Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36350 IIA - Wijziging begroting Staten-Generaal 2023 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 11-05-2023
Publicatie­datum 11-05-2023
Nummer KST36350IIA2
Kenmerk 36350 IIA, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022

2023

36 350 IIA

Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleidsartikelen    5

2.1    Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer    5

2.2    Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden

Tweede Kamer    6

2.3    Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer    7

2.4    Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer 9

3    Niet-Beleidsartikel    10

3.1    Artikel 10. Nog onverdeeld    10

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

H.G.J. Bruins Slot

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de Staten-Generaal. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36 200 IIA, nr.

1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023 opgebouwd.

Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand    Beleidsmatige mutaties    Technische mutaties ontwerpbegroting) in € miljoen    (ondergrens in € miljoen)    (ondergrens in € miljoen)

  • 1. 
    Wetgeving en controle Eerste Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

  • 3. 
    Wetgeving en controle Tweede Kamer
  • 2. 
    Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Verplichtingen/Uitgaven Tweede Kamer    1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 1 mln. 4 mln. ontvangsten 2 mln.

  • 4. 
    Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

10 Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln. Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

2 Beleidsartikelen

2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via Vastgestelde    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting 2023    NvW, moties, begroting    suppletoire    suppletoire    2024    2025    2026    2027

 
 

(1)

amendementen en ISB (2)

2023 (3)=(1+2) begroting (4) begroting (5)=(3+4)

       

Verplichtingen

 

20.936

0    20.936    3.400    24.336

2.980

1.543

1.493

1.174

Uitgaven

20.936    0    20.936    3.400    24.336    2.980    1.543    1.493    1.174

Institutionele inrichting

 

Apparaat Eerste Kamer

16.504

0

16.504

2.344

18.848

1.924

487

437

388

Personele uitgaven

Vergoeding voorzitter/ leden Eerste Kamer

4.250

0

4.250

773

5.023

773

773

773

773

Materiële uitgaven

Verenigde Vergadering

182

0

182

283

465

283

283

283

13

Ontvangsten

140    0    140    0    140    0    0    0    0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat Eerste Kamer

Voor het vernieuwen van het contentmanagementsysteem (CMS) van de Eerste Kamer zijn aanvullende middelen nodig. Dit systeem is eerder aan vervanging toe dan verwacht. In 2023 en 2024 is er € 0,9 mln. extra budget nodig voor het voortraject van de vervanging. Daarnaast is er € 0,1 mln. extra budget nodig in 2023 en 2024 voor aanpassingen in de informatiehuishouding van de Kamer als gevolg van wijzigingen in de Archiefwet en de Wet open overheid.

Tot slot betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde begroting

2023 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

 

34.771

 

0

34.771

2.090

36.861

2.426

2.530

2.463

2.431

 

Uitgaven

 

34.771

 

0

34.771

2.090

36.861

2.426

2.530

2.463

2.431

 

Institutionele inrichting

Schadeloosstelling

 

23.553

 

0

23.553

1.444

24.997

1.692

1.693

1.693

1.693

Personele uitgaven

Pensioenen en

                     

wachtgelden

 

11.218

 

0

11.218

646

11.864

734

837

770

738

 

Ontvangsten

 

86

 

0

86

0

86

0

0

0

0

Toelichting

Dit betreft de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023 en de extra prijsbijstelling tranche 2022.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via Vastgestelde    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting 2023    NvW, moties, begroting    suppletoire    suppletoire    2024    2025    2026    2027

 

(1)

amendementen en ISB (2)

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

begroting

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

153.712

0

153.712

27.684

181.396

24.922

20.927

28.304

24.044

 

Uitgaven

153.712

0

153.712

27.684

181.396

24.922

20.927

28.304

24.044

 

Institutionele inrichting

Apparaat Tweede Kamer

103.646

0

103.646

23.764

127.410

21.728

17.857

25.351

21.150

Onderzoeksbudget

1.235

0

1.235

73

1.308

167

167

167

167

Materiële uitgaven

Drukwerk

2.008

0

2.008

118

2.126

138

138

138

138

Fractiekosten

41.649

0

41.649

1.452

43.101

2.376

2.552

2.435

2.376

Uitzending leden

484

0

484

33

517

33

33

33

33

Parlementaire enquêtes

2.489

0

2.489

2.064

4.553

300

0

0

0

Bijdrage ProDemos

2.201

0

2.201

180

2.381

180

180

180

180

 

Ontvangsten

3.639

0

3.639

4.700

8.339

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat Tweede Kamer Bedrijfsvoering

In het kader van de bedrijfsvoering zijn er een aantal zaken waarvoor budgetten toegevoegd worden aan de begroting. Ten eerste wordt de ICT-organisatie bij de Tweede Kamer weer structureel goed ingebed. Na een periode goed bezien wat nodig is, is de formatie daar nu rond. Dat wordt hiermee ook budgettair structureel ingeregeld. Ten tweede behelst deze mutatie eenmalige (vervangings-)investeringen in het Rijksdatacenter. Tot slot zorgt de uitvoering van een aantal moties (Vergaderen in crisistijd / motie Van Gent kamerstukken II, 35 322, nr. 43), Papierloos vergaderen (motie Bromet / kamerstukken II, 36 062 nr. 10) eenmalig voor stijgende kosten.

Renovatie Binnenhof en tiideliike huisvesting

Voor een goede begeleiding van de renovatie vanuit de Tweede Kamer is jaarlijks € 0,23 mln. nodig voor het inzetten van externe expertise. Daarnaast is voor de geplande terugverhuizing naar het Binnenhof in de opeenvolgende jaren van terugverhuizing (en het jaar daarna) € 7,5 mln. en € 2,5 mln. nodig voor gedeeltelijke vervangingsinvesteringen in het Audiovisuele (AV)-systeem op het Binnenhof. Ten slotte wordt de Tweede Kamer in de tijdelijke huisvesting geconfronteerd met hogere uitgaven als gevolg van de huisvestingssituatie in B67

Ambtelijke uitbreiding

Als gevolg van een veranderende omgeving met gewijzigd dreigingsniveau is het werkpakket van zowel de Beveiligingsdienst als het bureau beveili-gingsautoriteit verzwaard. Om de beveiligingstaken zo goed mogelijk te vervullen worden in personele capaciteit investeringen gedaan.

Daarnaast is er om de kwaliteit van de ondersteuning van het parlementaire proces te behouden en verbeteren een uitbreiding van personeel nodig. Dit zelfde geldt voor de overige bedrijfsvoering van de Tweede Kamer.

Materiële uitgaven

Parlementaire enquêtes

In 2023 wordt de begroting opgehoogd met € 0,89 mln. voor de overlopende uitgaven Parlementaire Enquête Aardgaswinning. In 2022 is de totale begroting van de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening verhoogd naar € 4,3 mln. Per saldo wordt de begroting hiervoor opgehoogd in 2023 met € 0,78 mln. en in 2024 met € 0,3 mln. Er is voor de Tijdelijke Commissie Corona in 2023 € 0,25 mln. nodig. Voor deze bijstelling op de parlementaire enquête worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn € 4,7 mln. hoger door verwachte hogere teruggave van de fractiekosten over 2022 van enkele fracties en hogere doorbelastingen aan de andere Hoge Colleges van Staat.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via    Vastgestelde    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie

groting 2023    NvW, moties,    begroting    suppletoire    suppletoire    2024    2025    2026    2027

  • (1) 
    amende-    2023 (3)=(1+2)    begroting (4)    begroting menten en    (5)=(3+4)

ISB (2)

Verplichtingen    1.574    0    1.574    54    1.628    77    77    77    77

Uitgaven    1.574    0    1.574    54    1.628    77    77    77    77

Materiële uitgaven

Interparlementaire

betrekkingen    1.574    0    1.574    54    1.628    77    77    77    77

Ontvangsten    0    0    0    0    0    0    0    0    0

3 Niet-Beleidsartikel

3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld

Tabel 6 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde begroting

2023(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Uitgaven

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Nog te verdelen

Loonbijstelling

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Prijsbijstelling

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Onvoorzien

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 350 IIA, nr. 2 10


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.