Motie Westerveld/Van den Hul over geen kansenongelijkheid bij selectieprocedures - Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 42 toegevoegd aan wetsvoorstel 35282 - Wet taal en toegankelijkheid i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid); Motie; Motie van de leden Westerveld en Van den Hul over geen kansenongelijkheid bij selectieprocedures |
---|---|
Documentdatum | 11-12-2019 |
Publicatiedatum | 12-12-2019 |
Nummer | KST3528242 |
Kenmerk | 35282, nr. 42 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
35 282
Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid)
MOTIE VAN DE LEDEN WESTERVELD EN VAN DEN HUL
Voorgesteld 11 december 2019
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat uit onderzoek blijkt dat talloze opleidingen in het hoger onderwijs een numerus fixus hanteren op basis van uitgebreide selectieprocedures;
overwegende dat selectie op basis van cognitieve en non-cognitieve vaardigheden kansenongelijkheid en zelfselectie aanwakkert;
van mening dat alle jongeren gelijke kansen moeten hebben, ook internationale studenten, en in het onderwijs al selectie plaatsvindt op basis van behaalde diploma's;
verzoekt de regering, om alternatieve instrumenten te onderzoeken die de kansenongelijkheid niet aanwakkeren, zoals een loting, en de uitkomsten van dit onderzoek niet alleen met de Kamer maar ook met instellingen te delen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Westerveld Van den Hul
kst-35282-42 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 282, nr. 42