Artikelen bij COM(2007)377 - Vorderingen van Bulgarije met de begeleidende maatregelen na de toetreding

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0377


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 27.6.2007

COM(2007) 377 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de vorderingen van Bulgarije met de begeleidende maatregelen na de toetreding

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de vorderingen van Bulgarije met de begeleidende maatregelen na de toetreding

1. Inleiding

1.1. Context

Na de toetreding van Bulgarije tot de EU op 1 januari 2007 werden speciale maatregelen getroffen om een vlot verloop van de toetreding mogelijk te maken en te ondersteunen, zonder daarbij het correcte functioneren van het beleid en de instellingen van de EU in gevaar te brengen.

Zoals alle andere lidstaten nam ook Bulgarije bij zijn toetreding tot de EU de rechten en plichten van het lidmaatschap op zich. Volgens de gangbare praktijk houdt de Commissie toezicht op de toepassing van de wetgeving (het acquis communautaire ) om te verzekeren dat deze verplichtingen worden nagekomen.

Daarnaast werden in het Toetredingsverdrag, zoals voor de landen die in 2004 tot de EU zijn toegetreden, voorzieningen getroffen voor vrijwaringsbepalingen en overgangsregelingen (bijvoorbeeld: beperkingen van het vrije verkeer van werknemers, van de toegang tot vervoersnetwerken; veiligheidsvoorschriften op veterinair, fytosanitair en levensmiddelengebied). Het Toetredingsverdrag bepaalt dat indien er serieuze tekortkomingen zijn bij de omzetting en tenuitvoerlegging van het acquis inzake kwesties als economie, interne markt, en justitie en binnenlandse zaken, tot maximaal drie jaar na de toetreding vrijwaringsmaatregelen kunnen worden getroffen.

De toetreding van Bulgarije ging ook gepaard met een reeks specifieke begeleidende maatregelen om tekortkomingen op het gebied van de veiligheid van het luchtverkeer, de voedselveiligheid, de landbouwfondsen, de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en de georganiseerde misdaad te voorkomen of te verhelpen. Voor laatstgenoemd gebied werd een mechanisme voor samenwerking en toetsing ingesteld met ijkpunten voor het toezicht op de vooruitgang ter zake.

Dit mechanisme werd ingesteld vanwege het fundamentele belang van een goed functionerend administratief en justitieel stelsel. Hiermee moet Bulgarije in staat worden gesteld al zijn verplichtingen na te komen en ook de rechten van het lidmaatschap te genieten. Het mechanisme weerspiegelt ook de noodzaak om onder meer corruptie en georganiseerde misdaad te bestrijden. Het mechanisme voor samenwerking en toetsing heeft tot doel er daadwerkelijk voor te zorgen dat Bulgarije en de andere lidstaten de zekerheid hebben dat de administratieve en gerechtelijke besluiten en praktijken op deze gebieden in Bulgarije op één lijn liggen met de rest van de EU. Vooruitgang op het gebied van de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad zal het mogelijk maken dat de Bulgaarse burgers en bedrijven de rechten genieten die zij als EU-burgers hebben. Zonder onomkeerbare vooruitgang op het gebied van de hervorming van het justitiële stelsel en de strijd tegen corruptie en georganiseerde misdaad bestaat het gevaar dat Bulgarije niet in staat is de EU-wetgeving correct toe te passen.

De Commissie is verzocht regelmatig verslag uit te brengen over deze begeleidende maatregelen. In verband met het mechanisme voor samenwerking en toetsing werd verzocht om met ingang van juni 2007 om de zes maanden verslag te doen. Onderhavig verslag biedt een volledig overzicht van de situatie inzake de begeleidende maatregelen en het is het eerste verslag over het mechanisme voor samenwerking en toetsing. Het onderzoekt alle gebieden waar begeleidende maatregelen werden getroffen, met bijzondere aandacht voor de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad.

1.2. Methode

Dit verslag werd opgesteld op basis van een hele reeks informatiebronnen. Deze informatie was in de eerste plaats afkomstig van de Bulgaarse regering. Daarnaast zijn informatie en analysen afkomstig van de vertegenwoordiging van de Commissie en de diplomatieke vertegenwoordigingen van de lidstaten in Bulgarije, van maatschappelijke organisaties en verenigingen en verslagen van deskundigen. De Commissie organiseerde in april 2007 in het kader van het mechanisme voor samenwerking en toetsing diverse bezoeken aan Bulgarije. Deze bezoeken werden gesteund door individuele deskundigen uit de lidstaten en de diensten van de Commissie. Het was de bedoeling tot een onafhankelijke evaluatie van de geboekte vooruitgang te komen. De deskundigen stelden verslagen op die vervolgens werden doorgezonden naar Bulgarije met het oog op correctie van eventuele feitelijke onjuistheden.

Bulgarije diende op 31 maart 2007 een eerste verslag in over de geboekte vooruitgang in het kader van het mechanisme voor samenwerking en toetsing en heeft de Commissie sindsdien op de hoogte gehouden van verdere pertinente ontwikkelingen.

2. Begeleidende maatregelen: Stand van zaken

De begeleidende maatregelen voor Bulgarije hebben betrekking op landbouwsubsidies, voedselveiligheid, de veiligheid van het luchtverkeer, de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad. In dit hoofdstuk worden kort de ontwikkelingen op de eerste drie gebieden onderzocht, waarvoor ten dele ook een afzonderlijke rapportageverplichting bestaat. De vooruitgang op het gebied van de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad komt aan bod in hoofdstuk 3.

In de bijlage wordt verder informatie geboden over de stand van zaken wat de vrijwaringsclausules en andere bepalingen op dit gebied betreft. Gezien het feit dat op het gebied van de landbouw, de diergezondheid en de voedselveiligheid, alsook het luchtverkeer structuren voor tenuitvoerlegging en rapportage zijn vastgesteld, zullen deze onderwerpen in de toekomst in dit horizontale verslag niet meer worden behandeld. Indien op deze punten verdere besluiten nodig zijn, zullen deze op individuele basis worden genomen volgens de in deze sectoren geldende regels.

2.1. Landbouwfondsen

Voor de landbouwfondsen moeten de lidstaten beschikken over geaccrediteerde, efficiënte betaalorganen, zodat goed beheer en controle van de landbouwfondsen gewaarborgd zijn. De lidstaten zijn ook verplicht voor rechtstreekse betalingen aan landbouwers en voor bepaalde uitgaven voor plattelandsontwikkeling een geïntegreerd beheers- en controlesysteem toe te passen (onder meer om fraude en onrechtmatige betalingen te vermijden). Indien de lidstaten die controlesystemen niet correct toepassen, besluit de Commissie achteraf (op jaarbasis) tot financiële correcties. Aangezien de kans te groot was dat het geïntegreerde beheers- en controlesysteem nog niet naar behoren zou functioneren op het ogenblik van de toetreding van Bulgarije, stelde de Commissie voor Bulgarije een vrijwaringsmechanisme in, voor het geval dit controlesysteem of de andere elementen die nodig zijn om correcte betalingen te garanderen, niet operationeel zouden zijn of serieus zouden tekortschieten. Het vrijwaringsmechanisme voorziet in de mogelijkheid dat de uitgaven voor het geïntegreerde beheers- en controlesysteem voorlopig met 25% worden verminderd. De voornaamste punten van zorg inzake het geïntegreerde beheers- en controlesysteem betreffen de verhouding tussen het register van landbouwbedrijven en het landbouwpercelenidentificatiesysteem, de administratieve capaciteit en de logistiek, en de kwaliteit van de opgeslagen gegevens. Een controlebezoek dat in juni werd uitgevoerd, bevestigde dat Bulgarije verder vooruitgang had geboekt met de tenuitvoerlegging van diverse elementen van het geïntegreerde beheers- en controlesysteem. Toch zijn nog verdere inspanningen en dringende maatregelen vereist, meer bepaald om te verzekeren dat de controles ter plaatse in de loop van de volgende maanden op een doeltreffende manier worden uitgevoerd. Voor de laatste week van juni is een extra controlebezoek aan Bulgarije gepland. Bij deze gelegenheid zal worden onderzocht of het betaalorgaan naar behoren functioneert en zullen enkele met het geïntegreerde beheers- en controlesysteem verband houdende kwesties worden nagegaan. Op basis van deze controles en de ministeriële verklaring die eind maart door de Bulgaarse autoriteiten is ingediend, zal de Commissie evalueren of de diverse onderdelen van het geïntegreerde beheers- en controlesysteem werden ingesteld en operationeel zijn. Het besluit of er vrijwaringsmaatregelen moeten worden getroffen (die eventueel een verlaging van de uitgaven voor het geïntegreerde beheers- en controlesysteem kunnen inhouden) zal worden genomen op basis van de resultaten van de controle en de ministeriële verklaring van de Bulgaarse autoriteiten.

2.2. Veiligheid van het luchtverkeer

Wat de veiligheid van het luchtverkeer betreft, heeft Bulgarije de tekortkomingen nagegaan inzake zijn zwakke administratieve capaciteit met betrekking tot de regelgeving, het toezicht en de controle op luchtvaartmaatschappijen en organisaties die betrokken zijn bij het toezicht op de luchtwaardigheid en het onderhoud van luchtvaartproducten. Uit verschillende controlebezoeken sinds 2005 is gebleken dat Bulgarije niet in staat was om de communautaire regelgeving, noch de regelgeving van de gezamenlijke luchtvaartautoriteit (JAA) inzake de veiligheid van luchtvaartproducten en de organisaties voor onderhoud toe te passen. Bulgarije bleek ook niet in staat om zijn supervisieverplichtingen overeenkomstig de internationale (ICAO-), JAA- of communautaire normen na te komen. Om die reden werden in december 2006 vrijwaringsmaatregelen toegepast. Dit betekent dat sinds 1 januari 2007 a) de Bulgaarse luchtvaartmaatschappijen niet het statuut hebben van communautaire luchtvaartmaatschappijen en verder functioneren met een statuut van derde land, en b) de veiligheidscertificaten die door de Bulgaarse autoriteiten zijn afgegeven binnen de Gemeenschap niet de voordelen van wederzijdse erkenning genieten. Toch blijft Bulgarije geheel gebonden door de verplichtingen die uit de relevante communautaire regelgeving voortvloeien. Bulgarije is ermee begonnen zijn capaciteit voor veiligheidstoezicht op te voeren en trof zelf uit voorzorg in februari 2007 vrijwaringsmaatregelen, door het certificaat van vier vrachtmaatschappijen in te trekken, het certificaat van een vijfde maatschappij op te schorten en het certificaat van een zesde maatschappij in te perken vanwege tekortkomingen op het gebied van de veiligheid van de operaties; het schrapte voorts meer dan 160 luchtvaartuigen omdat zij niet aan de communautaire normen beantwoordden.

2.3. Diergezondheid en voedselveiligheid

Op het gebied van de veterinaire en diergezondheid werden overgangsmaatregelen inzake varkenspest getroffen en uitroeiingsplannen goedgekeurd. Voor september 2007 is een herziening van deze maatregelen gepland. De Commissie heeft ook haar goedkeuring gehecht aan overgangsmaatregelen in de sector vlees en melk. Slechts een beperkt aantal bedrijven kreeg toelating om producten naar andere lidstaten uit te voeren. Voor rauwe melk werden specifieke maatregelen getroffen.

3. De hervorming van het justitiële stelsel en de strijd tegen corruptie en georganiseerde misdaad

3.1. Samenvatting

In het kader van het mechanisme voor samenwerking en toetsing werd van dichtbij toezicht uitgeoefend op de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad. De follow-up biedt een beknopte analyse en een gedetailleerde verklaring van de vooruitgang die is geboekt ten aanzien van de ijkpunten van het geïntegreerde beheers- en controlesysteem. De gedetailleerde verklaring is opgebouwd rond maatregelen die als indicatoren werden gebruikt voor het meten van de vooruitgang ten aanzien van de ijkpunten.

Bulgarije heeft niet altijd in dezelfde mate vooruitgang geboekt met het nakomen van de ijkpunten van het geïntegreerde beheers- en controlesysteem. Het is van belang in deze ijkpunten meer te zien dan alleen maar een controlelijst van afzonderlijke maatregelen die één voor één kunnen worden weggestreept. De ijkpunten hangen immers nauw met elkaar samen. Vooruitgang die op één gebied wordt geboekt, heeft implicaties voor de andere gebieden. Elk ijkpunt is een bouwsteen voor een onafhankelijk en onpartijdig justitieel en administratief stelsel. Het opbouwen en in stand houden van een dergelijk systeem is een werk van lange adem. Daarvoor zijn fundamentele wijzigingen van systematische aard nodig. Om die reden kunnen de ijkpunten niet afzonderlijk worden beschouwd. Zij moeten samen worden gezien als onderdeel van een breed opgevatte hervorming van de betrokken gebieden, waarvoor een politiek engagement op de lange termijn noodzakelijk is. Om aan te tonen dat de veranderingen onomkeerbaar zijn, moeten nog meer bewijzen worden geleverd van de praktische toepassing.

De Bulgaarse regering heeft zich verbonden tot de hervorming van het justitiële stelsel en de zuivering van corrupte praktijken. Op alle gebieden geven de Bulgaarse autoriteiten blijk van inzet en vastberadenheid. Zij hebben de noodzakelijke wetsontwerpen, actieplannen en programma’s voorbereid. Alleen een vastberaden omzetting hiervan in concrete praktische maatregelen kan echter het bewijs leveren dat het hun werkelijk menens is. Er zijn nog steeds duidelijke tekortkomingen bij de omzetting van deze intenties in concrete resultaten. Bulgarije heeft op het hoogste niveau zijn inspanningen opgevoerd om corruptie en georganiseerde misdaad te bestrijden. Desondanks dient er nog veel te gebeuren. De vooruitgang die is geboekt sinds de instelling van het mechanisme voor samenwerking en toetsing is nog onvoldoende.

Voor de oplossing van diepgewortelde problemen zoals georganiseerde misdaad en corruptie moeten op het niveau van onderzoek en rechtshandhaving duurzame structuren worden ingesteld die onomkeerbaar zijn en doeltreffend functioneren, zodat zij een sterke afschrikkende werking hebben. Voorts hebben de structurele wijzigingen die nodig zijn een effect op de maatschappij als geheel en is daarvoor een koerswijziging nodig die veel verder gaat dan het loutere respecteren van ijkpunten. Hiervoor is een engagement van Bulgarije op de lange termijn noodzakelijk. Dit kan alleen met succes worden bekroond, indien de uitvoerende, wetgevende en rechterlijke macht strikt gescheiden blijven.

3.2. Evaluatie

3.2.1. IJkpunt 1: Wijziging van de grondwet om alle dubbelzinnigheid weg te nemen ten aanzien van de onafhankelijkheid en verantwoordingsplicht van het justitiële apparaat

Bulgarije keurde grondwetswijzigingen goed waardoor de onafhankelijkheid van het justitiële apparaat wordt gewaarborgd en waarbij een onafhankelijk justitieel inspectoraat wordt opgericht om toezicht te houden op de integriteit van de justitie en voor de follow-up van klachten.

Het is te vroeg om de doeltreffendheid van deze wijzigingen te evalueren, aangezien het inspectoraat nog niet werd opgericht.

Bulgarije heeft door de goedkeuring van de grondwetswijziging dit ijkpunt in grote mate gehaald. Zolang echter de noodzakelijke uitvoeringsbepalingen voor de oprichting van een onafhankelijk justitieel inspectoraat niet volledig zijn goedgekeurd en ten uitvoer gelegd, zal het niet mogelijk zijn de doeltreffendheid te evalueren van de grondwetswijziging inzake het wegnemen van alle dubbelzinnigheid ten aanzien van de onafhankelijkheid en verantwoordingsplicht van het justitiële apparaat (zie ook ijkpunten 2 en 3).

Gedetailleerde evaluatie

- Het nationale parlement moet wijzigingen van de Bulgaarse grondwet goedkeuren

De wijzigingen van de grondwet die tot doel hadden alle dubbelzinnigheid weg te nemen ten aanzien van mogelijke bemoeienissen van de minister van Justitie met het justitiële apparaat, werden met de noodzakelijke ¾-meerderheid op 2 februari 2007 in het nationale parlement goedgekeurd (4e wijziging van de grondwet).

De wijzigingen van de grondwet kunnen, zoals elke wijziging, door het Hooggerechtshof worden herzien en wettelijke en bestuurrechtelijke maatregelen uit hoofde van deze wijzigingen kunnen op de gebruikelijke manier als ongrondwettelijk worden gewraakt.

- Het nationale parlement moet de noodzakelijke wijzigingen aanbrengen aan de wet inzake het justitiële stelsel

De wet inzake het justitiële stelsel is nog niet van kracht (zie evaluatie onder het tweede punt van ijkpunt 2).

- Het inspectoraat moet worden opgericht en operationeel zijn, de eerste resultaten ervan moeten worden gepubliceerd en geëvalueerd

Het inspectoraat zal na de goedkeuring van de wet inzake het justitiële stelsel worden opgericht (zie evaluatie onder ijkpunt 3).

3.2.2. IJkpunt 2: Zorgen voor een transparanter en efficiënter verloop van de justitiële procedures door goedkeuring en toepassing van een nieuwe wet inzake het justitiële stelsel en het nieuwe wetboek van burgerlijke rechtsvordering. Verslag uitbrengen over het effect van deze nieuwe wetten en de nieuwe wetboeken van strafvordering en administratieve rechtspraak, met name wat het vooronderzoek betreft

De eerste hoofdstukken van de nieuwe wet inzake het justitiële stelsel werden medio juni goedgekeurd; het is bijgevolg nog te vroeg om over de tenuitvoerlegging ervan te kunnen rapporteren. De wet blijkt een aantal punten van zorg inzake de onafhankelijkheid en de personeelsbezetting van de Hoge Justitiële Raad en het inspectoraat aan te pakken. Het wetboek van burgerlijke rechtsvordering is nog steeds niet goedgekeurd. Met het oog op een uniforme toepassing van de wet werd voor het nieuwe wetboek van strafvordering en het nieuwe wetboek van administratieve rechtspraak een systeem voor toezicht ingesteld. Er is echter geen systematische verslaggeving geweest over de bevindingen van dit mechanisme voor toezicht.

Over het algemeen heeft Bulgarije enige vooruitgang geboekt met de verbetering van de transparantie van de justitiële procedures; er is echter meer tijd nodig om na te gaan of de nieuwe wetten het gewenste effect zullen sorteren.

Gedetailleerde evaluatie

- Goedkeuring van het nieuwe wetboek van burgerlijke rechtsvordering

Het wetboek van burgerlijke rechtsvordering is nog niet van kracht.

De raad van ministers keurde in mei 2006 een ontwerp goed en diende dit bij het nationale parlement in. Sommige artikelen ondergaan momenteel een tweede lezing. De Bulgaarse autoriteiten verwachten dat het wetboek eind juli 2007 door het parlement zal zijn goedgekeurd.

- Goedkeuring van de nieuwe wet inzake het justitiële stelsel, rekening houdend met de wijzigingen van de grondwet en de aanbevelingen van de intercollegiale toetsing

De wet inzake het justitiële stelsel is nog niet goedgekeurd. Het parlement heeft op 14 juni 2007 de eerste hoofdstukken van de nieuwe wet inzake het justitiële stelsel in tweede lezing goedgekeurd. De tekst ervan is nog niet beschikbaar.

Na de goedkeuring van de 4e wijziging van de grondwet werd een werkgroep opgericht die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de Hoge Justitiële Raad. Deze werkgroep stelde een ontwerp van wet inzake het justitiële stelsel op dat in maart 2007 door de raad van ministers werd goedgekeurd en in april door het nationale parlement in eerste lezing werd besproken.

In het nationale parlement gaan de besprekingen verder, maar een aantal prominente Bulgaarse magistraten, adviseurs voor twinningprojecten en andere deskundigen hebben reeds hun bezorgdheid geuit over een aantal aspecten van het huidige ontwerp:

- inzake het statuut van de Hoge Justitiële Raad: de recent goedgekeurde artikelen van de wet inzake het justitiële stelsel maken de Raad tot een permanent orgaan;

- inzake het inspectoraat van de Hoge Justitiële Raad: bevoegdheidsoverlapping met het inspectoraat van het ministerie van Justitie, hetgeen vermeden dient te worden;

- de criteria om rechter, procureur of rechercheur te worden, omvatten niet de eis dat de kandidaat gedurende een aantal maanden wordt opgeleid in het Nationale Instituut voor Justitie, noch dat hij een tijd lang stage loopt bij een ervaren rechter, procureur of rechercheur;

- voor een bevordering wordt van de rechters, procureurs of rechercheurs geen deelname verlangd aan vergelijkende examens; het evaluatieproces wordt geleid door actieve magistraten (leden van het comité inzake voorstellen en de evaluatie van de kwaliteit van de werkzaamheden van rechters, procureurs en rechercheurs in de schoot van de Hoge Justitiële Raad); het risico dat de momenteel bestaande rechten en verplichtingen inzake transparantie (nl. het recht van de burger om over de werkzaamheden van het gerecht geïnformeerd te worden, en de plicht van justitie tot openheid en toegankelijkheid) terzijde worden geschoven door de thans door het ministerie van Justitie geautoriseerde beperkingen op de toegang tot informatie inzake rechterlijke uitspraken.

Deze punten van kritiek en zorg doen de vraag rijzen of de gedeeltelijk goedgekeurde wet inzake het justitiële stelsel wel volstaat voor de vereiste hervorming van het justitiële stelsel en of niet nog verder overleg nodig is indien met deze wet de rechtsstaat en de doeltreffendheid en verantwoordingsplicht van het justitiële apparaat en de wetshandhavingsinstanties moeten worden versterkt.

- Een systeem voor toezicht opzetten voor alle nieuwe wetboeken

Wetboek van strafvordering: Het toezicht op het effect van het wetboek van strafvordering, dat sinds april 2006 van kracht is, functioneert naar behoren.

De groep van toezicht bestaat uit hoge vertegenwoordigers van de Hoge Justitiële Raad, het Hof van Cassatie, het administratieve Hooggerechtshof, andere hoven, het openbaar ministerie, de nationale recherchedienst, het ministerie van Justitie en het ministerie van Binnenlandse Zaken. Aan het hoofd van de groep staat de viceminister van Justitie die zich kan laten vervangen door de viceminister van Binnenlandse Zaken.

De groep van toezicht krijgt informatie uit verschillende bronnen: de hoofden van regionale en districtsrechtbanken en hoven van beroep, het openbaar ministerie, het justitiële inspectoraat, de nationale politiediensten, enz., en heeft sinds eind 2006 zeven adviezen over de voorzieningen van het wetboek van strafvordering uitgebracht. Deze adviezen beogen bij te dragen tot een meer uniforme justitiële praktijk in strafzaken. Deze adviezen worden openbaar gemaakt op de website van het ministerie van Justitie en de Hoge Justitiële Raad en worden ook via vergaderingen, conferenties, e.d. ter kennis gebracht van actieve magistraten.

De evaluatie van het wetboek van strafvordering door de groep van toezicht en de advocatuur is positief.

Wetboek van administratieve rechtspraak: Het toezicht is net begonnen, aangezien belangrijke bepalingen van dit wetboek pas op 1 maart 2007 van kracht zijn geworden. De criteria voor het toezicht op het wetboek van administratieve rechtspraak werden goedgekeurd. Deze criteria betreffen in de eerste plaats de bescherming van rechten, de verbetering van goed bestuur, en een snellere en doeltreffendere besluitvorming.

Er is nog geen verslag over de resultaten van het toezicht.

Wetboek van burgerlijke rechtsvordering: Voor het toezicht op het wetboek van burgerlijke rechtsvordering is het wachten op de goedkeuring van de wetgeving.

- Regelmatig rapporteren over de bevindingen van dit toezichtsproces, met name wat het vooronderzoek en de uitvoering van vonnissen en uitspraken betreft

Tot dusver betreft het enige beschikbare materiaal het toezicht op het wetboek van strafvordering. De groep van toezicht op het wetboek van strafvordering vervult ten dele de rapportageverplichting. Een verslag van maart 2007 onder de titel “Analyse van de toepassing van het wetboek van strafvordering wat betreft de doeltreffendheid van de vooronderzoeksprocedures” toont aan dat de toepassing van het nieuwe wetboek van strafvordering tot verbeteringen heeft geleid, vooral wat de versnelde procedure van het vooronderzoek betreft. Er werd een statistisch verslag opgesteld inzake strafzaken in 2006. Desondanks werd tot dusver geen systematisch en regelmatig rapportagemechanisme ingesteld over de bevindingen van het toezichtsproces.

Het toezicht op het wetboek van burgerlijke rechtsvordering wacht op de goedkeuring van de wetgeving en het toezicht op het wetboek van administratieve rechtspraak is net van start gegaan. Vandaar is er nog geen regelmatige verslaglegging over de bevindingen van deze toezichtsprocessen en is de vooruitgang tot dusver beperkt.

- De relevante wetboeken en wetgeving indien nodig aanpassen

De adviezen die door de groep van toezicht op het wetboek van strafvordering zijn afgegeven, hebben bijgedragen tot het verhelpen van moeilijkheden en verzekeren mede een uniforme aanpak in heel het land. Als een vervolg daarop stelden de Bulgaarse autoriteiten op vijf punten de behoefte vast om het wetboek van strafvordering aan te passen: (1) versterking van de politionele capaciteit om een doeltreffende en spoedige afhandeling van het vooronderzoek te verzekeren; (2) verlenging van de onderzoekstermijn van twee tot zes maanden, met de mogelijkheid van een verdere verlenging met zes maanden; (3) toestaan dat een politiefunctionaris die een zaak heeft onderzocht voor de rechtbank getuigt; (4) toestaan dat geheim agenten voor de rechtbank per videoconferentie getuigen; (5) de noodzaak opheffen dat gecertificeerde getuigen deelnemen aan de procedureactiviteiten bij het vooronderzoek.

Naast deze vijf punten suggereerden de Bulgaarse autoriteiten tevens in strafzaken extra bevoegdheden toe te wijzen aan de onderzoeksmagistraten (sledovateli) , aangezien de verantwoordelijkheid voor het onderzoek naar misdrijven thans grotendeels op de politierechercheurs is overgegaan. Het argument is dat deze magistraten een onbenut nationaal hulpmiddel zijn waarvan goed gebruik kan worden gemaakt voor het onderzoek naar bedrijfscriminaliteit, jeugdcriminaliteit en andere specifieke gebieden. De Bulgaarse autoriteiten wijzen erop dat hiervoor geen herziening van reeds genomen maatregelen nodig is, aangezien deze gerechtelijke rechercheurs alleen zouden worden ingezet voor concrete, specifieke opdrachten die duidelijk zijn bepaald en beperkt in de tijd. Het beroep op vroegere gerechtelijke rechercheurs om de huidige politierechercheurs bij te staan, kan een positief effect hebben, meer bepaald door de bestaande werkdruk terug te brengen en te verzekeren dat rechtszaken binnen een redelijke termijn worden afgehandeld. Voorwaarde is wel dat het een tijdelijke maatregel betreft die alleen in specifieke, duidelijk afgelijnde zaken wordt genomen, zodat wordt vermeden dat de ingevoerde hervormingen weer gedeeltelijk ongedaan worden gemaakt.

Naar verwachting zullen de wijzigingen van het wetboek van strafvordering in het najaar op de wetgevende agenda van het parlement komen te staan.

In april hechtte het parlement reeds definitief zijn goedkeuring aan een aantal wijzigingen van de strafwet, met inbegrip van strengere straffen voor bepaalde typen ernstige misdrijven, waardoor het afschrikkende karakter van de strafwetgeving moet worden versterkt.

3.2.3. IJkpunt 3: Voortzetten van de hervorming van het justitiële apparaat ter bevordering van professionalisme, verantwoording en efficiency. Beoordelen van de effecten van de hervorming en jaarlijks publiceren van de resultaten

Het justitiële inspectoraat, bedoeld als een fundamentele instelling voor het toezicht op de integriteit van het gerecht, moet nog worden opgericht in het kader van de komende wet inzake het justitiële stelsel. Om die reden kan slechts in beperkte mate melding worden gemaakt van vooruitgang op het gebied van een betere verantwoordingsplicht van het gerecht. Er werden reeds eerste stappen gezet door de toepassing van een gedragscode en door het treffen van disciplinaire sancties tegen aangeklaagde magistraten. Bulgarije heeft vooruitgang geboekt wat de aanwervingsprocedures en de prestatie-evaluatie van magistraten betreft. Deze inspanningen moeten worden gehandhaafd en opgevoerd. Het Nationale Instituut voor Justitie richtte een aantal cursussen in over de nieuwe procedures waaraan een groot aantal rechters, griffiers en procureurs deelnamen. Een willekeurige toewijzing van rechtszaken (via de computer) moet de gewone praktijk worden.

Over het algemeen is enige vooruitgang geboekt met de bevordering van verantwoording, professionalisme en efficiency van het gerecht in Bulgarije.

Gedetailleerde evaluatie

- Instelling van een transparant en goed functionerend besluitvormingsproces voor tuchtonderzoeken door het toekomstige inspectoraat binnen de Hoge Justitiële Raad

Aangezien het inspectoraat binnen de Hoge Justitiële Raad nog niet is opgericht, kan hieromtrent geen vooruitgang worden gemeld. De opheffing van de constitutionele onschendbaarheid van het gerecht ingevolge de goedkeuring van de 4e wijziging van de grondwet heeft echter het treffen van tuchtmaatregelen vergemakkelijkt, met name in drie recente gevallen waar de openbare aanklager tegen een aantal topmagistraten disciplinaire sancties voorstelde. Het besluit van de Hoge Justitiële Raad om de twee gearresteerde magistraten, tegen wie een strafprocedure wegens corruptie werd ingeleid, te schorsen, bevestigt de voorstellen van het openbaar ministerie. Na een beroepsprocedure werd één zaak behandeld voor het administratieve Hooggerechtshof dat in maart 2007 het besluit van de Hoge Justitiële Raad bevestigde.

- Garantie van een volledige en overkoepelende toepassing van de gedragscode voor magistraten, meer bepaald van procedures voor herziening, onderzoek en ontzetting/vervolging bij inbreuken

De gedragscode voor Bulgaarse rechters van 13 december 2003 is een kort document van vier bladzijden met zeven artikelen, dat door de Bulgaarse vereniging van rechters is opgesteld en door de Hoge Justitiële Raad goedgekeurd. Inbreuken door rechters en procureurs die aanleiding geven tot een strafrechtelijke verantwoordelijkheid, worden voor de openbare aanklager gebracht, terwijl sancties voor andere inbreuken door de Hoge Justitiële Raad worden opgelegd. Over de procedures voor handhaving bestaan nog veel klachten, maar zodra het inspectoraat is opgericht, zou hiermee een essentieel en dynamisch instrument beschikbaar moeten zijn.

De gedragscode werd sindsdien nog niet herzien; kwesties van beroepsethiek die uit zijn praktische toepassing zijn ontstaan, worden bijgevolg erdoor nog niet bestreken.

- Toezicht op de toepassing van het systeem van vergelijkende examens voor aanwerving en prestatie-evaluatie van magistraten

Het Bulgaarse verslag geeft details over acht vergelijkende examens en vijf nog te houden examens, sommige op nationaal vlak, zoals het nationale vergelijkende examen voor aanstelling in het nieuwe administratieve hof. Dit blijkt een succes te zijn. Een groot aantal van de nieuwe rechters werd aangeworven uit de advocatuur, hetgeen een bewijs is van de openheid van de procedure en ook van het belang van deze procedure voor aanwervingen voor het gerecht. De Bulgaarse autoriteiten gaven te kennen dat er slechts drie klachten waren binnengekomen van niet aangenomen kandidaten.

- Jaarlijkse publicatie van de evaluatiebevindingen van de hervorming van het justitiële stelsel, met name over de manier hoe specifieke problemen in verband met professionalisme, verantwoording en efficiency zijn aangepakt

Het ministerie van Justitie heeft een document gepubliceerd onder de titel “Verslag over de uitvoering van het programma voor de tenuitvoerlegging van de hervormingsstrategie van het justitiële stelsel in Bulgarije in de periode januari 2006 tot maart 2007”; daarin hernieuwt Bulgarije zijn engagement om het justitiële stelsel toegankelijk en transparant te maken en in staat te stellen de fundamentele rechten te beschermen.

De evaluatie van dit aspect van het ijkpunt is niet beslissend op basis van alleen dit document. Meer bepaald is het niet mogelijk te bevestigen of de oogmerken en prioriteiten zijn verwezenlijkt en of de beginselen (transparantie, toegankelijkheid, enz.) die aan het begin zijn gedetailleerd, ook zullen worden gehaald.

- Invoering van programmatuur voor willekeurige toewijzing van rechtszaken aan het openbaar ministerie

Naar verluidt is de willekeurige toewijzing van rechtszaken aan rechters per computer in alle rechtbanken van Bulgarije operationeel.

Voor het openbaar ministerie is de toewijzing per computer momenteel in gebruik in drie gevallen, waaronder het hoofdbureau in Sofia. Elders gebeurt de toewijzing van rechtszaken aan de openbare aanklagers manueel. Bulgarije plant de invoering van de computerprogrammatuur tegen eind 2007 zodat de willekeurige toewijzing aan het openbaar ministerie dan overeenstemt met die aan de rechtbanken.

- Verbetering van de opleiding inzake de gevolgen van de nieuwe wetgeving

Het Nationale Instituut voor Justitie heeft sinds december vorig jaar een actief opleidingsprogramma over de nieuwe wetgeving opgezet.

Voor het nieuwe wetboek van burgerlijke rechtsvordering vonden 19 opleidingssessies plaats voor een totaal van 530 rechters, griffiers en andere deelnemers uit het hele land.

Voor het wetboek van administratieve rechtspraak richtte het Instituut 7 opleidingssessies in zowel voor pas benoemde als voor ervaren rechters die in de administratieve rechtbanken werkzaam zijn.

Het Nationale Instituut voor Justitie hield ook 10 opleidingssessies over het nieuwe wetboek van strafvordering voor 327 rechters, procureurs, rechercheurs en doznateli . Het richtte ook voor een totaal van 67 deelnemers 4 seminars in ten behoeve van de opleiders inzake het nieuwe wetboek van strafvordering.

3.2.4. IJkpunt 4: Uitvoeren van en verslag uitbrengen over professioneel, onpartijdig onderzoek naar beschuldigingen van corruptie op hoog niveau. Verslag uitbrengen over interne inspecties van de overheidsinstellingen en over de openbaarmaking van het vermogen van hoge ambtenaren

Verschillende comités bij het nationale parlement, de raad van ministers en de Hoge Justitiële Raad zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van corruptie op hoog niveau binnen de Bulgaarse overheid. Er is een implementatieprogramma voor corruptiebestrijding aangenomen, maar daarin zijn de verantwoordelijkheden niet duidelijk verdeeld en er ontbreekt een doelmatig coördinatiemechanisme. Daarom is optreden op alle bestuurlijke en uitvoerende niveaus moeilijk. Het is niet duidelijk of maatregelen ter bescherming van klokkenluiders effectief zijn geïmplementeerd en daarom is meer wetgeving nodig. Er is enige vooruitgang geboekt met betrekking tot onderzoek voorafgaand aan de berechting, ook door middel van de recente oprichting van onafhankelijke inspectoraten. In januari 2007 werd een systeem opgezet om de vermogensverklaringen van hoge ambtenaren te controleren, maar het lijkt er niet op dat aantijgingen van corruptie op hoog niveau een gedegen en systematisch juridisch vervolg krijgen.

In het algemeen heeft Bulgarije onvoldoende vooruitgang geboekt met betrekking tot de juridische aanpak van corruptie op hoog niveau.

Gedetailleerde evaluatie

- Deskundigen van de lidstaten inzetten voor steun en begeleiding met betrekking tot de verbetering van de kwaliteit van onderzoek en verslaglegging

Er zijn voortdurend vele programma’s en contacten met andere lidstaten, onder meer met adviseurs voor twinningprojecten en politieverbindingsambtenaren, die verbeteringen melden. We moeten nog afwachten of dit heeft geleid tot beter onderzoek.

- Stroomlijning en coördinatie van de institutionele opzet van organen voor corruptiebestrijding

De inspanningen op het gebied van corruptiebestrijding worden gecoördineerd door de “Coördinatieraad corruptiebestrijding”, die in april 2006 werd opgericht. In deze raad zetelen vertegenwoordigers van de drie belangrijkste anticorruptie-organen: i) de commissie ter bestrijding van corruptie in het nationale parlement; ii) het anticorruptiecomité van de raad van ministers; en iii) het anticorruptiecomité van de Hoge Justitiële Raad. De administratie van het parlement ondersteunt de coördinatieraad organisatorisch en technisch. De raad komt maandelijks bijeen om strategische en operationele aangelegenheden en specifieke gevallen te bespreken.

In maart 2007 werd een verslag goedgekeurd over de uitvoering van het programma voor transparant bestuur, preventie en bestrijding van corruptie voor 2006, samen met een uitvoeringsplan voor 2007, maar het is moeilijk om in dit vroege stadium te beoordelen welke toegevoegde waarde de coördinatie heeft voor het onderzoek en tot welke resultaten de toename van de coördinatie heeft geleid.

Gezien het feit dat er drie anticorruptiecommissies bestaan voor de verschillende regeringsniveaus (uitvoerend, wetgevend en rechterlijk), plus een inspectoraat-generaal bij de raad van ministers en inspectoraten voor de verschillende ministeries en strafrechtelijke autoriteiten, blijft het onduidelijk wie uiteindelijk in de praktijk verantwoordelijk is voor de resultaten van de corruptiebestrijding.

Een duidelijke taakverdeling en coördinatie tussen de instellingen is cruciaal voor effectieve tenuitvoerlegging van het anticorruptiebeleid. Het werk van de verschillende anticorruptie-eenheden moet derhalve worden geoptimaliseerd, met name wat betreft managementstijl en besluitvorming.

- Administratieve regelingen ter bescherming van klokkenluiders

Onder auspiciën van het ministerie voor Openbaar Bestuur en Bestuurlijke Hervorming werd met hulp van Britse deskundigen een ontwerpwet inzake klokkenluiders opgesteld, de “wet ter bescherming van werknemers die machtsmisbruik en corruptie melden”. Deze wet is nog niet ter goedkeuring aan het parlement voorgelegd omdat sommige hoge autoriteiten de toegevoegde waarde van de wet betwijfelen aangezien de meeste garanties al zijn opgenomen in andere Bulgaarse wetten, zoals de wet administratieve rechtsvordering en de ambtenarenwet.

Het is niet bewezen dat er aanhoudende en effectieve maatregelen zijn getroffen om het huidige juridische kader ter bescherming van klokkenluiders ten uitvoer te leggen.

- Volledige tenuitvoerlegging van de wetgeving inzake de onafhankelijkheid van de inspectoraten voor het openbaar bestuur en actiever optreden van deze inspectoraten in onderzoeken

De bestuurswet vormt het juridische kader voor de oprichting van inspectoraten binnen het openbaar bestuur. Elk ministerie moet een inspectoraat oprichten, dat rechtstreeks onder de minister ressorteert. Binnen de raad van ministers is een inspectoraat-generaal opgericht.

Naast de inspectoraten binnen elk ministerie en het inspectoraat-generaal bij de raad van ministers kent het ministerie van Openbaar Bestuur ook een inspectiedirectoraat openbaar bestuur, dat belast is met de inspectie en controle van aangelegenheden in verband met de tenuitvoerlegging van de ambtenarenwetgeving (aanwerving, bevordering, ontslag, betaling, enz. van ambtenaren). Met het oog op de coördinatie van de inspectoraten bij de ministeries heeft het inspectoraat-generaal een aantal methodologische instructies opgesteld. In een paar gevallen (3-4) is het inspectoraat-generaal door de ministeriële inspectoraten gevraagd te bemiddelen bij conflicten binnen een ministerie. In dergelijke gevallen formuleert het inspectoraat-generaal een aanbeveling voor de betreffende minister en deze aanbevelingen worden volgens het inspectoraat-generaal doorgaans overgenomen. In haar verslag verstrekte de Bulgaarse regering informatie over het aantal controles die werden uitgevoerd door de verschillende administratieve structuren en het aantal ingeleide tuchtprocedures. Details over de rang en de positie van de ambtenaren waartegen een tuchtprocedure is ingeleid, ontbreken echter.

In de bestuurswet is bepaald dat de inspectoraten onafhankelijk moeten zijn. De taken en bevoegdheden van de inspectoraten zijn vastgelegd in de reglementen van orde van de betreffende instanties. Alle ministeriële inspectoraten rapporteren aan de betreffende minister en ontvangen hun financiële middelen van het ministerie. Het hoofd van het inspectiedirectoraat controleert de organen van de uitvoerende macht (ministers, uitvoerend directeurs van uitvoerende agentschappen, voorzitters van overheidsagentschappen en -commissies, enz.) en ressorteert rechtstreeks onder de premier van de republiek Bulgarije.

- Verslaglegging over de tenuitvoerlegging van de maatregelen ter voorkoming en bestrijding van de beïnvloeding van onderzoeks- en strafrechtelijke instanties, met name ondersteuning van gevallen van opschorting/sepot/inleiding van strafrechtelijke procedures tegen vermeend corrupte rechtshandhavingsinstanties

De Bulgaarse autoriteiten beweren dat een aantal preventie- en controlemaatregelen zijn getroffen via de ministeries. Het werkelijke effect van de maatregelen moet nog worden afgewacht aangezien de informatie over de ingeleide en afgeronde strafrechtelijke procedures niet kon worden gecontroleerd. Uit de verstrekte informatie is evenmin duidelijk in hoeveel van deze gevallen wordt geprobeerd het corruptieonderzoek te beïnvloeden en hoe deze zaken worden behandeld.

- Opzet van een serieus controlemechanisme voor vermogensverklaringen en effectieve sancties bij valse of onjuiste verklaringen

Nadat in september 2006 de wet op het openbaar maken van eigendommen van personen in hoge overheidsfuncties was aangepast, moeten hoge ambtenaren sinds januari 2007 jaarlijks voor 30 april een vermogensverklaring indienen, met een extra maand om eventuele fouten te corrigeren.

Deze verklaringen worden dan afgezet tegen de registers van andere autoriteiten, zoals de ministeries van Financiën, Vervoer, Land- en Bosbouw en Regionale Ontwikkeling. De Rekenkamer is verantwoordelijk voor de coördinatie van de vermogensverklaringen, de vergelijking met de registers en het opleggen van boetes bij overtredingen. De vergelijkingen moeten jaarlijks voor 31 oktober zijn afgerond. Onregelmatigheden worden gemeld aan de belastingdienst. Als sprake lijkt te zijn van criminele praktijken, wordt overlegd met de procureur-generaal. De vermogensverklaringen en de daaropvolgende maatregelen worden gepubliceerd op de website van de Rekenkamer.

Dit mechanisme vormt een aanvulling op de preventie en afschrikking van de nationale anticorruptiestrategie en stelt het publiek in staat de verklaring te vergelijken met de levensstijl. Het effect van het mechanisme kan echter pas worden gemeten als a) alle verklaringen zijn ingediend en b) alle verklaringen zijn gecontroleerd en de noodzakelijke maatregelen zijn getroffen.

3.2.5. IJkpunt 5: Verdere maatregelen nemen ter voorkoming en bestrijding van corruptie, met name aan de grenzen en bij de plaatselijke overheden

Bulgarije heeft met succes zijn inspanningen op het gebied van corruptiebestrijding opgevoerd door meer preventieve controles en sancties bij sommige grensposten. De opzet van elektronische betalingssystemen en willekeurig samengestelde ploegen bij sommige grensposten leidden tot minder mogelijkheden tot corruptie en meer inkomsten. Deze goede aanpak zou tot alle grensposten moeten worden uitgebreid. Specifieke opleiding en vergroting van het bewustzijn ten aanzien van corruptie voor lokale bestuurders in combinatie met grotere transparantie en vereenvoudiging van de administratie beginnen ook hun vruchten af te werpen. Er werden echter geen gegevens verstrekt over de vervolging van corruptiegevallen binnen het lokaal bestuur. De Rekenkamer is begonnen met financieel recherchewerk, maar actief onderzoek naar onverklaarbare rijkdom behoort nog niet tot de normale gang van zaken.

In het algemeen is aanzienlijke vooruitgang geboekt met betrekking tot het voorkomen en bestrijden van corruptie aan de grenzen en binnen het lokale bestuur.

Gedetailleerde evaluatie

- Uitvoering van disciplinaire sancties en een nultolerantiebeleid, met name voor de veterinaire dienst, de douane, openbare werken en andere relevante diensten

De Bulgaarse autoriteiten hebben hun inspanningen met betrekking tot controle en sancties binnen de relevante diensten opgevoerd en de in 2006 geconstateerde gestage daling van het aantal corruptiegevallen bij de grenspolitie zet door. De ambitieuze aanpak van het ministerie voor Openbaar Bestuur en Bestuurlijke Hervorming, de regionale en de lokale overheid in dit verband is opmerkelijk. Naast de inspecties van het inspectoraat past het directoraat-generaal grenspolitie het rouleringsbeginsel toe. Hetzelfde geldt voor de veterinaire inspecteurs aan de grens, de douane en de belastingdienst. Er worden spontane inspecties uitgevoerd, in combinatie met inspecties na aanwijzingen van grensposten; bij de grensposten zijn videocamera’s geïnstalleerd, onder de mensen die het land binnengaan, worden brochures in het Engels of Bulgaars verstrekt; indien nodig wordt bij veterinaire grenscontroleposten informatie verstrekt over de prijs van preventieve desinfectie van motorvoertuigen; nieuwe medewerkers en oudere ambtenaren worden systematisch opgeleid, er worden psychologische tests afgenomen om het risico op corruptie te beoordelen en alle bekende gevallen worden ter afschrikking openbaar gemaakt.

Bulgarije meldt dat disciplinaire maatregelen worden getroffen, maar het effect daarvan kan niet worden gemeten, omdat tot dusver geen informatie is verstrekt over de rang en de anciënniteit van de betrokken ambtenaren. Daarnaast zijn slechts een paar strafrechtelijke procedures ingeleid en in geen van de relevante diensten hebben met corruptie verband houdende misdaden tot een veroordeling geleid.

- Opzet van een elektronisch betalingssysteem en willekeurig samengestelde ploegen van grenspersoneel

In juli 2006 introduceerde Bulgarije bij wijze van proef een elektronisch betalingssysteem aan de grenspost Lesovo, teneinde het aantal contante betalingen te beperken en het risico op corruptie te verkleinen. Dit elektronische betalingssysteem wordt uitgebreid tot alle grensovergangen aan wegen aan de buitengrenzen van de EU. De positieve resultaten van het elektronische betalingssysteem aan de grenspost Lesovo moeten worden uitgebreid tot alle grensovergangen aan wegen om op de lange termijn effect te hebben.

Grenswachten worden tegenwoordig willekeurig in ploegen ingedeeld. Bij sommige grensovergangen is ook software beschikbaar voor het bepalen van de werktijden van grenspolitiefunctionarissen. Dit systeem zou moeten worden uitgebreid tot alle grensposten.

- Regelmatige audits en controles, publicatie van de resultaten en follow-up

De Rekenkamer voert met hulp van regionale en lokale auditkantoren (6 regionale afdelingen en 28 kantoren in heel Bulgarije) financiële controles uit bij alle overheidsorganen, waaronder het lokale bestuur, en controleert elke aanbesteding, waarbij ook op het verdere verloop daarvan wordt toegezien. De resultaten daarvan worden regelmatig op internet gepubliceerd.

Bulgarije meldt dat sinds januari 2007 zes audits in gang zijn gezet. In december 2007 zullen acht audits zijn afgerond.

- Verslag over onderzoeken naar onverklaarbare rijkdom

Tot op heden kunnen geen onderzoeken naar onverklaarbare rijkdom in gang worden gezet als er geen sprake is van een misdaad of serieuze aanwijzingen daarvoor. Zonder verband met een misdaad mogen de bankrekeningen of belastingaangiften niet worden gecontroleerd. Er is dus geen sprake van daadwerkelijke onderzoeken naar onverklaarbare rijkdom, en deze worden dan ook niet geregistreerd of gemeld door de Bulgaarse overheid.

3.2.6. IJkpunt 6: Uitvoeren van een strategie ter bestrijding van de georganiseerde misdaad, die zich sterker richt op ernstige misdrijven, witwassen van geld en systematische inbeslagneming van het vermogen van verdachte criminelen. Verslag uitbrengen over nieuwe en lopende onderzoeken, tenlasteleggingen en veroordelingen op deze gebieden

Bulgarije voert een geactualiseerd actieplan uit ter bestrijding van de georganiseerde misdaad, dat zich richt op wetshandhaving, sancties vóór een proces en preventieve maatregelen. Op justitieel vlak wordt op grote schaal samengewerkt met de andere lidstaten. Bulgarije neemt ook deel aan een groot aantal steunprojecten met betrekking tot verschillende aspecten van de georganiseerde misdaad en ernstige misdrijven. Bij gebrek aan een meetmethode en betrouwbare statistieken kan het effect van de strategie echter niet goed worden beoordeeld. De gegevens op basis waarvan de juridische behandeling van dossiers zou kunnen worden beoordeeld zijn fragmentarisch of onvoldoende. Daarnaast worden vermeende huurmoorden nog steeds onvoldoende gerechtelijk vervolgd. Ook de institutionele capaciteit met betrekking tot de verbeurdverklaring en inbeslagname van criminele vermogens geeft nog steeds aanleiding tot bezorgdheid.

In het algemeen is de bestrijding van de georganiseerde misdaad en ernstige misdrijven nog steeds onvoldoende.

Gedetailleerde evaluatie

De Bulgaarse autoriteiten hebben weliswaar meer informatie verstrekt over de bestrijding van de georganiseerde misdaad, maar deze informatie is nog steeds onnauwkeurig.

Er zijn rechtsinstrumenten aangenomen in verband met de strategie op het gebied van de georganiseerde misdaad: de raad van ministers heeft in januari 2007 een geactualiseerd actieplan ter bestrijding van de georganiseerde misdaad aangenomen, maar concrete informatie over de toepassing daarvan ontbreekt.

- Deskundigen van de lidstaten inzetten voor steun en begeleiding met betrekking tot de verbetering van de kwaliteit van onderzoek en verslaglegging

Op het gebied van de georganiseerde misdaad, en met name bij het bestrijden van drugsgerelateerde misdaden zijn met succes gezamenlijke operaties uitgevoerd. Bulgarije meldt dat sinds september 2006 15 operaties werden uitgevoerd in samenwerking met de politie van Spanje, Nederland, Frankrijk, Roemenië, Portugal en Turkije. De Bulgaarse autoriteiten melden dat drie georganiseerde misdaadbendes die zich bezighielden met vrouwenhandel voor seksuele uitbuiting zijn opgerold. Drie personen werden aangehouden op grond van een Europees arrestatiebevel en de Bulgaarse justitie vaardigde één Europees arrestatiebevel uit.

De Bulgaarse rechtshandhavingsinstanties werken samen met deskundigen uit de andere EU-lidstaten om verschillende aspecten van de georganiseerde misdaad en ernstige misdrijven te bestrijden. Er worden gezamenlijke projecten met de lidstaten uitgevoerd, alsmede negen Phare-twinningprojecten. Een voormalige Nederlandse procureur-generaal werkt als adviseur bij de Bulgaarse procureur-generaal. In april 2007 begon een Franse adviseur bij het ministerie van Binnenlandse Zaken met zijn werkzaamheden ter vergroting van de capaciteit van het algemene politiedirectoraat en ter verbetering van de activiteiten ter bestrijding van de georganiseerde misdaad.

Ook zijn welomschreven resultaten geboekt in de strijd tegen misdaden waarbij EU-middelen werden misbruikt. Het onderzoek in deze zaken is lopende.

- Indiening van een actieplan tot uitvoering van de strategie ter bestrijding van de georganiseerde misdaad, tenuitvoerlegging daarvan en regelmatig verslaglegging

Het geactualiseerde actieplan ter bestrijding van de georganiseerde misdaad voor de periode tot eind 2007 wordt momenteel ten uitvoer gelegd. De belangrijkste doelstellingen daarvan luiden: a) strafrechtelijke procedures tegen leiders van misdaadbendes; b) een actieve aanpak van de georganiseerde misdaad; c) blokkering van de economische middelen van misdaadbendes; d) inbeslagname van criminele vermogens.

De Bulgaarse autoriteiten melden aanzienlijke resultaten met betrekking tot de tenuitvoerlegging van het actieplan. Het is echter moeilijk deze te beoordelen omdat er geen regelmatige verslagen zijn over de resultaten van de implementatie van het actieplan.

- Volledige implementatie van de relevante wetgeving inzake de inbeslagname van criminele vermogens

Twee jaar geleden werd op grond van de wet op de inbeslagname van criminele vermogens de commissie voor de inventarisatie van criminele vermogens opgezet. Deze kan pas sinds kort daadwerkelijk maatregelen opleggen om criminele vermogens blokkeren of beslag te nemen als de recherche daarom vraagt, maar de commissie heeft dit in de praktijk nog niet gedaan. De commissie kan criminele vermogens inventariseren, deze bevriezen of een gerechtelijke procedure inleiden.

De commissie heeft tot op heden geen permanente kantoorruimte en van de 294 posten zijn er 114 vacant.

In verschillende gevallen is een gerechtelijke procedure ingeleid. Eigendommen en vermogens die het voorwerp zijn van een onderzoek, worden gedurende het onderzoek bevroren, maar tot op heden heeft nog geen definitieve inbeslagname plaatsgevonden omdat eerst de gerechtelijke procedures moeten worden afgerond, wat naar verwachting vanaf het begin van de procedure twee tot drie jaar kan duren.

- Regelmatige verslaglegging en interne audits met betrekking tot de nieuwe en lopende onderzoeken, dagvaardingen en veroordelingen

Het aantal geregistreerde persoonsmisdrijven in Bulgarije daalt gestaag. In de door de Bulgaarse autoriteiten verstrekte statistische informatie is echter onvoldoende gespecificeerd welk type misdrijven worden gepleegd, bijvoorbeeld met betrekking tot moorden. In de cijfers wordt geen onderscheid gemaakt tussen huiselijk geweld en algemene criminaliteit of georganiseerde misdaad, zoals huurmoorden. Ook ontbreekt informatie over de voortgang van de onderzoeken naar de georganiseerde misdaad. De cijfers moeten worden verfijnd om een adequate beoordeling mogelijk te maken.

Huurmoorden blijven een punt van zorg, met name de recente moorden op lokale politici sinds januari. Tot op heden zijn er geen personen vervolgd of veroordeeld in verband hiermee.

De recente schandalen rond hooggeplaatste ambtenaren van de uitvoerende en rechterlijke macht zullen een belangrijke test vormen voor de doeltreffendheid van de ingestelde mechanismen voor onderzoek en bestraffing van misdaden in verband met grootschalige corruptie en georganiseerde misdaad. Het feit dat onlangs een minister aftrad vanwege een lopend onderzoek naar vermeende corruptie is een goed teken.

Het aantal vervolgingen en veroordelingen blijft de echte maatstaf voor succes.

- Publicatie van de resultaten van deze audits

Tot op heden is er geen mechanisme voor de verslaglegging ingesteld.

- Tenuitvoerlegging van de wetgeving inzake de bestrijding van het witwassen van geld

In 2006 werd het Bulgaarse strafwetboek zodanig gewijzigd dat een in het buitenland gepleegde misdaad het gronddelict van witwaspraktijken in Bulgarije kan vormen en dat voor de in het buitenland gepleegde misdaad geen veroordeling nodig is om het witwassen te vervolgen. Verder kreeg de procureur-generaal het recht om zonder gerechtelijk bevel informatie bij banken op te vragen in zaken waarbij sprake is van witwassen en georganiseerde misdaad. Andere antiwitwasmaatregelen worden momenteel uitgevoerd. Dankzij deze maatregelen zal de doeltreffendheid van de wetshandhaving verder kunnen toenemen.

De Bulgaarse autoriteiten melden enige vooruitgang op dit gebied, met name het feit dat het bureau van de aanklager van het Hof van Cassatie 54 gerechtelijke vooronderzoeken met betrekking tot georganiseerde misdaad en witwassen heeft afgerond. 37 personen werden in staat van beschuldiging gesteld, 5 personen werden veroordeeld wegens witwassen en er werden 81 fiscale audits uitgevoerd bij leden van misdaadbendes alsmede bij daaraan gelieerde natuurlijke en rechtspersonen.

Het is echter nog te vroeg om deze verbeteringen concreet te beoordelen. Eerst moeten deze trends doorzetten. Daarnaast zijn aanvullende maatregelen nodig of reeds in voorbereiding.

4. Vervolg in het kader van het mechanisme voor samenwerking en toetsing

Wat de justitiële hervorming en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad betreft, zou Bulgarije verder moeten streven naar verwezenlijking van de ijkpunten, en met name:

- uitbreiding van de systemen voor toezicht op de nieuwe wet inzake het justitiële stelsel en het wetboek van burgerlijke rechtsvordering na hun goedkeuring en regelmatige verslaglegging over de uitkomsten van dit toezicht;

- ervoor zorgen dat het inspectoraat binnen de Hoge Justitiële Raad goed functioneert; bredere toepassing van de proefprojecten met betrekking tot willekeurige toewijzing van zaken door de computer en verdere evaluatie en opleiding van rechters en aanklagers op deontologisch vlak;

- aantoonbare resultaten bereiken op het gebied van de corruptiebestrijding; Bulgarije moet voortbouwen op de geboekte vooruitgang op het gebied van onderzoek en meer inspanningen doen om justitie bewuster te maken van het belang van definitieve vonnissen en van de afschrikkende werking van vonnissen in grootschalige corruptiezaken, waaronder zaken waarbij invloedrijke en bekende personen worden aangeklaagd;

- onafhankelijke analysen, overtuigende methodologieën en betrouwbare, gerichte statistieken om te beoordelen of zaken van grootschalige corruptie, straatmoorden en georganiseerde misdaad op de juiste wijze worden onderzocht en of de vonnissen een afschrikkende werking hebben. De maatregelen op het gebied van preventie en vervolging mogen niet verslappen. Daarnaast moet de vooruitgang breed en overtuigend worden gecontroleerd en beschreven;

- meer inspanningen en politieke wil om het actieplan tegen de georganiseerde misdaad ten uitvoer te leggen en op transparante wijze verslag uit te brengen over de activiteiten. Bulgarije zou ook de internationale samenwerking op dit terrein moeten verdiepen;

- om de hierboven beschreven doelstellingen te verwezenlijken, moet de justitiële capaciteit op alle niveaus worden versterkt, met name vergroting van de professionaliteit, onafhankelijkheid, middelen en bevoegdheden.

Het mechanisme voor samenwerking en toetsing zal verder worden gebruikt om toe te zien op de vorderingen van Bulgarije. Om de samenwerking en toetsing te vergemakkelijken, zou het nuttig zijn als de Bulgaarse autoriteiten voor oktober 2007 een actieplan met een tijdschema uitwerken waaruit blijkt hoe het land de ijkpunten denkt te halen. Het plan zou moeten worden gebaseerd op een coherente strategie ter bestrijding van georganiseerde misdaad en corruptie en een geloofwaardig plan ter versterking van de professionaliteit, onafhankelijkheid, middelen en bevoegdheden van justitie. Betere en meer verfijnde statistieken en informatiesystemen over corruptie en georganiseerde misdaad en de gerechtelijke vervolging daarvan zouden de inspanningen in het kader van het mechanisme voor samenwerking en toetsing vergemakkelijken. Het is van belang dat de Bulgaarse autoriteiten een open dialoog onderhouden met de bevolking door de transparantie van de hervormingen in het kader van het mechanisme voor samenwerking en toetsing te bevorderen.

4.1. Ondersteuning

Er zal steun worden verleend voor de inspanningen van Bulgarije met betrekking tot de justitiële hervorming en de bestrijding van georganiseerde misdaad en corruptie. Dit houdt ondermeer in dat de bestaande EU-financiering uit hoofde van de verschillende programma’s waarvoor Bulgarije in aanmerking komt, zal worden geconcentreerd op steun voor institutionele opbouw en opleidingsprogramma’s in verband met de justitiële hervorming en de bestrijding van de georganiseerde misdaad.

De Europese Commissie nodigt de andere lidstaten uit meer steun en waardevolle praktische ondersteuning te geven aan Bulgarije door samen te werken met de Bulgaarse autoriteiten bij gezamenlijke onderzoeksteams inzake corruptie en georganiseerde misdaad, financiële inlichtingen en methoden uit te wisselen, adviseurs en deskundigen te detacheren bij belangrijke ministeries en organen (zoals de toekomstige inspectoraten in het kader van de wet inzake het justitiële stelsel of de Hoge Justitiële Raad) en door binnen de nationale politie- en douaneacademies, magistratenopleidingen en nationale justitiële instituten en andere topcentra voor de overheidsdienst opleiding op hoog niveau te verzorgen voor de Bulgaarse politie, douane en procureurs.

Aangezien de rechtsstaat een van de belangrijkste beginselen van de EU is, moeten alle betrokkenen – de Commissie, Bulgarije en de andere lidstaten – samen werken om ervoor te zorgen dat Bulgarije zijn justitiële systeem daadwerkelijk hervormt en misdaad en corruptie op alle niveaus bestrijdt. In oktober 2007 zal de Commissie de door de andere lidstaten geboden hulp onderzoeken om eventuele lacunes vast te stellen en ervoor te zorgen dat Bulgarije alle nodige steun ontvangt.

5. CONCLUSIE

In de eerste zes maanden na de toetreding is Bulgarije vorderingen blijven boeken bij het aanpakken van de zwakke punten die in de weg kunnen staan van de effectieve toepassing van de EU-wetgeving, -beleidslijnen en -programma's, maar de tijd was te kort om op belangrijke terreinen overtuigende resultaten te kunnen laten zien. Verdere aandacht is noodzakelijk voor alle gebieden waarop begeleidende maatregelen van kracht zijn. Met name de inspanningen met betrekking tot de justitiële hervorming en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad moeten worden opgevoerd. In het licht van de analyse in dit verslag is de Commissie niet van mening dat het in dit stadium gerechtvaardigd is om een beroep te doen op de vrijwaringsmaatregelen van het Toetredingsverdrag.

De Commissie zal nauw blijven samenwerken met Bulgarije om de inspanningen van dit land te steunen bij het voldoen aan de ijkpunten van het mechanisme voor samenwerking en toetsing. Volgens de beschikking tot vaststelling van een mechanisme voor samenwerking en toetsing moet de Commissie elk halfjaar verslag uitbrengen. De Commissie zal dit verslag begin 2008 bijwerken. Het volgende verslag van de Commissie over het mechanisme voor samenwerking en toetsing wordt medio 2008 uitgebracht. Als basis voor dat verslag moet Bulgarije vóór 31 maart 2008 aan de Commissie verslag uitbrengen over de verdere geboekte vooruitgang.

BIJLAGE

Stand van zaken met betrekking tot vrijwaringsmaatregelen en overgangsregelingen voor Bulgarije

Economische vrijwaringsclausule

Niet van toepassing

Vrijwaringsclausule betreffende de interne markt

Niet van toepassing

Vrijwaringsclausule betreffende justitie en binnenlandse zaken

Niet van toepassing

Landbouwfondsen

a) Vrijwaringsmaatregelen

Niet van toepassing

b) Overgangsbepalingen

Verordening (EG) nr. 1423/2006 van de Commissie van 26 september 2006 tot instelling van een mechanisme voor passende maatregelen op het gebied van landbouwuitgaven met betrekking tot Bulgarije en Roemenië

Voedselveiligheid

a) Vrijwaringsmaatregelen

Niet van toepassing

b) Overgangsbepalingen

Beschikking 2006/800/EG van de Commissie van 23 november 2006 tot goedkeuring van de programma’s voor de uitroeiing van klassieke varkenspest bij wilde varkens en het uitvoeren van noodvaccinatie tegen klassieke varkenspest bij wilde varkens in Bulgarije

Beschikking 2006/805/EG van de Commissie van 24 november 2006 betreffende maatregelen op het gebied van de diergezondheid in verband met klassieke varkenspest in sommige lidstaten (laatstelijk gewijzigd bij Beschikking 2007/152/EG van de Commissie van 6 maart 2007)

Beschikking 2007/16/EG van de Commissie van 22 december 2006 tot vaststelling van overgangsmaatregelen voor het intracommunautaire handelsverkeer in sperma, eicellen en embryo's van runderen, varkens, schapen, geiten en paarden, verkregen in Bulgarije en Roemenië

Beschikking 2007/26/EG van de Commissie van 22 december 2006 tot wijziging van het aanhangsel bij bijlage VI bij de Akte van toetreding van Bulgarije en Roemenië wat betreft bepaalde melkverwerkingsinrichtingen in Bulgarije

Beschikking 2007/29/EG van de Commissie van 22 december 2006 tot vaststelling van overgangsmaatregelen voor bepaalde onder Verordening (EG) nr. 853/2004 van het Europees Parlement en de Raad vallende producten van dierlijke oorsprong die vóór 1 januari 2007 uit derde landen in Bulgarije en Roemenië zijn binnengebracht

Beschikking 2007/30/EG van de Commissie van 22 december 2006 tot vaststelling van overgangsmaatregelen voor het in de handel brengen van bepaalde producten van dierlijke oorsprong, verkregen in Bulgarije en Roemenië (gewijzigd bij Beschikking 2007/264/EG van de Commissie van 25 april 2007)

Beschikking 2007/31/EG van de Commissie van 22 december 2006 tot vaststelling van overgangsmaatregelen voor de verzending van bepaalde onder Verordening (EG) nr. 853/2004 van het Europees Parlement en de Raad vallende producten van de vlees- en de melksector uit Bulgarije naar andere lidstaten (laatstelijk gewijzigd bij Beschikking 2007/398/EG van de Commissie van 11 juni 2007)

Veiligheid van het luchtverkeer

Vrijwaringsmaatregelen

Verordening (EG) nr. 1962/2006 van de Commissie van 21 december 2006 ter uitvoering van artikel 37 van de Akte van toetreding van Bulgarije tot de Europese Unie

Daarnaast legde Bulgarije zelf op 21 februari 2007 beperkingen op aan vijf vrachtmaatschappijen zodat deze niet werden opgenomen op de EU-lijst van uitgesloten luchtvaartmaatschappijen en werden de luchtwaardigheidscertificaten ingetrokken van 160 vliegtuigen die niet voldoen aan de EU-regelgeving.

Artikelen 36, 37 en 38 van de Toetredingsakte.

Beschikking 2006/929/EG van de Commissie van 13 december 2006 tot vaststelling van een mechanisme voor samenwerking en toetsing van de vooruitgang in Bulgarije ten aanzien van specifieke ijkpunten op het gebied van de hervorming van het justitiële stelsel en de bestrijding van corruptie en georganiseerde misdaad (PB L 354 van 14.12.2006, blz. 58).

Het betreft de volgende wijzigingen: Artikel 84 werd gewijzigd in die zin dat het nationale parlement de jaarverslagen van het Hof van Cassatie, het administratieve Hooggerechtshof en de procureur-generaal in ontvangst neemt en goedkeurt, met betrekking tot de handhaving van de wetgeving en de activiteiten van de afzonderlijke rechtsinstellingen. Deze verslagen worden door de Hoge Justitiële Raad bij het nationale parlement ingediend. Krachtens artikel 130 is de Hoge Justitiële Raad thans expliciet bevoegd voor de aanwijzing, bevordering, ontzetting, controle en kwalificaties van de rechters. Artikel 130a voorziet er niet langer in dat het ministerie van Justitie toezicht uitoefent op de regelingen inzake de inleiding, het verloop en de afsluiting van rechtszaken. In de plaats daarvan voorziet het nieuwe artikel 132a in een onfhankelijk inspectoraat binnen de Hoge Justitiële Raad, om zowel vooraf als na klachten van burgers, wettelijke entiteiten en overheden, met inbegrip van leden van het gerecht, toezicht uit te oefenen op de activiteiten van de justitiële organen. De feitelijke vrijstelling van rechtsvervolging van leden van het gerecht is opgeheven (niet met betrekking tot de uitvoering van officiële verplichtingen). Leden van het gerecht zijn thans enkel onschendbaar in verband met handelingen die zij tijdens de uitoefening van hun officiële verplichtingen hebben gesteld, en niet in verband met openlijk strafbare feiten die met voorbedachten rade zijn gepleegd.

Het huidige ontwerp van wet inzake het justitiële stelsel omvat 22 hoofdstukken en 377 artikelen. Het regelt in detail: (a) het statuut en de bevoegdheden van de Hoge Justitiële Raad; (a) het statuut en de bevoegdheden van het inspectoraat binnen de Hoge Justitiële Raad; (c) het statuut en de bevoegdheden van het inspectoraat onder toezicht van het ministerie van Justitie (onder meer: toezicht op de activiteiten van de openbare en particuliere uitvoerenden, controle op de justitiële administratie en bijstand aan de minister van Justitie bij het opstellen van voorstellen voor interpretatieve besluiten en uitspraken); (d) de criteria en procedure voor de evaluatie van magistraten; (e) de reikwijdte van de bevoegdheden voor wettige interpretatie van de opperste gerechtshoven; (f) de functies van de openbare aanklager overeenkomstig het nieuwe wetboek van strafvordering ; (g) het vergelijkende beginsel van de procedures voor aanwerving en benoeming voor betrekkingen bij de rechtbanken; (h) de disciplinaire verantwoordelijkheid van magistraten, met inbegrip van overtredingen van de plichtenleer.

Meer bepaald controleren beide inspectoraten de organisatie van de adminsitratieve activiteiten van het hof en maken zij samenvattingen van informatie over de door rechters, procureurs en rechercheurs afgehandelde rechtszaken (artikelen 58, lid 1, en 69, lid 1, van de ontwerp-wet inzake het justitiële stelsel).

Meer bepaald wordt het aanzetten tot prostitutie nu strafbaar gesteld met een gevangenisstraf tot 5 jaar (voordien tot 3 jaar) en een boete van BGN 3 000-10 000 (voordien BGN 1 000-3 000) . De straf voor deze misdaad, indien zij wordt gepleegd door een georganiseerde misdaadbende, of indien het slachtoffer jonger is dan 18 jaar, of mentaal gehandicapt is, of indien het ernstige gevallen van recidivisme betreft, loopt op tot 2-8 jaar (voordien 6 jaar), met een boete van BGN 5 000-15 000. Aanleiding geven of aanzetten tot het gebruik van drugs of vergelijkbare stoffen met het oog op de prostitutie wordt strafbaar gesteld met 10-20 jaar gevangenis en een boete van BGN 100 000-300 000 (voordien 5-15 jaar en BGN 10 000-35 000).

Het document bevat een expliciete beginselverklaring waarin de rechtsstaat, de onafhankelijkheid van het gerecht, de bescherming van de individuele rechten en de toepassing van Europese rechtsnormen worden genoemd. Vervolgens is het document opgedeeld in acht onderdelen (versterking van de gerechtelijke capaciteit en verbetering van de administratieve capaciteit van het gerecht; effectieve betrokkenheid van Bulgarije bij de communautaire justitiële samenwerking; versterking van de capaciteit van de Hoge Justitiële Raad voor het beheer van het justitiële stelsel, enz.). Elk deel bevat een beknopt oogmerk en vervolgens worden de prioriteiten op de korte termijn (tot eind 2006) en op de middellange termijn (tot eind 2007) genoemd.

De inspectoraten hebben de volgende taken: i) analyseren van de doelmatigheid van de bestuurlijke activiteiten; ii) nagaan of de interne regels van de organisatie worden nageleefd; iii) tuchtprocedures inleiden bij plichtsverzaking of schending van de gedragscode voor ambtenaren; iv) controleren van de signalen, verzoeken en klachten met betrekking tot illegaal of onjuist handelen of niet-handelen van overheidspersoneel; v) overige bestuurlijke controletaken.

Dit inspectoraat-generaal rapporteert rechtstreeks aan de premier en heeft de volgende taken: i) coördineren en ondersteunen van de activiteiten van de inspectoraten; ii) voorstellen doen voor de werkwijze van de inspectoraten; iii) aanwijzingen voor belangenverstrengeling of andere vormen van plichtsverzaking onderzoeken; iv) aanwijzingen voor corruptie binnen de uitvoerende macht en de ambtenarij onderzoeken; v) overige taken zoals vastgelegd in de verordeningen van de raad van ministers of die worden toegewezen door de premier.

Tot nu hebben 106 van de 359 geregistreerde politieke partijen en hun leden hun financiële verslagen ingediend bij de Rekenkamer. De 253 partijen die dat niet hebben gedaan, verliezen hun recht op overheidssubsidies en mogen niet deelnemen aan nationale of lokale verkiezingen.Op 20 april publiceerde de Rekenkamer op internet een lijst van personen die bij hun aantreden of vertrek niet binnen de wettelijke termijn een vermogensverklaring hadden ingediend. 816 personen dienden bij hun aantreden binnen de wettelijke termijn een vermogensverklaring in. 8 verklaringen bij aantreden (van leden van besturen of toezichthoudende organen van politieke partijen) en 2 bij vertrek (van rechercheurs) werden niet op tijd ingediend.Tegen deze personen zijn administratief-strafrechtelijke procedures ingeleid. De voorzitter van de Rekenkamer heeft de lijst van deze personen toegezonden aan de uitvoerend directeur van de belastingdienst, zodat deze maatregelen kan treffen op grond van het wetboek belastingen en verzekeringen.De termijn voor het indienen van de jaarlijkse vermogensverklaringen door personen in hoge overheidsfuncties verstreek op 30 april. Op 15 mei had de Rekenkamer 5 515 verklaringen en kennisgevingen verwerkt. Het definitieve aantal verwerkte verklaringen en kennisgevingen wordt bekendgemaakt wanneer de termijn voor correcties in de ingediende verklaringen is verstreken.

De kwaliteit van de onderzoeken is verbeterd, zoals bleek uit statistische gegevens over vermeende corruptie van ambtenaren en het daarop volgende onderzoek door de overheid die in april werden verstrekt aan de door de Europese Commissie gedelegeerde deskundige bij de grenspost Kapitan Andreevo.

De Bulgaarse overheid keurde een verslag goed over de tenuitvoerlegging van de strategie voor transparant bestuur, preventie en bestrijding van corruptie voor 2006. Hierin staat dat 94 van de 121 in het actieplan voor 2006 vermelde maatregelen zijn uitgevoerd. Het implementatieproces van 27 maatregelen is gaande en zal naar verwachting halverwege 2007 zijn voltooid. Het is niet precies bekend welke maatregelen wel of niet zijn uitgevoerd. Volgens het Bulgaarse verslag is ook een uitvoeringsplan voor 2007 goedgekeurd, maar hierover is tot op heden geen officieel document gepresenteerd.

Met name het wetsvoorstel tot wijziging van de wet inzake antiwitwasmaatregelen, dat op 30 november 2006 werd goedgekeurd door de raad van ministers. Op grond van dit voorstel zijn alle banken en elektronische betalingsmaatschappijen verplicht extra informatie te verstrekken over operaties en transacties waarbij het vermoeden bestaat dat er geld wordt witgewassen. De voorgestelde wijzigingen moeten de regelgeving in overeenstemming brengen met de wet op de kredietinstellingen, die op 1 januari 2007 in werking trad. De wijzigingen worden nog besproken in het parlement. De Bulgaarse autoriteiten werken ook aan de omzetting van de derde antiwitwasrichtlijn van de EU.