Brief regering; Voortgang projecten HSL-Zuid - Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Deze brief is onder nr. 521 toegevoegd aan dossier 22026 - Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens; Brief regering; Voortgang projecten HSL-Zuid
Document­datum 07-06-2022
Publicatie­datum 08-06-2022
Nummer KST22026521
Kenmerk 22026, nr. 521
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

22 026

Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Nr. 521

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 7 juni 2022

Met het opheffen van de Groot Projectstatus van de HSL-Zuid heeft uw Kamer gevraagd om jaarlijks op de hoogte te worden gehouden over het vervoer over de HSL-Zuid en over de restpunten met betrekking tot de aanleg van de HSL1. Middels deze brief informeer ik uw Kamer over de ontwikkelingen op het gebied van het vervoer en de prestaties op de HSL, de voortgang van de verbetermaatregelen uit het € 60mln. pakket en de aanpak van zettingen.

Vervoer over de HSL

Ten aanzien van het vervoer over de HSL-Zuid ben ik blij met de prestaties op de HSL-Zuid van het afgelopen jaar. De KPI Reizigerspunctualiteit 5 minuten op de HSL ligt met 89,2% in 2021 ruim boven de streefwaarde.

Uit een analyse van NS en ProRail blijkt dat de hoge punctualiteitscore op de HSL naast de lagere reizigersaantallen onder andere samenhangt met goede prestaties over de gehele linie, de afname van internationaal treinverkeer en de toegenomen punctualiteit op het hoofdrailnet. Ik moedig NS en ProRail dan ook vooral aan om deze goede prestaties vast te houden met de stijgende reizigersaantallen die we al zien in de afgelopen periode. Voor nadere details over de prestaties van NS en ProRail verwijs ik uw Kamer naar mijn brief over de jaarrapportages van NS en ProRail 2021, die ik uw Kamer spoedig zal toezenden. Ik informeer uw Kamer over het internationale vervoer naar Brussel, Parijs en Londen middels mijn brief over internationaal spoor, welke ook spoedig naar uw Kamer verzonden wordt.

Ondanks dat de beperkingen in het openbaar vervoer vanwege corona zijn opgeheven, heeft het hogere verzuim vanwege COVID nog impact op de

1 Kamerstuk 22 026, nr. 520

kst-22026-521 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022

diensten op de HSL-Zuid. Sinds half april rijden nagenoeg alle treinen weer op het hoofdrailnet, met als enige uitzondering enkele treinen op de HSL (waar op dit moment drie van de vijf binnenlandse treinen rijden). Dit komt doordat de personeelsbezetting, mede als gevolg van hoger ziekteverzuim, nog niet in alle processen voldoende op sterkte is. NS heeft mij laten weten naar verwachting vanaf 12 juni weer alle treinen op de HSL te zullen rijden. Over de gevolgen van de huidige krapte op de arbeidsmarkt op de dienstverlening van NS, de aanstaande frequentiever-laging op het traject Arnhem, Schiphol en Rotterdam, en de beheersmaatregelen die NS treft om de omvang van de gevolgen van het personeelstekort zo goed als mogelijk te beperken, heb ik uw Kamer op 13 mei jongstleden per brief geïnformeerd1.

Restpunten aanleg HSL-Zuid

Verbetermaatregelen HSL

Er is € 60 mln. beschikbaar gesteld voor maatregelen die op korte en middellange termijn de complexiteit van de HSL verminderen en de prestaties moeten verbeteren. Er is een aantal projecten gerealiseerd en dit leidt tot positieve resultaten. Dit betreft o.a. het plaatsen van snelscha-kelaars in alle spanningssluizen op de HSL die het maken van kortsluiting voorkomen en de windschermen op de Brug Hollandsch Diep. Zodat ook met harde wind er nu kan worden doorgereden op de zuid sectie van de HSL. Daarnaast hebben ProRail en NS het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geïnformeerd dat door een technische meevaller een maatregel uit het € 60 mln. pakket voor significant minder kosten gerealiseerd kan worden. Als gevolg van de meevaller is er ruimte beschikbaar gekomen voor twee projecten, te weten windschermen bij Bleiswijk en aanpassingen aan het ERTMS systeem, waar voorheen nog geen middelen voor waren. De komende periode worden deze verder uitgewerkt en voorbereid. Met het toevoegen van deze projecten, zal de doorlooptijd langer zijn dan de eerder verwachte datum van begin 2025. Daarom wordt het € 60 miljoen budget verlengd tot 2027.

Zettingen

Op de HSL-Zuid resteert nog een aantal restpunten met betrekking tot de aanleg. Eén van deze restpunten betreft de zettingenproblematiek op de HSL-Zuid. In 2017 en 2018 zijn risicoanalyses uitgevoerd naar de te verwachten kosten voor deze zettingenproblematiek. In 2020 en 2021 is de risicoanalyse geactualiseerd voor locaties Rijpwetering, Schuilingervliet en Westrik. Oude Terp is hierbij gekomen. In de MIRT brief van 15 december jl.2 is uw Kamer gemeld dat er een extra reservering is getroffen voor de aanpak van de zettingenproblematiek om de veilige berijdbaarheid en beschikbaarheid van de baan te garanderen. In de afgelopen periode is er onder andere bij Schuilingervliet verder gewerkt aan bodeminjecties en deze zullen de rest van dit jaar vervolgd worden. Ook daarna zullen (zoals voorzien) nog vele jaren bodeminjecties en aanvullende maatregelen nodig zijn. Bij Westrik zijn spoorstaafbevesti-gingen vervangen door ander type spoorstaafbevestigingen met grotere nastelbaarheid, waarvan het laatste deel begin augustus wordt gerealiseerd. Bij Rijpwetering worden voorbereidingen getroffen om een verankerde dam- of palenwand aan te brengen om de horizontale verplaatsing te verminderen.

Tot slot

In deze brief is de voortgang op verschillende HSL-gerelateerde onderwerpen weergegeven op basis van de huidige stand van zaken. Conform uw verzoek wordt uw Kamer jaarlijks geïnformeerd over de HSL-Zuid en indien nodig ook tussentijds.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

V.L.W.A. Heijnen

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 22 026, nr. 521 3

1

   Kamerstuk 29 984 nr. 981

2

   Kamerstuk 35 925 A, nr. 24


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.