Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Achtste incidentele suppletoire begroting inzake aanvullende steun voor evenementen en mentale steun voor ondernemers) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35894 - Achtste incidentele begroting van het Ministerie van EZK (2021) inzake aanvullende steun voor evenementen en mentale steun voor ondernemers i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Achtste incidentele suppletoire begroting inzake aanvullende steun voor evenementen en mentale steun voor ondernemers); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 21-07-2021 |
Publicatiedatum | 21-07-2021 |
Nummer | KST358942 |
Kenmerk | 35894, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2020-
2021
35 894
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Achtste incidentele suppletoire begroting inzake aanvullende steun voor evenementen en mentale steun voor ondernemers)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze achtste incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze achtste incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Aanvullende steun voor evenementen van 14 juli 2021.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
kst-35894-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid achtste incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Stand 1e suppletoire begroting incl. amendement |
Mutaties 8eISB |
Stand 8e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
13.443.665 |
15.997.773 |
70.000 |
16.067.773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
9.184.762 |
11.321.841 |
59.100 |
11.380.941 |
900 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
7.459.235 |
9.428.675 |
59.100 |
9.487.775 |
900 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering |
||||||||
Topsectoren (MIT) |
41.217 |
31.986 |
31.986 |
|||||
Eurostars |
18.000 |
18.734 |
18.734 |
|||||
Bevorderen ondernemerschap |
16.590 |
15.493 |
4.100 |
19.593 |
900 |
|||
Cofinanciering EFRO i |
25.590 |
25.563 |
25.563 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
7.330 |
7.415 |
7.415 |
|||||
Verduurzaming industrie |
36.264 |
12.288 |
12.288 |
|||||
Startup beleid |
18.300 |
16.063 |
16.063 |
|||||
Urgendamaatregelen Industrie |
59.500 |
86.500 |
86.500 |
|||||
Invest-Nl |
10.582 |
10.582 |
10.582 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
1.600 |
1.600 |
1.600 |
|||||
Qredits |
70.000 |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
6.562.000 |
8.655.000 |
8.655.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
||||||||
Caribisch Nederland |
19.300 |
29.300 |
29.300 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
37.500 |
37.500 |
37.500 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
||||||||
Startersregeling |
180.000 |
90.000 |
90.000 |
|||||
Infrastructuur duurzame |
||||||||
industrie (PIDI) |
0 |
11.645 |
11.645 |
|||||
Herstructurering winkelgebieden |
0 |
9.000 |
9.000 |
|||||
R&D mobiliteitssectoren |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
|||||
TRSEC |
325.000 |
325.000 |
55.000 |
380.000 |
||||
NGF - project AiNed |
0 |
4.400 |
4.400 |
|||||
NGF - project RegMed XB |
0 |
2.300 |
2.300 |
|||||
NGF - project kwantumDeltaNL |
0 |
5.400 |
5.400 |
|||||
Overig |
462 |
2.906 |
2.906 |
|||||
Leningen |
560.000 |
655.000 |
0 |
655.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
560.000 |
565.000 |
565.000 |
|||||
Qredits |
0 |
90.000 |
90.000 |
|||||
Garanties |
307.740 |
332.740 |
0 |
332.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.523 |
37.523 |
37.523 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.472 |
58.472 |
58.472 |
|||||
Garantie Ondernemersfinancie- |
||||||||
ring |
11.745 |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinancie- |
||||||||
ring Corona |
250.000 |
225.000 |
225.000 |
|||||
Opdrachten |
10.998 |
10.440 |
0 |
10.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
3.766 |
3.931 |
3.931 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.296 |
1.196 |
1.196 |
|||||
Regeldruk |
2.271 |
2.271 |
2.271 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
498 |
498 |
|||||
Small Business Innovation |
||||||||
Research |
3.000 |
2544 |
2.544 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
112.849 |
161.885 |
0 |
161.885 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
112.318 |
161.354 |
161.354 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
531 |
531 |
531 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
327.190 |
338.614 |
0 |
338.614 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
178.216 |
188.434 |
188.434 |
|||||
Kamer van Koophandel |
123.498 |
124.704 |
124.704 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.476 |
25.476 |
25.476 |
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Stand 1e suppletoire begroting incl. amendement |
Mutaties 8eISB |
Stand 8e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
9.231 |
0 |
9.231 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering |
||||||||
Topsectoren (MIT) |
0 |
9.231 |
9.231 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale |
||||||||
organisaties |
405.600 |
385.256 |
0 |
385.256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
51.986 |
42.904 |
42.904 |
|||||
PPS toeslag |
169.147 |
170.257 |
170.257 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
59.682 |
60.178 |
60.178 |
|||||
Topsectoren overig |
15.793 |
15.862 |
15.862 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.104 |
72.104 |
72.104 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.239 |
9.239 |
9.239 |
|||||
Overige bijdragen aan organisa- |
||||||||
ties |
5.649 |
5.962 |
5.962 |
|||||
Economische ontwikkeling en |
||||||||
technologie |
10.000 |
8.750 |
8.750 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
12.000 |
0 |
0 |
|||||
Storting/onttrekking begro- |
||||||||
tingsreserve |
1.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
1.150 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
157.738 |
268.963 |
0 |
268.963 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
33.000 |
33.000 |
33.000 |
|||||
Onttrekking reserve BMKB |
0 |
1.882 |
1.882 |
|||||
Onttrekking reserve Klein |
||||||||
Krediet Corona |
0 |
100.000 |
100.000 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinancie- |
||||||||
ring |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
|||||
Luchtvaartkredietfaciliteit |
5.912 |
5.912 |
5.912 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
37.887 |
38.583 |
38.583 |
|||||
Eurostars |
5.094 |
5.095 |
5.095 |
|||||
Joint Strike Fighter |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
2.845 |
6.491 |
6.491 |
|||||
Bedrijfssteun |
44.000 |
49.000 |
49.000 |
1 Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 805, nr. 1 en 2.
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2021 (3) = (1) + (2) |
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) |
Mutaties 8eISB |
Stand 8e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
13.443.665 |
15.997.773 |
70.000 |
16.067.773 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
4.335.000 |
4.352.400 |
4.352.400 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
9.108.665 |
11.645.373 |
70.000 |
11.715.373 |
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 60%. Ten opzichte van de 1e Suppletoire Begroting 2021 is dit een verhoging van 5 procentpunt als gevolg van de aangegane verplichtingen in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Van de 40% budgetflexibele ruimte heeft 33% betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2021.
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor het programma Mentale steun ondernemers, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl van 12 februari 2021 en voor de garantieregeling voor evenementen, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Aanvullende steun evenementen van 14 juli 2021.
Mentale steun ondernemers
In het kader van het programma Mentale steun ondernemers geeft Stichting Ondernemersklankbord (OKB) samen met de KVK, VNO-NCW en MKB NL invulling aan het door EZK beschikbare gestelde budget van € 5 mln. Het programma heeft een looptijd van 1 jaar (tot en met september 2022), waarbij het merendeel van de activiteiten in 2021 plaatsvindt. Activiteiten in het programma zijn onder meer training van personeel, branche-aanpak, ondersteuning en advies, en mentale hulp en bedrijfsvoering voor ondernemers in zwaar weer.
Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19
Organisatoren van evenementen die door het abrupte kabinetsbesluit op 9 juli jl. de komende periode niet door kunnen gaan, hebben veelal kosten gemaakt in de voorbereiding van het evenement. In verband hiermee wordt de garantieregeling voor evenementen («Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19») op diverse punten tijdelijk uitgebreid, zoals vermeld in bovengenoemde Kamerbrief van 14 juli jl. In verband met deze uitbreiding wordt de kostenraming van de regeling verhoogd van € 325 mln naar € 380 mln. Dit zijn de geraamde uitgaven. Naar rato van deze verhoging van het uitgavenbudget wordt het verplichtingenbudget verhoogd van € 385 mln naar € 450 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 894, nr. 2 5