Artikelen bij COM(2018)70 - Uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 11-12/2017

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 6.2.2018

COM(2018) 70 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 11-12/2017


INHOUD


1. Inleiding

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2017

4. Audit van uit het ELGF gefinancierde landbouwuitgaven

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

6. Conclusies

bijlage 1:Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.12.2017 (voorlopige cijfers)


1.Inleiding

Dit verslag geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting 2017 voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) (voorlopige cijfers). Nadere gegevens zijn vermeld in de bijlage. De uitgaven bedragen in totaal 44 318 miljoen EUR en bestaan voornamelijk uit de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer die de lidstaten van 16 oktober 2016 tot en met 15 oktober 2017 hebben gedeclareerd, gecombineerd met de verlagingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts wordt een raming gemaakt van de uitgaven onder rechtstreeks beheer (ca. 16,6 miljoen EUR) die nog tot en met 31 december 2017 zijn gepland.

Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2017 te zien geven.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Voor 2017 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2017 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2017 heeft de Commissie het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen en heeft zij voor de begroting 2017 kredieten gevraagd die zo zijn berekend dat de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering zijn gebracht op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2017 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 2 732 miljoen EUR geraamd. Die bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2017 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 1 430 miljoen EUR (1 278 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 152 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2016 naar 2017 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 1 302 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 2 732 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·400 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·2 332 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·855 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·17 628 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2017 voor de periode tot en met 15 oktober 2017 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. De cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 661,5 miljoen EUR en 33 191,8 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, lopen de totale bedragen in de begroting 2017 op tot 1 061,5 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 523,8 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2017 (voorlopige cijfers)


3.1.Marktmaatregelen

De opname van kredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 194,2 miljoen EUR boven het verwachte niveau. In dit cijfer is reeds rekening gehouden met de uitgaven onder rechtstreeks beheer voor afzetbevorderingsmaatregelen (naar raming 7 miljoen EUR) die nog tot en met 31 december 2017 zijn gepland. Wanneer rekening wordt gehouden met de aan de regeling voor groenten en fruit toegewezen bestemmingsontvangsten (400 miljoen EUR), is het resultaat een onderbesteding van 205,8 miljoen EUR ( 6,4%).

3.1.1.Groenten en fruit (+ 333,9 miljoen EUR)

De schijnbare overbesteding van 333,9 miljoen EUR is het gevolg van het niet in aanmerking nemen van de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten. Wanneer rekening wordt gehouden met deze ontvangsten, is er, zoals eerder werd verwacht, sprake van een onderbesteding van 66,1 miljoen EUR (– 6,2 %) (zie voetnoot (*) in de bijlage). De onderbesteding doet zich voor bij de vier begrotingsonderdelen van deze sector (de actiefondsen van de producentenorganisaties zijn goed voor de helft van het bedrag).

3.1.2.Producten van de wijnbouwsector (– 64,3 miljoen EUR)

Na het oorspronkelijk goede tempo van de uitvoering resulteert de uiteindelijke opname voor dit artikel in een onderbesteding van 6,0 % als gevolg van lagere uitgaven in sommige lidstaten.

3.1.3.Melk en zuivelproducten (– 139,7 miljoen EUR)

Voor alle onder dit begrotingsartikel vallende steunregelingen wordt een onderbesteding geconstateerd.

Van de 150 miljoen EUR die waren begroot voor de regeling tot vermindering van de melkproductie, werd 108,8 miljoen EUR uitgegeven.

Het volledige bedrag van 350 miljoen EUR voor de buitengewone aanpassingssteun werd begroot onder post 05 02 12 99 – Overige maatregelen (melk en zuivelproducten). Het stond de lidstaten evenwel vrij om dit bedrag ook voor de andere veehouderijsectoren te gebruiken. De lidstaten hebben 268,9 miljoen EUR gedeclareerd als uitgaven voor deze regeling voor de melksector, maar een deel van deze steun hebben zij ook gebruikt voor landbouwers in andere veehouderijsectoren. Om de uitgaven te dekken die voor de andere artikelen zijn gedeclareerd, namelijk 23,6 miljoen EUR voor rundvlees, 3,5 miljoen EUR voor schapen- en geitenvlees en 26,9 miljoen EUR voor varkensvlees, worden begrotingsoverschrijvingen verricht.

3.1.4.Rundvlees (+ 23,6 miljoen EUR), schapen- en geitenvlees (+ 3,5 miljoen EUR), varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (+ 56,7 miljoen EUR)

De overbesteding voor deze artikelen is het spiegelbeeld van de onderbesteding voor de sector melk en zuivelproducten en vloeit voort uit de toepassing van gerichte steun voor de veehouderijsectoren. De voor deze sectoren gedeclareerde uitgaven worden gefinancierd via de overschrijving van kredieten die voor deze maatregel beschikbaar zijn onder artikel 05 02 12.

Onder artikel 05 02 15 heeft Frankrijk uitgaven gedeclareerd voor buitengewone steunmaatregelen voor pluimvee (29,9 miljoen EUR), waarin niet was voorzien in de begroting 2017.


3.2.Rechtstreekse betalingen

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen lag 1 914,6 miljoen EUR boven het verwachte niveau. Wanneer rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten voor dit begrotingshoofdstuk (zie ook punt 2 hierboven), is er sprake van een onderbesteding van ongeveer 417,4 miljoen EUR (– 1 %).

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen (+ 2 174,5 miljoen EUR)

Het afzetten van de uitgaven tegen de begrote kredieten is slechts in beperkte mate relevant wegens de aan de basisbetalingsregeling toegewezen bestemmingsontvangsten (zie ook punt 2 hierboven). Wanneer rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten, liggen de betalingen 157,5 miljoen EUR, of slechts 0,4 %, lager dan de totale begroting (zie voetnoot (*) in de bijlage).

De onderbesteding voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling en voor de basisbetalingsregeling en de overbesteding voor de betaling voor klimaat- en milieuvriendelijke landbouwpraktijken zijn relatief klein ten opzichte van de begroting (niet groter dan 1 % verschil). De enige uitzondering zijn de betalingen voor de regeling voor jonge landbouwers, die 20 % lager zijn dan begroot ( 88,2 miljoen EUR).

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen (– 259,8 miljoen EUR)

De onderbesteding voor dit begrotingsartikel betreft vooral de regeling voor kleine landbouwbedrijven (– 145,9 miljoen EUR of – 10,8 %), de regeling inzake vrijwillige gekoppelde steun (– 89,2 miljoen EUR of – 2,2 %) en de gewasspecifieke betaling voor katoen (– 12,2 miljoen EUR of – 5,0 %).

3.2.3.Terugbetaling van rechtstreekse betalingen in verband met financiële discipline ( 7,5 miljoen EUR)

Van het bedrag van 433,1 miljoen EUR dat van het begrotingsjaar 2016 naar het begrotingsjaar 2017 is overgedragen, is uiteindelijk 425,6 miljoen EUR door de lidstaten gebruikt voor terugbetalingen aan begunstigden in verband met financiële discipline.

4.Audit van uit het ELGF gefinancierde landbouwuitgaven (+ 66,1 miljoen EUR)

De overbesteding voor dit hoofdstuk is het eindresultaat van de hoger dan verwachte correcties ten gunste van de lidstaten in het kader van de conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen, die gedeeltelijk zijn gecompenseerd door de lager dan verwachte correcties ten gunste van de lidstaten in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen en door lagere betalingen voor het beslechten van geschillen.

5.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de bijlage blijkt dat in 2017 uiteindelijk in totaal 2 786,5 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar is.

In vergelijking met de geraamde bedragen blijkt de goedkeuring van de rekeningen 70 miljoen EUR meer op te brengen dan verwacht, terwijl het definitieve bedrag voor onregelmatigheden 21,3 miljoen EUR lager uitvalt. Voorts zijn resterende inkomsten van de heffing voor melkproducenten geboekt (3,7 miljoen EUR).

Het saldo van de bestemmingsontvangsten dat in het begrotingsjaar 2017 niet is gebruikt, zal worden overgedragen naar het begrotingsjaar 2018 met het oog op de financiering van de ELGF-uitgaven die de lidstaten voor dat jaar zullen declareren.

6.Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitgaven ten laste van de ELGF-begroting 2017, met inbegrip van de ramingen inzake de rechtstreekse uitgaven tot en met 31 december 2017, blijkt dat 2 172,5 miljoen EUR meer is besteed dan aan begrotingskredieten was goedgekeurd. Deze overbesteding wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten ten belope van 2 786,5 miljoen EUR.

Voorts is in 2017 geen gebruik gemaakt van de reserve voor crisissituaties. Het bedrag van 450,5 miljoen EUR aan niet-benutte kredieten blijft dan ook in de begroting 2017 en zal worden gebruikt om kredieten over te dragen voor de terugbetaling van rechtstreekse betalingen in verband met de financiële discipline in het begrotingsjaar 2018 2 .

Het definitieve saldo van de naar de begroting 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten zal enigszins worden beïnvloed door een aantal kredietaanpassingen en overschrijvingen die nog vóór het einde van het jaar zullen plaatsvinden.

(1)

   In artikel 14 van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.

(2)

Overeenkomstig artikel 26, lid 6, van Verordening (EU) nr. 1306/2013 kan de Commissie elk jaar een verordening aannemen tot vaststelling van de bedragen die moeten worden terugbetaald aan de begunstigden van rechtstreekse betalingen op wie de financiële discipline van toepassing is.