Amendement (gewijzigd/nader/vervangend); Amendement Ceder c.s. ter vervanging van nr. 53 over ondersteuning bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema’s - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024 - Hoofdinhoud
Dit amendement i is onder nr. 66 toegevoegd aan wetsvoorstel 36410 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2024.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024; Amendement (gewijzigd/nader/vervangend); Amendement van het lid Ceder c.s. ter vervanging van nr. 53 over ondersteuning bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema’s |
---|---|
Documentdatum | 18-01-2024 |
Publicatiedatum | 19-01-2024 |
Nummer | KST36410VIII66 |
Kenmerk | 36410 VIII, nr. 66 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
36 410 VIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024
Nr. 66
AMENDEMENT VAN HET LID CEDER C.S. TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 531
Ontvangen 18 januari 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1 Primair onderwijs worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 500 (x € 1.000).
II
In artikel 1 Primair onderwijs worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 500 (x € 1.000).
Toelichting
Wat je jong leert, neem je de rest van je leven mee. Hierbij is het onderwijs en in het bijzonder van de leraar van groot belang. De klas fungeert hierin immers als een mini-samenleving. Door kinderen te inspireren en activeren zelf bij te dragen bouwen docenten op structurele wijze aan een respectvolle samenleving.
Leraren worden geconfronteerd met maatschappelijk gevoelige vraagstukken in de klas, moeten deze benoemen en de discussie in goede banen leiden. Het is van belang dat docenten in het PO, VO, MBO, speciaal onderwijs en het nieuwkomersonderwijs worden ondersteund bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema's, zoals antisemitisme, racisme, homofobie, eenzaamheid, seksueel misbruik, gebrek aan gezag naar journalisten, hulpverleners en gezagdragers en cyberpesten.
Om dit noodzakelijke werk te kunnen doen en zowel gestructureerd programma's uit te rollen als in te spelen op actuele, maatschappelijke
1 Vervanging in verband met wijziging van de ondertekening.
kst-36410-VIII-66 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024
gevoelige thema's wordt 500.000 euro voor dit jaar vrijgemaakt. Deze programma's geven invulling aan beleidsdoelen van verschillende ministeries, van Justitie en Veiligheid (respect naar gezagsdragers), Sociale Zaken (discriminatie), VWS (jeugd), BZK (verkiezingen) en OCW (het onderwijsdomein). Voor 2024 is financiering vanuit OCW niet voorzien en deze activiteiten zijn middelen van groot belang.
Om dit mogelijk te maken vindt binnen artikel 1 een verhoging plaats van de overige subsidies, en een verlaging onder instrument subsidies.
Ceder
Paternotte
Krul
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 410 VIII, nr. 66 2
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.