Artikelen bij COM(2010)301 - Reguleren van financiële diensten ter bevordering van duurzame groei

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 

|
52010DC0301

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en de Europese Centrale Bank - Reguleren van financiële diensten ter bevordering van duurzame groei /* COM/2010/0301 def. */


[pic] | EUROPESE COMMISSIE |

Brussel, 2.6.2010

COM(2010) 301 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN DE EUROPESE CENTRALE BANK

REGULEREN VAN FINANCIËLE DIENSTEN TER BEVORDERING VAN DUURZAME GROEI

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN DE EUROPESE CENTRALE BANK

REGULEREN VAN FINANCIËLE DIENSTEN TER BEVORDERING VAN DUURZAME GROEI

(Voor de EER relevante tekst)

1. DE HERVORMINGEN VOORTZETTEN

Sinds de crisis in 2008 uitbrak, hebben de Commissie en de EU-regeringen alle maatregelen genomen die dringend noodzakelijk werden geacht om de stabiliteit van het financiële stelsel te vrijwaren. Zo hebben er aanzienlijke injecties van overheidsgeld in de banksector plaatsgevonden en zijn er flankerende maatregelen getroffen om erop toe te zien dat banken hun kapitaalpositie consolideren.

Een veiliger, deugdelijker, transparanter en verantwoordelijker financieel stelsel, dat ten dienste staat van de economie en de samenleving als geheel en in staat is de reële economie te financieren, is onontbeerlijk voor het garanderen van een duurzame groei. Een dergelijk stelsel vormt tevens een essentiële aanvulling op de inspanningen die Europa zich momenteel getroost om de overheidsfinanciën te consolideren en de structurele hervormingen door te voeren die in de toekomst tot een bloeiende economie moeten leiden. Een gezonde financiëledienstensector zou een steun in de rug betekenen voor de Europa 2020-strategie door ervoor te zorgen dat het Europese bedrijfsleven, en in het bijzonder het midden- en kleinbedrijf (mkb), in groei kan investeren en dat Europese burgers de toekomst met vertrouwen tegemoet kunnen zien. De regelgeving met betrekking tot de financiële diensten moet derhalve worden aangevuld met een ambitieuze, op de interne markt geënte hervormingsagenda ter bevordering van de economische groei.

Afgezien van de onmiddellijke reacties op de crisis, heeft de Commissie ook gewerkt aan een verregaande financiële hervorming om het kortetermijndenken, het tekortschietende risicomanagement en de onverantwoordelijkheid van bepaalde spelers in de financiële sector aan te pakken en om de achterliggende zwakke punten van het toezicht- en regelgevingskader weg te werken. Er zijn reeds grote vorderingen gemaakt die Europa in staat hebben gesteld het voortouw te nemen bij de internationale inspanningen op het niveau van de G20.

De recente marktonrust heeft bevestigd dat dringend de nodige hervormingen moeten worden doorgevoerd om de deugdelijkheid en stabiliteit van het financiële stelsel op Europees en mondiaal niveau te garanderen.

De volgende zes à negen maanden zullen van cruciaal belang zijn.

Daarom zal de Commissie de overgrote meerderheid van de resterende voorstellen tot hervorming van de regelgeving nog vóór het einde van het jaar bij de Raad en het Europees Parlement indienen. Het laatste voorstel zal uiterlijk over negen maanden worden gepresenteerd. Conform de beginselen van betere regelgeving worden de voorstellen pas na het raadplegen van belanghebbenden en het uitvoeren van effectbeoordelingen ingediend. De cumulatieve effecten van de diverse maatregelen op zowel de financiële sector als de reële economie moeten ten volle in aanmerking worden genomen. Deze overwegingen zullen dan ook volledig tot uiting komen in de effectbeoordeling en bij de kalibratie van de diverse maatregelen. In dit verband zal ten volle rekening worden gehouden met de resultaten van de werkzaamheden die momenteel reeds binnen de Financial Stability Board en het Bazelse Comité worden ontplooid en die op de cumulatieve effecten van een hervorming van de financiële sector betrekking hebben.

De Commissie zal aandringen op een spoedige aanneming van deze maatregelen, zodat het vertrouwen van de Europeanen in de deugdelijkheid van het financiële stelsel als een van de pijlers van de economische groei volledig wordt hersteld.

De Europese Unie moet thans alles in het werk stellen om de hervormingsagenda vóór eind 2011 te voltooien, niet alleen om de financiële stabiliteit te vrijwaren en de beleggers te beschermen (met name door de nieuwe uitdagingen aan te gaan die door de recente marktontwikkelingen aan de oppervlakte zijn gekomen), maar ook om de interne markt in stand te houden en verder uit te bouwen en tevens weerstand te bieden aan de neiging tot het nemen van protectionistische maatregelen op nationaal niveau.

De EU heeft het voortouw genomen bij het vormgeven van de internationale reactie op de crisis. In de komende zes maanden is het de bedoeling dat de G20 overeenstemming bereikt over de grote contouren van een nieuwe mondiale financiële architectuur voor systeemkritische financiële instellingen en over maatregelen voor crisisbeheersing en voor de versterking van het kapitaalraamwerk. De EU is vastbesloten dit proces mede vorm te geven en ervoor te zorgen dat andere belangrijke spelers zich hierbij aansluiten.

Reeds getroffen maatregelen

De Commissie heeft snel op de financiële crisis gereageerd (zie bijlage 2 voor een volledig overzicht van de genomen maatregelen). In november 2008 heeft zij een groep onder het voorzitterschap van de heer Jacques de Larosière opdracht gegeven onderzoek te doen naar mogelijke verbeteringen in het toezicht- en regelgevingskader. In reactie op de in 2008 heersende situatie zijn de richtlijn inzake de depositogarantiestelsels en de Richtlijn Kapitaalvereisten onmiddellijk herzien. Er is een verordening inzake ratingbureaus aangenomen en de Commissie heeft twee aanbevelingen over beloningsbeginselen gepresenteerd. Op een aantal terreinen heeft de EU blijk gegeven van internationaal leiderschap door onder meer het volgende voor te stellen: de instelling van een raad voor macroprudentiële risico's die risicowaarschuwingen dient af te geven, de vaststelling van aanhoudingsvereisten bij securitisaties en een hervorming van de kapitaalvereisten voor de handelsportefeuille. De EU zet zich ook in voor de convergentie van de internationale standaarden voor jaarrekeningen.

2. DE LOPENDE WERKZAAMHEDEN AFRONDEN

De Commissie heeft snel gereageerd op de aanbevelingen van het verslag-de Larosière: tijdens de zomer van 2009 heeft zij binnen een tijdspanne van een paar weken een reeks belangrijke wetgevingsvoorstellen gepresenteerd. Diverse van deze door de Commissie ingediende essentiële voorstellen zijn thans echter nog steeds niet door de Raad en het Europees Parlement aangenomen.

Met het oog op de hervorming van de toezichtarchitectuur in de EU heeft de Commissie de oprichting voorgesteld van een Europees Comité voor systeemrisico's (dat ervoor moet zorgen dat macroprudentiële en macro-economische risico's vroeg genoeg worden opgemerkt) en van drie Europese toezichthoudende autoriteiten voor respectievelijk banken, verzekeringen en effectenmarkten (die een scherper toezicht en een betere coördinatie tussen nationale toezichthouders moeten garanderen).

Een goed functionerende interne markt voor financiële diensten houdt in dat er sprake is van strikte, efficiënte en geharmoniseerde regels voor alle marktpartijen, in combinatie met een doeltreffend toezichtkader, strenge afschrikkende sancties en heldere handhavingsmechanismen. De voorgestelde nieuwe toezichtarchitectuur vormt de grondslag voor een intensievere samenwerking en een geharmoniseerder Europees toezicht, hetgeen een holistische opvatting van het toezicht mogelijk moet maken waarbij ook met macro-economische factoren rekening wordt gehouden. Zodra de nieuwe Europese toezichthoudende autoriteiten operationeel zijn, zullen zij een belangrijke rol vervullen bij de ontwikkeling van technische normen en de opstelling van één enkel Europees 'rulebook'.

Thans is dringend actie geboden om nog vóór het zomerreces overeenstemming te bereiken, zodat de nieuwe autoriteiten in 2011 volledig operationeel zijn. De Commissie werkt volop aan een compromis tussen de Raad en het Europees Parlement dat de standpunten van beide instellingen verzoent, maar dat er tegelijkertijd voor zorgt dat de nieuwe autoriteiten effectief de bevoegdheden hebben die zij moeten hebben.

Wat de beheerders van alternatieve beleggingsfondsen (met inbegrip van hedgefondsen) betreft, zal het richtlijnvoorstel een veelomvattend en doeltreffend toezicht- en regelgevingskader op Europees niveau tot stand brengen, waarbij er sprake is van robuuste en geharmoniseerde wettelijke normen voor alle beheerders en een grotere transparantie ten aanzien van beleggers. Het is van belang dat spoedig overeenstemming wordt bereikt, met name wat de behandeling van beheerders en fondsen in derde landen betreft. Daarbij moet erop worden gelet dat gelijke concurrentieverhoudingen worden gehandhaafd en beleggers een hoog niveau van bescherming genieten.

Er zullen bindende regels voor beloningen en strengere kapitaalvereisten voor handelsportefeuilleposities van kracht worden zodra overeenstemming wordt bereikt over de derde herziening van de Richtlijn Kapitaalvereisten (RKV III) . De vereisten betreffende de handelsportefeuille dienen wereldwijd op convergente wijze te worden toegepast. De Commissie werkt daartoe op constructieve wijze samen met de belangrijkste internationale partners.

De Commissie zet zich samen met de medewetgevers in om nog vóór het zomerreces overeenstemming over al deze dossiers te bereiken.

3. BINNENKORT TE VERWACHTEN VOORSTELLEN

De Commissie zal haar volledige programma van financiële hervormingen de komende maanden afwerken. Dit programma steunt op de volgende vier hoofdbeginselen: meer transparantie, doeltreffend toezicht en effectieve handhaving (waarbij zoals gezegd reeds aanzienlijke vorderingen zijn gemaakt), grotere weerbaarheid en financiële stabiliteit, en, ten slotte, grotere verantwoordelijkheidszin en betere consumentenbescherming. Deze beginselen zijn intrinsiek met elkaar verweven en de fundamentele doelstellingen van de hervormingen kunnen alleen worden gerealiseerd als al deze hoofdbeginselen samen op een coherente manier worden benaderd. Met verscheidene van de onderstaande voorstellen worden doelstellingen verwezenlijkt die voor diverse van de genoemde beginselen relevant zijn.

Voor een volledig overzicht van de geplande maatregelen en de verwachte goedkeuringsdata, zie bijlage 1.

1. Meer transparantie

Transparantie is onontbeerlijk voor de goede werking van de markten en voor het wederzijds vertrouwen tussen marktdeelnemers. Een van de factoren die tot het uitbreken van de recente crisis heeft bijgedragen, was het gebrek aan transparantie met betrekking tot bepaalde transacties, producten en marktdeelnemers. Het bevorderen van de transparantie is dan ook een van de overkoepelende doelstellingen van de financiële hervormingen in de EU. Correcte en betrouwbare informatie voor toezichthouders, beleggers en het grote publiek over de werking van de financiële markten en over de tussen de verschillende partijen bestaande banden draagt immers in belangrijke mate bij tot een stabieler en deugdelijker financieel stelsel dat minder door kortetermijndenken, het nemen van buitensporige risico's en het vertonen van procyclisch gedrag wordt gekenmerkt.

In 2009 is een eerste verordening inzake ratingbureaus aangenomen om op de belangrijkste zwakke punten in de werkzaamheden van ratingbureaus in te spelen. Zowel toezichthouders als ratingbureaus bereiden zich momenteel voor om deze voorschriften vanaf 7 september 2010 ten uitvoer te leggen. De verordening voorziet in de verplichte registratie van alle ratingbureaus die in de EU actief zijn en bevat een aantal strenge eisen die ervoor zorgen dat passende toezichtnormen gelden, zodat er zich minder belangenconflicten kunnen voordoen.

Zowel in Europa als in de wereld wint de opvatting veld dat de door de crisis blootgelegde tekortkomingen in de huidige ratingprocedures nog niet afdoende zijn verholpen. Bijzonder zorgwekkend is het gebrek aan concurrentie in de ratingsector. Zonder in dit stadium een voorkeur voor een of andere optie uit te spreken, onderzoekt de Commissie momenteel structurele oplossingen, zoals onder meer de oprichting van een onafhankelijk Europees ratingbureau of een nauwere betrokkenheid van onafhankelijke overheidsentiteiten bij de afgifte van ratings.

Er dient bijzondere aandacht te worden besteed aan staatsschulden om ervoor te zorgen dat passende methoden worden gehanteerd. Ook het gebrek aan 'due diligence' bij banken en andere financiële instellingen en het ontbreken van alternatieve 'benchmarks' om de betrouwbaarheid van overheidspapier als belegging te beoordelen, verdienen bijzondere aandacht. Het huidige regelgevingskader waarbij ratings een rol in de financiële regelgeving vervullen, moet grondig worden herbekeken.

In september zal de Commissie haar conclusies over al deze aangelegenheden presenteren.

In de zomer zal de Commissie wetgeving voorstellen om een betere werking van de derivatenmarkten te verzekeren. Dit zal bijdragen tot het vergroten van de transparantie van een belangrijke, maar momenteel zeer ondoorzichtige markt. Het voorstel zal de infrastructuur van de financiële markten in de EU versterken, de standaardisering van derivatencontracten bevorderen en voorzien in centrale clearingpartijen voor derivatencontracten waardoor het risico aanzienlijk zal worden verkleind. Tevens zal het alle Europese toezichthoudende autoriteiten toegang bieden tot in transactieregisters aanwezige informatie over alle soorten transacties.

Bovendien zal de Commissie verbeteringen in de richtlijn betreffende markten voor financiële instrumenten (Markets in Financial Instruments Directive – MiFID) voorstellen teneinde de markttransparantie vooraf en achteraf te verhogen en ervoor te zorgen dat meer derivaten op georganiseerde handelsplatforms worden verhandeld.

2. Doeltreffend toezicht en effectieve handhaving

Met de voorgestelde nieuwe toezichtarchitectuur waarnaar hierboven wordt verwezen, wordt een belangrijke stap gezet in de richting van een beter en doeltreffender toezicht. Het toezicht moet echter stoelen op doeltreffende handhavingsmechanismen, waarbij onder meer, indien nodig, in sancties kan worden voorzien om verantwoordelijk marktgedrag te bevorderen en, in voorkomend geval, onverantwoordelijke en buitensporige speculatie aan te pakken.

Op 2 juni heeft de Commissie een herziening van de verordening inzake ratingbureaus voorgesteld teneinde ratingbureaus aan een gecentraliseerd EU-toezicht te onderwerpen: aan de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) zullen exclusieve toezichtbevoegdheden met betrekking tot in de EU geregistreerde ratingbureaus worden toevertrouwd.

Voor de goede werking van om het even welke sector is het van belang dat sancties een afschrikkend effect hebben. De sancties in de financiële sector zijn echter slechts weinig geharmoniseerd, hetgeen tot uiteenlopende werkwijzen bij nationale toezichthouders leidt. De Commissie zal deze kwestie aanpakken door de bestaande sanctiebevoegdheden en de toepassing ervan in de praktijk grondig te herzien. In een eerste fase zal de Commissie met een mededeling over sancties in de sector van de financiële diensten komen om de convergentie van de sancties in het gehele scala van toezichtactiviteiten te bevorderen.

3. Grotere weerbaarheid en stabiliteit van de financiële sector

Het vergroten van de weerbaarheid en stabiliteit is een holistische exercitie die via een aantal aanvullende maatregelen moet plaatsvinden. Een betere weerbaarheid begint met hogere kapitaalstandaarden en moet gepaard gaan met striktere transparantieregels, een scherper toezicht en een strengere handhaving. Voorts is op alle niveaus van de onderneming een veel betere risicocultuur en corporate governance vereist. Ten slotte dient in een compleet instrumentarium voor crisispreventie en –beheersing te worden voorzien.

Naar aanleiding van de intensieve werkzaamheden in het kader van de Financial Stability Board (FSB), de G20 en het Bazelse Comité zal de Commissie wijzigingen in de Richtlijn Kapitaalvereisten (RKV IV) voorstellen teneinde de kwaliteit en de kwantiteit van het door banken aangehouden kapitaal te verhogen, kapitaalbuffers in te voeren en ervoor te zorgen dat in goede tijden kapitaal wordt opgebouwd dat in meer ongunstige economische omstandigheden kan worden aangesproken. De richtlijn zal ook de buitensporige hefboomwerking aanpakken en een doeltreffend liquiditeitsregime invoeren. Tevens zal het reeds genoemde wetgevingsvoorstel inzake derivaten de weerbaarheid versterken door strikte eisen te stellen aan centrale tegenpartijen die de clearing van OTC-derivaten verzekeren.

De recente crisis heeft aangetoond dat crisispreventie binnen de ondernemingen zelf moet aanvangen, de actievere betrokkenheid van verantwoordelijker aandeelhouders en bestuurders vereist, en moet stoelen op versterkte interne-controlesystemen.

Als alle andere verdedigingslinies falen, moet op een allesomvattend kader voor risicobeheersing kunnen worden teruggevallen. In oktober zal de Commissie daarom een actieplan inzake crisisbeheersing publiceren, dat moet uitmonden in wetgevingsvoorstellen om tot een volledig instrumentarium voor preventie en resolutie van noodlijdende banken te komen. Dit moet ervoor zorgen dat overheidsinstanties failliete financiële instellingen op zodanige wijze kunnen ontmantelen dat de faillissementen zo min mogelijk gevolgen hebben voor het financiële stelsel, de schade voor de economie beperkt blijft en weinig overheidsmiddelen zijn vereist. Op 26 mei heeft de Commissie een mededeling over resolutiefondsen voor banken gepubliceerd, waarin diverse mogelijkheden voor de financiering van de ontmanteling van banken worden geschetst.

Ten slotte zal de Commissie blijven streven naar mondiale overeenstemming over één enkel samenstel van internationale standaarden voor jaarrekeningen van hoge kwaliteit als hoeksteen voor een grotere financiële stabiliteit.

4. Grotere verantwoordelijkheidszin en betere consumentenbescherming

Een belangrijke les die uit de recente marktontwikkelingen kan worden getrokken, is dat het vertrouwen van consumenten en beleggers in financiële markten moet worden hersteld door krachtdadig op te treden tegen partijen die misbruik maken van het systeem. Het regelgevingskader moet de juiste prikkels geven om buitensporig speculatief en risicovol gedrag tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de sector van de financiële diensten ten dienste staat van de burgers en de reële economie.

De Commissie zal passende maatregelen inzake short selling en kredietverzuimswaps voorstellen op basis van de bevindingen van het thans aan de gang zijnde gedetailleerde onderzoek, dat een diepgaand inzicht in de werking van de financiële markten, en met name de markten voor overheidsobligaties, moet bieden. De maatregelen zullen ook 'naked short selling' (ongedekt verkopen van effecten) aanpakken. De Commissie zal oplossingen voorstellen om de EU de instrumenten te verschaffen voor een gecoördineerde reactie op gebeurtenissen zoals een excessief speculatief gebruik van de markt voor kredietverzuimswaps. Deze oplossingen dienen ook noodbevoegdheden voor toezichthouders te omvatten (die in de toekomst door de ESMA zullen worden gecoördineerd).

Met het oog op een grotere marktstabiliteit en –integriteit zal de Richtlijn Marktmisbruik worden herzien teneinde de voorschriften ervan uit te breiden tot andere dan gereglementeerde markten en teneinde derivaten in het toepassingsgebied van de richtlijn op te nemen.

Een fundamentele stap om het consumentenvertrouwen te herstellen, is het geplande Commissievoorstel tot herziening van de richtlijn inzake de depositogarantiestelsels . De Commissie zal daartoe uitgaan van het krachtens deze richtlijn op te stellen verslag en ernaar streven de regels verder te harmoniseren teneinde depositohouders overal in de EU een afdoende bescherming te bieden. Parallel daarmee zal de richtlijn inzake de beleggerscompensatiestelsels worden herzien om beleggers beter te beschermen. Wat de verzekeringssector betreft, zal in een witboek over verzekeringsgarantiestelsels de mogelijkheid worden onderzocht om Europese regels in te voeren die verzekeringnemers moeten beschermen ingeval een verzekeringsmaatschappij failliet gaat.

Er zullen wetgevingsvoorstellen betreffende pakketproducten voor retailbeleggingen worden gepresenteerd teneinde de belangen van consumenten tijdens het verkoopproces te vrijwaren. De Commissie zal ook wijzigingen voorstellen in de wetgeving die op de functie van icbe-bewaarders van toepassing is. Dit initiatief is een reactie op de Madoff-fraude, waarbij aan het licht is gekomen dat bepaalde aspecten van de bescherming die aan beleggers in icbe's wordt geboden, verder moeten worden geharmoniseerd.

4. CONCLUSIES EN VOLGENDE STAPPEN

Een snelle voltooiing van het hervormingsproces van de financiële diensten is van cruciaal belang voor de toekomstige Europese groei en vormt een essentiële aanvulling op het streven naar begrotingsconsolidatie en het doorvoeren van structurele hervormingen. Tegen volgend voorjaar zal de Commissie alle nodige elementen voor een fundamentele verbetering van het toezicht op en de regelgeving van de Europese financiële markten hebben voorgesteld.

De toepassing van deze maatregelen zal zorgvuldig worden gekalibreerd om te vermijden dat een rem wordt gezet op de zich thans wederom in Europa aftekenende economische groei en dat er zich procyclische effecten voordoen. Daartoe zullen adequate effectbeoordelingen worden uitgevoerd. Van essentieel belang is ook de coördinatie met de belangrijkste internationale partnerlanden van de EU, waarvan sommige eveneens fundamentele hervormingen aan het doorvoeren zijn. Internationale convergentie van het toezicht en de regelgeving, ook wat de regels voor de financiële verslaggeving betreft, zal het vertrouwen op de markten helpen verbeteren. Aanhoudende verschillen kunnen het herstel dwarsbomen. In dat verband is voor de G20 een sleutelrol weggelegd.

De Commissie roept de Raad en het Europees Parlement op tot een sterk politiek engagement om, wat de geschetste hervormingsmaatregelen betreft, in de eerste plaats voorrang te geven aan het bereiken van overeenstemming over de prioriteiten, het tijdschema en de uitvoering . De Commissie doet ook een beroep op de sector van de financiële diensten om actief en constructief tot de invulling van de hervormingen bij te dragen. Het laatste wetgevingsbesluit zou uiterlijk eind 2011 moeten zijn aangenomen, zodat het tegen eind 2012 in nationale wetgeving is omgezet.

BIJLAGE 1: VOLLEDIGE LIJST VAN INITIATIEVEN MET SLEUTELDATA VOOR DE GOEDKEURING ERVAN DOOR DE COMMISSIE EN VAN DOOR DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT AAN TE NEMEN COMMISSIEVOORSTELLEN

Initiatieven | Goedkeuring door de Commissie | Politiek akkoord |

Voorgestelde, in behandeling zijnde maatregelen: |

Richtlijn inzake beheerders van alternatieve beleggingsfondsen | April 2009 | Zomer 2010 |

Derde herziening van de Richtlijn Kapitaalvereisten (RKV III) | Juli 2009 | Zomer 2010 |

Toezichtpakket (Europees Comité voor systeemrisico's en Europese toezichthoudende autoriteiten) | September 2009 | Zomer 2010 |

Mededeling over resolutiefondsen voor banken | Mei 2010 | n.v.t. |

Binnenkort te verwachten voorstellen: |

Icbe's – uitvoeringsmaatregelen | Juni 2010 | Juni 2010 |

Herziening van de verordening inzake ratingbureaus (toezicht op EU-niveau op ratingbureaus) | Juni 2010 | Tegen eind 2011 |

Groenboek over corporate governance in financiële instellingen | Juni 2010 | Tegen eind 2011 |

Oprichting van een gebruikersgroep voor financiële diensten | Zomer 2010 | n.v.t. |

Herziening van de richtlijn inzake de depositogarantiestelsels | Juli 2010 | Tegen eind 2011 |

Witboek over verzekeringsgarantiestelsels | Juli 2010 | n.v.t. |

Herziening van de richtlijn inzake de beleggerscompensatiestelsels | Juli 2010 | Tegen eind 2011 |

Derivaten – wetgeving inzake marktinfrastructuur | Zomer 2010 | Tegen eind 2011 |

Herziening van de richtlijn inzake financiële conglomeraten | Zomer 2010 | Tegen eind 2011 |

Tweede 'omnibus'-richtlijn om de sectorale wetgeving gelijk te trekken met de toezichtvoorstellen | Zomer 2010 | Tegen eind 2010 |

Richtlijn betreffende de rechtszekerheid van het aanhouden en verhandelen van effecten | September 2010 | Tegen eind 2011 |

SEPA-verordening tot vaststelling van een uiterste termijn voor de overgang naar de Europese betalingsruimte | September 2010 | Tegen eind 2011 |

Mededeling over een kader voor crisisbeheersing | Oktober 2010 | n.v.t. |

Maatregelen betreffende short selling/kredietverzuimswaps | Oktober 2010 | Tegen eind 2011 |

Initiatief met betrekking tot de toegang tot minimale basisbankdiensten | Oktober/november 2010 | Tegen eind 2011 |

Mededeling over sancties in de sector van de financiële diensten | December 2010 | n.v.t. |

Herziening van de Richtlijn Kapitaalvereisten (RKV IV) | December 2010 | Tegen eind 2011 |

Herziening van de Richtlijn Marktmisbruik (effecten) | December 2010 | Tegen eind 2011 |

Herziening van de richtlijn betreffende markten voor financiële instrumenten | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Icbe's – bewaardersfunctie | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Uitvoeringsmaatregelen voor de Solvency II-richtlijn inzake kapitaalvereisten voor verzekeringsondernemingen | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Wetgevingsvoorstellen betreffende pakketproducten voor retailbeleggingen | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Wetgevingsvoorstel betreffende crisisbeheersing (met inbegrip van resolutiefondsen voor banken) | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Herziening van de richtlijn betreffende verzekeringsbemiddeling | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Verdere wijzigingen in de verordening inzake ratingbureaus | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Wetgeving inzake corporate governance | Voorjaar 2011 | Tegen eind 2011 |

Bijlage 2: TOT DUSVER VOORGESTELDE/AANGENOMEN MAATREGELEN

Initiatief | Goedkeuring door de Commissie | Status |

Solvency II-richtlijn (kapitaalvereisten voor verzekeringsondernemingen) | Juli 2007 | Aangenomen in december 2009 |

Wijziging van de Finaliteitsrichtlijn en de Zekerhedenrichtlijn (effecten) | April 2008 | Aangenomen in mei 2009 |

Herschikking van de Icbe-richtlijn | Juli 2008 | Aangenomen in juli 2009 |

Tweede herziening van de Richtlijn Kapitaalvereisten voor banken – wijzigingen in de securitisatieregels, de grenswaarden voor grote risico's, de colleges van toezichthouders, de beheersing van liquiditeitsrisico's en de kwaliteit van het kapitaal | Oktober 2008 | Aangenomen in mei 2009 |

Wijziging van de richtlijn inzake de depositogarantiestelsels | Oktober 2008 | Aangenomen in maart 2009 |

Verordening inzake ratingbureaus | Oktober 2008 | Aangenomen in september 2009 |

Mededeling over beloningsbeginselen | April 2009 | Zie bijlage 2 voor de volgende stappen |

Financiële basiskennis – nieuwe modules voor het online educatieprogramma Dolceta | n.v.t. | Gelanceerd in april 2010 |

Mededeling over pakketproducten voor retailbeleggingen (Packaged Retail Investment Products – PRIPS) | April 2009 | Wetgevingsvoorstellen worden binnenkort gepresenteerd |

Richtlijn inzake beheerders van alternatieve beleggingsfondsen | April 2009 | Medebeslissingsprocedure aan de gang |

Derde herziening van de Richtlijn Kapitaalvereisten voor banken – kapitaalvereisten voor de handelsportefeuille en hersecuritisaties, bekendmaking van securitisatieposities en beloningsbeleid | Juli 2009 | Medebeslissingsprocedure aan de gang |

Toezichtpakket (Europees Comité voor systeemrisico's en Europese toezichthoudende autoriteiten) | September 2009 | Medebeslissingsprocedure aan de gang |

Wijziging van de Prospectusrichtlijn (effecten) | September 2009 | Medebeslissingsprocedure aan de gang |

Mededeling over crisisbeheersing in de banksector | Oktober 2009 | Vervolgmededeling in het najaar van 2010 en wetgevingsvoorstel in het voorjaar van 2011 |

Mededeling over derivaten | Juli-oktober 2009 | Wetgevingsvoorstel wordt binnenkort gepresenteerd |

Richtlijn 1994/19/EG, gewijzigd bij Richtlijn 2009/14/EG.

Richtlijn 2006/48/EG.

Verordening (EG) nr. 1060/2009, PB L 302 van 17.11.2009, blz. 1.

COM(2009) 3159 en C(2009) 3177, beide van 30.4.2009.

COM(2009) 499 definitief van 23.9.2009.

Europese Bankautoriteit (COM(2009) 501 definitief), Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (COM(2009) 502 definitief) en Europese Autoriteit voor effecten en markten (COM(2009) 503 definitief), allemaal van 23.9.2009.

COM(2009) 207 definitief.

COM (2009) 362.

Verordening (EG) nr. 1060/2009, PB L 302 van 17.11.2009, blz. 1.

Richtlijn 2004/39/EG, (PB L 145 van 30.4.2004, blz. 1), gewijzigd bij de Richtlijnen 2006/31/EG, 2007/44/EG en 2008/10/EG.

Verordening (EG) nr. 1060/2009, PB L 302 van 17.11.2009, blz. 1.

Richtlijn 2006/48/EG.

Om dat doel te bereiken, neemt de Commissie samen met deze mededeling een groenboek over corporate governance in financiële instellingen en beloningsbeleid aan. Met dit groenboek wordt de aanzet gegeven tot een raadpleging over een breed scala aan aangelegenheden die met corporate governance en beloningsbeleid te maken hebben.

COM(2010) 254.

Richtlijn 2003/6/EG.

Richtlijn 94/19/EG, gewijzigd bij Richtlijn 2009/14/EG.

Richtlijn 1997/9/EG.