Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35650 VI - Wijziging begroting Justitie en Veiligheid 2020 (Najaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 30-11-2020
Publicatie­datum 30-11-2020
Nummer KST35650VI2
Kenmerk 35650 VI, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020

2021

35 650 VI

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

Ontvangen 30 november 2020

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleid    5

2.1    Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5

3    Beleidsartikelen    11

Artikel 31 Politie    11

Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand    13

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding    16

Artikel 34 Straffen en Beschermen    20

Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid    24

Artikel 37 Migratie    26

4    Niet-beleidsartikelen    29

Artikel 91 Apparaat kerndepartement    29

Artikel 92 Nog onverdeeld    30

Artikel 93 Geheim    31

5    Agentschappen    32

5.1    Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)    32

5.2    Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)    34

5.3    Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)    36

5.4    Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit,

Screening (JUSTIS)    38

  • A. 
    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie en Veiligheid,

F.B.J. Grapperhaus

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Dit is de tweede suppletoire begroting 2020 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2020 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2021).

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.

In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel 'budgettaire gevolgen van beleid' opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2020» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

 
   

Artikel

Uitgaven

 

Vastgestelde begroting 2020

 

13.428.819

 

Stand 1e suppletoire begroting 2020

 

14.406.505

Belangrijkste suppletoire mutaties

 

Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2021)

1)

Kasschuif ondermijning en afpakken

33, 34

  • 23.900

2)

Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) Teylingereind

34

23.000

3)

Grenzen en Veiligheid

37, 92

19.367

4)

Kasschuif IND

37

40.000

5)

Corona gerelateerde kosten

92

60.000

 
 

Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten

 
  • 74.747
 

Najaarsnota 2020

6)

Rechtsbijstand

32

  • 25.000

7)

Raad voor de Kinderbescherming

34

12.800

8)

Oda toerekening eerstejaarsasielopvang

37

  • 28.389

9)

Grenzen en Veiligheid

37

  • 13.177

DG-Covid

 

10)

DG Covid - 19

36, 91

14.000

11)

Persoonlijke beschermingsmiddelen

36

69.300

 
 

Overige mutaties Najaarsnota

 
  • 37.409

Stand 2e suppletoire begroting 2020

14.442.350

Toelichting

Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2020 in de begroting 2021)

  • 1. 
    Kasschuif ondermijning en afpakken

Er is een kasschuif in het kader van Ondermijning en Afpakken gedaan om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgavenplanning. Deze kasschuif heeft hoofdzakelijk te maken met het niet meer dit jaar kunnen realiseren van bepaalde projecten (met name door gemeenten) op het terrein van ondermijning en vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning van ICT-trajecten.

  • 2. 
    Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) Teylingereind

Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstoot-kosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbe-sluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering.

  • 3. 
    Grenzen en Veiligheid

Voor het verhogen van de veiligheid van het Europese grondgebied heeft de Europese Raad van de Europese Unie een aantal verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid vastgesteld. Implementatie van de verordeningen is juridisch noodzakelijk. Met deze mutatie worden de gereserveerde middelen toegekend voor de start van uitvoering van het project 'grenzen en veiligheid'.

  • 4. 
    Kasschuif IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

De kasschuif achterstanden IND hangt samen met de Taskforce die er op gericht is de opgelopen achterstanden bij de IND weg te werken. Hierdoor zal een deel van de eerder in 2021 verwachte productie verschuiven naar 2020. Om dit te bekostigen is een kasschuif gedaan van 2021 naar 2020 om het budget aan te sluiten met de uitgaven.

  • 5. 
    Corona gerelateerde kosten

In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 € 60 mln. aan de JenV-begroting toegevoegd. Als gevolg van de genomen coronamaatregelen maakt JenV kosten in 2020 voor personele bescherming, om primaire processen corona-proof te maken en om achterstanden binnen de strafrechtketen weg te werken. Daarnaast worden er lagere ontvangsten voorzien bij de griffierechten en de administratiekosten CJIB als gevolg van COVID-19. Deze middelen worden in deze suppletoire begroting toebedeeld over de desbetreffende artikelen. Zie tabel 2 verdeling corona middelen.

 

Tabel 2 Verdeling corona middelen

budgettaire corona-effecten 2020

x 1 mln.

Politie

3,0

DJI

29,1

RvdR

12,5

COA

  • 10,0

NFI

1,0

RvdK

3,4

DGM

3,4

DGM mbt IND

  • 38,1

OM

2,5

SGM

  • 0,3

Justis

0,5

CJIB

2,0

KSA

3,1

NCTV

1,7

DT&V

  • 9,0

Autoriteit Persoonsgevens

0,3

Bestuursdienst

1,5

subtotaal bescherming/ primair proces

6,6

OM inhaal productie

3,0

DJI capacitaire maatregelen

3,3

SHN

1,7

Reclassering

4,8

subtotaal inhaal productie

12,8

budgettaire corona-effecten 2020

x 1 mln.

Lagere griffie-ontvangsten

19,0

Lagere administratiekostenvergoeding

10,1

subtotaal ontvangstenderving

29,1

Communicatie NCC

8,8

OVV (onderzoek)

2,9

subtotaal overige posten

11,7

afronding

  • - 
    0,2

totaal

60,0

Nieuwe mutaties samenhangende met de Najaarsnota 2020

  • 6. 
    Rechtsbijstand

Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa € 25 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie meevallers en een tegenvaller. Een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa € 18,5 mln.); een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8 mln.); een meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 3 mln.); en een tegenvaller vanwege de begrote extra kosten voor het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur (circa € 4,5 mln.). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155), blijft dit bedrag van € 25 mln. beschikbaar voor de Rechtsbijstand.

7 Raad voor de Kinderbescherming

De Raad voor de Kinderbescherming verwacht per saldo een tegenvaller van 12,8 mln. Dit bedrag bestaat uit diverse mee- en tegenvallers bij de Raad, zoals extra personeelsinzet voor het verwerken van de instroom raadsonderzoeken (11,3 mln); hogere ict-uitgaven die samenhangen met de hogere personeelsinzet (3,9 mln); servicekosten (2,3 mln.) en een aantal meevallers binnen de RvdK van 4,7 mln.

  • 8. 
    ODA toerekening eerstejaarsasielopvang

Als gevolg van de lagere bezetting bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) in 2020 wordt de ODA toerekening verlaagd met 28,4 mln. Dit bedrag wordt overgeboekt naar BuZa vanwege lagere kosten eerste-jaarsopvang.

  • 9. 
    Grenzen en Veiligheid

Bij Vermoedelijke Uitkomsten 2020 is 19,4 mln. beschikbaar gesteld voor de eerste werkplannen voor de implementatie van de EU verordeningen op het gebied van grenzen & veiligheid. Een deel van deze middelen (13,2 mln.) zal niet in 2020 tot besteding komen.

DG-Covid

De kosten van DG-covid zijn verantwoord op de JenV- begroting. Zie de posten 10 en 11.

  • 10. 
    DG Covid - 19

Bij Najaarsnota is 14 mln. van de aanvullende post naar de JenV-begroting overgeheveld voor DG Covid-19. Van dit bedrag is circa 12,6 mln. beschikbaar gesteld als programmageld dat hoofdzakelijk is bedoeld voor communicatiecampagnes. Het restant van dit bedrag zal met name worden aangewend voor monitoring/beheersing en handhaving van de gezondheidscrisis en de voorbereiding van (externe) onderzoeken en verantwoording.

  • 11. 
    Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)

Het kabinet heeft besloten tot de aanleg van een noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen voor 45 dagen ten bedrage van € 69,3 mln. Vitale sectoren en essentiële beroepen kunnen een beroep doen op deze noodvoorraad wanneer er (structurele) problemen op de markt zijn bij de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het gaat om een eenmalige uitgave voor PBM inclusief de projectkosten om deze PBM eenmalig aan te schaffen.

 

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

 

Artikel

ontvangsten

Vastgestelde begroting 2020

 

1.546.443

Stand 1e suppletoire begroting 2020

 

1.607.900

Belangrijkste suppletoire mutaties

 

Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2021)

  • 1) 
    Tegenvaller Boeten en Transacties

33

  • 147.000
  • 2) 
    Justitiële Jeugdinrichting (JJI) Teylingereind

34

23.000

Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten    792

Najaarsnota 2020

 

3)

Griffie ontvangsten

32

  • 19000

4)

Boeten en Transacties

33

40.000

5)

Administratiekostenvergoeding

34

  • 10.100

6)

Afrekening 2019 Nidos

37

10.700

 
 

Overige mutaties Najaarsnota

 

11.366

 
 

Stand 2e suppletoire begroting 2020

 

1.517.658

Toelichting

   

Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2020 in de

begroting 2021)

  • 1. 
    Tegenvaller Boeten en Transacties

Door de coronamaatregelen is er minder verkeer op de weg. Hierdoor zijn minder verkeersboetes uitgedeeld. In totaal werd deze zomer een tegenvaller van 147 mln. in 2020 verwacht.

  • 2. 
    Justitiële Jeugdinrichting (JJI) Teylingereind

Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstoot-kosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbe-sluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering.

Nieuwe mutaties samenhangende met de Najaarsnota 2020

  • 3. 
    Griffie ontvangsten

Als gevolg van corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij griffierechten. De ontvangsten griffierechten wordt bij Najaarsnota met 19 mln. verlaagd. Zie ook uitgaven.

  • 4. 
    Boeten en Transacties

Op basis van de laatste raming wordt ten opzichte van de zomer verlaagde raming (zie punt 1) thans een minder grote tegenvaller verwacht, geen 147 mln. maar totaal 107 mln.

  • 5. 
    Administratiekostenvergoeding

Door de coronacrisis worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De raming van de ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd. Zie ook uitgaven.

  • 6. 
    Afrekening 2019 Nidos

De afrekening over 2019 met NIDOS leidt tot een extra ontvangst van 10,7 mln. Dit vanwege een lagere jaarbezetting van pupillen over 2019 dan geraamd.

3 Beleidsartikelen

Artikel 31 Politie Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van

beleidsartikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)

   
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

6.270.549

6.451.288

31.149

26.722

6.509.159

 

Programma-uitgaven

6.271.396

6.452.135

31.149

17.522

6.500.806

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

31.2 Bekostiging Politie

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Politie

6.003.844

6.176.514

31.149

17.502

6.225.165

Politieacademie

2.929

3.009

0

0

3.009

Bijdrage medeoverheden

BES brandweer- en politiekorps

23.660

24.819

0

  • 75

24.744

Opdrachten

Taptolken

10.878

11.159

0

0

11.159

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Internationale

Samenwerkingsoperaties

11.172

12.046

0

  • 200

11.846

Beheer meldkamers

201.058

203.820

0

295

204.115

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

828

851

0

0

851

Bijdrage medeoverheden

Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg

923

1.375

0

0

1.375

Subsidies

Opsporing

716

2.318

0

0

2.318

Stichting Arbeidsmarkt en

Opleidingsfonds Politie

3.714

3.819

0

0

3.819

Overige Subsidies

527

540

0

569

1.109

Opdrachten

Providers

9.367

10.041

0

0

10.041

Overige Opdrachten

1.780

1.824

0

  • 569

1.255

 

Ontvangsten

12.658

15.124

0

0

15.124

Budgetflexibiliteit

Het juridische verplichte deel van de bijdragen aan ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

Toelichting

Mutaties uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Politie € 48,7 mln.

  • • 
    Het kabinet heeft de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit geïntensiveerd. Voor het brede offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (botoc) is bij Najaarsnota 2019 incidenteel 110 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is 88 miljoen bestemd voor de kosten tot en met 2020 en 22 miljoen maakt onderdeel uit van de beschikbare 141 miljoen in 2021. Het bedrag van 88 miljoen zal worden besteed aan de kosten voor bewaken en beveiligen (circa 33 miljoen), het multidisciplinaire interventieteam (circa 22 miljoen), ondersteunende versterkingen (circa 18 miljoen) en preventieve en lokale aanpak (circa 16 miljoen). Een deel van de bovengenoemde middelen worden verstrekt aan diverse organisaties voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, waaronder 29,1 miljoen aan de politie.
  • • 
    In het Regeerakkoord is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. De middelen worden besteed aan diverse projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsystemen. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 9,7 mln. verstrekt aan de politie.
  • • 
    Het restant saldo 9,9 mln. betreft een aantal kleinere mutaties zoals 2,8 mln. voor grenzen en veiligheid en 3 mln. aan middelen voor corona effecten in 2020.

Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van

beleidsartikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde

Stand 1e suppletoire

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire

 

begroting (1)

begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

1.552.858

1.633.463

83

  • - 
    4.207

1.629.339

 

Apparaatsuitgaven

28.861

29.816

997

2.145

32.958

32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad

Personele uitgaven

25.648

26.604

1.007

2.145

29.756

waarvan eigen personeel

24.880

25.836

1.007

2.145

28.988

waarvan externe inhuur

768

768

0

0

768

Materiele uitgaven

3.213

3.212

  • - 
    10

0

3.202

waarvan ict

1.390

1.390

0

0

1.390

waarvan sso's

63

65

0

0

65

waarvan overig materieel

1.760

1.757

  • 10

0

1.747

 

Programma-uitgaven

1.523.997

1.603.647

  • - 
    914
  • - 
    6.352

1.596.381

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Bijdrage ZBO's/RWT's

Raad voor Rechtsbijstand

26.420

27.201

0

3.500

30.701

Bureau Financieel Toezicht

7.467

7.673

192

0

7.865

Subsidies

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

511

525

0

0

525

Juridisch Loket

25.729

26.490

0

0

26.490

Overige Subsidies

133

136

0

0

136

Opdrachten

Wet Schuldsanering Natuurlijke

Personen

11.724

10.451

  • 510
  • 4.900

5.041

Toevoegingen rechtsbijstand

390.363

434.077

  • 2.500
  • 25.000

406.577

Mediation in Strafrecht

1.029

1.061

0

220

1.281

Overige Opdrachten

418

430

0

0

430

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage ZBO's/RWT's

Autoriteit Persoonsgegevens

18.535

19.077

214

3.318

22.609

College voor de Rechten van de Mens

7.248

7.560

202

125

7.887

College Gerechtelijk Deskundigen

1.746

1.794

35

0

1.829

Stichting Advisering

Bestuursrechtspraak

5.287

5.451

0

  • 43

5.408

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

765

790

  • 21

0

769

Bijdrage medeoverheden

Bes Caribisch deel van het Koninkrijk

0

0

0

43

43

Raad voor de rechtspraak

1.023.527

1.059.098

1.474

16.385

1.076.957

Overige Bijdrage medeoverheden

1.000

28

0

0

28

Subsidies

Rechtspleging

468

482

0

0

482

Wetgeving

1.561

1.256

0

0

1.256

Opdrachten

 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

15

15

  • 15

0

0

Overige Opdrachten

51

52

15

0

67

 

Ontvangsten

168.850

180.850

3.292

  • - 
    20.809

163.333

waarvan Griffierechten

159.753

171.753

0

  • 18.922

152.831

waarvan Overig

9.097

9.097

3.292

  • 1.887

10.502

Budgetflexibiliteit

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO's en RWT's. Dat geldt ook voor de bijdrage aan de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting

Mutaties uitgaven

32.2    Adequate toegang tot het rechtsbestel

Wet schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € -5,4 mln.

Op basis van de voor 2020 nog te verwachten aantallen gestarte WSNP-zaken is de verwachting dat er 4,9 mln. overblijft op het budget. Het restant saldo betreft een kleine mutatie.

Toevoegingen rechtsbijstand € -27,5 mln.

Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 25 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie meevallers en een tegenvaller. Een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 18,5 mln.); een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8 mln.); een meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 3 mln.); en een tegenvaller vanwege de begrote extra kosten voor het noodpakket tegemoetkomingsregeling sociaal advocatuur (circa 4,5 mln.). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155), blijft dit bedrag van 25 mln. beschikbaar voor de Rechtsbijstand. Het restant saldo betreft een technische mutatie.

32.3    Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Raad voor de rechtspraak €17,9 mln.

In verband met extra uitgaven door COVID-19 is in 2020 12,5 mln. aan de Raad voor de rechtspraak beschikbaar gesteld. Dit betreft vooral fysieke aanpassingen in de gerechtsgebouwen. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties waaronder 3,1 mln. voor digitalisering strafrechtketen.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 20,8 mln.

Als gevolg van corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de griffierechten. De ontvangsten griffierechten wordt bij Najaarsnota met 19 mln. verlaagd. Het restant van het saldo is een klein aantal mutaties waaronder een tegenvaller bij de Autoriteit Persoonsgegevens voor 2,6 mln. omdat verwacht wordt dat de ingeschatte opbrengst van opgelegde boetes achterblijft bij de raming. Daarnaast doet zich een meevaller voor van 3,1 mln. bij Justid voor doorbelasting van kosten aan de beroepsgroepen.

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van

beleidsartikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)

 

Vastgestelde

Stand 1e suppletoire

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire

 

begroting (1)

begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

862.716

1.002.039

  • - 
    67.370
  • - 
    14.533

920.136

 

Apparaatsuitgaven

535.469

576.578

10.439

23.403

610.420

33.1 apparaatsuitgaven Openbaar

Ministerie

Personele uitgaven

445.090

481.949

10.662

3.222

495.833

waarvan eigen personeel

403.479

439.481

10.662

2.000

452.143

waarvan externe inhuur

40.176

40.992

0

1.198

42.190

waarvan overig personeel

1.435

1.476

0

24

1.500

Materiele uitgaven

90.379

94.629

  • - 
    223

20.181

114.587

waarvan ict

8.609

10.241

  • 43

8.222

18.420

waarvan sso's

32.569

35.187

0

4.813

40.000

waarvan overig materieel

49.201

49.201

  • 180

7.146

56.167

 

Programma-uitgaven

326.747

424.961

  • - 
    77.809
  • - 
    45.936

301.216

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

Bijdrage medeoverheden

Regionale Informatie en Expertise

Centra

7.534

7.742

0

1.390

9.132

Regeling Uitstapprogramma's prostituees

2.538

2.608

0

0

2.608

Overige Bijdrage medeoverheden

934

960

  • 10

0

950

Subsidies

Centrum voor

Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.642

3.732

0

669

4.401

Keurmerk Veilig Ondernemen

394

404

1.300

0

1.704

Regeling Uitstapprogramma's prostituees

1.535

1.573

0

0

1.573

Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)

166

170

0

0

170

Overige Subsidies

1.051

1.077

0

154

1.231

Opdrachten

Overige Opdrachten

53

54

0

0

54

 

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdrage Agentschappen

NFI

72.537

74.137

373

1.257

75.767

Bijdrage medeoverheden

BES Caribisch deel van het Koninkrijk

4.721

6.986

0

250

7.236

FIU.Nederland

6.674

6.858

840

0

7.698

Aanpak ondermijning

53.738

141.161

  • 80.213
  • 8.947

52.001

Overige Bijdrage medeoverheden

12.428

14.715

  • 1.768
  • 4.926

8.021

Subsidies

Centrum voor

Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

651

669

0

  • 669

0

Overige Subsidies

2.580

3.633

119

859

4.611

Opdrachten

Schadeloosstellingen

19.512

19.512

0

0

19.512

 

Vastgestelde

Stand 1e suppletoire

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire

 

begroting (1)

begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

begroting (4)=(2+3)

Keten Informatie Management

5.422

5.609

0

0

5.609

Onrechtmatige Detentie

7.040

3.040

0

3.000

6.040

Gerechtskosten

33.580

34.144

0

0

34.144

Verkeershandhaving OM

20.281

17.627

0

0

17.627

Afpakken

2.272

2.335

  • 2.000
  • 335

0

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

13.037

13.037

0

  • 1.041

11.996

Overige Opdrachten

45.958

46.124

3.550

  • 44.472

5.202

Garanties

Faillissementscuratoren

761

780

0

800

1.580

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

Opdrachten

Vervolging en berechting MH17-verdachten

7.708

16.274

0

6.075

22.349

 

Ontvangsten

1.252.175

1.249.336

  • - 
    149.500

46.075

1.145.911

waarvan Afpakken

384.360

384.360

0

0

384.360

waarvan Boeten en Transacties

854.815

851.976

  • 149.500

40.000

742.476

waarvan Overig

13.000

13.000

0

6.075

19.075

Budgetflexibileit

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht.

Algemeen

Bij tweede nota van wijziging (TK-vergaderjaar 2018-2019, 35 000 VI, nr.

  • 13
    op de begroting van Justitie en Veiligheid 2019 zijn extra middelen voor de versterking van de integrale aanpak van ondermijning toegevoegd aan begrotingsartikel 33. De middelen ten behoeve van de preventieve aanpak van ondermijning zijn gericht op het voorkomen van criminele carrières van jongeren en jongvolwassenen. De middelen zijn ter beschikking gesteld aan acht gemeenten. De begroting kan als grondslag voor deze bijdragen dienen, indien deze de ontvanger en het bedrag waarop de bijdrage ten hoogste kan worden vastgesteld vermeldt (art. 17 FVW jo. art. 4:23, derde lid, aanhef en onder c, Awb). Aangezien dit bij de bovengenoemde nota van wijziging niet heeft plaatsgevonden, staat in onderstaande tabel de precieze verdeling van de incidentele gelden die voor de periode 2020 t/m 2022 aan de gemeenten zijn toegezegd, op basis van de projectplannen voor de besteding van deze middelen.

In 2020 wordt in totaal 5,06 mln. uitbetaald. Het verplichtingenbeslag in 2020 is 13,06 mln.

 

Tabel 7

 

Totaal in subsidiebrieven (verplichting 2020)

kasbetaling

2020

kasbetaling

2021

kasbetaling

2022

Gemeente Amsterdam

1.650.000

650.000

500.000

500.000

Gemeente Rotterdam

1.630.000

630.000

500.000

500.000

 

Totaal in subsidiebrieven (verplichting 2020)

kasbetaling

2020

kasbetaling

2021

kasbetaling

2022

Gemeente Utrecht

1.630.000

630.000

500.000

500.000

Gemeente Den Haag

1.630.000

630.000

500.000

500.000

Gemeente Arnhem

1.630.000

630.000

500.000

500.000

Gemeente Eindhoven

1.630.000

630.000

500.000

500.000

Gemeente Tilburg

1.630.000

630.000

500.000

500.000

Gemeente Zaanstad

1.630.000

630.000

500.000

500.000

Totaal

13.060.000

5.060.000

4.000.000

4.000.000

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 33,8 mln.

Dit bedrag omvat o.a. de volgende posten:

  • • 
    Incidentele middelen vanuit BOTOC naar het OM voor 7,5 mln. Zie ook de toelichting bij artikel 31;
  • • 
    Digitalisering strafrechtketen 13,7 mln. Zie ook de toelichting bij artikel 31;
  • • 
    In verband met extra uitgaven door Covid - 19 is aan het OM 5,5 mln. beschikbaar gesteld;
  • • 
    Een aantal kleine mutaties zoals 1,4 mln. voor de inzet van personeel bij het Functioneel Parket. En 1,5 mln. voor extra gemaakte kosten vanwege de vertraagde oplevering van ICT koppelingen.

33.3 Opsporing en vervolging

Aanpak ondermijning € -89,2 mln.

  • • 
    Voor het brede offensief tegen georganiseerde ondermijnende criminaliteit (botoc) is bij najaarsnota 2019 incidenteel 110 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan is 88 miljoen bestemd voor de kosten tot en met 2020 en 22 miljoen maakt onderdeel uit van de beschikbare 141 miljoen in 2021. Het bedrag van 88 miljoen zal worden besteed aan de kosten voor bewaken en beveiligen (circa 33 miljoen), het multidisciplinaire interventieteam (circa 22 miljoen), ondersteunende versterkingen (circa 18 miljoen) en preventieve en lokale aanpak (circa 16 miljoen). Een deel van de bovengenoemde middelen worden verstrekt aan diverse organisaties voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Bij de tweede suppletoire begroting is 64,2 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
  • • 
    Er is een kasschuif in het kader van Ondermijning en Afpakken gedaan om het budget in overeenstemming te brengen met de uitgavenplanning. Deze kasschuif heeft hoofdzakelijk te maken met het niet meer dit jaar kunnen realiseren van bepaalde projecten (met name door gemeenten) op het terrein van ondermijning en vertraging ten opzichte van de oorspronkelijke planning van ICT-trajecten. Er is een bedrag van 23,4 mln. van 2020 naar latere jaren overgeheveld.
  • • 
    Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.

Overige Bijdrage medeoverheden € -6,7 mln.

Dit bedrag is samengesteld uit diverse mutaties kleiner dan 1,5 mln., waaronder het beschikbaar stellen van middelen voor het opstarten van pilots in het kader van de Innovatiewet (1,5 mln.).

Overige Opdrachten € -40,9 mln.

Bij de tweede suppletoire begroting wordt 44,3 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor uitvoering van diverse projecten ten behoeve van digitalisering werkprocessen in de strafrechtketen, zie ook de toelichting bij artikel 31. Het restant van het saldo telt een aantal kleine mutaties.

33.4 Vervolging en berechtiging MH17-verdachten

Opdrachten vervolging en berechtiging MH17-verdachten € 6,1 mln. Dit betreft een overheveling van de ontvangsten van de JIT landen (Joint Investigation Team) ten behoeve van het MH17 proces naar de uitgaven om de JIT gerelateerde uitgaven te kunnen dekken. Zie ook ontvangsten.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met 103,4 mln.

  • • 
    Boeten en transacties: door de coronamaatregelen is er minder verkeer op de weg. Hierdoor zijn minder verkeersboetes uitgedeeld. In totaal wordt een tegenvaller van 107 mln. in 2020 verwacht.
  • • 
    6,1 mln. ten behoeve van het MH17 proces, Zie ook uitgaven
  • • 
    Het restantbedrag betreft de mutatie verlopen rijbewijzen en Apk's. Het kabinet biedt coulance voor rijbewijzen en APK-keuringen die verlopen in de periode van 16 maart tot 1 juli 2020. Dit leidt tot een derving van de verwachte ontvangsten van circa 2,5 mln.

Artikel 34 Straffen en Beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van

beleidsartikel 34 Straffen en

Beschermen (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde

Stand 1e suppletoire

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire

 

begroting (1)

begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

2.755.868

2.949.544

31.152

79.586

3.060.282

 

Apparaatsuitgaven

170.744

184.318

131

18.715

203.164

34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

Personele uitgaven

133.332

146.336

  • - 
    55

13.739

160.020

waarvan eigen personeel

127.503

140.381

  • 55

13.582

153.908

waarvan externe inhuur

4.545

4.635

0

567

5.202

waarvan overig personeel

1.284

1.320

0

  • 410

910

Materiele uitgaven

37.412

37.982

186

4.976

43.144

waarvan ict

13.999

13.974

240

4.611

18.825

waarvan sso's

14.864

15.274

0

  • 879

14.395

waarvan overig materieel

8.549

8.734

  • 54

1.244

9.924

 

Programma-uitgaven

2.585.124

2.765.226

31.021

60.871

2.857.118

Waarvan juridisch verplicht

 

99%

   

100%

34.2 Preventieve maatregelen

Bijdrage Agentschappen

Dienst Justis

3.481

3.440

  • 35

492

3.897

Bijdrage ZBO's/RWT's

Integriteit en kansspelen

491

14

  • 14

3.130

3.130

Bijdrage medeoverheden

Integriteit en Kansspelen

398

23

0

  • 23

0

Overige Bijdrage medeoverheden

1.939

1.879

  • 100
  • 300

1.479

Subsidies

Integriteit en kansspelen

1.462

1.036

14

  • 50

1.000

Overige Subsidies

4.044

4.144

0

  • 50

4.094

Opdrachten

Integriteit en kansspelen

996

1.949

  • 274
  • 927

748

Overige Opdrachten

2.577

2.577

  • 274

0

2.303

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdrage Agentschappen

 

DJI-gevangeniswezen

1.044.031

1.137.806

  • 17.835

38.665

1.158.636

DJI-Forensische zorg

864.027

934.573

36.482

0

971.055

CJIB

120.437

124.376

1.004

5.575

130.955

Bijdrage ZBO's/RWT's

Reclassering Nederland

148.276

153.266

  • 641

5.219

157.844

Leger des Heils

23.573

23.218

0

  • 418

22.800

Stichting Verslavingsreclassering

GGZ

73.183

76.144

145

590

76.879

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

1.125

556

0

0

556

Bijdrage medeoverheden

Terugdringen recidive

0

3.500

  • 1.244
  • 300

1.956

Overige Bijdrage medeoverheden

2.478

2.478

844

0

3.322

Subsidies

Vrijwilligerswerk gedetineerden

4.279

4.391

0

0

4.391

Terugdringen recidive

0

1.000

  • 788

0

212

 

Vastgestelde

Stand 1e suppletoire

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire

 

begroting (1)

begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

begroting (4)=(2+3)

Toezicht en behandeling

591

462

0

0

462

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

1.400

1.762

0

0

1.762

Overige Subsidies

2.023

2.063

288

0

2.351

Opdrachten

Forensische zorg

3.138

3.138

  • 100

2.442

5.480

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

10.304

3.005

  • 1.638

8

1.375

Terugdringen recidive

12.952

5.166

  • 3.979
  • 159

1.028

Overige Opdrachten

3.124

3.510

625

  • 1.978

2.157

 

34.4 Slachtofferzorg

Bijdrage ZBO's/RWT's

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

6.877

9.302

  • 8

77

9.371

Slachtofferhulp Nederland

34.009

34.901

0

4.377

39.278

Subsidies

Perspectief Herstelbemiddeling

1.696

1.743

0

0

1.743

Opdrachten

Slachtofferzorg

11.014

8.772

0

  • 5.458

3.314

Schadefonds Geweldsmisdrijven

22.380

23.291

  • 5

4.400

27.686

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

3.876

3.876

0

0

3.876

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

Bijdrage Agentschappen

 

DJI - jeugd

141.641

154.609

18.890

7.632

181.131

Bijdrage ZBO's/RWT's

LBIO

1.821

2.229

0

800

3.029

Halt

11.975

12.314

337

58

12.709

Bijdrage medeoverheden

BES Voogdijraad

1.092

1.121

0

  • 32

1.089

Overige Bijdrage medeoverheden

1.212

2.115

0

1.581

3.696

Subsidies

Subsidies jeugdbescherming

2.044

2.098

  • 788

0

1.310

Subsidies jeugdaangelegenheden

0

0

788

0

788

Overige Subsidies

3.403

3.317

  • 116

470

3.671

Opdrachten

Risicojeugd en jeugdgroepen

1.901

372

0

  • 235

137

taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.892

3.892

0

  • 972

2.920

Toezicht en behandeling - jeugd

2.104

1.822

0

  • 1.822

0

Overige Opdrachten

3.858

3.976

  • 557
  • 1.921

1.498

 

Ontvangsten

87.635

83.774

23.000

  • - 
    3.275

103.499

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.

Toelichting

Mutaties uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) € 18,8 mln.

Dit bedrag omvat onder andere:

een tegenvaller van 13,8 mln. door o.a. hogere personele en ict kosten dan geraamd. Er is extra personeelsinzet nodig in verband met het verwerken van de instroom raadsonderzoeken. De hogere ICT-uitgaven hangen samen met de hogere personeelsinzet, contractprijsstijgingen en hogere beheerskosten. Het restant saldo betreft kleine mutaties.

34.3    Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties DJI- gevangeniswezen € 20,8 mln.

  • • 
    In verband met extra uitgaven door Covid-19 is aan DJI 32,4 mln. beschikbaar gesteld. Het betreft vooral persoonlijke beschermingsmiddelen, gebouwelijke aanpassingen en ict-kosten. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven;
  • • 
    Een technische herschikking binnen DJI van - 24,1 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen;
  • • 
    Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 4,6 mln. voor de implementatiekosten/uitvoeringskosten wet Straffen en Beschermen en 4,4 mln. voor digitalisering strafrechtketen.

DJI- Forensische zorg € 36,5 mln.

Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 36 mln. naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Zie ook DJI- gevangeniswezen.

CJIB € 6,6 mln.

Dit bedrag is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals

3.3    mln. voor digitalisering strafrechtketen en 2 mln. voor extra uitgaven door Covid-19.

34.4 Slachtofferzorg

Opdrachten slachtofferzorg € -5,5 mln.

Dit bedrag bestaat uit een aantal kleine mutaties. Er is onder andere 2,7 mln. afgeboekt en overgemaakt naar Slachtofferhulp Nederland ten behoeve van een aantal projecten zoals Mens als Maat.

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

DJI-jeugd € 26,5 mln.

  • • 
    Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (Prognosemodel Justitiële Ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstoot-kosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbe-sluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering ad 23 mln.
  • • 
    Een verrekening van 7,6 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs JJI's 2020.
  • • 
    Het restsaldo bestaat uit een technische herschikking binnen DJI van - 4 mln.

Mutaties ontvangsten

  • • 
    Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 19,7 mln.
  • • 
    Door de corona worden er lagere ontvangsten voorzien bij de administratiekosten CJIB. De ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt bij Najaarsnota met 10,1 verlaagd.
  • • 
    Naar aanleiding van de meest recente PMJ-ramingen (prognosemodel justitiële ketens) is besloten de oudbouw Teylingereind vooralsnog niet af te stoten maar voorlopig onderdeel te laten van de in stand te houden capaciteit. Derhalve is het daarvoor beschikbaar gestelde budget afstootkosten niet gebruikt en wordt conform de agentschapsregels teruggestort naar het moederdepartement. Ter dekking van de instandhoudingskosten en een eventueel alsnog te nemen afstootbesluit zijn deze gelden beschikbaar gesteld aan DJI door middel van een desaldering van 23 mln.
  • • 
    Diverse kleine meevallers binnen het onderdeel Straffen en Beschermen die optellen tot 6,8 mln. waaronder een geïncasseerde incidentele boete door KSA van 2 mln.

Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde

Stand 1e suppletoire

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire

 

begroting (1)

begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

266.427

266.659

2.889

79.064

348.612

 

Programma-uitgaven

266.427

266.659

2.889

79.064

348.612

Waarvan juridisch verplicht

 

92%

   

100%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

Bijdrage Agentschappen

Overige bijdragen agentschappen

319

330

0

0

330

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Instituut Fysieke Veiligheid

28.847

30.745

0

69.328

100.073

Bijdrage medeoverheden

Brede Doeluitkering

Rampenbestrijding

169.693

172.620

0

0

172.620

Overige Bijdrage medeoverheden

26.951

24.735

4

  • 8.981

15.758

Subsidies

Nederlands Rode Kruis

1.257

1.291

0

0

1.291

Nationaal Veiligheids Instituut

1.266

1.282

0

280

1.562

Overige Subsidies

2.426

2.725

0

  • 29

2.696

Opdrachten

Project NL-Alert

5.465

4.465

0

  • 28

4.437

NCSC

8.730

7.910

0

1.156

9.066

Covid-19

0

0

0

14.676

14.676

Overige Opdrachten

8.593

7.381

2.885

  • 208

10.058

 

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Onderzoeksraad voor Veiligheid

12.880

13.175

0

2.870

16.045

 

Ontvangsten

2.000

2.000

0

0

2.000

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio's (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.

Toelichting

Mutaties uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) € 69,3 mln.

Het kabinet heeft besloten tot de aanleg van een noodvoorraad persoonlijke beschermingsmiddelen voor 45 dagen ten bedrage van 69,3 mln. Vitale sectoren en essentiële beroepen kunnen een beroep doen op deze noodvoorraad wanneer er (structurele) problemen op de markt zijn bij de levering van persoonlijke beschermingsmiddelen. Het gaat om een eenmalige uitgave voor PBM inclusief de projectkosten om deze PBM eenmalig aan te schaffen. Het restant bedrag betreft een kleine mutatie.

Overige Bijdrage medeoverheden € -9,0 mln.

Het NCTV verwacht op de programma-uitgaven een meevaller van 6,1 mln. in verband met vertragingen in het PIU-programma. Het restant saldo betreft kleine mutaties zoals een budgetoverheveling naar het ministerie EZK voor een door TNO uit te voeren kennisproject voor 1 mln.

Covid-19 €14,7 mln.

Bij Najaarsnota is 14 mln. overgeheveld van de aanvullende post naar de JenV-begroting voor DG Covid-19. Van dit bedrag is circa 12,6 mln. beschikbaar gesteld als programmageld dat hoofdzakelijk is bedoeld voor communicatiecampagnes. Het restant van dit bedrag is beschikbaar gesteld op het apparaatsbudget en zal met name worden aangewend voor monitoring/beheersing en handhaving van de gezondheidscrisis en de voorbereiding van (externe) onderzoeken en verantwoording. Het restant bedrag is een aantal kleine mutaties.

Artikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 10 Budgettaire gevolgen

van beleidsartikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)

   
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

1.236.560

1.521.589

45.601

  • - 
    104.922

1.462.268

 

Programma-uitgaven

1.236.560

1.521.589

45.601

  • - 
    104.922

1.462.268

Waarvan juridisch verplicht

 

99%

   

100%

37.2 Toegang, toelating en opvang

         

vreemdelingen

         

Bijdrage Agentschappen

Immigratie- en Naturalisatiedienst

414.386

505.886

41.091

  • 38.861

508.116

DJI - Vreemdelingenbewaring

81.720

79.971

  • 6.512

0

73.459

Bijdrage ZBO's/RWT's

COA

606.348

808.528

  • 1.121
  • 46.985

760.422

NIDOS - opvang

88.452

76.121

0

  • 3.200

72.921

Subsidies

Vluchtelingenwerk Nederland

9.884

10.164

0

0

10.164

Overige Subsidies

1.696

1.705

  • 15
  • 273

1.417

Opdrachten

Programma Keteninformatisering

5.332

5.417

0

0

5.417

Versterking vreemdelingenketen

3.105

3.671

12.158

  • 8.609

7.220

 

37.3 Terugkeer

Bijdrage Agentschappen

DJI - Dienst Vervoer en

7 QQ7

Q QA7

n

O A/17

7 7AA

Ondersteuning

7.983

9.803

0

  • 2.043

7.760

Subsidies

REAN-regeling

5.743

5.885

0

  • 338

5.547

Overige Subsidies

3.055

3.130

0

  • 630

2.500

Opdrachten

Vreemdelingen vertrek

8.856

11.308

0

  • 3.983

7.325

 

Ontvangsten

3.000

56.341

0

10.700

67.041

Budgetflexibiliteit

Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2020 zijn de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

Toelichting

Algemeen artikel 37 Migratie

Onttrekking en toevoeging in de asielreserve

Bij COA is er als gevolg van de lagere bezetting een meevaller van 53,7 mln. die in de asielreserve wordt gestort. Dit bedrag zal naar verwachting in 2021 aan ODA worden terugbetaald als gevolg van de langere verblijfsduur in het COA.

Ten behoeve van de dekking van de kosten van dwangsommen bij de IND zal 12,2 mln. worden onttrokken aan de asielreserve.

In totaal gaat het bij 2e suppletoire begroting 2020 om een storting van 53,7 mln. en een onttrekking van 12,2 mln. Totale mutatie storting van 41,5 mln.

Tabel 11 Overzicht begrotingsreserve Asiel in 2020 (x € 1 mln. )

 

Stand per 1/1/2020

Verwachte

Verwachte

Mutatie 2e

Verwachte

 

toevoeging in

onttrekkingen

suppletoire

stand per

 

jaar begroting 2020

2020

begroting

2020

1/1/2021

12,2

0

0

41,5

53,7

Mutaties uitgaven

372 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst € 2,2 mln.

  • • 
    De kasschuif achterstanden IND hangt samen met de Taskforce die er op gericht is de opgelopen achterstanden bij de IND weg te werken. Hierdoor zal een deel van de eerder in 2021 verwachte productie verschuiven naar 2020. Om dit te bekostigen is een kasschuif van 40 mln. gedaan over de jaren 2021 naar 2020 om het budget aan te sluiten met de uitgaven.
  • • 
    De kosten bij de IND zijn lager uitgevallen (38,1 mln.) als gevolg van lager dan verwachte uitgaven aan dwangsommen, lagere Brexit uitgaven en lagere uitgaven als gevolg van COVID-19.
  • • 
    Het restantbedrag betreft een aantal kleine mutaties waaronder 2,4 mln. ten behoeve van het schriftelijk horen door de Taskforce IND.

DJI-Vreemdelingenbewaring € -6,5 mln.

Betreft voornamelijk een technische herschikking binnen DJI van 7,8 mln.

naar aanleiding van de berekende kostprijzen. Restant saldo zijn een aantal kleine mutaties.

COA (Centraal opvang asielzoekers) € -48,1 mln.

  • • 
    Als gevolg van de lagere bezetting bij COA in 2020 wordt de ODA toerekening verlaagd met 28,4 mln. Dit bedrag wordt overgemaakt naar BuZa vanwege lagere eerstejaars opvangkosten.
  • • 
    Met het faciliteitenbesluit opvangcentra worden gemeente voorzien in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de BRP zijn ingeschreven, alsmede het beschikbaar stellen van permanent beschikbare capaciteit. Met deze overboeking ad 8,2 mln. wordt overgegaan tot uitkering van het faciliteitenbesluit opvangcentra van 2020.
  • • 
    Door COVID-19 geldt bij COA (10 mln) dat de kosten lager uitvallen als gevolg van lagere asielinstroom tijdens de lockdown periode.

Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties.

Versterking vreemdelingenketen € 3,5 mln.

  • • 
    Voor het verhogen van de veiligheid van het Europese grondgebied heeft de Europese Raad van de Europese Unie een aantal verordeningen op het gebied van Grenzen en Veiligheid vastgesteld. Implementatie van de verordeningen is juridisch noodzakelijk. Met de mutatie van 19,4 mln. zijn deze zomer de gereserveerde middelen toegekend voor uitvoering van het project 'grenzen en veiligheid'. Een deel van deze middelen ad

13,2 mln. zal echter niet in 2020 tot besteding komen.

  • • 
    Het programma Grenzen & Veiligheid werkt met de partners aan de implementatie van 7 Europese verordeningen op gebied van de Grenzen en Veiligheid. Hiervoor wordt 5,4 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen ten behoeve van de werkpakketen uit 2020.
  • • 
    Het restant saldo bevat een aantal kleine mutaties waaronder de toegekende middelen ad 3,4 mln. voor corona kosten in 2020.

373 Terugkeer

Vreemdelingenvertrek € -4,0 mln.

Als gevolg van COVID-19 en de daarbij behorende belemmeringen met betrekking tot vertrek vallen de kosten voor vertrek van vreemdelingen lager uit (9 mln). Het restant saldo betreft een technische herschikking van 5 mln.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met 10,7 mln. door de afrekening over 2019 met Nidos. Dit vanwege een lager bezetting van pupillen over 2019 die lager is dan geraamd.

4 Niet-beleidsartikelen

Artikel 91 Apparaat kerndepartement

Tabel 12 Artikel 91 Apparaat Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Overige mutaties 2e Miljoennota    suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

446.713

488.567

16.557

17.904

523.028

 

Apparaatsuitgaven

448.044

489.898

16.557

17.904

524.359

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Personele uitgaven

303.175

336.868

10.839

23.584

371.291

waarvan eigen personeel

267.905

299.712

8.711

14.782

323.205

waarvan externe inhuur

33.442

35.277

2.128

8.877

46.282

waarvan overig personeel

1.828

1.879

0

  • 75

1.804

Materiele uitgaven

144.869

153.030

5.718

  • - 
    5.680

153.068

waarvan ict

21.650

26.721

  • 146
  • 23

26.552

waarvan sso's

88.097

90.560

  • 1.880
  • 3.327

85.353

waarvan overig materieel

35.122

35.749

7.744

  • 2.330

41.163

 

Ontvangsten

20.125

20.475

0

275

20.750

Toelichting

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 34,5 mln.

Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • • 
    In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 € 60 mln. beschikbaar gesteld. Als gevolg van de genomen corona maatregelen maakt JenV kosten voor personele bescherming, om primaire processen corona-proof te maken en om achterstanden binnen de strafrechtketen weg te werken. Deze middelen zijn bij Najaarsnota verdeeld onder de desbetreffende artikelen. Op apparaatsuitgaven betreft het 10,3 mln. Zie ook de tabel belangrijkste mutaties.
  • • 
    Digitalisering strafrechtketen 7,9 mln. Zie ook toelichting artikel 31.
  • • 
    Incidentele middelen vanuit BOTOC 5,4 mln. ten behoeve van het apparaatsbudget. Zie ook toelichting bij artikel 31.
  • • 
    Het restant betreft vele mutaties kleiner dan 5 mln.

Artikel 92 Nog onverdeeld

Tabel 13 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Overige mutaties 2e Miljoennota    suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

32.402

88.130

  • - 
    15.841
  • - 
    70.789

1.500

 

Uitgaven

32.402

88.630

  • - 
    15.841
  • - 
    70.789

2.000

92.1 Nog onverdeeld

32.402

88.630

  • 15.841
  • 70.789

2.000

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting Mutaties uitgaven

92.1 Nog onverdeeld

Het budget Nog onverdeeld wordt per saldo verlaagd met 86,6 mln.

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat betekent dat sommige budgettaire toevoegingen en taakstellingen eerst hier worden geboekt en later toegedeeld worden aan de relevante artikelen. Ten laste van artikel 92 kunnen geen uitgaven worden gedaan. Uitgaven en verantwoording zijn altijd gekoppeld aan één van de overige artikelen.

In verband met extra uitgaven en gederfde ontvangsten door COVID-19 is in 2020 de JenV-begroting met 60 mln. verhoogd en in afwachting van de verdeling over de artikelen geparkeerd op artikel 92. Bij Miljoenennota is ook een kasschuif verwerkt (-53,9 mln.). Daarnaast zijn diverse posten, waaronder het budget voor 'grenzen en veiligheid' (-19,367 mln.) overgeheveld naar de overige artikelen.

In deze tweede suppletoire begroting zijn de 60 mln. corona-middelen verdeeld over de uitgaven (30,9 mln) en de ontvangsten (29,1 mln.). Naast enkele kleinere overhevelingen is een onderuitputting van 3 mln. verwerkt.

Artikel 93 Geheim

Tabel 14 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Mutaties Overige mutaties 2e Miljoennota    suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Verplichtingen

3.048

3.048

0

0

3.048

 

Programma-uitgaven

3.048

3.048

0

0

3.048

93.1 Geheim

3.048

3.048

0

0

3.048

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

5 Agentschappen

5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

 

Tabel 15 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

begroting 2020 (Tweede suppletoire

 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

omzet moederdepartement

 

2.191.252

175.565

44.957

2.411.774

Omzet overige departementen

 

0

0

0

0

Omzet derden

 

57.400

0

0

57.400

Rentebaten

 

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

 

0

0

0

0

Bijzondere baten

 

0

0

0

0

Totaal baten

 

2.248.652

175.565

44.957

2.469.174

Lasten

Apparaatskosten

1.221.446

124.695

36.336

1.382.477

Personele kosten

1.097.045

123.475

35.549

1.256.069

waarvan eigen personeel

936.298

117.213

31.419

1.084.930

waarvan inhuur externen

130.000

6.262

4.130

140.392

waarvan overige personele kosten

30.747

0

0

30.747

Materiële kosten

124.401

1.220

787

126.408

waarvan apparaat ICT

54.396

1.220

787

56.403

waarvan bijdrage aan SSO's

29.057

0

0

29.057

waarvan overige materiële kosten

40.948

0

0

40.948

Materiele programmakosten

963.358

50.870

40.987

1.055.215

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

21.001

0

0

21.001

Materieel

16.043

0

0

16.043

waarvan apparaat ICT

10.000

0

0

10.000

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

6.043

0

0

6.043

Immaterieel

4.959

0

0

4.959

Overige lasten

42.847

0

0

42.847

waarvan dotaties voorzieningen

42.847

0

0

42.847

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

2.248.652

175.565

77.322

2.501.539

 

Saldo van baten en lasten

0

0

  • - 
    32.365
  • - 
    32.365
 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
  • 1. 
    Rekening courant RHB 1 januari 2020 + depositorekeningen

269.532

0

0

269.532

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

2.248.652

175.565

44.957

2.469.174

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 2.246.824
  • 175.565
  • 73.268
  • 2.495.657
  • 2. 
    Totaal operationele kasstroom

1.828

0

  • - 
    28.311
  • - 
    26.483

Totaal investeringen (-/-)

  • 30.535

0

0

  • 30.535

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

10.000

0

0

10.000

  • 3. 
    Totaal investeringskasstroom
  • - 
    20.535

0

0

  • - 
    20.535

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

  • 25.000

0

0

  • 25.000

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

32.365

32.365

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

0

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom
  • - 
    25.000

0

32.365

7.365

  • 5. 
    Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4)

225.825

0

4.054

229.879

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loonbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met corona gerelateerde kosten en de technische verwerking Justitiële Jeugdinrichtingen Teylingereind. Daarnaast heeft bij DJI een eenmalige storting door het moederdepartement plaatsgevonden voor corona gerelateerde kosten.

5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

 

Tabel 17 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoi begroting) (Bedragen x € 1.000)

re begroting 2020 (Tweede suppletoire

 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

omzet moederdepartement

 

415.176

91.500

2.230

508.906

Omzet overige departementen

 

0

0

0

0

Omzet derden

 

55.950

4.000

  • 4.000

55.950

Rentebaten

 

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

 

0

0

0

0

Bijzondere baten

 

0

0

0

0

Totaal baten

 

471.126

95.500

  • - 
    1.770

564.856

Lasten

Apparaatskosten

385.693

56.600

45.130

487.423

Personele kosten

320.000

52.711

33.600

406.311

waarvan eigen personeel

264.000

50.649

27.600

342.249

waarvan inhuur externen

49.000

  • 938

6.000

54.062

waarvan overige personele kosten

7.000

3.000

0

10.000

Materiële kosten

65.693

3.889

11.530

81.112

waarvan apparaat ICT

2.500

1.500

1.800

5.800

waarvan bijdrage aan SSO's

53.193

2.500

0

55.693

waarvan overige materiële kosten

8.000

  • 111

8.600

16.489

Materiele programmakosten

65.000

38.900

0

103.900

Rentelasten

50

0

0

50

Afschrijvingskosten

20.383

0

0

20.383

Materieel

2.500

0

0

2.500

waarvan apparaat ICT

1.500

0

0

1.500

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.000

   

1.000

Immaterieel

15.383

0

0

15.383

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties

0

0

0

0

voorzieningen

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

471.126

95.500

45.130

611.756

 

Saldo van baten en lasten

0

0

  • - 
    46.900
  • - 
    46.900
 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
  • 1. 
    Rekening courant RHB 1 januari 2020 + depositorekeningen

77.225

0

0

77.225

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

471.126

95.500

  • 1.770

564.856

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 450.743
  • 95.500
  • 45.130
  • 591.373
  • 2. 
    Totaal operationele kasstroom

20.383

0

  • - 
    46.900
  • - 
    26.517

Totaal investeringen (-/-)

  • 2.890

0

0

  • - 
    2.890

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

  • 3. 
    Totaal investeringskasstroom
  • - 
    2.890

0

0

  • - 
    2.890

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

46.900

46.900

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 10.000

0

0

  • - 
    10.000

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.890

0

0

2.890

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom
  • - 
    7.110

0

46.900

39.790

  • 5. 
    Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4)

87.608

0

0

87.608

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een toename van de omzet vanwege de bijdrage voor hogere productie door de hogere instroom en bij de omzet nemen de leges toe als gevolg van de stijging van de instroom bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting wordt de stijging van de kosten verklaard door de achterstanden IND die samenhangt met de Taskforce die erop gericht is de opgelopen achterstanden weg te werken. Daarnaast heeft de IND een eenmalige storting van het moederdepartement ontvangen.

5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

 

Tabel 19 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

omzet moederdepartement

138.584

3.939

4.571

147.094

Omzet overige departementen

3.227

0

0

3.227

Omzet derden

8.308

0

0

8.308

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

150.119

3.939

4.571

158.629

Lasten

Apparaatskosten

138.133

4.022

6.579

148.734

Personele kosten

104.571

4.456

5.551

114.578

waarvan eigen personeel

66.154

4.456

1.151

71.761

waarvan inhuur externen

35.569

0

4.400

39.969

waarvan overige personele kosten

2.848

0

0

2.848

Materiële kosten

33.562

  • 434

1.028

34.156

waarvan apparaat ICT

7.080

0

0

7.080

waarvan bijdrage aan SSO's

8.460

0

0

8.460

waarvan overige materiële kosten

18.022

  • 434

1.028

18.616

Gerechtskosten

7.996

  • - 
    56
 

7.940

Rentelasten

57

0

0

57

Afschrijvingskosten

3.932

  • - 
    27

0

3.905

Materieel

3.314

0

0

3.314

waarvan apparaat ICT

2.460

0

0

2.460

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

854

   

854

Immaterieel

618

  • 27

0

591

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties

0

0

0

0

voorzieningen

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

150.119

3.939

6.579

160.637

 

Saldo van baten en lasten

0

0

  • - 
    2.008
  • - 
    2.008
 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
  • 1. 
    Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

34.303

0

0

34.303

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

150.119

3.939

4.571

158.629

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 146.187
  • 3.939
  • 6.579
  • 156.705
  • 2. 
    Totaal operationele kasstroom

3.932

0

  • - 
    2.008

1.924

Totaal investeringen (-/-)

  • 2.585
  • 4.156

0

  • 6.741

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

  • 3. 
    Totaal investeringskasstroom
  • - 
    2.585
  • - 
    4.156

0

  • - 
    6.741

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

2.008

2.008

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 4.077

264

0

  • 3.813

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.585

4.156

0

6.741

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom
  • - 
    1.492

4.420

2.008

4.936

  • 5. 
    Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

34.158

264

0

34.422

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door extra beschikbaar gestelde middelen ten behoeve van (keten)projecten, zoals digitalisering strafrechtketen. Daarnaast heeft een eenmalige storting door het moederdepartement voor corona gerelateerde kosten plaatsgevonden.

5.4 Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening (JUSTIS)

 

Tabel 21 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap JUSTIS Suppletoire

begroting 2020 (Tweede suppletoire

begroting) (Bedragen x € 1.000)

       
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire (3) Mutaties 2e suppletoire
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal
   

begroting

begroting

geraamd

Baten

omzet moederdepartement

3.544

0

  • 2.908

636

Omzet overige departementen

4.433

0

  • 1.277

3.156

Omzet derden

42.703

0

  • 3.889

38.814

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

50.680

0

  • - 
    8.074

42.606

 

Lasten

     

0

Apparaatskosten

43.425

0

3.561

46.986

Personele kosten

26.099

0

321

26.420

waarvan eigen personeel

22.223

0

  • 570

21.653

waarvan inhuur externen

3.552

0

1.215

4.767

waarvan overige personele kosten

324

0

  • 324

0

Materiële kosten

17.326

0

3.240

20.566

waarvan apparaat ICT

7.857

0

2.303

10.160

waarvan bijdrage aan SSO's

8.330

0

785

9.115

waarvan overige materiële kosten

1.139

0

152

1.291

Programmakosten

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

Materieel

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

     

0

Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties

0

0

0

0

voorzieningen

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

43.425

0

3.561

46.986

 

Saldo van baten en lasten

7.255

0

  • - 
    11.635
  • - 
    4.380
 
  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting
  • (4) 
    = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd
  • 1. 
    Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

8.271

8.732

0

17.003

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

50.680

  • 7.255

3.016

46.441

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 43.426
  • 5.330
  • 3.560
  • 52.316
  • 2. 
    Totaal operationele kasstroom

7.254

  • - 
    12.585
  • - 
    544
  • 5.875

Totaal investeringen (-/-)

0

0

0

0

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

  • 3. 
    Totaal investeringskasstroom

0

0

0

0

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

  • 7.254

5.196

0

  • 2.058

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

495

495

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

0

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom
  • - 
    7.254

5.196

495

  • - 
    1.563
  • 5. 
    Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

8.271

1.343

  • - 
    49

9.565

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door een positief resultaat over 2019 dat terugbetaald wordt aan de opdrachtgevers binnen JenV. Er is een lagere omzet derden door lagere aantallen VOG-vrijwilligers en een lagere productie VOG. Daarnaast zijn er hogere personeelskosten door tijdelijke opvulling van de formatie en hogere ict kosten. Daarnaast heeft een eenmalige storting door het moederdepartement voor corona gerelateerde kosten plaatsgevonden.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 650 VI, nr. 2 39


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.