Nadere memorie van antwoord - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake personele inzet voor crisisopvang)

Deze nadere memorie van antwoord is onder nr. F toegevoegd aan wetsvoorstel 36177 - Tweede incidentele suppletoire begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2022 (personele inzet voor crisisopvang).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake personele inzet voor crisisopvang); Nadere memorie van antwoord
Document­datum 01-02-2023
Publicatie­datum 01-02-2023
Nummer KST36177F
Kenmerk 36177, nr. F
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

2023

Vergaderjaar 2022-

36 177

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake personele inzet voor crisisopvang)

NADERE MEMORIE VAN ANTWOORD

Ontvangen 30 januari 2023

  • 1. 
    Inleiding

Het kabinet heeft met interesse kennisgenomen van de vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de PVV. Hierna wordt bij de beantwoording van de vragen zo veel mogelijk de volgorde van het verslag aangehouden, met dien verstande dat gelijkluidende of in elkaars verlengde liggende vragen tezamen zijn beantwoord.

  • 2. 
    Deelnemende medeoverheden

In het voorlopig verslag stelden de leden van de PVV-fractie onder andere de volgende vragen: «De Minister stelt in de brief dat met medeoverheden is gesproken over deze aanpak. Welke medeoverheden betreft dit concreet, welke personen hebben aan deze gesprekken deelgenomen, vanuit welke rol en positie hebben zij dit overleg gevoerd en hoe is het mandaat en de democratische verantwoording ten aanzien van de bij deze medeoverheden betrokken volksvertegenwoordigingen vormgegeven?

Kan de regering aangeven welke afspraken concreet met deze medeoverheden zijn gemaakt en met welke consequenties? Is de regering bereid om alle verslagen van deze overleggen beschikbaar te stellen?»1

De regering antwoordde als volgt in de memorie van antwoord: «Zoals eerder is aangegeven kan de voorzitter van de MCCb (de Minister van Justitie en Veiligheid) vertegenwoordigers van medeoverheden, (maatschappelijke) organisaties en deskundigen als adviseur vanuit een inhoudelijke of operationele rol uitnodigen deel te nemen aan de beraadslagingen van de MCCb. In het kader van actieve openbaarmaking maakt het kabinet de MCCb sheets die ten grondslag liggen aan besluitvorming openbaar. De stukken worden op de website van de rijksoverheid

1 Kamerstukken 12022/23, 36 177, C, p. 2.

kst-36177-F ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

gedeeld voor zover daaraan geen zwaarwegende belangen in de weg staan.»1

Kan de regering zoals eerder gevraagd door de leden van de PVV-fractie aangeven welke vertegenwoordigers van medeoverheden concreet hieraan hebben deelgenomen en welke afspraken met hen zijn gemaakt? Kan de regering tevens aangeven welke (maatschappelijke) organisaties en deskundigen aan de MCCb migratie hebben deelgenomen? De door de regering genoemde sheets bieden maar zeer beperkte transparantie. Is de regering, gelet op artikel 68 van de Grondwet, bereid om alsnog de gevraagde verslagen te verstrekken?

Het antwoord hierop is als volgt:

Aan de MCCb hebben vertegenwoordigers van het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Veiligheidsregio's deelgenomen. Dit ten behoeve van een inhoudelijk dan wel operationele rol. Voor inzicht in de afspraken die zijn gemaakt met de medeoverheden verwijs ik u naar de brief van 26 augustus jl.2 die aan de leden van de Tweede Kamer is verzonden.

Daarnaast vraagt u of de regering bereid is alle verslagen van de MCCb overleggen beschikbaar te stellen. Verdere openbaarmaking dan de sheets die ten grondslag aan de MCCB vergadering liggen is echter niet mogelijk vanwege het vertrouwelijke karakter van de MCCb. De verslagen van de MCCb worden gelijk behandeld als die van de ministerraad en kunnen daarom niet openbaar worden gemaakt. Het belang van vertrouwelijk beraadslagen weegt zwaarder dan het belang van openbaarheid, omdat het vertrouwelijk beraadslagen in de ministerraad cruciaal is voor de bestuurbaarheid van Nederland op de lange termijn, vanwege de functie van de ministerraad binnen het gehele staatsbestel. Voor het ordentelijk verloop van besluitvormingsprocessen en voor de kwaliteit van besluiten is het van groot belang dat alle relevante invalshoeken in de beslotenheid van de MCCb aan de orde kunnen komen. Ten aanzien van de notulen van de ministerraad en de MCCb geldt dat openbaarmaking daarvan tot gevolg zou hebben dat meningen van individuele bewindspersonen naar buiten komen, waardoor de eenheid van het regeringsbeleid in gevaar zou komen. Om deze redenen worden de notulen standaard voorzien van de rubricering staatsgeheim, zeer geheim.

  • 3. 
    Optreden burgemeesters in de media

In de hiervoor bedoelde sheets is over het MCCb van 27 juli 2022 wel het volgende te lezen:

«Omgevingsanalyse

  • • 
    Optredens burgemeesters Weterings en Van Kessel bij Op1 krijgen nog enige aandacht gedurende de dag; Weterings herhaalt zijn standpunten bij Sven op 1 vanochtend.
  • • 
    Nodige discussie op social media over asielbeleid; daarin klinkt er met name kritiek op regeringspartij VVD.»3

Kan de regering, gelet op het besprokene in het MCCb, aangeven in hoeverre de uitspraken van de burgemeesters in de media samenhangen met het overleg in het MCCb en waarom dit voor het MCCb relevant is? Kan de regering bovendien aangeven waarom «kritiek op regeringspartij VVD» op social media relevant is voor een overleg in de nationale crisisstructuur van het MCCb?

Het antwoord hierop is als volgt:

Communicatie tijdens een crisis is effectief als het aansluit op de informatiebehoefte in de samenleving. Daarom wordt met omgevingsana-lyses (en ook publieksonderzoek) een feitelijk beeld gegeven van de onderwerpen die spelen in de media en van het sentiment in de samenleving. De aangehaalde samenvatting van de omgevingsanalyse geeft dan ook geen duiding aan de inhoud van de berichtgeving, maar beoogt over te brengen op welke thema's het kabinet (en de rijksoverheid) inhoudelijke vragen kan verwachten. Partijpolitieke inkleuring is daarbij geen onderdeel van de analyse of advisering.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

H.G.J. Bruins Slot

Eerste Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 177, F 3

1

   Kamerstukken 12022/23, 36 177, D, p. 6.

2

   Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 19 637, nr. 2992.

3

   Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) t.b.v. doorstroom migratieketen, 27 juli 2022 via https://open.overheid.nl/repository/ronl-1e9b32335cc9c9c92f82c3042bb2f117b1040ea0/1/ pdf7slide%20MCCb%2027%20%20juli%202022.pdf


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.