij het directoraat Beveiliging en Veiligheid, dat in 2017 steeds volgens een continudienst (tarief 4) moest werken om zijn taken uit te voeren. De andere eenheden die de verschillende veiligheidsaspecten waarborgen, vereisten, zoals in het verleden ook het geval was, een ploegendienst (tarief 1) en een continudienst (tarief 4).

De reorganisatie van deze diensten, waar met name AST-ambtenaren en arbeidscontractanten (FG II) werken, heeft niet geresulteerd in een verhoging van het aantal toeslagen dat werd uitbetaald in 2017 (85) ten opzichte van 2016 (86).

Europees Parlement: In 2017 betaalde het Europees Parlement een continu- of ploegendienst voor (1) veiligheids- en beveiligingsdiensten in de 3 werklocaties: Brussel, Straatsburg en Luxemburg, (2) diensten in verband met de ontvangst, beveiliging en controle van bezoekers (Parlementarium, Huis van de Europese geschiedenis (sinds 2017), Sportcentrum (sinds 2017)) en de communicatie via de schakelborden, die verschillende diensten in verschillende talen aanbieden, zoals de transfer van inkomende en uitgaande gesprekken, het verstrekken van contactgegevens (telefoon- en faxnummers, e-mail en kantooradressen), informatie over vergaderingen en gebouwen van het Europees Parlement.

Het ging om werk in een dienst met twee ploegen (tarief 1), ofwel een dienst met twee ploegen, nachtdienst, weekenddienst en dienst op feestdagen inbegrepen (tarief 2), ofwel een ononderbroken dienst van 24 uur/dag (tarief 4). In 2017 werd aan 581 personeelsleden een toeslag betaald (in 2016 aan 570).

Rekenkamer: Sinds 2011 beschikt de Rekenkamer over een continu- of ploegendienst voor de werkgebieden beveiliging en telefooncentrale/ontvangstbalie. Het ging om werk in een dienst met twee ploegen (tarief 1) of een ononderbroken dienst van 24 uur/dag (tarief 4). In 2017 werd aan 16 personeelsleden een toeslag betaald (in 2016 aan 14).

EDEO: In 2017 betaalde de EDEO 38 toeslagen voor continu- of ploegendiensten om dagelijks te zorgen voor monitoring, beoordeling en vroegtijdige waarschuwing 24 uur per dag en 7 dagen per week bij gebeurtenissen of politiek significante situaties en om communicatiediensten voor gerubriceerde informatie te verlenen aan al het personeel van de EDEO en aan de hoge vertegenwoordiger en andere EU-actoren (Europese Commissie, secretariaat-generaal van de Raad, EU-agentschappen, EU-lidstaten).

Er worden twee soorten uitkeringen toegepast binnen de EDEO, voornamelijk tarief 1 en tarief 4. Het aantal begunstigden bleef stabiel. 

CvdR - EESC De gemeenschappelijke ploegendienst is op 1 maart 2017 bij het CvdR en bij het EESC opgericht om te voldoen aan de behoefte aan een permanente aanwezigheid in de veiligheidsdienst. Het CvdR betaalt toeslagen aan 4 begunstigden (tarief 1), het EESC 2 begunstigden (tarief 1).

6. Begrotingsuitgaven per instelling en per toeslag (in EUR)

InstellingContinu- of ploegendienstWachtdienstenWerkzaamheden met een bezwaarlijk karakterTotaal
Commissie1 016 105,211 357 562,14622 521,542 996 188,89
- waarvan JRC:
260 638,58543 164,63595 924,901 399 728,11
Raad672 443,72201 886,920874 330,64
Parlement3 717 011,75003 717 011,75
Hof van Justitie060 811,47060 811,47
Rekenkamer149 853,0414 806,320164 659,36
EESC8 223,32008 223,32
Comité van de Regio’s16 446,6411 773,65028 220,29
Europese toezichthouder voor gegevensbescherming0000
Ombudsman0000
EDEO211 538,6957 982,140269 520,83
Totaal5 791 622,371 704 822,64622 521,548 118 966,55

In 2017 bedroegen de totale uitgaven voor alle drie de toeslagen in alle Europese instellingen samen 8 118 966,55 euro (7 364 776,86 euro voor 2016).


(1)

Bij OLAF wordt een wachtdienst van 24 uur per dag en 7 dagen per week gegarandeerd door 0,33 AD / 0,33 SC-AST/ 0,33 FG I (totaal = 1 begunstigde) van de beveiligingsdienst.