Amendement (gewijzigd/nader/vervangend); Amendement Ceder c.s. ter vervanging van nr. 53 over ondersteuning bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema’s - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024

Dit amendement i is onder nr. 66 toegevoegd aan wetsvoorstel 36410 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2024.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024; Amendement (gewijzigd/nader/vervangend); Amendement van het lid Ceder c.s. ter vervanging van nr. 53 over ondersteuning bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema’s
Document­datum 18-01-2024
Publicatie­datum 19-01-2024
Nummer KST36410VIII66
Kenmerk 36410 VIII, nr. 66
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-

2024

36 410 VIII

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024

Nr. 66

AMENDEMENT VAN HET LID CEDER C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 531

Ontvangen 18 januari 2024

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

In artikel 1 Primair onderwijs worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 500 (x € 1.000).

II

In artikel 1 Primair onderwijs worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 500 (x € 1.000).

Toelichting

Wat je jong leert, neem je de rest van je leven mee. Hierbij is het onderwijs en in het bijzonder van de leraar van groot belang. De klas fungeert hierin immers als een mini-samenleving. Door kinderen te inspireren en activeren zelf bij te dragen bouwen docenten op structurele wijze aan een respectvolle samenleving.

Leraren worden geconfronteerd met maatschappelijk gevoelige vraagstukken in de klas, moeten deze benoemen en de discussie in goede banen leiden. Het is van belang dat docenten in het PO, VO, MBO, speciaal onderwijs en het nieuwkomersonderwijs worden ondersteund bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema's, zoals antisemitisme, racisme, homofobie, eenzaamheid, seksueel misbruik, gebrek aan gezag naar journalisten, hulpverleners en gezagdragers en cyberpesten.

Om dit noodzakelijke werk te kunnen doen en zowel gestructureerd programma's uit te rollen als in te spelen op actuele, maatschappelijke

1 Vervanging in verband met wijziging van de ondertekening.

kst-36410-VIII-66 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024

gevoelige thema's wordt 500.000 euro voor dit jaar vrijgemaakt. Deze programma's geven invulling aan beleidsdoelen van verschillende ministeries, van Justitie en Veiligheid (respect naar gezagsdragers), Sociale Zaken (discriminatie), VWS (jeugd), BZK (verkiezingen) en OCW (het onderwijsdomein). Voor 2024 is financiering vanuit OCW niet voorzien en deze activiteiten zijn middelen van groot belang.

Om dit mogelijk te maken vindt binnen artikel 1 een verhoging plaats van de overige subsidies, en een verlaging onder instrument subsidies.

Ceder

Paternotte

Krul

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 410 VIII, nr. 66 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.