Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36350 IIB - Wijziging begroting overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2023 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 11-05-2023
Publicatie­datum 11-05-2023
Nummer KST36350IIB2
Kenmerk 36350 IIB, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2022-2023

 

36 350 IIB

Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleidsartikelen    5

2.1    Artikel 1. Raad van State    5

2.2    Artikel 2. Algemene Rekenkamer    6

2.3    Artikel 3. de Nationale ombudsman    7

2.4    Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden    8

2.5    Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van    Aruba    9

2.6    Artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van    Curagao    10

2.7    Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van    Sint Maarten 11

2.8    Artikel 9. Kiesraad    12

3    Niet-beleidsartikelen    13

3.1    Artikel 10. Nog onverdeeld    13

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

H.G.J. Bruins Slot

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 36 200 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023 opgebouwd.

Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

 

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

artikel 1. Raad van State

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 2. Algemene Rekenkamer

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 3. De Nationale ombudsman

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 9. Kiesraad

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

artikel 10. Nog onverdeeld

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten

1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten

2 mln.

2 Beleidsartikelen

2.1  Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

80.664

 

0

80.664

5.346

86.010

4.577

4.577

4.278

4.260

 

Uitgaven

80.664

 

0

80.664

5.346

86.010

4.577

4.577

4.278

4.260

 

Institutionele inrichting

Advisering

7.918

 

0

7.918

452

8.370

452

452

452

452

Bestuursrechtspraak

43.818

 

0

43.818

2.500

46.318

2.459

2.459

2.138

2.120

Raad van State

                   

gemeenschappelijke

                   

diensten

28.928

 

0

28.928

2.394

31.322

1.666

1.666

1.688

1.688

 

Ontvangsten

1.950

 

0

1.950

0

1.950

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Dit betreft de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor de bedrijfsvoeringsprocessen.

2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

 

39.286

0

39.286

3.147

42.433

2.998

2.803

2.805

3.258

 

Uitgaven

 

39.286

0

39.286

3.147

42.433

2.998

2.803

2.805

3.258

 

Institutionele inrichting

Recht- en doelmatigheidsbevordering

39.286

0

39.286

3.147

42.433

2.998

2.803

2.805

3.258

 

Ontvangsten

 

1.017

0

1.017

0

1.017

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Recht- en doelmatigheidsbevordering

De ICT voorziening van de Algemene Rekenkamer dient versterkt te worden. Met name voor Cybersecurity, ter vermindering van de kwetsbaarheid en versterking van het netwerk. Hiervoor zijn geen middelen beschikbaar binnen eigen begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbe-

Mutaties via

 

Vastgestelde

Mutaties 1e

Stand 1e

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

groting 2023

NvW, moties,

begroting

suppletoire

suppletoire

2024

2025

2026

2027

 

(i)

 

amende-

 

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

begroting

       
     

menten en ISB (2)

     

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

 

25.625

 

0

25.625

1.520

27.145

1.828

1.369

1.369

1.383

 

Uitgaven

 

25.625

 

0

25.625

1.520

27.145

1.828

1.369

1.369

1.383

 

Institutionele inrichting

Taakuitoefening Nationale ombudsman

 

23.102

 

0

23.102

1.520

24.622

1.828

1.369

1.369

1.383

Materiële uitgaven

Taakuitoefening medeoverheden

 

2.523

 

0

2.523

0

2.523

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

2.539

 

0

2.539

200

2.739

257

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Taakuitoefening Nationale ombudsman

De Nationale ombudsman is in 2024 gastheer van de dertiende International Ombudsman Institution (IOI) wereldconferentie. Dat wordt voor een groot deel gefinancierd uit inkomsten die daaruit voortvloeien in 2023 en 2024.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe- Mutaties via Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e    Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie

 
 

groting 2023 NvW, moties, begroting    suppletoire    suppletoire

  • (1) 
    amende-    2023 (3)=(1+2) (4)    (5)=(3+4)

menten en

ISB (2)

2024

2025

2026

2027

Verplichtingen

 

5.412

0

5.412

771

6.183

698

665

665

665

 

Uitgaven

 

5.412

0

5.412

771

6.183

698

665

665

665

 

Institutionele inrichting

Apparaat

 

3.579

0

3.579

645

4.224

572

572

572

572

Materiële uitgaven

Decoraties

 

1.828

0

1.828

126

1.954

126

93

93

93

Riddertoelagen

 

5

0

5

0

5

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

199

0

199

0

199

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat

Er worden kosten gemaakt voor het beheer en onderhoud van het nieuwe systeem LINT. Hiervoor worden structurele middelen toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

 

2.067

0

2.067

846

2.913

125

125

125

125

 

Uitgaven

 

2.067

0

2.067

846

2.913

125

125

125

125

 

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Aruba

 

2.067

0

2.067

846

2.913

125

125

125

125

 

Ontvangsten

 

60

0

60

0

60

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Aruba

Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curagao (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

 

3.136

 

0

3.136

527

3.663

193

193

193

193

 

Uitgaven

 

3.136

 

0

3.136

527

3.663

193

193

193

193

 

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur

                     

Curagao

 

3.136

 

0

3.136

527

3.663

193

193

193

193

 

Ontvangsten

 

200

 

0

200

0

200

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Curagao

Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen € 1.000)

x

 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

2.279

0

2.279    886

3.165

141

141

141

141

 

Uitgaven

2.279

0

2.279    886

3.165

141

141

141

141

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Sint

 

Maarten

2.279

0

2.279

886

3.165

141

141

141

141

 

Ontvangsten

75

0

75

0

75

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Sint Maarten

Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

2.8 Artikel 9. Kiesraad

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9. Kiesraad (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbegroting 2023 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en

ISB (2)

Vastgestelde Mutaties 1e begroting    suppletoire

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Mutatie

2026

Mutatie

2027

Verplichtingen

 

5.820

 

0

5.820

4.569

10.389

384

314

244

244

 

Uitgaven

 

10.440

 

0

10.440

4.569

15.009

384

314

244

244

 

Institutionele inrichting

Kiesraad

 

10.440

 

0

10.440

4.569

15.009

384

314

244

244

 

Ontvangsten

 

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kiesraad

Ten behoeve van de transitie wordt € 2 mln. ter beschikking gesteld aan de Kiesraad. De transitie is onderdeel van het wetsvoorstel kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces. Na inwerkingtreding van dit wetsvoorstel wordt de jaarlijkse financiering van € 2 mln. structureel overgeheveld vanuit de begroting van BZK.

Bij de Kiesraad zijn in 2022 bij gelegenheid van de 2e suppletoire begroting middelen afgeboekt voor het Digitaal Hulpmiddel Verkiezingen (DHV). Deze kosten worden in 2023 gemaakt en hierbij weer toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast betreft het de toedeling naar dit artikel van de loon en prijsbijstelling tranche 2023, de extra prijsbijstelling tranche 2022 en de eindejaarsmarge.

3 Niet-beleidsartikelen 3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld

 

Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbe-

Mutaties via

Vastgestelde

Mutaties 1e

 

Stand 1e

 

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

 

groting 2023 NvW, moties, begroting

suppletoire

 

suppletoire

 

2024

2025

2026

2027

 

(1)

amende-

2023 (3)=(1+2) begroting (4)

begroting

         
   

menten ISB (2)

     

(5)=(3+4)

         

Verplichtingen

 

0

0 0

 

0

 

0

0

0

0

0

 

Uitgaven

 

0

0 0

 

0

 

0

0

0

0

0

 

Nog te verdelen

Loonbijstelling

 

0

0 0

 

0

 

0

0

0

0

0

Prijsbijstelling

 

0

0 0

 

0

 

0

0

0

0

0

Onvoorzien

 

0

0 0

 

0

 

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten

 

0

0 0

 

0

 

0

0

0

0

0

Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 350 IIB, nr. 2 13


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.