Brief regering; Adviesrapport van de Onderwijsraad over 'Later selecteren, beter differentiëren' - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021

Deze brief is onder nr. 218 toegevoegd aan wetsvoorstel 35570 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2021 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021; Brief regering; Adviesrapport van de Onderwijsraad over 'Later selecteren, beter differentiëren'
Document­datum 12-05-2021
Publicatie­datum 17-05-2021
Nummer KST35570VIII218
Kenmerk 35570 VIII, nr. 218
Commissie(s) Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020-

2021

35 570 VIII

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021

Nr. 218

BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP EN VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 12 mei 2021

Met deze brief bieden wij u het advies Later selecteren, beter differentiëren van de Onderwijsraad aan1. In 2019 heeft de Onderwijsraad in De stand van educatief Nederland aandacht gevraagd voor de differentiatie in het onderwijsstelsel. Op verzoek van het Ministerie van OCW heeft de Onderwijsraad een vervolgadvies gemaakt, waarin nader is ingegaan op differentiatie en selectie in het onderwijsstelsel in het licht van kansengelijkheid en onderwijskwaliteit.2

Beknopte hoofdlijnen van het advies

De Onderwijsraad stelt dat de differentiatie en selectie in ons onderwijsstelsel leiden tot ongelijke onderwijskansen voor leerlingen met verschillende achtergronden, waardoor sommige leerlingen onvoldoende onderwijs volgen dat recht doet aan hun capaciteiten. Ook constateert de Onderwijsraad dat jongeren met verschillende achtergronden elkaar niet meer ontmoeten op school. De Onderwijsraad beantwoordt in dit advies de vraag hoe differentiatie en selectie in het onderwijsstelsel beter recht kunnen doen aan de capaciteiten van alle leerlingen.

De Onderwijsraad adviseert om het selectiemoment uit te stellen tot na een brede driejarige brugperiode. Aan het einde van die driejarige brugperiode vindt selectie plaats naar een van de onderwijsvormen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Daarbij adviseert de Onderwijsraad om het (funderend) onderwijs meer flexibel en op maat te organiseren en intern in plaats van extern te differentiëren. Ook de inrichting van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zou geflexibili-

1    Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

2    Onderwijsraad (2020c). Werkprogramma 2021. Den Haag: Onderwijsraad.

kst-35570-VIII-218 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

seerd dienen te worden in samenspraak met de doorlopende leerlijn richting het middelbaar beroepsonderwijs, adviseert de Onderwijsraad.

Vervolgproces

Het advies van de Onderwijsraad stelt fors ingrijpende wijzigingen in het onderwijsstelsel voor, in zowel het funderend onderwijs als bij de aansluiting met het vervolgonderwijs. Het past gezien de demissionaire status van het Kabinet niet om op dit advies een inhoudelijke beleidsreactie te geven.

De inhoudelijke reactie op het advies Later selecteren, beter differentiëren ontvangt u van een volgend Kabinet.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

I.K. van Engelshoven

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,

  • A. 
    Slob

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 570 VIII, nr. 218 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.