Artikelen bij COM(2015)548 - Jaarverslag 2014 over financiële pretoetredingssteun

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2015)548 - Jaarverslag 2014 over financiële pretoetredingssteun.
document COM(2015)548 NLEN
datum 30 oktober 2015
EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 30.10.2015

COM(2015) 548 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ

Jaarverslag 2014 over financiële pretoetredingssteun

{SWD(2015) 201 final}


INLEIDING


De beleidsdoelstellingen van de Commissie op het gebied van uitbreiding worden ondersteund door het Instrument voor pretoetredingssteun (IPA) 1 . Het IPA is het instrument waarmee de EU hervormingen in de uitbreidingslanden ondersteunt door middel van financiële en technische hulp. Het maakt deel uit van het door de Europese Unie vastgestelde toetredingsbeleid met het oog op de tenuitvoerlegging van artikel 49 van het Verdrag betreffende de Europese Unie dat het vooruitzicht van EU-lidmaatschap biedt aan alle Europese landen die de fundamentele waarden van de EU respecteren en zich ertoe verbinden om deze te bevorderen. Met de IPA-steun wordt de capaciteit van de landen tijdens het hele toetredingsproces opgebouwd, waardoor geleidelijke, positieve ontwikkelingen in de regio ontstaan. In 2014 ontvingen de volgende landen steun: Albanië, Bosnië en Herzegovina, Kroatië, de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië, IJsland, Kosovo, Montenegro, Servië en Turkije. Sinds de toetreding tot de EU in juli 2013 is Kroatië geen IPA-begunstigde meer, maar het ontvangt nog steeds middelen uit de overgangsfaciliteit.

De pretoetredingssteun van de EU is een solide investering in de toekomst voor zowel de uitbreidingslanden als de EU zelf. Mede dankzij deze steun kunnen de begunstigden politieke en economische hervormingen doorvoeren en kunnen zij zich voorbereiden op de rechten en plichten die gepaard gaan met het EU-lidmaatschap. Deze hervormingen moeten hun burgers betere kansen bieden en zorgen voor de ontwikkeling van normen die gelijk zijn aan die welke de burgers van de EU gewoon zijn. Voorts helpt de pretoetredingssteun ook de EU om haar doelstellingen te bereiken op het gebied van duurzaam economisch herstel, energievoorziening, vervoer, milieu, klimaatverandering enz.

Aangezien IPA II slechts recentelijk is ingevoerd, viel de tenuitvoerlegging van de programma's in 2014 nog onder het vorige IPA.


BELEIDSONTWIKKELINGEN


Het uitbreidingsbeleid van de EU bevordert de wederzijdse voordelen van vrede, veiligheid en welvaart in Europa. Met dit beleid wordt de politieke en economische macht van de EU versterkt en wordt een krachtig transformerend effect uitgeoefend op de betrokken landen. Voor de landen van de Westelijke Balkan is het duidelijke door de EU-lidstaten verleende perspectief op het EU-lidmaatschap een cruciale stabiliserende factor. Hiermee wordt de vooruitgang ondersteund bij het vervullen van de noodzakelijke voorwaarden, inclusief die van het stabilisatie- en associatieproces.

Het toetredingsproces is streng, gebaseerd op strikte maar billijke voorwaarden, vastgestelde criteria en het beginsel van de eigen verdiensten. Dit is essentieel voor de geloofwaardigheid van het uitbreidingsbeleid, om de uitbreidingslanden aan te sporen vergaande hervormingen door te voeren en om de steun van de EU-burgers voor de uitbreiding te behouden.

De Commissie legt in het uitbreidingsproces steeds meer de nadruk op 'eerst de basis', dat wil zeggen dat voorrang wordt gegeven aan hervormingen op het gebied van de rechtsstaat en de grondrechten, economisch bestuur en verbetering van het economische concurrentievermogen en versterking van de democratische instellingen, waaronder het openbaar bestuur.

Rechtsstaat en grondrechten: de rechtsstaat is een van de fundamentele waarden waarop de EU is gegrondvest, en vormt de kern van het toetredingsproces. Landen die tot de EU willen toetreden, moeten al vanaf een vroeg stadium zorgen voor een correcte werking van de kerninstellingen die nodig zijn om de rechtsstaat te waarborgen. Dit is een omvangrijke taak en vereist naast de noodzakelijke nationale steun ook aanzienlijke technische en financiële steun van de Europese Unie. De rechtsstaat is essentieel voor een stabiel ondernemingsklimaat, biedt rechtszekerheid voor ondernemers, ondersteunt consumenten en stimuleert investeringen, werkgelegenheid en groei. Bijzondere aandacht gaat uit naar drie aspecten van de rechtsstaat: justitiële hervorming, corruptiebestrijding en de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit. Op al deze drie gebieden wordt over de hele lijn vooruitgang geboekt.

Wat de grondrechten betreft, houdt de Commissie nauwlettend toezicht op de situatie in de uitbreidingslanden op het gebied van burgerrechten, politieke, sociale en economische rechten en de rechten van personen die tot een minderheid behoren. De grondrechten zijn grotendeels opgenomen in de wetgeving. Toch zijn nog veel inspanningen nodig om de naleving ervan in de praktijk te waarborgen.

Economisch bestuur en concurrentievermogen: de Commissie heeft haar steun voor de verbetering van het economisch bestuur en het concurrentievermogen in de uitbreidingslanden geïntensiveerd. Dit is essentieel bij de aanpak van de problemen waarmee de burgers in een aanhoudend moeilijk economisch klimaat met hoge werkloosheid en geringe investeringen worden geconfronteerd. Dit is ook van bijzonder belang voor de landen van de Westelijke Balkan, aangezien geen van deze landen momenteel reeds wordt beschouwd als een goed functionerende markteconomie. De steun van de Commissie zal voortbouwen op de ervaring die de EU-lidstaten hebben opgedaan in het kader van het Europees Semester en er zal een grotere nadruk worden gelegd op structurele hervormingen van sectorale aard.

Hervorming van het openbaar bestuur: samen met de rechtsstaat en economisch bestuur is de hervorming van het openbaar bestuur een van de pijlers van het uitbreidingsproces. De drie 'pijlers' zijn nauw met elkaar verbonden en betreffen transversale aangelegenheden die essentieel zijn voor het welslagen van de politieke en economische hervormingen en de totstandkoming van een grondslag voor de uitvoering van EU-regels en -normen. Goed functionerende overheidsdiensten zijn cruciaal voor het democratisch bestuur. Dit heeft ook directe gevolgen voor het vermogen van de regeringen om openbare diensten te verlenen en het concurrentievermogen en de groei te bevorderen.

De huidige uitbreidingsagenda heeft betrekking op de landen van de Westelijke Balkan en Turkije 2 . 2014 was een belangrijk jaar voor een aantal landen van de Westelijke Balkan:

Montenegro heeft verdere stappen gezet in de toetredingsonderhandelingen. Twaalf nieuwe hoofdstukken zijn geopend. De tenuitvoerlegging van de rechtsstaathervormingen is van start gegaan.

Servië: de opening van de toetredingsonderhandelingen vormde een keerpunt in de betrekkingen van het land met de EU en de nadruk kwam te liggen op concrete en duurzame resultaten met betrekking tot zijn hervormingsprioriteiten, in het bijzonder op het gebied van de rechtsstaat en de normalisering van de betrekkingen met Kosovo. 3

Albanië heeft in juni de status van kandidaat-lidstaat verkregen als erkenning voor zijn hervormingsinspanningen en de geboekte vooruitgang wat betreft de voorwaarden.

Kosovo: de parafering van een stabilisatie- en associatieovereenkomst in juli was een belangrijke mijlpaal in de betrekkingen tussen de EU en Kosovo en heeft de nadruk toegespitst op de doorvoering van essentiële hervormingen, in het bijzonder met betrekking tot de rechtsstaat.

Het toetredingsproces met de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië zit in het slop. In 2014 was in verscheidene opzichten sprake van een terugval, in het bijzonder met betrekking tot de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van de media en de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht.

Ten aanzien van Bosnië en Herzegovina is er geen verdere vooruitgang in de richting van Europese integratie. De verkiezingen aan het einde van het jaar boden uitzicht op een nieuwe impuls om dringende sociaal-economische hervormingen aan te pakken en vorderingen te maken met zijn Europese agenda.

De tenuitvoerlegging van bepaalde hervormingstoezeggingen door Turkije is voortgezet. Er waren evenwel ook ernstige punten van zorg met betrekking tot de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de bescherming van de fundamentele vrijheden.

Goede nabuurschapsbetrekkingen en regionale samenwerking zijn essentiële elementen van het stabilisatie- en associatieproces en van het uitbreidingsbeleid. In 2014 werden deze verstevigd via intensievere samenwerking en contacten op bilateraal niveau, ook inzake gevoelige kwesties als oorlogsmisdrijven, de terugkeer van vluchtelingen, onder meer via de tenuitvoerlegging van het regionale huisvestingsprogramma in het kader van het proces van Sarajevo 4 , waarvoor momenteel huizen worden gebouwd, georganiseerde criminaliteit en politiële samenwerking. Er zijn ook verdere stappen gezet om de connectiviteit te verhogen en infrastructuurinvesteringen in de regio te stimuleren, onder meer via het Investeringskader voor de Westelijke Balkan.

Op alle voornoemde gebieden stimuleert de EU vorderingen in de uitbreidingslanden via de verstrekking van technische en financiële bijstand. Dit draagt bij aan een goed voorbereid toetredingsproces dat niet alleen de betrokken landen helpt om te voldoen aan de noodzakelijke voorwaarden, maar ook waarborgt dat de uitbreiding niet ten koste gaat van de doeltreffendheid van de Unie.


HET STRATEGISCHE KADER VOOR PRETOETREDINGSSTEUN

De EU verleent kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten intensieve bijstand via gerichte financiële programma's. Deze bijstand helpt stabiele, welvarende en goed functionerende democratische samenlevingen tot stand te brengen en deze op de goede weg in de richting van integratie in de EU te zetten.

Het Instrument voor pretoetredingssteun (IPA)

De financiële bijstand van de EU verloopt voornamelijk via het Instrument voor pretoetredingssteun ( IPA ). Het IPA is in 2007 in het leven geroepen en diende ter vervanging van een aantal EU-programma's en instrumenten zoals PHARE 5 , ISPA 6 , SAPARD 7 , en CARDS 8 . Het IPA werd het enige instrument dat volledig gericht was op de verlening van bijstand aan kandidaat-lidstaten, waardoor het bijstandsproces werd vereenvoudigd.

Het IPA bestond uit vijf verschillende afdelingen:

1. steun voor omschakeling en institutionele opbouw;

2. grensoverschrijdende samenwerking (met EU-lidstaten en andere landen die voor IPA in aanmerking komen);

3. regionale ontwikkeling (vervoer, milieu, regionale en economische ontwikkeling);

4. ontwikkeling van het menselijk potentieel (versterking van het menselijk kapitaal en bestrijding van discriminatie);

5. plattelandsontwikkeling.

De afdelingen I en II vielen onder de verantwoordelijkheid van het directoraat-generaal Uitbreiding (DG ELARG), nu DG NEAR, en stonden open voor alle begunstigde landen. De overige afdelingen, die erop gericht waren de begunstigden voor te bereiden op de tenuitvoerlegging van structuurfondsen na de toetreding tot de EU, waren enkel toegankelijk voor kandidaat-lidstaten en werden beheerd door, respectievelijk, het directoraat-generaal Regionaal Beleid (DG REGIO), het directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie (DG EMPL) en het directoraat-generaal Landbouw en Plattelandsontwikkeling (DG AGRI).

De IPA-begunstigden waren opgedeeld in twee categorieën. De toenmalige kandidaat-lidstaten - Kroatië, Turkije en de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië - kwamen in aanmerking voor alle vijf afdelingen. De potentiële kandidaat-lidstaten - Albanië (kandidaat-lidstaat sinds 2014), Bosnië en Herzegovina, Montenegro (kandidaat-lidstaat sinds 2010), Servië (kandidaat-lidstaat sinds 2012) en Kosovo - kwamen enkel in aanmerking voor de eerste twee afdelingen 9 .

Het IPA opereerde zowel op nationaal als op regionaal niveau via nationale programma's, programma's met meerdere begunstigden en grensoverschrijdende samenwerking.

Van 2011 tot 2013 steunde het IPA ook IJsland, voornamelijk door de aanpak van kwesties op het gebied van institutionele capaciteitsopbouw. Na het besluit van de IJslandse regering in mei 2013 om de toetredingsonderhandelingen op te schorten, heeft de Commissie besloten om haar steun aan IJsland stop te zetten.

Beleidsdoelstellingen en -prioriteiten

Eerbiediging van de rechtsstaat werd al vroeg in de tenuitvoerleggingsperiode van het IPA de topprioriteit. In de meeste uitbreidingslanden beschouwde de Commissie de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit, corruptie en de slechte werking van de rechtsstelsels als cruciale doelstellingen. De hervorming van het openbaar bestuur bleef eveneens een voortdurende noodzaak in alle uitbreidingsprocessen van de EU. Meer recentelijk werd economisch bestuur een gebied dat moest worden verbeterd, niet in het minst vanwege de economische en financiële crisis in de EU zelf, die grote gevolgen had in de Westelijke Balkan.

In 2014 werd een bijzondere inspanning geleverd om de politieke prioriteiten te koppelen aan steunprogramma's en financiering teneinde de steun te concentreren waar die het meest nodig was voor het EU-integratieproces.

Programmeringsdocumenten

De IPA-steun was gebaseerd op de globale politieke richtsnoeren die waren vastgesteld in het uitbreidingspakket van de Commissie. De planning en programmering waren gebaseerd op 'indicatieve meerjarenplannen' die een periode van drie jaar bestreken en jaarlijks werden bijgewerkt.

Vervolgens werden jaar- of meerjarenprogramma's aangenomen door de Commissie en deze werden op drie manieren ten uitvoer gelegd:

• direct door de Commissie, voornamelijk via de EU-delegatie ter plaatse;

• door de begunstigde landen, door de toepassing van het zogeheten 'systeem voor gedecentraliseerd beheer';

• door EU-lidstaten, het zogeheten 'gedeeld beheer'.

Decentralisatie van het financieel beheer

Gedecentraliseerd beheer, nu 'indirect beheer' genoemd, was de voorkeursmethode van tenuitvoerlegging in het kader van het IPA. Dit hield in dat de autoriteiten in de begunstigde landen verantwoordelijk waren voor het beheer van IPA-middelen. De begunstigde landen waren de aanbestedende diensten en waren tevens verantwoordelijk voor het beheer van aanbestedingen en de betaling van contractanten. Zodoende werden de kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten erop voorbereid om in de toekomst de Structuur- en Cohesiefondsen van de EU te beheren. Alvorens de beheertaken aan de begunstigde landen over te dragen, voerde de Commissie aan de hand van een aantal systeemcontroles een grondige evaluatie uit van de capaciteiten van de landen. Kroatië, de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië en Turkije waren de landen die de middelen volgens het systeem voor gedecentraliseerde uitvoering beheerden.

IPA II


In 2014 ging IPA II van start. Het bestrijkt de periode 2014-2020 en belichaamt het vernieuwde engagement voor de uitbreiding. IPA II is toegespitst op de democratie en de rechtsstaat, alsook op concurrentievermogen en groei. Met IPA II wordt ook een sectorale aanpak ingevoerd, met beloning van concrete resultaten, begrotingssteun en prioritering van acties. Daarnaast vormen gecoördineerde investeringen in de belangrijkste infrastructuurcorridors en samenwerking met internationale financiële instellingen belangrijke onderdelen van IPA II. In het kader van IPA II wordt door DG NEAR bijstand verleend in alle sectoren, behalve landbouw en plattelandsontwikkeling in de kandidaat-lidstaten, waar DG AGRI voor verantwoordelijk is.


In 2014 werden de indicatieve strategiedocumenten voor alle landen aangenomen. Deze bestrijken de hele periode 2014-2020, maar halverwege zal een evaluatie worden uitgevoerd. Het programmeringsproces is nu meer sectorgericht ingesteld en sectorale planningdocumenten vormen de basis van het proces.

Andere vormen van EU-steun

Hoewel het IPA veel van de instrumenten voor pretoetredingssteun heeft samengebundeld, kwamen de uitbreidingslanden ook nog steeds in aanmerking voor andere vormen van EU-steun. Met name vermeldenswaardig zijn de instrumenten met wereldwijde reikwijdte, zoals het Europees Instrument voor democratie en mensenrechten, het Stabiliteitsinstrument en de missies en acties in het kader van het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid. De EU heeft tevens de reikwijdte van een aantal interne instrumenten verruimd naar het uitbreidingsgebied: de uitbreidingslanden hadden toegang tot onderzoeksprogramma's en bepaalde onderwijsprogramma's, zoals Erasmus Mundus.

De EU heeft voorts ook bijstand aan de uitbreidingslanden verleend via bilaterale hulp van de EU-lidstaten en door de Europese Investeringsbank (EIB) verstrekte investeringsleningen. De EU-delegaties zorgden daarbij voor coherentie tussen de IPA-steun en andere bronnen van EU-steun.


GEFINANCIERDE ACTIVITEITEN, RESULTATEN EN EFFECTEN


ALBANIË

De toekenning van de status van kandidaat-lidstaat aan Albanië door de Europese Raad in juni 2014 was een erkenning voor de diepgaande hervormingen die het land heeft doorgevoerd om het bestuur te verbeteren, de rechtsstaat te versterken en de bescherming van de mensenrechten uit te breiden. De IPA-bijstand heeft in grote mate bijgedragen aan deze belangrijke mijlpaal in de integratie in de EU, dankzij een aantal succesvolle projecten inzake adviesverlening voor essentiële hervormingen (bv. van het rechtsstelsel) en de vergemakkelijking van de doorvoering ervan, alsook projecten voor capaciteitsopbouw ter versterking van het openbaar bestuur en de openbaredienstverlening.

2014 was een overgangsjaar voor de EU-steun. De Commissie is een intensieve dialoog met de regering aangegaan om het nieuwe strategische kader van IPA II te presenteren, alsook de nadruk op sectorale ondersteuning om de tenuitvoerlegging van nationale strategieën te vergemakkelijken, terwijl tegelijkertijd grote aandacht blijft uitgaan naar de prioriteiten van het land met het oog op de toetreding tot de EU. Als gevolg hiervan is een nieuw IPA II-landenstrategiedocument voor de periode 2014-2020 uitgewerkt en bevat het IPA-programma voor 2014 een eerste actie voor sectorale begrotingssteun die erop gericht is de Albanese strategie voor de hervorming van het beheer van de overheidsfinanciën te ondersteunen.

De financiële steun van de EU blijft een strategische rol spelen in het ontwikkelingsproces van het land, met een portefeuille van projecten ter waarde van ongeveer 216 miljoen EUR die een aantal sectoren bestrijkt (bv. vervoer, landbouw, het mkb, beroepsopleiding) en direct verband houdt met concurrentievermogen en economische groei. De samenwerking met de internationale financiële instellingen blijft vruchten afwerpen, dankzij IPA-acties die aanzienlijke leningen kunnen genereren, met name voor de ontwikkeling van de infrastructuur. Bijgevolg blijft de EU veruit de belangrijkste donor in Albanië.

Succesverhaal - Consolidering van de wetshandhavingscapaciteit in Albanië - PAMECA IV politiehulpmissie

De missie heeft een team van vijftien internationale en nationale hoge politieambtenaren en aanklagers ingeschakeld die samenwerken met de Albanese staatspolitie (ASP) om haar capaciteit op het gebied van organisatorisch, administratief, technisch en middelenbeheer te verbeteren en de coördinatie met het kabinet van de procureur-generaal en andere relevante wetshandhavingsinstanties te verbeteren.

Ten aanzien van gerechtelijke vervolgingen heeft de missie de meest kritieke probleemgebieden vastgesteld en belangrijke input verschaft om de aandacht te verschuiven van zaken met een laag/gemiddeld profiel naar zaken met een hoog profiel, waaronder proactieve anticorruptieonderzoeken op hoog niveau. Als gevolg van de opleidings- en trainingsactiviteiten inzake beheer van het wegverkeer handhaaft de ASP de verkeerswetgeving tegenwoordig op strikte en consistente wijze. Operationeel gezien was de missie direct betrokken bij de voorbereidende werkzaamheden die hebben geleid tot succesvolle drugsbestrijdingsoperaties, zoals de ontmanteling van de marihuanaplantage in het dorp Lazarat dicht bij de Griekse grens in juni 2014. De operatie heeft een duidelijk signaal gegeven aan drugssmokkelaars dat er een einde is gekomen aan de straffeloosheid en passiviteit in de strijd tegen drugsproductie.

Het team heeft ook werk gemaakt van de herdefiniëring van de procedures voor de behandeling van containers in de haven van Durrës, een spil voor smokkelactiviteiten waar verhoogde controles van containers noodzakelijk zijn. PAMECA was tevens betrokken bij de totstandkoming van de overeenkomst betreffende de operationele en strategische samenwerking met Europol (geratificeerd in mei 2014) en bij de formulering van de nieuwe ASP-wet.


BOSNIË EN HERZEGOVINA

De programmering en tenuitvoerlegging van de IPA-steun in Bosnië en Herzegovina werden in 2014 in een moeilijk politiek klimaat voortgezet en sterk beïnvloed door de rampzalige overstromingen die het land in mei 2014 hebben geteisterd.

De voorbereidingen voor IPA II werden hervat na een onderbreking in 2013 en hebben in december 2014 geleid tot de aanneming van het indicatief strategiedocument voor Bosnië en Herzegovina. Het document bestrijkt evenwel enkel de periode 2014-2017 en wegens het ontbreken van een alomvattend coördinatiemechanisme van de EU, zullen de middelen enkel worden toegewezen in vier sectoren waar overeengekomen strategieën en toereikende coördinatiestructuren bestaan.

Het wijdverspreide burgerprotest begin 2014 heeft aangetoond hoe broos de sociaal-economische situatie is. De Commissie heeft drie initiatieven genomen om de aandacht te verleggen naar hervormingen en zaken die van rechtstreeks belang zijn voor de burgers, waaronder een gezamenlijke werkgroep van de EU en Bosnië en Herzegovina om door de EU gefinancierde projecten sneller uit te voeren. Deze werkgroep heeft slechts beperkte vorderingen geboekt, ondanks de betrokkenheid van de eerste minister.

Na de overstromingen van mei 2014 bestond de belangrijkste uitdaging erin Bosnië en Herzegovina snel en doeltreffend bij te staan om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de overstroming. De EU herschikte onmiddellijk 42 miljoen EUR aan IPA-middelen voor het herstel en de wederopbouw. Voorts werd nog eens 41 miljoen EUR uitgetrokken voor het einde van het jaar.

Succesverhaal - Herstel na de overstromingen

De tenuitvoerlegging van het in juli 2014 opgezette Programma voor het herstel na de overstromingen (43,52 miljoen EUR, waarvan de EU 42,24 miljoen EUR heeft verstrekt) heeft talrijke tastbare resultaten opgeleverd voor het geleidelijke herstel van de normale levensomstandigheden in de plaatselijke gemeenschappen en voor de hulpverlening aan de meest kwetsbare mensen die het slachtoffer waren van de overstromingen. Het programma dat door het VN-Ontwikkelingsprogramma (UNDP) in samenwerking met het VN-Kinderfonds (UNICEF) en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) ten uitvoer is gelegd, was gericht op het herstel van de openbare diensten en infrastructuur, woningen voor de meest kwetsbare mensen en het sociaal en economisch herstel van de plaatselijke gemeenschappen.

Tijdens de eerste zes maanden van de tenuitvoerlegging werden de volgende resultaten behaald: 671 herstelde woningen, 337 in uitvoering; 66 herstelde openbare gebouwen, 31 in uitvoering en 19 in verschillende fasen van aanbesteding of projectontwerp; 32 voltooide gemeentelijke infrastructuurprojecten en 26 in uitvoering; voltooid onderzoek voor andere gemeenten, met nieuwe infrastructuurprojecten die moeten worden geselecteerd om de uitvoering voort te zetten. Wat het economisch herstel betreft, zijn 48 bankgaranties toegekend en werden begeleidende betalingen met een totale waarde van 1,27 miljoen EUR verricht.

KROATIË

In 2014 is Kroatië actief uitvoering blijven geven aan de maatregelen om zijn capaciteit te versterken teneinde te voldoen aan de verplichtingen in het kader van het lidmaatschap van de EU. Sinds 1 juli 2013 is Kroatië een lidstaat van de EU.

In het kader van de IPA-afdelingen I en II werd een reeds in 2013 vastgestelde adequate institutionele structuur voor het gedecentraliseerde beheer van IPA-middelen in de loop van 2014 geconsolideerd door de verdere ontwikkeling van interne procedureregels en door de functionerende uitvoerings- en operationele overeenkomsten tussen de nationale ordonnateur en het hoofd van de operationele structuur en tussen organen en verantwoordelijken binnen de operationele structuur. Er werden procedurehandboeken opgesteld voor elk orgaan binnen het systeem waarin alle processen en procedures duidelijk zijn beschreven en controletrajecten zijn uitgestippeld. De IPA-beheer- en controlesystemen bleven volledig functioneel.

Succesverhaal - Reorganisatie en rationalisatie van de rechtbanken

Een van de belangrijkste hervormingsmaatregelen heeft betrekking op de reorganisatie en rationalisatie van het rechtbankennetwerk, die momenteel aan de gang is. Als onderdeel van dit proces en als basis voor de reorganisatie en rationalisatie heeft het Kroatisch parlement in oktober 2014 zijn goedkeuring gehecht aan de nieuwe wet betreffende de arrondissementen en zetels van de rechtbanken, die per 1 april 2015 van toepassing is op gemeentelijke en districtsrechtbanken en per 1 juli 2015 op strafrechtbanken. Krachtens deze wet wordt het Kroatisch grondgebied onderverdeeld in 15 justitiële arrondissementen met 15 districtsrechtbanken, 24 gemeentelijke rechtbanken en 22 strafrechtbanken. Daardoor zijn er 43 gemeentelijke rechtbanken en 39 strafrechtbanken minder dan voorheen. Deze nieuwe organisatie biedt de mogelijkheid van specialisatie, een grotere mobiliteit, een meer evenwichtige werklast voor de rechters en de harmonisatie van rechterlijke praktijk.

Op deze manier is voorts ook het justitieel leidinggevend personeel ingekrompen, wat op zijn beurt zorgt voor kostenbesparingen en een betere werking van het rechtsstelsel (nl. gelijkmatigere werklast, minder lange juridische procedures, minder achterstand enz.). De burgers zullen evenwel in dezelfde mate toegang tot de gemeentelijke en strafrechtbanken hebben als voor de nieuwe wet. De huidige gemeentelijke en strafrechtbanken die ophouden te bestaan, alsook de huidige diensten van de gemeentelijke en strafrechtbanken zullen voltijdse kantoren voor nieuwe gemeentelijke en strafrechtbanken worden.

DE VOORMALIGE JOEGOSLAVISCHE REPUBLIEK MACEDONIË

De IPA-steun blijft een belangrijke rol spelen bij de verwezenlijking van de algemene doelstellingen die zijn vastgesteld in het jaarlijks beheerplan van DG Uitbreiding ten aanzien van de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië.

Wat IPA II betreft, werd het indicatief strategiedocument voor het land aangenomen op 19 augustus 2014. Het IPA II-programma voor 2014 werd op 17 december 2014 aangenomen. Het programma bestaat uit een jaarlijks actieprogramma en een meerjarig actieprogramma.

Het jaarprogramma bestrijkt drie gebieden (nl. democratie en bestuur; rechtsstaat en grondrechten; en concurrentievermogen en innovatie) en heeft een begroting van in totaal 52,7 miljoen EUR. Het meerjarenprogramma bestrijkt de eerste drie jaren van de tenuitvoerlegging van de operationele sectorprogramma's voor milieu- en klimaatactie en vervoer, en heeft een begroting van in totaal 81 miljoen EUR. 

Het programma voor plattelandsontwikkeling in het kader van IPA II voor de periode 2014-2020 werd eveneens in december 2014 goedgekeurd. De begroting voor deze periode van zeven jaar bedraagt 60 miljoen EUR met bescheiden toewijzingen voor de eerste vier jaren en stijgende bedragen naar het einde van de periode toe.

Wat de tenuitvoerlegging van de financiële bijstand in het kader van IPA I betreft, blijven de annulering van middelen en de toekomstige risico's voor verlies van middelen uit programma's in het kader van het systeem voor gedecentraliseerde uitvoering een punt van zorg vormen. De situatie voor aanbestedingen is erop achteruitgegaan in vergelijking met 2013. In 2014 ging 41,6 miljoen EUR verloren voor alle IPA-afdelingen. De operationele structuren in het land staan voor talrijke structurele problemen die negatieve gevolgen hebben voor hun prestaties en uiteindelijk voor de tijdige absorptie van IPA-middelen. De aanbestedingen voor de overige nationale programma's voor de jaren 2011, 2012 en 2013 zijn niet van start gegaan in 2014.


Succesverhaal - Versterking van de douanediensten

Het project Versterking van de douanediensten bestaat uit drie contracten (totale EU-bijdrage 2 428 301,25 EUR). Het project behelst softwareontwikkeling, ondersteuning van de begunstigde instelling bij het beheer van het softwareontwikkelingsproject en de vaststelling van de nodige procedures en organisatorische structuur op het gebied van geïntegreerde tariefomgeving, alsook de levering van de nodige hardware ter ondersteuning van het gebruik van de softwareapplicaties. Het softwareontwerp moest worden bijgesteld en ontwikkeld als een unieke oplossing. Het ontwikkelde systeem zal tijdens de douaneprocedures dienen als instrument voor zowel de douanediensten als de marktdeelnemers.

KOSOVO

In 2014 heeft de Commissie IPA II en het programmeringsproces ervan voorgesteld aan de regering van Kosovo en nauw samengewerkt met alle belanghebbenden om ervoor te zorgen dat de nieuwe aanpak goed wordt begrepen. Er werden verscheidene vergaderingen georganiseerd om het nieuwe kader voor IPA II en het nieuwe financieel reglement voor te stellen en te bespreken. Het jaarprogramma voor 2014 werd in november 2014 opgesteld en goedgekeurd door het IPA-comité en in december 2014 aangenomen met een toewijzing van 66,05 miljoen EUR.


In 2014 verliep de verdere uitvoering van de IPA I-programma's probleemloos, met inbegrip van de lancering van het IPA-programma voor 2013 ter ondersteuning van de dialoogovereenkomst van 19 april 2013 tussen Pristina en Belgrado. Het justitiepaleis, een groot infrastructuurproject voor de verbetering van de rechtsstaat in Kosovo, werd aan het einde van 2014 voltooid.


De programma's voor grensoverschrijdende samenwerking hebben in 2014 te maken gekregen met een aantal moeilijkheden die ertoe hebben geleid dat de toewijzingen van 2011 voor de financiering van projecten in het kader van het programma voor grensoverschrijdende samenwerking tussen Albanië en Kosovo, en de toewijzingen van 2010 voor de financiering van projecten in het kader van het programma tussen de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië en Kosovo niet konden worden aanbesteed. Er zijn maatregelen getroffen om de risico's met betrekking tot het beheer van programma's voor grensoverschrijdende samenwerking te voorkomen en te beperken. Niettemin werden de overige toewijzingen voor de twee programma's met succes aanbesteed en de gegunde projecten zullen in 2015 beginnen. De programma's voor grensoverschrijdende samenwerking voor de periode 2014-2020 tussen Kosovo en de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië, Albanië en Montenegro werden aangenomen, alsook de desbetreffende toewijzingen voor 2014.

Succesverhaal

IPA 2011: EU-programma voor de stabilisering van de gemeenschap, fase II (EU-CSP II) (3,0 miljoen EUR)

Het project gaat de laatste uitvoeringsfase in en de specifieke doelstelling van de actie bestond erin de sociaal-economische duurzaamheid en integratie van etnische minderheidsgroepen te versterken door een leefbaar inkomen en werkgelegenheid binnen de ruimere economie en samenleving van Kosovo te ondersteunen. In het kader van deze maatregel werden tot dusver 284 gemeenschapsgerichte projecten ondersteund, waarvan 220 projecten voor individuele bedrijven en 64 voor gemeenschapsontwikkeling, die hebben geresulteerd in de creatie/het behoud van 800 banen in de gemeenschapsgebieden.

MONTENEGRO

In 2014 heeft Montenegro verdere vooruitgang geboekt in de toetredingsonderhandelingen. In de loop van het jaar werden tien bijkomende hoofdstukken geopend, wat het totaal op zestien hoofdstukken brengt, waarvan twee hoofdstukken tijdelijk zijn gesloten. De programmering en tenuitvoerlegging van de financiële EU-bijstand aan Montenegro in 2014 vond plaats in de context van de lopende toetredingsonderhandelingen en de overgang naar het IPA II-kader voor de financiële periode 2014-2020.

Wat de programmering van IPA betreft, waren de inspanningen tijdens 2014 gericht op de voltooiing van het indicatief strategiedocument voor Montenegro voor de periode 2014-2020 en op de voorbereiding van het jaarlijkse actieprogramma voor 2014. Bovendien zijn er stappen ondernomen met betrekking tot de uitvoering van de sectorale aanpak, met de opstelling van de planningdocumenten voor alle IPA-sectoren, alsook met de start van de voorbereidingen voor de toekomstige sectorale begrotingssteunmaatregelen.

De uitvoering van de financiële steun uit hoofde van IPA I is in 2014 voortgezet. De programma's in het kader van IPA 2007-2011, afdeling I, zijn volledig aanbesteed en IPA 2012-2013 is in volle gang. De tenuitvoerlegging van IPA-afdeling II bevond zich eveneens in een vergevorderd stadium. Aan het einde van 2014 was er sprake van 212 lopende IPA-contracten met een waarde van in totaal 86,5 miljoen EUR.

In 2014 werd een indicatief bedrag van 39,6 miljoen EUR toegewezen aan Montenegro. De middelen die zijn toegewezen aan het actieprogramma voor 2014, bedragen 35,7 miljoen EUR en de rest is toegewezen aan de nabuurschapsfaciliteit voor het maatschappelijk middenveld en het regionale huisvestingsprogramma.

Tijdens 2014 heeft Montenegro goede vorderingen gemaakt met de voorbereidingen voor gedecentraliseerd beheer. De overdracht van het beheer voor IPA-afdelingen III en IV werd respectievelijk in april en juli 2014 voltooid.

Succesverhaal

IPA 2008-2009 MARUBI: een coöperatief model voor de bevordering van het toerisme (423 504 EUR)

Het MARUBI-project had tot doel de economische ontwikkeling van de grensregio Shkodra-Ulcinj te versterken door het toeristische potentieel te benutten en het gemeenschappelijk cultureel erfgoed en de natuurlijke schoonheid van het gebied te beklemtonen. Het project beoogde de bekende foto's van de familie Marubi in kaart te brengen en in te delen, en een concreet traject te ontwerpen dat het rijke artistieke en historische erfgoed van de regio zou verbinden en aanboren, en dat een meerwaarde zou bieden voor de aantrekkelijkheid en de amusementswaarde van de regio voor toeristen en bezoekers. Het resultaat van het project was de Marubi-route en een permanent rondreizende tentoonstelling van de Marubi-collectie. Voorts heeft het de competenties van plaatselijke bedrijven en touroperators versterkt, instrumenten voor toerismepromotie ontwikkeld en werd het Marubi-erfgoed opgenomen in plaatselijke en Europese netwerken.

Het project behelst/bevat alle aspecten van de goede praktijken voor grensoverschrijdende samenwerking, zoals partnerschap, impact, netwerkvorming, zichtbaarheid en duurzaamheid. Daarnaast wordt het beschouwd als bijzonder innovatief en doeltreffend, met een uitstekende verspreiding en goede perspectieven op duurzaamheid. Als geheel wordt het project door de belanghebbenden aan weerszijden van de grens erkend als extreem belangrijk voor de economische vooruitzichten en het culturele leven van de plaatselijke gemeenschappen. Bovendien zijn er aanwijzingen dat de plaatselijke toeristische organisaties en andere relevante belanghebbenden de duurzaamheid van de resultaten zullen waarborgen.


SERVIË

Na de toekenning van de status van kandidaat-lidstaat in 2013 werden de EU-toetredingsonderhandelingen ingeleid op een intergouvernementele conferentie in januari 2014. In augustus heeft de Commissie het indicatief strategiedocument voor Servië voor de periode 2014-2020 aangenomen. Dit was het resultaat van een belangrijk raadplegingsproces om de sleutelsectoren voor financiële EU-bijstand voor het financiële kader vast te stellen. Tegelijkertijd werd in december het IPA-programma voor 2014 opgesteld en aangenomen. De Servische autoriteiten hebben verder werk gemaakt van de sectorale aanpak door de sectorale coördinatie te verbeteren via sectorale werkgroepen en de verbetering van sectorale strategische kaders. Om de selectie en voorbereiding van infrastructuurinvesteringen te verbeteren, hebben de Servische autoriteiten een methode ontwikkeld om één enkele projectcyclus te ontwikkelen.

In mei 2014 werd Servië zwaar getroffen door overstromingen. Er werden aanzienlijke middelen uitgetrokken voor het herstel en de wederopbouw door de herschikking van middelen voor eerdere programma's en een deel van de IPA-toewijzing voor Servië voor 2014.

In maart 2014 werd het beheer van EU-middelen overgedragen aan Servië en in juni werd de financieringsovereenkomst ondertekend om dit deel van het IPA voor 2013 onder gecentraliseerd beheer uit te voeren. De herschikking van de regering in juli heeft evenwel voor vertragingen in de uitvoering gezorgd.

Succesverhaal - EU-noodhulp bij overstromingen in Servië

In mei 2014 werd Servië geteisterd door verwoestende overstromingen die aan minstens 50 mensen het leven hebben gekost en naar schatting voor 1,7 miljoen EUR schade hebben aangericht. De Europese Unie heeft tijdens een ongeëvenaarde blijk van solidariteit onmiddellijke bijstand verleend via haar mechanisme voor civiele bescherming. In totaal hebben 16 EU-lidstaten hulp aangeboden, zoals motorboten, helikopters, pompen, humanitaire hulpgoederen, en meer dan 300 hulpverleners ingezet in Servië. Er werd een civielebeschermingsteam van de EU naar Servië gestuurd om te helpen bij de coördinatie van de hulpverlening en bijstand te verlenen bij reddingsoperaties. De EU heeft ook meer dan 1 miljoen EUR aan humanitaire hulp vrijgemaakt om de meest kwetsbare bevolking in Servië te helpen. Deze middelen werden onder meer gebruikt voor voedselhulp, schoon water, gezondheids- en sanitaire voorzieningen.

Terwijl de civielebeschermingsteams van de EU op het terrein waren, heeft de Europese Commissie in een recordtijd 30 miljoen EUR aan IPA-middelen overgeheveld naar een noodhulpprogramma. Het programma werd in juli 2014 gelanceerd met als doel scholen, crèches en particuliere woningen weer op te bouwen en openbare gebouwen en wegen te herstellen in de 24 meest getroffen gemeenten. Via het programma verstrekt de EU ook subsidies aan kleine en middelgrote bedrijven, alsook zaaizaad en vee aan landbouwers die het slachtoffer waren van de overstromingen.

Tegen het einde van het jaar werden 93 nieuwe huizen gebouwd, 685 beschadigde huizen hersteld en 200 kleine en middelgrote bedrijven ondersteund om hun inkomstengenererende activiteiten te kunnen hervatten. Voorts werden 13 scholen heropgebouwd voor meer dan 11 000 kinderen en studenten en ontvingen 9 600 landbouwersgezinnen tarwezaad, meststoffen, zaailingen en diervoeder. Daarnaast werd 11,5 km aan wegen hersteld die door meer dan 500 000 burgers worden gebruikt.

Tot slot werd in december een bijkomend pakket van 72 miljoen EUR toegewezen ter ondersteuning van de wederopbouw en herstelwerkzaamheden op middellange termijn, alsmede de capaciteitsopbouw op lange termijn, de bescherming tegen overstromingen, waterkeringen en rivierbeheer.


TURKIJE

Voortbouwend op het nieuwe strategische en resultaatgerichte financiële instrument voor pretoetredingssteun, werd het indicatief strategiedocument voor Turkije voor de periode 2014-2020 aangenomen in augustus 2014. Het verschaft een kader voor de financiële steun van de EU aan het land volgens de politieke prioriteiten die zijn vastgesteld in het uitbreidingsbeleid.


Het eerste jaarlijkse actieprogramma voor 2014 en vier sectorale meerjarenprogramma's werden eveneens aangenomen. Teneinde de financiële steun in het kader van IPA II toe te spitsen op een beperkt aantal hoofdprioriteiten, is het voorgestelde jaarlijks actieprogramma voor 2014 voornamelijk gericht op de versterking van de democratie, het bestuur, de rechtsstaat en de grondrechten. De sectorale jaarprogramma's werden ontworpen om bij te dragen aan de sociaal-economische ontwikkeling van Turkije door investeringen te ondersteunen op het gebied van milieu en klimaatverandering, vervoer, concurrentievermogen, werkgelegenheid en sociale inclusie. Het programma voor plattelandsontwikkeling in het kader van IPA II voor de periode 2014-2020 werd eveneens aangenomen in december 2014. De begroting voor de zeven jaar bedraagt 801 miljoen EUR.


De lopende programma's werden verder uitgevoerd en hebben bijgedragen aan het hervormingsproces en de bevordering van de grondrechten via activiteiten, zoals ondersteuning voor de verbetering van het Turkse strafrechtstelsel of begeleiding bij de ontwikkeling van adequate onderwijsvoorwaarden voor kinderen met bijzondere behoeften. Het IPA heeft tevens steun verleend voor de sociaal-economische ontwikkeling van Turkije en heeft geholpen om de regionale ongelijkheden aan te pakken met een sterke nadruk op het zuidoosten van Turkije. Tevens was het IPA cruciaal om de aanpassing aan de Europese wet- en regelgeving aan te moedigen via de verstrekking van financiering op uiteenlopende gebieden zoals energie, vennootschapsrecht, ondernemingen- en industrieel beleid, landbouw en plattelandsontwikkeling, statistiek, wetenschap en onderzoek.


Voorts speelt het IPA een steeds grotere rol bij de ondersteuning van Turkije om het hoofd te bieden aan de gevolgen op zijn grondgebied van de crisis in de buurlanden Syrië en Irak. Turkije heeft meer dan 1,6 miljoen Syriërs opgevangen en, als erkenning voor de formidabele inspanningen van Turkije, verkent de EU alle mogelijke middelen om verdere bijstand te bieden. In dat licht werd aan het einde van 2014 een bijkomende IPA-maatregel (40 miljoen EUR) geprogrammeerd in samenwerking met de nationale instanties en VN-agentschappen om de autoriteiten te ondersteunen bij de steeds grotere toevloed van vluchtelingen, die ernstige effecten heeft op het migratiebeheer en asielstelsel, alsook de gemeentelijke infrastructuur en diensten van Turkije.

Succesverhaal – Interconnectie van energienetwerken

In december 2014 werd een project ter ondersteuning van de structuur en de capaciteit van de Turkse elektriciteitstransportmaatschappij (TEIAS) (EU-bijdrage: 1,8 miljoen EUR) met succes afgerond. Doel was om Turkije te helpen zich volledig te integreren in het EU-elektriciteitsnet en managers, operationele medewerkers en onderhoudspersoneel opleidingen te bieden op het gebied van arbeidsveiligheid en prestatieverbetering. Het project leidde tot positieve verbeteringen waardoor bedrijven in de EU en in Turkije permanente, ononderbroken energie-uitwisselingen tot stand konden brengen. Het project is uniek doordat het bijdroeg tot de fysieke integratie van Turkije door middel van interconnectie met het Europese netwerk van transmissiesysteembeheerders voor elektriciteit (ENTSB-E). Een van de belangrijkste taken van een transmissiesysteembeheerder, zowel in de EU als in Turkije, is heden ten dage ervoor te zorgen dat de faciliteiten elke dag en zonder onderbreking operationeel zijn.

MEERLANDENPROJECTEN

De regionale samenwerking is voortgezet in het kader van regionale fora zoals de Energiegemeenschap, de Midden-Europese Vrijhandelszone (CEFTA), het Waarnemingscentrum voor vervoer in Zuidoost-Europa (SEETO) en de Regionale Hogeschool voor bestuurskunde (ReSPA). Voorts werd in 2014 ook de rol van de Regionale Samenwerkingsraad (RCC) versterkt als instantie die de regionale integratie bevordert. De RCC heeft de werkzaamheden voortgezet in het kader van zijn strategie voor de periode 2014-2016, die is gebaseerd op de agenda voor Zuidoost-Europa 2020 (SEE 2020).

Het 'Proces van Berlijn', dat ter gelegenheid van de top in Berlijn op 28 augustus 2014 in het leven is geroepen, en de WB6-conferentie in Belgrado op 23 oktober 2014, die heeft geleid tot de aanneming van een gemeenschappelijke verklaring, weerspiegelen allebei het politieke engagement van de Westelijke Balkan en hun directe buurlanden om vooruitgang te boeken met de connectiviteitsagenda en meer tastbare resultaten te verwezenlijken in de komende jaren.

In overeenstemming met de prioriteiten van de uitbreidingsstrategie heeft de financiële bijstandsverlening voor meerdere landen in de loop van 2014 bijgedragen aan de vooruitgang op het gebied van de rechtsstaat, hervormingen van het openbaar bestuur en economisch bestuur.


Om het economisch herstel in de Westelijke Balkan te ondersteunen, werden nieuwe infrastructuurprojecten goedgekeurd in het kader van het Investeringskader voor de Westelijke Balkan, alsook projecten op het gebied van concurrentievermogen, met name via de Faciliteit voor bedrijfsontwikkeling en innovatie voor de Westelijke Balkan en op het gebied van de ontwikkeling/opleiding van human resources.


Succesverhalen

Investeringskader voor de Westelijke Balkan

EU-bijdrage: 250 miljoen EUR

Looptijd: 2009 – heden

Resultaten: voorbereiding van voor de bank aanvaardbare projecten, technische bijstand, haalbaarheidsstudies, milieueffectbeoordelingen


Het Investeringskader voor de Westelijke Balkan ondersteunt de sociaal-economische ontwikkeling en toetreding tot de EU in de Westelijke Balkan via de verstrekking van financiering en technische bijstand voor strategische investeringen. Het bundelt de middelen uit het Instrument voor pretoetredingssteun (IPA) samen met de middelen van internationale financiële instellingen, bilaterale donororganisaties en de overheden van de Westelijke Balkan. Sinds de oprichting heeft het Investeringskader voor de Westelijke Balkan een pijplijn van prioritaire investeringen met een geraamde waarde van ongeveer 13 miljard EUR ontwikkeld.


Nabuurschapsfaciliteit voor het maatschappelijk middenveld

EU-bijdrage: 11,2 miljoen EUR;

Looptijd: december 2012 – december 2014

Resultaten: in totaal zijn 172 organisaties uit het maatschappelijk middenveld in de Westelijke Balkan, Turkije en Europa betrokken bij 18 netwerken die financieel door IPA worden ondersteund. De lopende subsidies hebben onder andere de volgende resultaten opgeleverd.


FINANCIËLE GEGEVENS 

IPA I

ToewijzingenUitbetalingen
Albanië537 017 522288 139 323
Bosnië en Herzegovina571 773 967370 377 054
Kroatië818 568 685460 314 577
Kosovo685 782 927486 699 110
Voormalige Joegoslavische
republiek Macedonië
542 844 358273 049 040
Montenegro211 489 565143 423 580
Servië1 367 009 190906 220 245
Turkije4 427 864 6162 578 261 545
IJsland34 837 1635 744 810
Regionale programma's1 357 355 5461 051 332 151
Totaal10 554 543 5406 563 561 434
Opgedeeld volgens DG
NEAR6 501 845 2694 406 417 400
REGIO2 532 823 5871 358 299 165
EMPL572 885 566326 024 002
AGRI946 989 117,7472 820 867,1
10 554 543 5406 563 561 434

IPA II

ToewijzingenUitbetalingen
Albanië66 746 3890
Bosnië en Herzegovina73 581 8340
Bosnië en Herzegovina – Bureau hoge vertegenwoordiger3 532 4783 532 478
Kosovo66 050 0000
Voormalige Joegoslavische republiek

Macedonië
76 717 8110
Montenegro35 707 3000
Servië187 090 0000
Turkije614 600 0000
Meerdere begunstigden222 442 0001 098 159
Totaal1 346 467 8124 630 637
Opgedeeld volgens DG
NEAR1 272 467 8124 630 637
AGRI74 000 0000


Toewijzingen voor IPA I: bedragen van aangenomen financieringsbesluiten in de periode 2007-2013 (minus de ongebruikte fondsen die zijn terugbetaald aan de EU-begroting).


Toewijzingen voor IPA II: bedragen van aangenomen financieringsbesluiten in 2014


Uitbetalingen: bedragen die tot en met 31 december 2014 daadwerkelijk door de Europese Commissie zijn uitbetaald aan de contractant (in geval van direct beheer)/het begunstigd land of de begunstigde internationale organisatie (in geval van indirect beheer).


In het geval van Kroatië wordt de voormalige IPA-bijstand van DG REGIO en DG EMPL (afdelingen III en IV, en deel van afdeling II) nu beheerd in overeenstemming met de structuurfondsverordeningen, zoals bepaald in het Toetredingsverdrag, en de uitbetalingscijfers betreffen de periode tot en met de datum waarop het land een lidstaat werd (1 juli 2013). Bijstand in het kader van andere afdelingen valt nog steeds onder IPA en de afsluitdatum van de uitbetalingscijfers is eind 2014.

(1)

Verordening (EG) nr. 1085/2006 van de Raad tot invoering van een instrument voor pretoetredingssteun (IPA).

(2)

 Naar aanleiding van een besluit van de regering van IJsland zijn de toetredingsonderhandelingen sinds 2013 gestaakt.

(3)

Deze benaming laat de standpunten over de status van Kosovo onverlet en is in overeenstemming met Resolutie 1244/1999 van de VN-Veiligheidsraad en het advies van het Internationaal Gerechtshof over de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo.

(4)

Kroatië, Servië, Bosnië en Herzegovina, en Montenegro.

(5)

Polen en Hongarije: steun voor herstructurering van hun economieën.

(6)

Pretoetredingsinstrument voor structuurbeleid.

(7)

 Speciaal toetredingsprogramma voor landbouw en plattelandsontwikkeling.

(8)

Communautaire bijstand voor wederopbouw, ontwikkeling en stabilisatie

(9)

Kandidaat-lidstaten konden programma's in het kader van de afdelingen III, IV en V enkel ten uitvoer leggen nadat zij door de Commissie waren geaccrediteerd om de bijstand zelf te beheren. Servië en Albanië zijn nog niet geaccrediteerd. Montenegro is in 2014 geaccrediteerd voor de afdelingen III en IV.