Artikelen bij COM(2024)51 - Tijdelijke handelsliberaliseringsmaatregelen boven op de handelsconcessies die op producten uit Moldavië van toepassing zijn krachtens de Associatieovereenkomst met Moldavië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.



Artikel 1 Handelsl i beral iseri ngsmaatregelen De volgende handelsl i beral iseri ngsmaatregelen worden ingesteld.

a J alle in b ij lage XV-A b i j de Asso ciatieovereen ko mst vastgestel de tariefconti ngenten

worden geschorst en de onder die contingenten vallende producten mogen zonder douanerechten uit de Republiek M oldavië in de Unie worden ingevoerd,

b) de toepassing van het stelsel van invoerprijzen wordt geschorst voor de producten

waarop het van toepassing is zoals bepaald in b ij lage XV-B bij de Ass o ciatieovereenkomst, op de invoer van die producten zijn geen douanerechten van toepassing.

Artikel 2

\/o orwaarden om in aanmerking te komen voor de handelsl i beral iseri ngsmaatregelen

\/o or de in artikel 1 vastgestelde handelsl iberal iseringsmaatregelen gelden de volgende voorwaarden .

a) de Republiek M oldavië leeft de regels na inzake de oorsprong van producten en de daarmee samenhangende procedures, zoals bepaald in de Ass o ciatieovereen ko mst,

b) de Republiek M oldavië stelt geen nieuwe douanerechten of heffingen van gelijke werking noch nieuwe kwantitatieve beperkingen of maatregelen van gelijke werking in voor de invoer van producten van oorsprong uit de Unie, verhoogt de bestaande douanerechten of heffingen niet en voert geen andere beperkingen in, met inbegrip van discriminerende interne administratieve maatregelen, tenzij dat duidelijk g e r e c h tv aardigd is in de context van de Russische aanvalsoorlog te gen Oekraïne, en

c) de Republiek M oldavië eerbiedigt de democratische beginselen, mensenrechten en fundamentele vr ij heden, en gaat de verspreiding tegen van massavernietigingswapens, verwante materialen en overbrengingsmiddelen daarvoor, eerbiedigt de beginselen van de rechtsstaat en goed bestuur, de bestrijding van corruptie, al dan niet georganiseerde criminele activiteiten, waaronder die met een transnationaal karakter, en terrorisme, en eerbiedigt de beginselen van duurzame o n tw ikkeling en effectief multila te ralisme zoals bedoeld in de artikelen 2, 9 en 16 van de Ass o ciatieovereen ko mst.

9

Artikel 3

Tijdelijke schorsing van maatregelen

Indien de Commissie oordeelt dat er voldoende bewijs is dat de Republiek M o I d a v i ë niet aan de in artikel 2 uiteengezette voorwaarden voldoet, kan zij door middel van een uitvoeringshandeling de in deze verordening bedoelde

handelsl iberal iseri ngsmaatregelen geheel of gedeeltelijk schorsen. Die

uitvoeringshandeling wordt vastgesteld overeenkomstig de in artikel 5, lid 3, bedoelde onderzoeksprocedure.

Indien een lidstaat de Commissie verzoekt een van de in deze verordening vastgestelde handelsliberaliseringsmaatregelen te schorsen wegens niet~naleving door de Republiek M oldavië van de in artikel 2, punt b), uiteengezette voorwaarden, brengt de Commissie binnen vier maanden na dat verzoek een met redenen omkleed advies uit over de vraag of de bewering dat er sprake is van een niet" naleving door de Republiek M oldavië, onderbouwd is. Indien de Commissie tot de conclusie komt dat de bewering onderbouwd is, leidt z ij de in lid 1 van ditartikel bedoelde procedure in.

Artikel 4

W ij wari ngsm aatregelen

Indien een onder artikel 1 vallend product van oorsprong uit de Republiek M oldavië wordt ingevoerd onder voorwaarden die nadelige gevolgen hebben voor de markt voor soortgelijke of rechtstreeks concurrerende producten in de Unie of in een of meer lid sta te n, kan de Commissie alle noodzakelijke maatregelen in st ellen door middel van een uitvoeringshandeling. Die uitvoeringshandeling wordt va st ges te ld overeenkomstig de in artikel 5, Md 3, bedoelde onderzoeksprocedure.

Deze maatregelen kunnen worden ingesteld zolang als nodig is om de nadelige gevolgen voor de markt voor soortgelijke of rechtstreeks concurrerende producten in de Unie of in een of meer lidstaten op te vangen.

De C ommissie houdt regelmatig toezicht op de effecten van deze verordening, met inachtneming van de informatie over uitvoer, invoer, prijzen op de markt van de Unie of op die van een of meer lidstaten en productie in de Unie van de producten waarop de in artikel 1, punta), vastgestelde handelsl iberal iseri ngsmaatregelen van toepassing zijn.

De C ommissie stelt de lidstaten om de twee maanden in kennis van de resultaten van het regel matige toezicht, te beginnen bij de inwerkingtreding van deze verordening.

De C ommissie beoordeelt de situatie op de markt voor soortgelijke of ree h tstr e e k s concurrerende producten in de Unie of in een of meer lidstaten om maatregelen in te s te Men overeenkom stig lid 1. Die beoordeling wordt gestart.

a) naar aanleiding van een met redenen omkleed verzoek van een lidstaat, met voldoende voorlopig bewijs waarover die lidstaat redelijkerwijs kan beschikken op grond van lid 4, van invoer die nadelige gevolgen heeft voor de in lid 1 bedoelde markt, of

b) op eigen initiatief, nadat het de Commissie duidelijk is geworden dat er voldoende voorlopig bewijs is dat er sprake is van invoer die nadelige gevolgen heeftvoor de in lid 1 bedoelde markt.

10

De in de eerste alinea bedoelde beoordeling wordt afgesloten binnen vier maanden na de aanvang ervan.

Bij het verrichten van de beoordeling op grond van lid 3 houdt de Commissie rekening met alle relevante markto n tw ikkelingen, met inbegrip van de gevolgen van de betrokken invoer voor de situatie op de markt voor soortgelijke of ree h tstr e e k s concurrerende producten in de Unie of in een of meer lidstaten. Die beoordeling omvat factoren zoals.

a) de snelheid en de omvang van de toename van de invoer uit de Republiek M o I d a v i ë van het betrokken product in absolute en relatieve cijfers,

b) de gevolgen van de betrokken invoer voor de productie en de prijzen in de Unie of in een of meer lidstaten, rekening houdend met de o n tw ikkeling van de invoer uit andere bronnen.

Deze opsomming is niet volledig en ook andere relevante factoren kunnen in aanmerking worden genomen.

In kritieke omstandigheden waarin vert raging moeilijk te hers te Men schade zou veroorzaken, kan de Com missie elke noodzakelijke maatregel voorlopig in st ellen door middel van een uitvoeringshandeling. Dergel ij ke maatregelen kunnen alleen worden ingesteld na een naar behoren gemotiveerd verzoek van een lids ta at overeenkomstig lid 3, punta), van dit artikel, en zij worden binnen 21 dagen na ontvangst van het verzoek vastgesteld. De uitvoeringshandeling wordt volgens de in arti kei 5, Md 4, bedoelde raadplegingsprocedure vastgesteld. LJe loopt ij d van een voorlopige vrijwaringsmaatregel mag niet meer bedragen dan 120 dagen.

W anneer de Vv o m missie op grond van de in lid O bedoelde beoordeling van oordeel is dat de markt voor soortgelijke of rechtstreeks concurrerende producten in de Unie of in een of meer lidstaten nadelige gevolgen heeft ondervonden en zij voornemens is om overeenkom stig lid 1 een definitieve maatregel in te st ellen, maakt zij in het Publicatieblad van de Europese Unie een bericht bekend waarin zij de invoering van die maatregelen aankondigt. Het bericht bevat een samenvatting van de belangrijkste resultaten van de beoordeling en vermeldt de termijn waarbinnen belanghebbenden hun standpunt schriftelij k kenbaar kunnen maken. Dietermijn mag niet meer dan tien dagen bedragen, te rekenen vanaf de datum van bekendmaking van het bericht.

Indien de Commissie op grond van lid 1 of lid 5 een maatregel insteltwaarbij een bij artikel 1, punt a), geschorst tariefcontingent weer wordt ingevoerd, wordt bij het beheer van dat tariefcontingent rekening gehouden met de hoeveelheid die is ingevoerd in het kalende rj aar waarin de Commissie die maatregel heeftingesteld.

Artikel 5

Co

m itéprocedure

De Commissie wordt bijgestaan door het bij artikel 285, lid 1, van Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Kaad ingestelde Uo m ité douanewetboek, wat artikel 3, Md 1 , van deze verordening betreft. LJat comité is een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011.

Verordening (EU) nr. 952/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 9 oktober 2013 tot vaststelling van h et d o u a n e wetb oe k van de Un,e (PB L 269 van 10.10.2013, b,z. 1).

11

2. Wat arti ke I 4, Md 1, van deze verordening betreft, wordt de Vv o m missie bijgestaan door het bij artikel 3, Md 1, van Verordening (EU) 2015/478 van het Europees Parlement en de Raad ingestelde Comité vrijwaringsmaatregelen. Dat comité is een comité in de zin van Verordening (EU) nr. 182/2011.

3. W anneer naar dit lid wordt verwezen, is artikel 0 van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing.

4. W anneer naar dit lid wordt verwezen, is artikel H van Verordening (EU) nr. 182/2011 van toepassing.

Artikel 6

Beoordeling van de uitvoering van de handelsli beral iseri ngsmaatregelen

Hetjaarverslag van de Commissie over de uitvoering van de diepe en brede vrijhandelsruimte bevat een gedetailleerde beoordeling van de uitvoering van de

handelsliberaliseringsmaatregelen waarin deze verordening voorziet en bevat, voor zover passend, een beoordeling van de sociale gevolgen van die maatregelen in de Republiek M oldavië en in de Unie. Informatie over de invoer van in artikel 1, punta), bedoelde producten wordt beschikbaar gesteld op de website van de Commissie en wordt maandelijks bijgewerkt.

Artikel 7 Inwerkingtreding en toepassing Deze verordening treedt in werking op 25 J u I i 2024. Zij isvantoepassingtoten met24juli2025.

I i d