Amendement Remco Dijkstra over meer landelijke data over verkeersveiligheidsrisico's - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2020 - Hoofdinhoud
Dit amendement i is onder nr. 81 toegevoegd aan wetsvoorstel 35300 XII - Vaststelling begroting Infrastructuur en Waterstaat 2020 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2020; Amendement; Amendement van het lid Remco Dijkstra over meer landelijke data over verkeersveiligheidsrisico's |
---|---|
Documentdatum | 25-11-2019 |
Publicatiedatum | 25-11-2019 |
Nummer | KST35300XII81 |
Kenmerk | 35300 XII, nr. 81 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2020
AMENDEMENT VAN HET LID REMCO DIJKSTRA
Ontvangen 25 november 2019
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 1.000 (x € 1.000).
II
In artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 1.000 (x € 1.000).
Toelichting
Om goed te kunnen beoordelen of onze wegen veilig zijn, is het van het grootste belang dat we kunnen beschikken over goede cijfers. Data over risico's en verkeersongevallen zijn essentieel voor een goed verkeersvei-ligheidsbeleid. Zonder goede informatie over de verkeers- (on)veiligheid kan geen effectief beleid worden samengesteld. Daarom willen we dat er meer en betere landelijke data beschikbaar komt, waarbij gegevens vanuit onder andere nood- en hulpdiensten, overheden, wegbeheerders en schadeverzekeraars, eenduidig en eenvoudig toegankelijk en inzichtelijk worden.
Op deze manier kan inhoud worden gegeven aan beleid dat op basis van data en indicatoren de verkeersveiligheidsrisico's in kaart brengt. Met meer informatie kan risico gestuurd beleid ontwikkeld worden. Via safety performance indicatoren wordt duidelijk wat de oorzaken van ongevallen zijn in relatie tot de verkeersveiligheid. Als overheden kunnen bepalen waar zich problemen voordoen en daarin inzicht hebben, kunnen zij een aanpak prioriteren en de uitvoering van maatregelen effectiever maken.
kst-35300-XII-81 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019
De benodigde middelen ter dekking van dit amendement worden gevonden binnen het niet-juridische verplichte deel van beleidsartikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal.
Remco Dijkstra
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 300 XII, nr. 81 2