Lijst met EU-voorstellen d.d. 08-05-2023

1.

Kerngegevens

Officiële titel Lijst met EU-voorstellen d.d. 08-05-2023
Document­datum 08-05-2023
Publicatie­datum 08-05-2023
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Commissie FIN

8 mei 2023

Lijst van nieuwe EU-voorstellen

De Europese Commissie heeft in de periode sinds de vorige lijst met EU-voorstellen (die is besproken in de vorige procedurevergadering) de volgende voor deze vaste commissie relevante voorstellen voor Europese wetgeving, besluiten en andere beleidsvormende documenten aan de Tweede Kamer gestuurd1:

  • Nieuw voorgestelde EU-wetgeving

    (Verordeningen, richtlijnen en wetgevende besluiten)

  • Titel

    Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) No 806/2014 i as regards early intervention measures, conditions for resolution and funding of resolution action COM(2023)226 i

    Voorstel

    Via de gebruikelijke route behandelen, waarbij het voorstel en het nog te ontvangen BNC-fiche worden geagendeerd voor een schriftelijk overleg

    Noot

    Dit betreft wijziging van de verordening betreffende het gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme en is onderdeel van het pakket voor de herziening van het crisisraamwerk voor falende banken en depositogarantiestelsels. Dit voorstel verbreedt o.a. de algemeenbelangtest, waardoor kleine en middelgrote banken sneller in aanmerking komen voor resolutie.

  • Titel

    Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Directive 2014/59 i/EU and Regulation (EU) No 806/2014 i as regards certain aspects of the minimum requirement for own funds and eligible liabilities COM(2023)229 i

    Voorstel

    Via de gebruikelijke route behandelen, waarbij het voorstel en het nog te ontvangen BNC-fiche worden geagendeerd voor een schriftelijk overleg

    Noot

    Dit betreft een wijziging van de richtlijn herstel en afwikkeling banken en de verordening betreffende het gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme en is onderdeel van het pakket voor de herziening van het crisisraamwerk voor falende banken en depositogarantiestelsels. Dit voorstel ziet op de zogenoemde ‘daisy chain’ regels. Dit ziet op het vermogen van banken om verliezen op te vangen en de bank opnieuw van kapitaal te voorzien met behulp van het bail-in-instrument. Resolutieautoriteiten in Europa kunnen sinds 2017 van banken eisen dat zij een minimum aan eigen vermogen en passiva hebben die hiervoor in aanmerking komen. Deze zogenoemde MREL-eis borgt het verlies absorberend vermogen. MREL staat voor minimum required eligible liabilities and own funds.

  • Titel

    Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Directive 2014/59 i/EU as regards early intervention measures, conditions for resolution and financing of resolution action COM(2023)227 i

    Voorstel

    Via de gebruikelijke route behandelen, waarbij het voorstel en het nog te ontvangen BNC-fiche worden geagendeerd voor een schriftelijk overleg

    Noot

    Dit betreft een wijziging van de richtlijn herstel en afwikkeling van banken en is onderdeel van het pakket voor de herziening van het crisisraamwerk voor falende banken en depositogarantiestelsels. Dit voorstel ziet o.a. op het gebruik van nationale depositogarantiestelsel bij resolutie, bijvoorbeeld om te voldoen aan de eis dat de aandeelhouders en schuldeisers eerst de verliezen moeten dragen ('bail-in') tot ten minste 8% van de totale passiva en het eigen vermogen van de failliete bank, voordat gebruik kan worden gemaakt van resolutiefondsen als het Single Resolution Fund.

  • Titel

    Proposal for a DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Directive 2014/49 i/EU as regards the scope of deposit protection, use of deposit guarantee schemes funds, cross-border cooperation, and transparency COM(2023)228 i

    Voorstel

    Via de gebruikelijke route behandelen, waarbij het voorstel en het nog te ontvangen BNC-fiche worden geagendeerd voor een schriftelijk overleg

    Noot

    Dit betreft een wijziging van de richtlijn depositogarantiestelsel en is onderdeel van het pakket voor de herziening van het crisisraamwerk voor falende banken en depositogarantiestelsels. Dit voorstel ziet o.a. op het mogelijk maken van bovenstaand gebruik van een DGS in resolutie en een uitbreiding van de scope van het DGS waardoor ook openbare entiteiten (scholen, ziekenhuizen, gemeenten, enz.) onder de depositobescherming kunnen vallen.

  • Nieuwe EU-documenten van niet-wetgevende aard

    (Mededelingen, aanbevelingen, actieplannen, consultaties, etc.)

  • Titel

    DRAFT AMENDING BUDGET No 2 TO THE GENERAL BUDGET 2023 ENTERING THE SURPLUS OF THE FINANCIAL YEAR 2022 COM(2023)250 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Dit betreft de tweede aanvullende Europese begrotingen voor 2023 (DAB 2). In DAB2 wordt het verschil tussen inkomsten en uitgaven van het voorgaande jaar verwerkt in de begroting van dit jaar. De definitieve implementatie van de Europese begroting van 2022 leidt tot een surplus van 2.519 miljoen euro en is het resultaat van hogere inkomsten en lagere uitgaven dan begroot. De omvang van het surplus dit jaar is vergelijkbaar met voorgaande jaren. De definitieve implementatie van de Europese begroting van 2022 leidt tot een surplus van 2.519 miljoen euro en is het resultaat van hogere inkomsten en lagere uitgaven dan begroot. De omvang van het surplus dit jaar is vergelijkbaar met voorgaande jaren (zie Kamerbrief).

  • Titel

    REPORT FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL on the Single Supervisory Mechanism established pursuant to Regulation (EU) No 1024/2013 i COM(2023)212 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Het Gemeenschappelijk Toezichtsmechanisme (SSM) werd in november 2014 opgericht om na de bankencrisis kwalitatief hoogstaand toezicht op kredietinstellingen in de EU te waarborgen. Om de drie jaar wordt het SSM geëvalueerd. Op basis van de evaluatie concludeert de Commissie dat het SSM over het algemeen goed functioneert.

  • Titel

    COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN CENTRAL BANK, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS on the review of the crisis management and deposit insurance framework contributing to completing the Banking Union COM(2023)225 i

    Voorstel

    Desgewenst betrekken bij het commissiedebat Eurogroep/Ecofin van donderdag 11 mei 2023.

    Noot

    Dit betreft de Mededeling van de Europese Commissie over het pakket voor de herziening van het crisisraamwerk voor falende banken en depositogarantiestelsels, waar bovenstaande wetgeving deel van uit maakt.

  • Titel

    Voorstel voor een UITVOERINGSBESLUIT VAN DE RAAD waarbij Hongarije wordt gemachtigd een bijzondere maatregel toe te passen die afwijkt van artikel 287 van Richtlijn 2006/112/EG i betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, en tot intrekking van Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1490 van de Raad COM(2023)203 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Op basis van de btw-richtlijn kan de Raad op voorstel van de Commissie met eenparigheid van stemmen elke lidstaat machtigen bijzondere, van de bepalingen van deze richtlijn afwijkende maatregelen te treffen, teneinde de belastinginning te vereenvoudigen of bepaalde vormen van belastingfraude of -ontwijking te voorkomen. Hongarije mag momenteel tot en met 31 december 2024 afwijken van de btw-richtlijn door een bijzondere maatregel toe te passen waarbij belastingplichtigen met een jaaromzet die niet hoger is dan de tegenwaarde van 48 000 EUR in de nationale munteenheid tegen de op de dag van zijn toetreding tot de Unie geldende omrekeningskoers, van de btw worden vrijgesteld. Bij brief, ingekomen bij de Commissie op 15 december 2022, heeft Hongarije verzocht om de drempel van bovengenoemde bestaande maatregel tot en met 31 december 2024 te mogen verhogen tot 71 500 EUR (hierna “de bijzondere maatregel” genoemd). De Commissie stelt voor hiermee in te stemmen.

  • Titel

    VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD over de uitoefening van de aan de Commissie verleende bevoegdheid tot het vaststellen van gedelegeerde handelingen overeenkomstig Verordening (EU) 2019/516 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de harmonisatie van het bruto nationaal inkomen tegen marktprijzen COM(2023)214 i

    Voorstel

    Voor kennisgeving aannemen

    Noot

    Om te waarborgen dat de bni-gegevens betrouwbaar, volledig en vergelijkbaar zijn, is de Commissie bevoegd tot vaststelling van gedelegeerde handelingen om de lijst vast te stellen van de punten die in elke verificatiecyclus moeten worden behandeld om de betrouwbaarheid, volledigheid en een zo groot mogelijke vergelijkbaarheid van bni-gegevens te waarborgen. In dit verslag rapporteert de Commissie over de uitvoering van deze bevoegdheid en concludeert de Commissie dat zij de aan haar gedelegeerde bevoegdheden correct heeft uitgeoefend.

    1 Voor een overzicht van behandelopties per type EU-voorstel, zie dit overzicht op Plein2 (interne link).

    1


 
 
 
 

3.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.