Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake liquiditeitssteun Aruba, Curaçao en Sint Maarten)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35443 - Incidentele suppletoire begroting Koninkrijksrelaties 2020 (liquiditeitssteun Aruba, Curaçao en Sint Maarten) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake liquiditeitssteun Aruba, Curaçao en Sint Maarten); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 21-04-2020
Publicatie­datum 21-04-2020
Nummer KST354432
Kenmerk 35443, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019-

2020

35 443

Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake liquiditeitssteun Aruba, Curasao en Sint Maarten)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

  • A. 
    Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in: de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties.

Deze wet treedt in werking met terugwerkende kracht per de datum waarop de Rijksministerraad tot deze leningen besloten heeft en de leningen vanwege hun spoedeisende aard direct aan de landen zijn verstrekt.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K.H. Ollongren

kst-35443-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020

  • B. 
    Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen 1. Leeswijzer

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 1 Ondergrenzen conform de RBV 2020

 

Begrotingsartikel

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.)

Technische mutaties (ondergrens in € mln.)

  • 1. 
    Versterken rechtsstaat

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 4. 
    Bevorderen sociaaleconomische structuur

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 5. 
    Schuldsanering/lopende inschrijving/ leningen

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 8. 
    Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 6. 
    Apparaat

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 7. 
    Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 1. 
    BES-fonds

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

  • 2. 
    Beleidsartikel 2.1 Artikel 5. Schuldsanering/ lopende inschrijving/leningen

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrij'ving/ leningen (incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 
 

Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW

Mutaties

ISB

Stand

ISB

Mutatie

2021

Mutatie

2022

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Verplichtingen

0

135.000

135.000

0

0

0

0

Uitgaven

28.516

135.000

163.516

0

0

0

0

waarvan juridisch verplicht

100%

100%

100%

       

5.1 Schuldsanering Curagao en Sint Maarten

28.516

0

28.516

0

0

0

0

Leningen

28.516

0

28.516

0

0

0

0

Schuldsanering

28.516

0

28.516

0

0

0

0

5.2 Leningen/garanties landen Curagao, Sint

             

Maarten en Aruba

0

135.000

135.000

0

0

0

0

Leningen

0

135.000

135.000

0

0

0

0

Leningen aan Aruba

0

21.400

21.400

0

0

0

0

Lopende inschrijving Curagao en Sint Maarten

0

113.600

113.600

0

0

0

0

Ontvangsten

38.516

0

38.516

0

0

0

0

Toelichting

De coronacrisis heeft ook impact op de landen Aruba, Sint Maarten en Curagao binnen het Koninkrijk. De landen hebben op grond van artikel 36 van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden een beroep gedaan op de solidariteit binnen het Koninkrijk. De Rijksministerraad (RMR) heeft op basis van de adviezen van het College Aruba financieel toezicht (CAft) en het College financieel toezicht Curagao en Sint Maarten (Cft) besloten om op korte termijn middelen ter beschikking te stellen, die ten goede moeten komen aan dat deel van de bevolking dat het zwaarst getroffen wordt.

5.2. Leningen/ garanties landen Curagao, Sint Maarten en Aruba Leningen

Leningen aan Aruba

Om de eerste gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden is in verband met een pakket van maatregelen voor loonsubsidie in combinatie met baanbehoud een liquiditeitslening van ANG 42,8 mln. (€ 21,4 mln.) verstrekt aan Aruba. Deze liquiditeitslening heeft een looptijd van twee jaar. De lening heeft een rentepercentage van 0%. Conform het advies van het CAft bestaat de mogelijkheid om over twee jaar de liquiditeitssteun te herfinancieren.

Lopende inschrijving Curagao en Sint Maarten

Curagao ontvangt in verband met de coronacrisis een liquiditeitslening van ANG 177 mln. (€ 88,5 mln.) om de inkomstenderving en de maatregelen ten behoeve van baanbehoud te financieren. Deze liquiditeitslening heeft een looptijd van twee jaar. De lening heeft een rentepercentage van 0%.

Om de eerste gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden is ook aan Sint Maarten een liquiditeitslening van ANG 50,2 mln. (€ 25,1 mln.) verstrekt. Voorwaarde hiervoor is verlaging van de salarissen en/ of emolumenten van de politieke gezagdragers met 10%. Tevens wordt op de lening een bedrag van € 3 mln. ingehouden vanwege door Nederland gemaakte kosten voor opvang gedetineerden na orkaan Irma. Deze liquiditeitslening heeft een looptijd van twee jaar. De lening heeft een rentepercentage van 0%.

Conform het advies van het Cft bestaat de mogelijkheid om over twee jaar de liquiditeitssteun aan Curagao en Sint Maarten te herfinancieren.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 443, nr. 2 4


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.