Artikelen bij COM(2018)852 - Uitvoering van Verordening 428/2009 tot instelling van een regeling voor controle op uitvoer, overbrenging, tussenhandel en doorvoer van producten voor tweeërlei gebruik

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 14.12.2018

COM(2018) 852 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


betreffende de uitvoering van Verordening (EG) nr. 428/2009 tot instelling van een communautaire regeling voor controle op de uitvoer, de overbrenging, de tussenhandel en de doorvoer van producten voor tweeërlei gebruik


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de uitvoering van Verordening (EG) nr. 428/2009 tot instelling van een communautaire regeling voor controle op de uitvoer, de overbrenging, de tussenhandel en de doorvoer van producten voor tweeërlei gebruik


1. Inleiding

Artikel 23, lid 3, van Verordening (EG) nr. 428/2009 (hierna 'de verordening' genoemd) bepaalt dat de Commissie jaarlijks aan het Europees Parlement een verslag voorlegt over de activiteiten, onderzoeken en raadplegingen van de coördinatiegroep tweeërlei gebruik. Daarnaast erkent de Commissie in haar mededeling COM(2014) 244 dat de publicatie van verslagen en niet-gevoelige controlegegevens van cruciaal belang kan zijn om de transparantie te vergroten en de compliance-activiteiten van marktdeelnemers te verbeteren en hun controlecapaciteit te vergroten. Dit verslag, dat is opgesteld door de Commissie met inbreng van de lidstaten in de coördinatiegroep tweeërlei gebruik 1 , verstrekt informatie over de uitvoering van de verordening in 2017 en bevat geaggregeerde gegevens over uitvoercontrole voor 2016.

2. Ontwikkeling van het beleids- en regelgevingskader

2.1    Herziening van het uitvoercontrolebeleid

Na goedkeuring op 28 september 2016 van een Commissievoorstel voor de modernisering van uitvoercontroles van de EU 2 , is het wetgevingsproces in 2017 begonnen met de bestudering van het voorstel door het Europees Parlement en de Raad. De Commissie internationale handel van het Europees Parlement (INTA) heeft op 28 februari 2017 een eerste gedachtewisseling over dit onderwerp georganiseerd, gevolgd door een openbare hoorzitting op 21 maart 2017 en een technische informatiebijeenkomst op 4 mei 2017. INTA heeft op 21 november 2017 een verslag over het wetgevingsvoorstel aangenomen, inclusief 101 amendementen, waaruit brede steun van het Parlement spreekt voor meer geharmoniseerde en doeltreffende controles, en het EU-uitvoercontrolesysteem gereed wordt gemaakt voor nieuwe risico's in verband met producten voor cybertoezicht en rekening wordt gehouden met mensenrechten als deel van het algemene streven naar een meer verantwoorde, op waarden gebaseerde handel en een 'Europa dat bescherming biedt'.

De Commissie heeft, op haar beurt, in de loop van 2017 een reeks gerichte raadplegingen en uitwisselingen georganiseerd met de belangrijkste belanghebbenden uit de sector en het maatschappelijk middenveld. Meer bepaald werd er op 19 december 2017 een forum voor uitvoercontrole georganiseerd, samen met het Estse voorzitterschap van de Raad van de EU, om van gedachten te wisselen met belanghebbenden uit de sector en het maatschappelijk middenveld 3 .

2.2    Wijzigingen van Verordening (EG) nr. 428/2009

De verordening is tijdens de verslagperiode eenmaal gewijzigd. Bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/2268 van de Commissie 4 van 26 september 2017 is de controlelijst van de EU in bijlage I bij de verordening geactualiseerd en zijn de wijzigingen opgenomen die zijn overeengekomen in het kader van de multilaterale regelingen voor uitvoercontrole in 2016.


De controlelijst van de EU van 2017 bevat derhalve ongeveer 170 amendementen, waarvan de meeste afkomstig zijn van het Wassenaar Arrangement (WA) en het Controleregime voor de uitvoer van rakettechnologie en onderdelen (MTCR). De WA-amendementen hebben met name betrekking op een aanzienlijke herstructurering van categorie 5, deel 2 ("Informatiebeveiliging") tot een positieve lijst met producten van strategisch belang in punt 5A002.a, en een wijziging van de controle op lasertechnologie. De MTCR-amendementen hebben met name betrekking op wijzigingen van controles op ultra-hoge-temperatuur keramische materialen en vloeidraaibanken, de invoering van nieuwe controles op raketvoortstuwingssystemen met gel-stuwstof ("gel propellant") en tanks voor gel-stuwstof alsook aerodynamische testfaciliteiten. Andere wijzigingen hebben betrekking op bijv. de invoering van twee deelcontroles voor plasmabranders en elektronenkanonnen, en het afschaffen van de controle op het denguevirus. Er werd een richtsnoer gepubliceerd in de vorm van een 'uitvoerige wijzigingsmededeling' die een overzicht biedt van alle technische wijzigingen van de EU-controlelijst tweeërlei gebruik 2017 5 . De bijlagen II en IV bij de verordening werden ook geactualiseerd overeenkomstig de wijzigingen in bijlage I. De geactualiseerde en geconsolideerde controlelijst van de EU is sinds 16 december 2017 van kracht en hierdoor is niet alleen de EU beter in staat om aan haar internationale verplichtingen te voldoen met betrekking tot de uitvoercontrole, maar hebben ook EU-exporteurs meer speelruimte met betrekking tot producten waarvan de controleparameters versoepeld zijn.


2.3    Nationale uitvoeringsmaatregelen

De verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat, maar in de verordening wordt voorzien dat de lidstaten bepaalde maatregelen nemen met het oog op de uitvoering van specifieke bepalingen en dat de informatie over die maatregelen in het Publicatieblad van de Europese Unie bekend moet worden gemaakt. Aangezien de lidstaten in 2017 geen nieuwe maatregelen hebben ingevoerd, is de informatienota van 20 augustus 2016 6 in 2017 van kracht gebleven, met een overzicht van de maatregelen die door de lidstaten zijn vastgesteld, waaronder de uitbreiding van controles op de tussenhandel en doorvoer, de uitbreiding van controles tot producten die niet op de lijst staan om redenen van openbare veiligheid of uit mensenrechtenoverwegingen, de invoering van nationale algemene uitvoervergunningen, de toepassing van controles voor de overbrenging van producten binnen de EU die niet op de lijst staan, en informatie met betrekking tot de bevoegde autoriteiten.

3. Activiteiten van de coördinatiegroep tweeërlei gebruik

Op grond van artikel 23 van de verordening is er een coördinatiegroep tweeërlei gebruik (DUCG) met deskundigen van de Commissie en uit de lidstaten ingesteld om elk vraagstuk in verband met de toepassing van uitvoercontroles te onderzoeken teneinde de praktische consistentie en de doeltreffendheid ervan binnen de gehele EU te verbeteren. Tijdens de verslagperiode kwam de coördinatiegroep tweeërlei gebruik zesmaal bijeen en fungeerde daarmee als platform voor raadplegingen over een aantal actuele kwesties betreffende de uitvoering van de verordening.


3.1    Raadplegingen over kwesties betreffende de uitvoering - algemene informatie-uitwisseling


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft ten behoeve van de modernisering van EU-uitvoercontroles algemene informatie-uitwisselingen georganiseerd, met name over de uitvoering van vangnet- en doorvoercontroles alsook over de geldigheid van vergunningen. Daarnaast heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik ondersteund verleend bij de organisatie van een collegiaal bezoek/conferentie over uitvoercontroles op 11 en 12 mei 2017 in Malta om op technisch en begripsmatig vlak informeel van gedachten te wisselen over belangrijke kwesties met betrekking tot de modernisering van EU-uitvoercontroles.


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft tevens periodieke algemene informatie-uitwisselingen over de tenuitvoerlegging van nationale maatregelen georganiseerd; omdat er in 2017 geen sprake was van nieuwe nationale maatregelen, heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik geen informatienota opgesteld ter bekendmaking in het Publicatieblad.

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft de methoden en de aanpak voor gegevensuitwisseling onderzocht en vergunningsgegevens verzameld voor 2016 ter verbetering van de uitwisseling van informatie tussen de lidstaten en ter verhoging van de publieke transparantie over uitvoercontroles van de EU van producten voor tweeërlei gebruik (bij het opstellen van dit jaarverslag over uitvoercontroles zijn geaggregeerde EU-gegevens voor 2016 gebruikt).

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft toezicht gehouden op de werkzaamheden van de deskundigengroep inzake bewakingstechnologie ("STEG"). De STEG is in 2017 tweemaal bijeengekomen en heeft toezicht gehouden op relevante ontwikkelingen inzake technologie en beleid, ontwikkelingen beoordeeld inzake het verlenen en weigeren van vergunningen en deskundigheid ter beschikking gesteld ter ondersteuning van het wetgevingsproces voor de modernisering van EU-uitvoercontroles en met betrekking tot technische besprekingen in de Wassenaar-regeling voor uitvoercontroles. Wat betreft het debat over de controle op producten voor cybertoezicht, heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik in 2016 een informatie-uitwisseling over de toepassing van controles op producten voor cybertoezicht gehouden. Uit de gegevens blijkt dat het aantal vergunningen stijgt maar nog beperkt is (139 vergunningen in 2016). In diezelfde periode werden 17 weigeringen afgegeven voor producten voor cybertoezicht 7 .


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik is op de hoogte gesteld van EU-maatregelen ter ondersteuning van kmo's, clusters en regio's bij het ontwikkelen van projecten op het gebied van tweeërlei gebruik (bijv. het Cosme-programma).


3.2    Technische informatie-uitwisseling — kwesties betreffende de uitvoering


·Ondersteuning bij de voorbereiding van een actualisering van de controlelijst van de EU


De DUCG werd geraadpleegd en heeft de opstelling van een gedelegeerde verordening van de Commissie ter actualisering van de EU-controlelijst in bijlage I bij Verordening (EG) nr. 428/2009 ondersteund. Zowel nationale deskundigen als waarnemers van het Europees Parlement hebben op 23 mei 2017 een speciale bijeenkomst van de coördinatiegroep tweeërlei gebruik bijgewoond en presentaties gegeven waarin de belangrijkste veranderingen in de controlelijst werden belicht. Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/2268 van de Commissie werd aangenomen op 26 september 2017 en bekendgemaakt op 15 december 2017 8 .


·Technische informatie-uitwisseling over specifieke kwesties betreffende de uitvoering


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft technische informatie-uitwisselingen gehouden over specifieke controlekwesties, zoals de toepassing van controles krachtens artikel 22, onder 10), van Verordening (EG) nr. 428/2009, in een poging uitvoeringsproblemen te inventariseren en informatie te verzamelen over nationale ervaringen en praktijken en over het kennisniveau in de sector.


De coördinatiegroep tweeërlei gebruik hield tevens een technische informatie-uitwisseling over de mogelijke afstemming tussen de EU-tekst over controle op producten voor tweeërlei gebruik en de teksten over controle in multilaterale regelingen (over de Algemene nucleaire noot en de Nucleaire programmatuurnoot).


3.3    EU-richtsnoeren voor de uitvoercontrole van producten voor tweeërlei gebruik

In het licht van het onderzoek van 2016 naar convergentie tussen AEO's en ICP's heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik besloten een technische deskundigengroep (TEG) op te richten voor het ontwikkelen van richtsnoeren voor naleving in de sector (TEG inzake "interne nalevingsprogramma's") De TEG heeft vier bijeenkomsten gehouden en als onderdeel van haar werkzaamheden vertegenwoordigers van de sector geraadpleegd. De voortgang van deze technische deskundigengroep is op 9 november 2017 voorgelegd aan de coördinatiegroep tweeërlei gebruik en op 19 december 2017 aan belanghebbenden ter gelegenheid van het forum voor uitvoercontrole.


3.4    Elektronische informatie-uitwisseling tussen bevoegde autoriteiten

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik bleef de ontwikkeling steunen van het e-systeem voor producten voor tweeërlei gebruik (Dual-use e-System, hierna 'DUeS'), een beveiligd en versleuteld elektronisch systeem dat door de Commissie wordt beheerd om een betere uitwisseling van informatie tussen de instanties voor uitvoercontrole en de Commissie te ondersteunen. In de loop van 2017 heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik ingestemd met specifieke verbeteringen in DUeS en heeft zij nieuwe functionaliteiten ontwikkeld waardoor het online-beheer van toegang en contacten in nationale overheden mogelijk werd alsook de ondersteuning van "artikel 11-raadplegingen", bv. als goederen zich in een andere lidstaat bevinden dan de lidstaat waarin de aanvraag is ingediend. Er werden ook andere aanpassingen doorgevoerd, zoals met betrekking tot verwijzingen naar wetgeving voor het rapporteren van weigeringen in het kader van sancties tegen Iran, en om recht te doen aan de actualisering van de controlelijst van de EU van 2016 in Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/2268 van de Commissie.

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik is tevens besprekingen blijven voeren over de ontwikkeling van een 'platform voor elektronische vergunningverlening' en heeft een technische deskundigengroep opgericht ter ondersteuning van de haalbaarheidsstudie naar elektronische vergunningverlening die door de Commissie in de loop van 2017 is verricht. De haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een 'platform voor elektronische vergunningverlening', bestemd voor vrijwillig gebruik door bevoegde autoriteiten, is op 19 december 2017 ter gelegenheid van het forum voor uitvoercontrole voorgelegd aan belanghebbenden.

3.5    EU-pool van deskundigen op het gebied van producten voor tweeërlei gebruik

In 2017 is de EU-pool van deskundigen op het gebied van producten voor tweeërlei gebruik, die wordt geleid door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) van de Commissie en door lidstaten beschikbaar gestelde deskundigen, ondersteuning blijven bieden aan bevoegde autoriteiten die om advies verzochten in verband met het beoordelen van specifieke zaken op het gebied van vergunningen. In totaal werden gedurende de verslagperiode negen technische adviezen inzake de indeling van goederen verstrekt aan zes bevoegde autoriteiten.

3.6    Handhaving van de uitvoercontrole

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft informatie uitgewisseld over specifieke pogingen om controles te ontwijken. Van haar kant heeft de Commissie een nieuwe versie van de 'correlatietabel' 9 uitgegeven waarin douanecodes aan classificaties voor producten voor tweeërlei gebruik worden gekoppeld en parameters voor de uitvoercontroles verder worden geïntegreerd in de online database van douanetarieven van de EU (TARIC).

3.7    Capaciteitsopbouw

In 2017 is het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Commissie in samenwerking met het Amerikaanse ministerie van Energie doorgegaan met de reeks technische seminars en heeft het op 23 en 24 mei 2017 op het hoofdkantoor van de Werelddouaneorganisatie in Brussel zijn tiende seminar gehouden. Dit seminar werd bezocht door ambtenaren die zich bezighouden met vergunningverlening, technische experts van bevoegde autoriteiten alsook exporteurs, de academische wereld en onderzoeksorganisaties. Tot de thema's die werden verkend behoorden uitdagingen met betrekking tot de uitvoering van vangnetcontroles en uitdagingen betreffende het koppelen van douanecodes en uitvoercontrolelijsten.

Op basis van een door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Commissie opgestelde conceptnota heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik plannen onderzocht voor de ontwikkeling van een Europees 'Inreach'-opleidingsprogramma ten behoeve van douanefunctionarissen en voor vergunningen bevoegde ambtenaren en is zij gestart met de voorbereidingen voor een eerste, in 2018 te houden seminar.

3.8 Transparantie en dialoog met de industrie en wetenschappelijke instellingen

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft de organisatie ondersteund van een op 19 december 2017 in Brussel gehouden forum voor uitvoercontrole — bestaande uit brancheorganisaties, bedrijven die te maken hebben met producten voor tweeërlei gebruik, wetenschappelijke instellingen en maatschappelijke organisaties — om de uitvoering van EU-uitvoercontroles en het wetgevingsproces voor de modernisering van EU-uitvoercontroles te bespreken 10 . De Commissie en bevoegde autoriteiten organiseerden of namen deel aan ruim 160 stimuleringsactiviteiten in 2017.

Daarnaast heeft de coördinatiegroep tweeërlei gebruik documentatie opgesteld om exporteurs te ondersteunen bij de uitvoering van de verordeningen. Met name worden, in het kader van informatieverstrekking, in een uitvoerige wijzigingsmededeling de bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2268/2017 van de Commissie aangebrachte wijzigingen aan de tekst van de controlelijst van de EU samengevat.

4. Uitvoercontroles in de EU — Belangrijke gegevens

Het is moeilijk om betrouwbare gegevens over de totale uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik (met inbegrip van niet in de lijst opgenomen producten voor tweeërlei gebruik) te verkrijgen, omdat er voor die categorie producten geen corresponderende economische sector is gedefinieerd. De Commissie en de lidstaten verzamelen echter gegevens waarmee ramingen van de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik mogelijk zijn op basis van enerzijds specifieke gegevens over vergunningen, zoals die door de bevoegde autoriteiten zijn verzameld, en anderzijds statistische gegevens voor douanegoederen, waaronder ook goederen voor tweeërlei gebruik vallen. De ramingen van de uitvoer voor 2016 worden hieronder gepresenteerd. In dit verband moet worden opgemerkt dat de ramingen zoals die hierna worden gepresenteerd geen betrekking hebben op diensten en de immateriële overbrenging van technologie die zijn verbonden aan de handel in producten voor tweeërlei gebruik.

4.1    EU-handel in producten voor tweeërlei gebruik: producten en bestemmingen

In 2017 was de verordening voornamelijk van toepassing op de uitvoer van circa 1 841 producten voor tweeërlei gebruik die zijn vermeld in de lijst van bijlage I (de controlelijst van de EU) en die zijn onderverdeeld in tien categorieën (afbeelding 1). Bij deze producten voor tweeërlei gebruik gaat het om circa 1 000 douanegoederen, waaronder chemicaliën, metalen en niet-metaalhoudende minerale producten, computers, elektronische en optische producten, elektrische apparatuur, machines, voertuigen en transportmateriaal e.d. Doorgaans behoren deze producten tot het high-tech-gedeelte van dit grote, gevarieerde goederensegment.


Afbeelding 1: Aantal producten voor tweeërlei gebruik aan de hand van de categorieën als vermeld in bijlage I naar aanleiding van de vaststelling van Verordening (EU) 2017/2268 vergeleken met Verordening (EU) 2016/1969.

Blijkens statistische ramingen van het betrekkelijke belang van handel in producten voor tweeërlei gebruik vormt de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik ongeveer 2,6 % van de totale uitvoer van de EU (binnen de EU en buiten de EU) binnen een breed 'uitvoerdomein met producten voor tweeërlei gebruik' 11 van douanegoederen (afbeelding 2).


Afbeelding 2: Statistische ramingen van uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik binnen en buiten de EU.

Uit statistische ramingen blijkt tevens naar welke bestemmingen producten voor tweeërlei gebruik hoofdzakelijk worden uitgevoerd en dat een groot gedeelte van deze uitvoer bestemd is voor 'EU001-landen' die profiteren van algemene uitvoervergunningen van de Unie (EUGEA's). Uit de landen van bestemming blijkt de structuur van de uitvoermarkt in de EU wat de relevante goederen betreft, wat mede een gevolg is van de handelsbevordering op grond van de EUGEA's (afbeelding 2, 3 en 4) 12 .


Afbeelding 3: Ramingen van EU-uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik: 25 belangrijkste landen van bestemming en hun subregio's voor uitvoer, in 2016.


Afbeelding 4: Ramingen van EU-uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik: landen van bestemming op basis van wereldregio's en subregio's, 2016.

4.2    Controle op EU-handel in producten voor tweeërlei gebruik: aanvragen, vergunningen, weigeringen

De coördinatiegroep tweeërlei gebruik heeft vergunningsgegevens en informatie uitgewisseld teneinde beter inzicht te krijgen in de uitvoercontroles en hun economisch effect. Hierna wordt nader ingegaan op een deel van de gegevens die tijdens de verslagperiode zijn verzameld; daarbij dient echter wel te worden opgemerkt dat niet alle lidstaten alle relevante gegevens verzamelen. Onderstaande informatie is dus een raming van geaggregeerde hoeveelheden en waarden op basis van de gegevens die beschikbaar werden gesteld door de lidstaten.


 Afbeelding 5: Aantal vergunningen en weigeringen in 2010-2016 13 .


Afbeelding 6: Waarde (mln. EUR) van vergunningen en weigeringen in 2010-2016.


Afbeelding 7: Aantal vergunningen per categorie (gegevens voor 2016).


Afbeelding 8: Waarde (mln. EUR) van vergunningen per type in 2016.

De totale waarde 14 van de aanvragen kwam uit op 45,7 miljard EUR en de gecontroleerde uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik vertegenwoordigde dus 2,6 % van de totale uitvoer naar bestemmingen buiten de EU. De erkende handel van producten voor tweeërlei gebruik is goed voor 33,1 miljard EUR, d.w.z. 1,9 % van de totale uitvoer naar bestemmingen buiten de EU, waarbij voor een meerderheid van de uitvoer individuele vergunningen waren verleend (ongeveer 25 000 verleende vergunningen in 2016) en wereldwijde vergunningen (volgens hun waarde). Slechts een klein deel van de uitvoer werd daadwerkelijk geweigerd: ongeveer 690 weigeringen werden afgegeven in 2016, die goed waren voor ongeveer 1,1 % van de waarde van de gecontroleerde uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik in dat jaar en voor 0,03 % van de totale uitvoer naar bestemmingen buiten de EU.


(1)

   Sommige bevoegde autoriteiten van de lidstaten doen ook openbaar verslag van de handel in producten voor tweeërlei gebruik.

(2)

   COM(2016) 616. Het voorstel voor een verordening is beschikbaar op: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1476175365847&uri=CELEX:52016PC0616

(3)

   Het verslag van het forum is beschikbaar op:

http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/december/tradoc_156503.pdf

(4)

   PB L 334 van 15.12.2017.

(5)

   De uitvoerige wijzigingsmededeling is beschikbaar op:

http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/october/tradoc_156133.pdf

(6)

   PB C 304 van 20.8.2016, blz. 3.

(7)

   In 2016 werden 13 weigeringen afgegeven voor systemen voor interceptie of storing van mobieletelefooncommunicatie, 1 voor decodeerprogrammatuur voor mobiele communicatie, 2 voor surveillancesystemen voor netwerkcommunicaties van het internetprotocol (IP) en 1 voor inbraakprogrammatuur.

(8)

   PB L 334 van 15.12.2017, blz. 1.

(9)

    http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/march/tradoc_155445.xlsx

(10)

    http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/december/tradoc_156503.pdf  

(11)

   Voor de statistische methodiek die is ontwikkeld door het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) van de Commissie wordt een door DG TAXUD ontwikkelde tabel ("correlatietabel") gehanteerd aan de hand waarvan classificatienummers en douanecodes voor producten voor tweeërlei gebruik enerzijds en de gegevens uit de COMEXT-databank van Eurostat en vergunningsgegevens anderzijds aan elkaar worden gecorreleerd. Het begrip 'uitvoerdomein met producten voor tweeërlei gebruik' verwijst naar een groot en gevarieerd goederensegment, waaronder producten voor tweeërlei gebruik. De handel in producten voor tweeërlei gebruik vindt plaats binnen dit goederensegment, maar is hier niet identiek aan, aangezien een omvangrijk gedeelte van deze goederen binnen het uitvoerdomein met producten voor tweeërlei gebruik niet daadwerkelijk goederen voor tweeërlei gebruik zijn.

(12)

   "Boordprovisie en benodigdheden, alsmede bunkermateriaal extra" worden gedefinieerd als de levering van boordproviand. 'Diverse -niet nader bepaalde landen' omvat niet nader bepaalde landen en gebieden in het kader van het handelsverkeer met buiten de EU gelegen bestemmingen (deze codes worden gewoonlijk gebruikt voor aan offshore-installaties geleverde goederen).

(13)

   In afbeelding 5 en afbeelding 6 omvatten de gegevens voor 'Aanvragen' alle aanvragen voor vergunningen met inbegrip van kennisgevingen op grond van algemene vergunningen, hetgeen een indicatie geeft van 'gecontroleerde uitvoer', d.w.z. de waarde van uitvoer buiten de EU die onderworpen is aan een vergunningsproces. In gevallen waar geen gegevens voor 'Aanvragen' beschikbaar zijn, maken de grafieken gebruik van de gegevens voor 'Vergunningen' als raming voor de gegevens voor 'Aanvragen'. De gegevens voor 'Vergunningen' hebben betrekking op de uitvoer van producten voor tweeërlei gebruik die zijn toegestaan op grond van individuele en wereldwijde vergunningen. Er moet worden opgemerkt dat het aantal aanvragen niet noodzakelijkerwijs gelijk is aan de optelsom van de vergunningen en de weigeringen, aangezien er sprake kan zijn van ingetrokken aanvragen of van aanvragen die niet in hetzelfde jaar zijn afgerond. 'Weigering' verwijst naar de omvang en de waarde van de geweigerde uitvoer.

(14)

   Dit cijfer omvat de waarde van de vergunningsaanvragen en kennisgevingen op grond van de algemene uitvoervergunningen.