Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake Noodpakket banen en economie) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35412 - Wijziging begroting Financiën 2020 (Noodpakket banen en economie) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake Noodpakket banen en economie); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 18-03-2020 |
Publicatiedatum | 18-03-2020 |
Nummer | KST354122 |
Kenmerk | 35412, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
35 412
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2020 (Incidentele suppletoire begroting inzake Noodpakket banen en economie)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 4
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze wet.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
kst-35412-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
Budgettaire consequenties beleidsartikelen Artikel 1 Belastingen
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Mutaties ISB 2020 |
Stand na ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
2.864.839 |
|
2.846.839 |
|
|
|
|
waarvan betalingsverplichtingen |
2.864.594 |
|
2.846.594 |
|
|
|
|
waarvan garantieverplichtingen |
245 |
0 |
245 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Procesrisico's |
245 |
0 |
245 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven (1) + (2) |
2.944.639 |
|
2.926.639 |
|
|
|
|
|
495.609 68,8% |
|
477.609 68,8% |
|
|
|
|
Bekostiging |
6.178 |
0 |
6.178 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vergoeding proceskosten |
6.178 |
0 |
6.178 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
245 |
0 |
245 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Proces risico's |
245 |
0 |
245 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
14.908 |
0 |
14.908 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarderingskamer |
1.953 |
0 |
1.953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kadaster |
1.971 |
0 |
1.971 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kamer van Koophandel |
4.270 |
0 |
4.270 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
6.714 |
0 |
6.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter)nationale |
|||||||
organisaties |
437 |
0 |
437 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationale Douaneraad |
175 |
0 |
175 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige internationale organisaties |
262 |
0 |
262 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
258.961 |
0 |
258.961 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT opdrachten |
209.043 |
0 |
209.043 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige opdrachten |
49.918 |
0 |
49.918 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage agentschappen |
104.880 |
0 |
104.880 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Logius |
104.690 |
0 |
104.690 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
190 |
0 |
190 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rente |
110.000 |
|
92.000 |
|
|
|
|
Belasting- en invorderingsrente |
110.000 |
|
92.000 |
|
|
|
|
|
2.449.030 |
0 |
2.449.030 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Caribisch Nederland |
13.000 |
0 |
13.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
2.109.698 |
0 |
2.109.698 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Eigen personeel |
1.868.318 |
0 |
1.868.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Inhuur externen |
233.664 |
0 |
233.664 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Overig Personeel |
7.716 |
0 |
7.716 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
339.332 |
0 |
339.332 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: ICT |
22.188 |
0 |
22.188 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Bijdrage SSO's |
199.745 |
0 |
199.745 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Overige |
117.399 |
0 |
117.399 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten (3) + (4) |
156.369.310 |
|
156.204.310 |
|
|
|
|
|
156.326.216 |
|
156.161.216 |
|
|
|
|
waarvan: Belastingontvangsten |
155.435.235 |
0 |
155.435.235 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rente |
474.377 |
|
368.377 |
|
|
|
|
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW |
Mutaties ISB 2020 |
Stand na ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie Mutatie 2024 2023 |
||
Belasting- en invorderingsrente |
474.377 |
|
368.377 |
|
|
|
|
Boetes en schikkingen |
203.777 |
|
177.777 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen |
203.777 |
|
177.777 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
212.827 |
|
179.827 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kosten vervolging |
212.827 |
|
179.827 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
43.094 |
0 |
43.094 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verplichtingen en uitgaven (- € 18 mln.)
Belasting- en invorderingsrente (- € 18 mln.)
Het kabinet heeft, zoals beschreven in de brief Noodpakket banen en economie van 17 maart 2020, besloten om de liquiditeit van ondernemers te ondersteunen door tijdelijk - gedurende drie maanden - zowel de belastingrente als de invorderingsrente naar 0,01% te verlagen. Op dit moment bedraagt de belastingrente 8% voor de vennootschapsbelasting en 4% voor overige belastingen, en de invorderingsrente 4% voor alle belastingen. Belasting- en invorderingsrente wordt ontvangen van belastingplichtigen als een aanslag te laat kan worden vastgesteld respectievelijk te laat wordt betaald. In bepaalde situaties vergoedt de Belastingdienst ook belasting- en invorderingsrente aan bedrijven. Door het tijdelijk verlagen van de belasting- en invorderingsrente wordt de raming van rente die de Belastingdienst aan belastingplichtigen betaalt, naar beneden bijgesteld.
Belasting- en invorderingsrente (- € 106 mln.)
Zoals weergegeven onder verplichtingen en uitgaven, worden zowel de belastingrente als de invorderingsrente tijdelijk - gedurende drie maanden - verlaagd naar 0,01%. Door het tijdelijk verlagen van de belasting- en invorderingsrente wordt de raming van rente die de Belastingdienst van belastingplichtigen ontvangt, naar beneden bijgesteld.
Boetes en schikkingen (- € 26 mln.)
Het kabinet komt ondernemers aanvullend tegemoet door het tijdelijk -gedurende drie maanden - achterwege laten of terugdraaien van de zogenaamde «verzuimboete». De verzuimboete brengt de Belastingdienst normaliter in rekening als een belastingplichtige niet (tijdig) betaalt. Door deze maatregel wordt de raming van boetes en schikkingen naar beneden bijgesteld.
Bekostiging (- € 33 mln.)
De Belastingdienst berekent de kosten van invorderingsmaatregelen (aanmaning, dwangbevel, beslaglegging, enz.) normaliter door aan belastingplichtigen. Omdat de Belastingdienst tijdelijk - gedurende drie maanden - aan veel belastingplichtigen uitstel van betaling verleent en de invordering opschort, vervalt een deel van de ontvangsten en wordt de raming van kosten vervolging naar beneden bijgesteld.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 412, nr. 2 4