Artikelen bij COM(2007)412 - Europa hervormen voor de 21e eeuw

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2007)412 - Europa hervormen voor de 21e eeuw.
document COM(2007)412 NLEN
datum 10 juli 2007
Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0412


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 10.7.2007

COM(2007) 412 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

Europa hervormen voor de 21e eeuw

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

Europa hervormen voor de 21 e eeuw

Advies van de Europese Commissie uit hoofde van artikel 48 van het Verdrag betreffende de Europese Unie over het bijeenroepen van een conferentie van vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten met het oog op een wijziging van de Verdragen

I SAMEN EUROPA HERVORMEN

Net als de wereld is ook Europa veranderd. De 21e eeuw brengt nieuwe uitdagingen en nieuwe kansen. Tussen mensen en economieën bestaat onder meer door communicatie, handel, migratie, gemeenschappelijke veiligheidsproblemen of culturele uitwisselingen wereldwijd een voortdurend evoluerende wisselwerking. In deze tijd van globalisering moet Europa concurrerend zijn om voor economische groei en meer en betere banen te zorgen en aldus een algehele duurzame ontwikkeling te bereiken. De klimaatverandering moet zowel wereldwijd als plaatselijk worden aangepakt. Door de demografische verschuivingen zijn een aantal oude zekerheden over de wijze waarop de maatschappij functioneert aan het wankelen gebracht. Nieuwe bedreigingen van de veiligheid vereisen nieuwe strategieën en een nieuw beleid. Op al deze gebieden moet Europa zich opmaken voor veranderingen. Met het oog op de welvaart van morgen zijn nieuwe vaardigheden, nieuwe manieren van werken en politieke, economische en sociale hervormingen vereist. De Europese samenleving beschikt over de creativiteit en het vermogen om deze uitdagingen aan te gaan. Europa berust op fundamentele waarden, zoals vrijheid, de menselijke waardigheid, solidariteit, tolerantie, sociale rechtvaardigheid, de rechtsstaat, die hun deugdelijkheid hebben bewezen. Om deze waarden te vrijwaren en te versterken moet Europa echter flexibel zijn. Het moet ook over het vermogen beschikken om intenties in feiten om te zetten. De lidstaten kunnen deze uitdagingen van vandaag en van de toekomst niet alleen aangaan: slechts een gezamenlijke inspanning, waarbij de subsidiariteit volledig in acht wordt genomen, kan het juiste antwoord bieden. Om deze taak te vervullen, moet de Europese Unie over de juiste verdragen, instellingen en werkmethoden beschikken.

De toetssteen voor Europa is de realisatie van een beleid dat beantwoordt aan de verwachtingen en de wensen van de burgers: een visie op een Europa dat samen aan een gemeenschappelijke toekomst wil werken.

De Europese Unie beschikt over alle mogelijkheden om de antwoorden te vinden op de meest dringende vragen van nu. Een Europa met 27 lidstaten of meer biedt de mogelijkheid op het hele continent actief te zijn en problemen aan te pakken die de nationale grenzen overschrijden. Na vijftig jaar integratie en uitbreiding is de visie van de grondleggers van Europa even relevant als destijds. Gemeenschappelijk zoeken naar oplossingen is vaak de enig mogelijke aanpak om voor Europa in een geglobaliseerde wereld de juiste antwoorden te vinden: de Europese economie moderniseren om het hoofd te bieden aan de nieuwe concurrentie, Europa het initiatief laten nemen om wereldwijd de klimaatverandering aan te pakken, duurzame energievoorziening te waarborgen, migratie doeltreffend te beheren, terrorisme te bestrijden, de ontwikkelingslanden te helpen de armoede uit te bannen, Europese waarden wereldwijd effectief te bevorderen. De Europese Unie beschikt over het potentieel om op al deze gebieden haar beleid te versterken, maar verouderde werkmethoden mogen dit potentieel niet in de weg staan.

Om haar potentieel ten volle tot zijn recht te laten komen, moet de Europese Unie zich moderniseren en hervormen. De regels die haar handelen bepalen, dienen te worden geactualiseerd om aan de huidige eisen te beantwoorden. Het delicate evenwicht van het institutionele apparaat van de Unie biedt nog steeds de beste combinatie om de sterke punten van Europa te bundelen. De “communautaire methode”, en meer bepaald de speciale rol en het initiatiefrecht van de Europese Commissie, is de sleutel voor het succes van het Europese systeem. De instrumenten die worden gebruikt, moeten echter wel gelijke tred houden met de behoeften van de uitgebreide Unie. Deze instrumenten moeten doeltreffend en samenhangend zijn en bestand zijn tegen de onvermijdelijke complicaties van een divers Europa met 27 lidstaten, om op die manier de gemeenschappelijke EU-visie tot realiteit te maken. Via de instellingen en de werkmethoden moeten op een gestroomlijnde manier beslissingen kunnen worden genomen zodat de snel veranderende uitdagingen van vandaag kunnen worden aangegaan. Deze instrumenten moeten ook democratisch zijn; in een modern Europa wordt immers terecht een hoge graad van verantwoordelijkheid, transparantie en participatie vereist. Het Europese project moet zijn legitimatie halen uit wat wordt gedaan, maar ook uit de manier waarop het wordt gedaan.

*****************

De afgelopen tien jaar is de Europese Unie op zoek geweest naar de juiste weg om te moderniseren en beter aan de zorgen en wensen van haar burgers tegemoet te komen. Aan dit proces heeft de Commissie steeds actief deelgenomen. In de verklaring van Laken werd aangegeven waar er in de EU behoefte was aan hervormingen. De uitbreidingen van 2004 en 2007 hebben de behoefte aan een modernere manier van werken in de EU nog versterkt. De conventie en de intergouvernementele conferentie van 2004 trachtten een antwoord te bieden in de vorm van een Verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa. De Commissie heeft het Grondwettelijk Verdrag altijd volledig gesteund omdat het volgens haar het juiste antwoord bood op de uitdagingen waarvoor Europa staat. Ondanks het feit dat het door een meerderheid van lidstaten werd geratificeerd, werd er voor het Grondwettelijk Verdrag geen unanieme instemming gevonden. De periode van bezinning stelde de Unie in staat de basis te vinden voor een resolutie, waarbij de Commissie een belangrijke rol speelde met haar “Plan D”-initiatief met voorstellen om de EU democratischer, transparanter en doeltreffender te maken.

Ondanks het feit dat de ratificatie van het Grondwettelijk Verdrag momenteel stil ligt, blijft de dringende noodzaak om de manier van werken van de Unie aan te passen meer dan ooit bestaan. De Europese Commissie is begonnen met de tenuitvoerlegging van een nieuwe agenda, die op de informele Europese Raad van Hampton Court van oktober 2005 werd goedgekeurd en met de tweesporenaanpak volgens de “Agenda voor de burger” werd voortgezet. Hieruit bleek dat om de beleidsbehoeften van Europa aan te pakken de juiste instrumenten en de juiste werkmethoden noodzakelijk zijn. De stappen die waren uitgetekend voor een institutionele regeling, te weten een kader op de Europese Raad in juni 2006, de verklaring van Berlijn in maart 2007 en een omvattend akkoord over de elementen van de hervorming in juni 2007, zijn gerealiseerd. Tegelijkertijd heeft de Europese Unie ten aanzien van de Europese burgers haar engagement voor een hervorming van het beleid bevestigd, van economische groei tot het scheppen van werkgelegenheid, van energie tot migratie, van de klimaatverandering tot innovatie. Op al deze gebieden heeft Europa successen geboekt.

Naast de viering van de vijftigste verjaardag van het Verdrag van Rome werd in de verklaring van Berlijn ook de verbintenis aangegaan om de Unie vóór de Europese verkiezingen van 2009 op een nieuwe gemeenschappelijke leest te schoeien. Na een periode van politiek overleg kwam de Europese Raad van juni 2007 overeen in juli 2007 een intergouvernementele conferentie (IGC) bijeen te roepen. Er werd een precies mandaat opgesteld waarin de elementen van de hervorming in detail werden vastgelegd. De IGC heeft tot taak overeenstemming te bereiken over de tekst van een Hervormingsverdrag om de bestaande verdragen aan te passen om de efficiëntie en de democratische legitimiteit van de uitgebreide Unie te versterken en de samenhang van het externe optreden te verbeteren.

Het akkoord over het mandaat bevestigt het tweesporenbeleid als de juiste aanpak voor de Unie. Institutionele hervormingen in Europa kunnen het best worden aangepakt wanneer de instellingen bereid zijn tegemoet te komen aan eisen op politiek, economisch en sociaal vlak. De Unie streeft ernaar ten dienste te staan van haar burgers, resultaten te boeken die meer welvaart en veiligheid in het leven van de burgers brengen, en een Europa te consolideren dat is gebaseerd op de waarden waarop een halve eeuw Europese integratie is opgebouwd.

II HET HERVORMINGSVERDRAG

De Europese Raad van juni 2007 heeft een precies mandaat voor de intergouvernementele conferentie vastgesteld. Dit mandaat was het resultaat van een zorgvuldig uitgewerkt compromis. Naast vele positieve elementen die toe te juichen zijn, betekent dit compromis echter dat een aantal wijzigingsvoorstellen van de intergouvernementele conferentie van 2004 niet is overgenomen en dat aan afzonderlijke lidstaten een aantal afwijkingen werd toegestaan. Het wegvallen van een aantal elementen, daaronder ook enkele symbolische, alsook een aantal wijzigingen die de leesbaarheid van de verdragstekst verminderden, bleek noodzakelijk voor een omvattende compromisovereenkomst waarmee alle lidstaten konden instemmen. De Commissie heeft aan dit compromis actief bijgedragen door oplossingen aan te reiken die een goed evenwicht boden tussen politiek realisme en ambitie. Vergeleken met de bestaande verdragen zullen de voorgestelde wijzigingen de Europese Unie een gezonde institutionele en politieke basis bieden om aan de verwachtingen van de burgers te beantwoorden.

Het voorgestelde Hervormingsverdrag zal de twee belangrijkste verdragen van de Unie aanpassen. Het resultaat zal een wettelijk kader zijn waarmee de Unie over de nodige instrumenten beschikt om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan, om hervormingen te bevorderen en tegelijk de solide fundering in acht te nemen van het bestaande institutionele evenwicht dat Europa de afgelopen vijftig jaar zulke goede diensten heeft bewezen.

In het mandaat is gedetailleerd vastgelegd hoe de intergouvernementele conferentie het Hervormingsverdrag zal opstellen. Het mandaat definieert het werkterrein van de IGC en het vormt de exclusieve basis voor de werkzaamheden van de IGC; daarbij wordt in detail aangegeven welke vernieuwingen waarover de IGC van 2004 overeenstemming had bereikt, worden overgenomen en waar specifieke nieuwe elementen worden opgenomen. Het mandaat biedt aldus een duidelijk beeld van de twee gelijkwaardige verdragen die uit dit proces zullen voortkomen en ter ratificatie zullen worden voorgelegd.

Het mandaat biedt de IGC een goede basis om spoedig en op doeltreffende wijze tot een akkoord te komen over een verdrag dat snel geratificeerd kan worden. Het door de Europese Raad gestelde doel van ratificatie vóór de Europese verkiezingen van juni 2009 is zowel wenselijk als realistisch. Dit doel moet bereikt worden.

De Europese Raad wees erop dat tijdens de IGC en tijdens het ratificatieproces de EU meer moet communiceren met de burgers, door hun volledige informatie te verschaffen en een voortdurende dialoog met hen te houden. De gekozen aanpak, te weten de aanpassing van de bestaande verdragen, maakt dat het van bijzonder belang is te communiceren over de voorgestelde hervormingen en de daaraan ten grondslag liggende logica, en zo spoedig mogelijk een gemakkelijk toegankelijke en goed leesbare tekst van de verdragen beschikbaar te maken.

Een democratischer en transparanter Europa

Met het Hervormingsverdrag zal de democratische infrastructuur van Europa worden opgefrist en versterkt. Het Hervormingsverdrag zal voor grotere openheid zorgen in de instellingen en de Europese burgers meer kansen bieden om hun stem te laten horen in de werkzaamheden van de Unie. In een nieuw onderdeel van het verdrag worden de beginselen vastgelegd die aan de basis liggen van de democratische verantwoordingsplicht van de Unie.

- Door de uitbreiding van de medebeslissingsprocedure tot ongeveer 50 nieuwe beleidsgebieden wordt het Europees Parlement voor het grootste deel van de EU-wetgeving op dezelfde voet geplaatst als de Raad. Hieronder vallen belangrijke gebieden als het beleid inzake vrijheid, veiligheid en justitie. Het Parlement krijgt ook aanzienlijke nieuwe bevoegdheden op het gebied van begroting en internationale overeenkomsten.

- De nationale parlementen krijgen meer kansen om bij het werk van de EU betrokken te worden zonder de vastgelegde taakverdeling van de EU-instellingen in gevaar te brengen. Dit omvat een procedure in twee fasen om toe te zien op de subsidiariteit. Hiermee kunnen de nationale parlementen hun punten van zorg onder de aandacht van de Commissie brengen. Indien een meerderheid de bezorgdheid in verband met een bepaald voorstel deelt, kan de Commissie hetzij haar voorstel intrekken of wijzigen, hetzij dit voorstel handhaven en de redenen daarvan uiteenzetten. De eindbeslissing berust dan bij het Europees Parlement en de Raad van Ministers.

- De burgers en de nationale parlementen zullen de besluiten die door hun regeringen worden getroffen door het openstellen van de wetgevingsdebatten in de Raad van Ministers voor het publiek uit de eerste hand vernemen.

- Via het Initiatief van de Burger kan een miljoen burgers uit verschillende lidstaten (van een totale EU-bevolking van bijna 500 miljoen) bij de Commissie aandringen op het indienen van een nieuw voorstel.

- De verhouding tussen de lidstaten en de Europese Unie zal aan duidelijkheid winnen door een preciezere afbakening van de bevoegdheden.

- Het Hervormingsverdrag maakt duidelijk dat de lidstaten uit eigen wil in de Unie blijven; er komt een bepaling die de mogelijkheid om uit de Unie te treden, erkent.

Een doeltreffender Europa

De EU moet doeltreffend kunnen handelen indien zij beleidswensen daadwerkelijk in veranderingen voor de burger wil omzetten. Hiervoor zijn instellingen en werkmethoden noodzakelijk die doeltreffend en gestroomlijnd zijn. De communautaire methode, die unieke wisselwerking tussen de instellingen van de Unie, biedt de basisstructuur om de belangen van de verschillende staten en volkeren van Europa te verzoenen met de belangen van de Unie als geheel. De Commissie hecht een bijzonder belang aan de voorrang van de EU-wetgeving die duidelijk is vastgesteld in de bestaande jurisprudentie en die ook in het mandaat wordt erkend. De Commissie zal verder gebruik maken van haar bevoegdheden op gebieden als het concurrentiebeleid om te garanderen dat de voordelen van de interne markt aan alle burgers ten goede komen.

Het Hervormingsverdrag zou het institutionele stelsel van de Unie actualiseren gezien de noodzaak dat de uitgebreide Unie haar beleid aan een snel veranderende wereld aanpast.

- Het Hervormingsverdrag zal op de beleidsgebieden vrijheid, veiligheid en justitie leiden tot een snellere en meer samenhangende besluitvorming. Dit betekent een sterke verandering in het vermogen van Europa om het terrorisme te bestrijden, de criminaliteit en de mensenhandel aan te pakken en de migratiestromen te beheren. De lidstaten die hebben besloten niet aan alle aspecten van het beleid inzake vrijheid, veiligheid en justitie deel te nemen, kunnen in de toekomst besluiten op dit gebied toch een volwaardige rol te vervullen.

- De Unie zal meer kunnen optreden op beleidsgebieden die voor de Unie thans van groot belang zijn, door een nieuwe en versterkte rechtsgrondslag op gebieden als energiebeleid, volksgezondheid en burgerbescherming, door nieuwe bepalingen inzake klimaatverandering, diensten van algemeen belang, onderzoek en technologische ontwikkeling, territoriale samenhang, handelsbeleid, ruimtevaart, humanitaire hulp, sport, toerisme en administratieve samenwerking.

- Gestroomlijnde procedures voor economisch goed bestuur zullen de coördinatie verbeteren en de besluitvorming in de eurozone vergemakkelijken.

- Door het stemmen met gekwalificeerde meerderheid in de Raad van Ministers wordt gegarandeerd dat gemeenschappelijke problemen door een gemeenschappelijke besluitvorming kunnen worden aangepakt, waarbij op billijke wijze rekening gehouden wordt met de uiteenlopende grootte van de EU-lidstaten. De uitbreiding van de stemming met gekwalificeerde meerderheid tot ruim 40 nieuwe beleidsgebieden garandeert dat EU-actie op deze gebieden geen dode letter blijft.

- Na de invoering in november 2014 zal de vereenvoudigde manier om de stemmen met gekwalificeerde meerderheid te berekenen de doeltreffendheid van de Raad versterken en een goed evenwicht bieden tussen het aantal lidstaten en hun bevolkingsaantal.

- Indien ten minste negen lidstaten in het kader van de Unie een collectieve maatregel wensen te nemen, kunnen zij gebruik maken van procedures van nauwere samenwerking. Meer bepaald is de procedure van nauwere samenwerking op het gebied van gerechtelijke samenwerking in strafzaken en op het gebied van de politiesamenwerking sterk vereenvoudigd. Deze versterkte samenwerking kan een manier zijn om rekening te houden met de verscheidenheid van de uitgebreide Unie en werkt terzelfdertijd binnen het gemeenschappelijke kader dat voor alle lidstaten noodzakelijk is.

- De permanente voorzitter van de Europese Raad zal in samenwerking met de voorzitter van de Commissie zorgen voor betere voorbereiding en continuïteit van de werkzaamheden van de Europese Raad.

- Een gestroomlijnde Commissie met een sterker voorzitterschap zal een centrale rol blijven spelen in het besluitvormingsproces van de EU, en zal via een toerbeurtsysteem op voet van gelijkheid de verschillende onderdelen van de Unie blijven weerspiegelen.

- Een plafond voor het aantal leden van het Europees Parlement, met een minimum- en maximumaantal per lidstaat, zal de vertegenwoordiging van de burger in het Europees Parlement stabiliseren.

- De invoering van de stemming met gekwalificeerde meerderheid en de medebeslissingsprocedure voor toekomstige hervormingen van het gerechtelijke systeem van de Unie zal eraan bijdragen dat dit stelsel zich aan de uitdagingen van de toekomst kan aanpassen.

- De regelingen voor het voeren van het buitenlandse beleid zullen het bestaande evenwicht tussen de lidstaten en de instellingen weerspiegelen, waarbij de EU als geheel in staat wordt gesteld de Europese belangen en waarden wereldwijd beter te bevorderen en te beschermen.

- Over toekomstige wijzigingen van het beleid binnen de bestaande bevoegdheden, uitbreiding van de stemming met gekwalificeerde meerderheid en een beroep op de medebeslissingsprocedure kan worden beslist zonder dat een nieuwe IGC moet worden bijeengeroepen, indien dit met eenparigheid van stemmen gebeurt.

- Het verwarrende onderscheid tussen de “Europese Gemeenschap” en de “Europese Unie” zal tot het verleden gaan behoren.

Een Europa van rechten en waarden, solidariteit en veiligheid

Het Hervormingsverdrag zal de verplichting tot solidariteit en veiligheid in de Unie versterken. Solidariteit en veiligheid zijn het bindmiddel tussen de Unie, de lidstaten en de Europese burgers en weerspiegelen een Unie die staat voor wederzijdse steun en wederzijdse bescherming. Tegelijkertijd zullen in het nieuwe verdrag praktische stappen worden gezet om het optreden van de EU op gebieden zoals de klimaatverandering en de volksgezondheid verder uit te bouwen, en de Unie nieuwe mogelijkheden te geven om meer solidariteit en samenhang in heel Europa tot stand te brengen. De uitbreiding van het vermogen van de Unie om op te treden op het gebied van vrijheid, veiligheid en justitie zal directe voordelen opleveren voor de bestrijding van misdaad en terrorisme. Het Hervormingsverdrag zal ook nieuwe nadruk leggen op de rechten van het individu als burger van de Unie.

- De waarden en doelstellingen van de Unie zullen duidelijker dan ooit tevoren worden gedefinieerd. Dit zal een referentiepunt worden voor de Europese burgers dat de essentie zal bevatten van hetgeen Europa zijn partners wereldwijd heeft te bieden. Met die waarden en doelstellingen wordt aangetoond hoe de Europese Unie diverse doelstellingen voor Europa in evenwicht brengt, door bijvoorbeeld duurzame ontwikkeling na te streven en terzelfdertijd politieke, economische en sociale oogmerken te bevorderen.

- Het Handvest van de fundamentele rechten zal de Europese burgers dezelfde wettelijke garanties bieden als de verdragen zelf en de burgerlijke, politieke, economische en sociale rechten bundelen die in het beleid van de Unie moeten worden gerespecteerd. De bepalingen van het handvest zullen ook volledig toepasbaar zijn op de uitvoeringsbepalingen van de wetgeving van de Unie, ook al is dit niet in alle lidstaten het geval. De Unie zal kunnen deelnemen aan het unieke systeem van de bescherming van de mensenrechten dat is ingesteld door het Europees Verdrag betreffende de mensenrechten.

- Lacunes in de rechtsbescherming die door het Europese Hof van Justitie wordt verzekerd, zullen worden aangevuld om te zorgen voor jurisprudentie op het gebied van vrijheid, veiligheid en justitie, en om het recht van de individuele burger om bij het Hof in beroep te gaan, te verbeteren.

- De nieuwe solidariteitsclausule zal de verplichting van de lidstaten kracht bijzetten om elkaar steun te verlenen bij een terreuraanslag, een natuur- of andere door de mens veroorzaakte ramp.

- De noodzaak tot solidariteit op energiegebied krijgt speciaal reliëf door de bevoegdheden van de Unie om in het geval van een aanbodtekort helpend op te treden en door de nadruk op solidariteit als een belangrijk aspect van nieuwe energievoorzieningen.

- De nieuwe bepalingen inzake burgerbescherming, humanitaire hulp en volksgezondheid hebben alle tot doel de Unie beter in staat te stellen het hoofd te bieden aan bedreigingen van de veiligheid van de Europese burgers.

- De nieuwe horizontale sociale clausule zal de wijze waarop de Unie zich inzet voor werkgelegenheid en sociale bescherming beter uit de verf doen komen, terwijl zij anderzijds de rol van de regio’s en de sociale partners bevestigt als onderdeel van de politieke, economische en sociale structuur van de Unie.

Een wereldwijd actief Europa

Een van de bijzondere uitdagingen voor de Europese Unie bestaat erin haar economische, politieke en diplomatieke troeven in te zetten om de Europese belangen en waarden wereldwijd te bevorderen. Door de mondialisering is het meer dan ooit nodig geworden dringende problemen, zoals duurzame ontwikkeling, concurrentie, klimaatverandering, energie, terrorisme, migratie, armoedebestrijding aan te pakken, die zowel in het binnenlandse als in buitenlandse beleid een rol spelen. Onze welvaart, vrijheid en veiligheid hangen af van de mate waarin Europa zichzelf wereldwijd kan manifesteren. Hierbij gaat bijzondere aandacht naar de mogelijkheid om de specifieke pluspunten van de afzonderlijke lidstaten te combineren met het collectieve gewicht van de Unie als geheel en daarbij het institutionele evenwicht van de Unie in acht te nemen. Om het buitenlandse beleid te doen slagen, moeten de instrumenten voor het buitenlandse beleid van de Unie geoptimaliseerd worden. Het mandaat maakt een maximale samenhang mogelijk doordat erin wordt gewaarborgd dat alle maatregelen van buitenlands beleid, zoals GBVB, handel, uitbreiding, ontwikkeling en humanitaire hulp, zowel politiek als juridisch op voet van gelijkheid staan.

Het Hervormingsverdrag zal het vermogen van de Unie om op te treden ontwikkelen door de instrumenten voor het buitenlandse beleid van de Unie te bundelen, op het gebied van zowel de ontwikkeling als de uitvoering van het beleid. Dat geeft Europa in zijn betrekkingen met zijn partners in de hele wereld een duidelijke stem waardoor het effect en de zichtbaarheid van onze boodschap worden versterkt. Het Hervormingsverdrag zal ook voor meer samenhang zorgen tussen de diverse componenten van het buitenlandse beleid van de EU, zoals diplomatie, veiligheid, handel, ontwikkeling, humanitaire hulp en internationale onderhandelingen over een hele reeks kwesties van wereldbelang. Dit betekent dat de EU in staat zal worden gesteld een meer betrokken en doeltreffende rol te spelen in mondiale kwesties.

- De vaststelling van één enkele rechtspersoonlijkheid voor de Unie zal haar onderhandelingspositie versterken en wereldwijd doeltreffender maken en zal de Unie tot een meer zichtbare partner voor derde landen en internationale organisaties maken.

- De nieuwe Hoge Vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid/Vice-voorzitter van de Commissie zal zorgen voor meer impact, samenhang en zichtbaarheid van het buitenlandse optreden van de EU.

- De Europese dienst voor extern optreden zal op een doeltreffender en samenhangender wijze een structuur bieden ter ondersteuning van alle Europese externe beleidsmaatregelen, alsook voor de externe dimensie van het interne beleid.

- In deze nieuwe structuur voor de externe betrekkingen zal rekening worden gehouden met de bijzondere belangen van de lidstaten; meer bepaald zullen specifieke besluitvormingsprocedures op het gebied van het gemeenschappelijke buitenlandse en veiligheidsbeleid worden gehandhaafd.

- Het Europese veiligheids- en defensiebeleid van de Unie zal duidelijker tot uiting worden gebracht, waarbij speciale besluitvormingsprocedures worden gehandhaafd maar waarbij ook het pad wordt geëffend voor een versterkte samenwerking tussen kleinere groepen lidstaten.

III ADVIES UIT HOOFDE VAN ARTIKEL 48 VAN HET VERDRAG BETREFFENDE DE EUROPESE UNIE

Het Hervormingsverdrag zal aan enkele van de diepste wensen van de Europese burgers tegemoet komen. Met het verdrag zullen fundamentele waarden worden bevestigd, belangrijke kwesties worden verduidelijkt en hardnekkige problemen worden verminderd. Met name zal het de Unie in staat stellen veranderingen door te voeren, Europa veiliger en welvarender te maken en de Europeanen meer kansen te bieden mede vorm te geven aan de mondialisering.

De Europese Commissie is van oordeel dat de besluiten van de Europese Raad tot een Hervormingsverdrag zullen leiden dat de Europese Unie aanpast aan de behoeften van de 21e eeuw. De Commissie is verheugd over het bijeenroepen van een intergouvernementele conferentie, steunt ten volle het mandaat dat door de Europese Raad is overeengekomen en verbindt zich ertoe tot het succes ervan te zullen bijdragen.

Europa heeft een Hervormingsverdrag nodig dat vóór de Europese verkiezingen van juni 2009 moet zijn goedgekeurd en geratificeerd. Het is de verantwoordelijkheid van alle deelnemers aan de intergouvernementele conferentie de voorwaarden te creëren om dit doel te bereiken.

De bijdrage van de Commissie voor de periode van bezinning en daarna: Plan D voor Democratie, Dialoog en Debat – COM(2005) 494 van 13.10.2005.

Een agenda voor de burger - Concrete resultaten voor Europa - COM(2006) 211 van 10.5.2006.