Memorie van toelichting; Herdruk Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35350 VI - Wijziging begroting Justitie en Veiligheid 2019 (Najaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Herdruk Memorie van toelichting
Document­datum 26-11-2019
Publicatie­datum 25-11-2019
Nummer KST35350VI2
Kenmerk 35350 VI, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019

2020

35 350 VI

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota).

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING (TWEEDE SUPPLETOIRE BEGROTING 2019) A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie en Veiligheid,

F.B.J Grapperhaus

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING
  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
  • 3. 
    De Beleidsartikelen

31    Politie

32    Rechtspleging en rechtsbijstand

33    Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

34    Straffen en beschermen

36    Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

37    Migratie

  • 4. 
    De niet-beleidsartikelen

91    Apparaat kerndepartement

92    Nog Onverdeeld

93    Geheim

  • 5. 
    De agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

1 Leeswijzer

Dit is de tweede suppletoire begroting 2019 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2019 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2020).

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.

In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel 'budgettaire gevolgen van beleid' opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsarti-kelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2019» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.

2 OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETOIRE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES

Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties

Tabel 1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde begroting 2019

Artikelnummer

Uitgaven 2019 12.899.909

 

Stand 1e suppletoire begroting 2019

 

13.653.103

Belangrijkste suppletoire mutaties

 

Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2020)

1)

Kasschuif ondermijningsbestrijdingsfonds (B12)

33

  • 64.920

2)

Kasschuif MH-17

33

9.900

3)

Hogere bezetting DJI GW

34

10.921

4)

Frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen

34, 92

52.500

5)

Huisvesting DJI

34

12.061

6)

Kasschuif frictiekosten DJI -gevangeniswezen

34

  • 47.801

7)

Meevaller WSNP en Wbtv

92

20.463

 

Najaarsnota 2019

8)

Extra middelen stroomstootwapens

31

25.000

9)

Extra middelen bewaken en beveiligen

31

10.000

10)

Meevaller Rechtsbijstand

32

  • 15.000

11)

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

34

25.000

12)

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

37

  • 24.300

13)

Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

37

20.600

14)

Asiel

37

19.379

15)

Afrekening derdenrekening

37

12.084

16)

Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust

91

  • 12.000

17)

Invulling taakstelling

92

38.100

18)

Extra middelen aanpak ondermijning

92

110.000

19)

Extra middelen rechtsbijstand

92

60.000

 

Overige mutaties

 
  • 66.261
 
 

Stand 2e suppletoire begroting 2019

 

13.848.829

Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties

  • 1. 
    Kasschuif ondermijningsfonds (B12)

Betreft een verdeling van de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over drie jaar, op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners.

  • 2. 
    Kasschuif MH-17

Er is een kasschuif gedaan van de jaren 2020 tot en met 2023 naar 2019 ter dekking van de in 2019 benodigde middelen ten behoeve van (de voorbereiding van) het proces rondom de vervolging en berechting van de MH-17 verdachten.

  • 3. 
    Hogere bezetting DJI gevangeniswezen

Het budget van DJI verhoogd met € 10,9 mln. om de verwachte kosten bij Dienst Justitiële Inrichtingen te dekken die voortkomen uit de hogere bezetting bij het gevangeniswezen.

  • 4. 
    Frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen Deze mutatie betreft een bijdrage voor de frictiekosten (personeel en gebouw) die gepaard gaan met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen van DJI (Kamerstukken II, 2018/19, 28 741-53).
  • 5. 
    Huisvesting DJI

Dit betreft een correctie op voorgaande jaren van € 12,1 mln. op het huisvestingsbudget van DJI vanwege een in het verleden toegepaste korting bij de gebruikersvergoedingen.

  • 6. 
    Kasschuif frictiekosten DJI-gevangeniswezen

Om in de juiste jaren dekking te hebben voor de frictiekosten DJI is er een kasschuif gedaan van € -47,8 mln. in 2019 naar de jaren 2020 tot en met 2024.

7 Meevaller WSNP en Wbtv

Het totaalbedrag € 20,5 mln. is opgebouwd uit de mutaties Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP, € 19,7 mln.) en Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv, € 0,8 mln.). In de Wsnp vergoedingensyste-matiek wordt er van uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013-2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. De uitvoeringskosten Wbtv zijn lager dan begroot, hierdoor resteert een eenmalige meevaller van circa € 0,8 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek. Zie ook ontvangsten.

  • 8. 
    Extra middelen stroomstootwapens

Het Kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het Kabinet maakt als onderdeel daarvan € 25 mln. vrij voor de invoering van het stroomstootwapen ten behoeve van de uitrusting van agenten, naast de € 5 mln. incidenteel die het kabinet bij voorjaarsnota beschikbaar heeft besteld voor de financiering van het stroomstoot-wapen.

  • 9. 
    Extra middelen bewaken en beveiligen

Het kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het kabinet maakt als onderdeel daarvan € 10 mln. vrij voor een aanvullende impuls voor het stelsel van het bewaken en beveiligen ter verlichting van de druk op basispolitiezorg.

  • 10. 
    Meevaller Rechtsbijstand

Bij de rechtsbijstand wordt een meevaller van circa € 15 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit het te verwachten aantal afgegeven toevoegingen (circa € 5 mln.); de vertraging van de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8,5 mln.) en een kleine meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 1,5 mln.). Samen met de € 45 mln. die het kabinet extra beschikbaar stelt voor Rechtsbijstand en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.

  • 11. 
    Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Bij DJI, het onderdeel forensische zorg, wordt dit jaar meer zorg geleverd dan in de begroting was verwacht. Dit wordt binnen JenV gefinancierd uit onderuitputting op de uitgaven en meevallers op de ontvangsten.

  • 12. 
    Immigratie- en Naturalisatiedienst ( IND)

Bij de IND doet zich een per saldo meevaller voor van € 24,3 mln. Deze meevaller van 24,3 mln. is een combinatie van een hogere productie die moet worden bekostigd van 12,7 mln. (een tegenvaller) en een meevaller van 37 mln. als gevolg van een aanpassing van de kostprijzen IND. Deze wijziging in de kostprijs IND is mogelijk omdat de gerealiseerde kosten bij IND lager zijn gebleken dan de kostprijzen.

  • 13. 
    Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

De bezetting bij het COA is hoger dan in de begroting is verwacht. In de begroting 2019 is uitgegaan van een raming van de gemiddelde bezetting in de opvang van 23.500. De meeste recente verwachting is nu dat de gemiddelde bezetting van asielzoekers bij het COA in 2019 oploopt naar 24.800. Dit vergt een extra bijdrage aan het COA van € 20,6 mln.

  • 14. 
    Asiel

De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (Official Development Assistance). De raming van de gemiddelde bezetting van het COA is conform de reguliere systematiek bijgesteld van 23.500 naar 24.800 waardoor de ODA-toerekening stijgt met € 19,4 mln.

  • 15. 
    Afrekening derdenrekening

Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 12,1 mln. Zie ook de ontvangsten.

  • 16. 
    Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust

Door verevening van de egalisatieschuld met de betaalde huur komt de reservering aflossing egalisatieschuld huisvesting Europol/Eurojust te vervallen. De hiervoor gereserveerde eenmalige middelen vallen vrij binnen het HGIS-budget (Homogene Groep Internationale samenwerking).

  • 17. 
    Invulling taakstelling JenV

Bij Najaarsnota wordt de restanttaakstelling (ad € 53,1 mln.) voor € 38,1 mln. ingevuld met onderuitputting op de uitgaven en een aantal meevallers op de ontvangsten. Het resterende bedrag van de taakstelling dat nog moet worden ingevuld is € 15 mln. Omdat de taakstelling (een verlaging) was geparkeerd op artikel 92 wordt, nu de taakstelling gedeeltelijk is ingevuld, hier een tegenboeking gedaan(positief getal).

  • 18. 
    Extra middelen aanpak ondermijning

Het kabinet investeert incidenteel 110 miljoen euro in een breed offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, zodat in ieder geval het eerste deel van de versterking van aanpak van de ondermijnende criminaliteit tot en met begin 2021 kan worden gerealiseerd. Het gaat om zowel repressieve als preventieve maatregelen met een focus op: oprollen, afpakken en voorkomen. Conform de afspraak in Kamerbrief d.d. 4 november 2019 (Kamerstuk 29 911, nr. 256).

  • 19. 
    Extra middelen rechtsbijstand

Voor de rechtsbijstand wordt € 45 mln. extra beschikbaar gesteld uit de rijksbrede onderuitputting. Samen met de verwachte onderuitputting van € 15 mln. in 2019 op de rechtsbijstand op de begroting van Justitie en Veiligheid en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.

Overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties

 

Tabel 2 overzicht belangrijkste ontvangstenmutaties (bedragen x € 1.000)

   

Artikelnummer

Ontvangsten 2019

Vastgestelde begroting 2019

 

1.600.564

Stand 1e suppletoire begroting 2019

 

1.666.318

Belangrijkste suppletoire mutaties

     

Vermoedelijke Uitkomsten (miljoenennota 2020)

  • 1) 
    Desaldering bijzondere bijdragen politie

31

11.527

  • 2) 
    Meevaller WSNP

32

20.463

     

Najaarsnota 2019

  • 3) 
    Boeten en Transacties

33

  • 51.100
  • 4) 
    Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

37

15.070

  • 5) 
    Nidos

37

12.400

  • 6) 
    Afrekening derdenrekening

37

12.084

  • 7) 
    Overige mutaties
 

22.041

     

Stand 2e suppletoire begroting 2019

 

1.708.803

Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties

  • 1. 
    Desaldering bijzondere bijdragen politie

Een deel van de interne problematiek die na de voorjaarsnotabesluit-vorming op de JenV-begroting resteerde, wordt gedekt door over drie jaren in totaal € 32,4 mln. aan bijzondere bijdragen van de politie te desalderen. In 2019 is € 11,5 mln. teruggevorderd aan niet bestede en niet meer tot besteding komende DSI (Dienst Speciale Interventies) middelen. De middelen waren bedoeld voor personeelsuitbreiding van de DSI. De beoogde netto groei van de DSI is nog niet gerealiseerd.

  • 2. 
    Meevaller WSNP en Wbtv

Het totaalbedrag van € 20,5 mln. is opgebouwd uit de mutaties Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP, € 19,7 mln.) en Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv, € 0,8 mln.) In de Wsnp vergoedin-gensystematiek wordt er van uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp-zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingens-ystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013-2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. De uitvoeringskosten Wbtv zijn lager dan begroot, hierdoor resteert een eenmalige meevaller van circa € 0,8 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek. Zie ook uitgaven

  • 3. 
    Boeten en Transacties (B&T)

Bij de B&T ontvangsten is de verwachting dat er zich een minderop-brengst voordoet van € 51,1 mln. De minderopbrengst wordt vooral veroorzaakt door minder beschikkingen uit trajectcontroles (met name door de trajectcontrole A4 - Leiden, die tot en met mei uit stond in verband met wegwerkzaamheden) en door minder beschikkingen opgelegd door de politie op kenteken, dan geraamd. Deze tegenvaller komt ten laste van het generale beeld.

  • 4. 
    Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA)

De meevaller op de ontvangsten van het COA bedraagt 15,1 mln. Deze meevaller bestaat uit de afrekening van de bijdrage aan het COA in 2018 van 12 mln, waar in de begroting 2019 geen rekening mee is gehouden en de afroming van het eigen vermogen van COA met 3,1 mln, bovenop de al in de begroting geraamde afroming van 24 mln.

  • 5. 
    Nidos

Deze mutatie betreft de afrekening Nidos 2018 van € 17,4 mln. euro. Bij de Voorjaarsnota werd gerekend op € 5 mln. euro. Bij Najaarsnota is € 12,4 mln. extra afgerekend.

  • 6. 
    Afrekening derdenrekening

Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten met € 12,1 mln. Zie ook uitgaven.

3 De beleidsartikelen

Hieronder een overzicht per beleidsartikel van de mutaties sinds de vastgestelde begroting.

Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.

Beleidsartikel 31 Politie Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x €1.000)

 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire Mutaties Miljoennota begroting (2)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

Art.nr. Verplichtingen

6.045.349

6.252.011

1.733

41.116

6.294.860

,

Programma-uitgaven

6.054.002

6.260.664

1.733

41.116

6.303.513

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

31.2    Bekostiging politie

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Politie

5.872.172

6.066.002

2.108

42.141

6.110.251

Politieacademie

2.852

2.922

0

0

2.922

Bijdrage medeoverheden

BES brandweer- en politiekorps

23.214

23.796

  • 133

0

23.663

Opdrachten

Taptolken

10.618

10.880

0

0

10.880

 

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

Bijdrage ZBO’s/RWT’s

Internationale samenwerkingsoperaties

10.793

10.848

0

0

10.848

Beheer multisystemen

116.688

128.274

0

  • 1.810

126.464

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

828

849

  • 21

0

828

Bijdrage medeoverheden

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

900

923

0

785

1.708

Subsidies

Opsporing

700

716

0

0

716

Overige subsidies

515

527

0

0

527

Opdrachten

Providers

9.228

9.445

  • 83

0

9.362

Overige opdrachten

1.780

1.672

  • 42

0

1.630

Bijdragen Sociale fondsen

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.714

3.810

  • 96

0

3.714

 

Ontvangsten

500

2.942

11.527

0

14.469

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag van de programma-uitgaven.

Toelichting op beleidsartikel 31

Mutaties Uitgaven

31.2 Bekostiging politie Politie € 42,1 mln.

  • Het Kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het Kabinet maakt als onderdeel daarvan € 35 mln. vrij. Een bedrag van € 25 mln. is voor de invoering van het stroomstootwapen ten behoeve van de uitrusting van agenten, naast de € 5 mln. incidenteel die het kabinet bij voorjaarsnota beschikbaar heeft gesteld voor de financiering van het stroomstootwapen. € 10 mln. is bestemd voor een aanvullende impuls voor het stelsel van het bewaken en beveiligen ter verlichting van de druk op basispolitiezorg.
  • Bij de tweede suppletoire begroting is een deel van de RA-middelen digitalisering strafrechtketen verdeeld over desbetreffende onderdelen. Voor politie bedraagt het € 6,2 mln.
  • Het restant betreft mutaties kleiner dan € 2 mln.

Mutaties Ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 11,5 mln. als gevolg van een desaldering bijzondere bijdragen politie. Een deel van de interne problematiek die na de voorjaarsnotabesluitvorming op de JenV-begroting resteerde, wordt gedekt door over drie jaren in totaal € 32,4 mln. aan bijzondere bijdragen van de politie te desalderen. In 2019 is € 11,5 mln. teruggevorderd aan niet bestede en niet meer tot besteding komende DSI (Dienst Speciale Interventies) middelen. De middelen waren bedoeld voor personeelsuitbreiding DSI. De beoogde netto groei van de DSI is nog niet gerealiseerd

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

Art.nr. Verplichtingen

1.497.644

1.585.568

12.872

  • - 
    21.246

1.577.194

 

Apparaatsuitgaven

28.407

29.117

1.951

1.505

32.573

32.1    Apparaatsuitgaven Hoge Raad

Personeel

24.860

25.568

1.190

505

27.263

waarvan eigen personeel

23.058

23.715

1.085

350

25.150

waarvan externe inhuur

748

768

1.190

  • 295

1.663

waarvan overig personeel

1.054

1.085

  • 1.085

450

450

Materieel

3.547

3.549

761

1.000

5.310

waarvan ICT

1.716

1.716

761

1.000

3.477

waarvan SSO's

61

63

0

0

63

waarvan overig materieel

1.770

1.770

0

0

1.770

 

Programma-uitgaven

1.469.237

1.556.451

10.921

  • - 
    22.751

1.544.621

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Bijdrage ZBO/RWT

Raad voor Rechtsbijstand

47.113

50.493

1.346

0

51.839

Bureau Financieel Toezicht

5.916

6.960

204

0

7.164

Subsidies

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

635

652

0

0

652

Overige subsidies

120

123

0

0

123

Opdrachten

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

10.208

10.397

0

  • 4.200

6.197

Toevoegingen rechtsbijstand

402.916

388.221

  • 1.346
  • 17.500

369.375

Mediation in Strafrecht

1.000

1.029

0

400

1.429

Overige opdrachten

574

589

15

0

604

Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en

32.3 doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage ZBO/RWT

Autoriteit Persoonsgegevens

15.188

18.592

0

0

18.592

College voor de Rechten van de Mens

7.188

7.383

0

0

7.383

Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen

1.595

1.635

250

0

1.885

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

1.036

1.067

0

  • 100

967

bijdrage medeoverheden

BES Caribisch deel van het Koninkrijk

0

1.915

0

  • 1.915

0

Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak

973.667

1.065.257

9.652

914

1.075.823

Overige bijdragen

0

0

800

0

800

Subsidies

Subsidies Rechtspleging

455

468

0

0

468

Subsidies Wetgeving

1.520

1.562

0

  • 350

1.212

Opdrachten

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

15

15

0

0

15

Overige opdrachten

91

93

0

0

93

 

Ontvangsten

181.992

166.888

23.848

5.456

196.192

 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

waarvan griffierechten

177.457

159.457

0    5.356

164.813

waarvan overig

4.535

7.431

23.848    100

31.379

Juridisch verplicht zijn de apparaatsuitgaven voor de Hoge Raad en de bijdragen aan ZBO's en RWT's. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.

De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting op beleidsartikel 32 Mutaties uitgaven

32.2    Adequate toegang tot het rechtsbestel Toevoegingen Rechtsbijstand € -17,5 mln.

Bij de rechtsbijstand wordt een meevaller van circa € 15 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit de te verwachten aantal afgegeven toevoegingen (circa 5 mln.); vertraging uitvoering project intensiveringen ZSM (circa € 8,5 mln.) en een kleine meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 1,5 mln.).

Het restant (€ 2,5 mln.) betreft kleinere mutaties.

32.3    Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak € 9,7 mln.

Deze post bevat diverse mutaties kleiner dan € 4 mln. zoals een toedeling van de RA-middelen versterking strafrechtketen van € 3,9 mln. en € 2,1 mln. voor de bouw van een informatiesysteem ten behoeve van de implementatie van de Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg).

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 29,3 mln. (€ 23,8 mln. bij Miljoenennota en € 5,5 mln. bij Najaarsnota) Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten.

  • • 
    Bij de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) is het ontvangsten budget verhoogd met € 19,7 mln. In de Wsnp vergoedin-gensystematiek wordt ervan uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp-zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingens-ystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013-2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening mee is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek.
  • • 
    De ontvangsten griffierechten vallen iets hoger uit dan eerder geprognosticeerd bij voorjaarsnota. Dit leidt tot een meevaller van ongeveer € 5,3 mln.
  • • 
    Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan € 2 mln.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde    Stand 1e    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    Stand 2e

begroting (1) suppletoire Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2» suppletoire begroting (2)    suppletoire begroting begroting(2(43=

 

Art.nr. Verplichtingen

868.481

929.578

  • - 
    56.255
  • - 
    15.680

857.643

 

Apparaatsuitgaven

498.471

540.439

18.595

11.900

570.934

33.1    Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

Personeel

388.291

428.008

36.504

3.836

468.348

waarvan eigen personeel

361.427

398.294

22.718

  • 14.012

407.000

waarvan externe inhuur

24.896

27.693

14.307

18.001

60.001

waarvan overig personeel

1.968

2.021

  • 521
  • 153

1.347

Materieel

110.180

112.431

  • - 
    17.909

8.064

102.586

waarvan ICT

9.717

10.149

  • 1.149

1.000

10.000

waarvan SSO's

42.226

44.045

  • 9.957

1.498

35.586

waarvan overig materieel

58.237

58.237

  • 6.803

5.566

57.000

Programma-uitgaven

370.010

389.139

  • - 
    74.850
  • - 
    27.580

286.709

Waarvan juridisch verplicht

 

99%

   

99%

33.2    Bestuur, informatie en technologie

Bijdrage medeoverheden

Regionale Informatie en Expertise Centra

114.488

114.673

  • 107.110

1.390

8.953

Uitstapprogramma's prostituees

1.503

3.929

  • 1.388

0

2.541

Overige bijdrage medeoverheden

915

938

  • 10
  • 41

887

Subsidies

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.751

3.839

0

686

4.525

Keurmerk Veilig Ondernemen

731

748

0

0

748

Uitstapprogramma's prostituees

1.500

1.535

0

0

1.535

Veiligheid Kleine Bedrijven

243

249

0

0

249

Overige subsidies

1.028

1.052

0

0

1.052

Opdrachten

Overige opdrachten

166

170

0

0

170

 

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdrage Agentschappen

Nederlands Forensisch Instituut

69.434

73.246

4.080

285

77.611

Bijdrage medeoverheden

BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen

4.624

4.740

0

1.915

6.655

FlU.Nederland

4.755

4.874

200

0

5.074

aanpak ondermijning

2.890

10.063

39.110

  • 4.820

44.353

Overig bijdragen medeoverheden

11.061

10.811

1.015

  • 4.761

7.065

Subsidies

CCV

669

686

0

  • 686

0

Overige subsidies

2.338

2.397

0

21

2.418

Opdrachten

Schadeloosstellingen

17.928

17.928

  • 1.000

5.000

21.928

Keten Informatie Management

3.900

5.422

0

  • 4.566

856

Onrechtmatige Detentie

9.849

9.849

  • 2.500

0

7.349

Gerechtskosten

28.855

28.757

4.500

0

33.257

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

0

148

148

Verkeershandhaving OM

25.337

20.306

0

0

20.306

 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e    suppletoire

suppletoire begroting begrotmg (43=

Afpakken

10.655

207

0

0

207

Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen

13.047

13.047

0

  • 1.041

12.006

Overige opdrachten

30.574

50.065

  • 21.647
  • 21.110

7.308

Garanties

Faillissementscuratoren

744

761

0

0

761

 

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

Opdrachten

Vervolging en berechting MH17-verdachten

9.025

8.847

9.900

0

18.747

 

Ontvangsten

1.200.408

1.194.624

0

  • - 
    51.100

1.143.524

waarvan Boeten en Transacties

859.048

853.264

0

  • 51.100

802.164

waarvan Afpakken

330.360

330.360

0

0

330.360

waarvan overig

11.000

11.000

0

0

11.000

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.

Toelichting op beleidsartikel 33

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 30,5 mln. (€ 18,6 +

€ 11,9)

  • • 
    De technische verdeling van het budget «Digitalisering strafrechtketen» dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld. Aan de apparaatsuitgaven OM wordt € 16,2 mln. toegevoegd.
  • • 
    De overige mutaties ad € 14,3 mln. betreffen diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. waaronder een tegenvaller op het ICT-budget (€ 4,7 mln.), een toedeling van middelen die bij het Regeerakkoord beschikbaar zijn gesteld voor de versterking van de strafrechtketen (€ 2,6 mln.) en een overheveling van middelen voor de suppletie gerechtelijke brieven (€ 2,4 mln.).
  • • 
    Daarnaast is er sprake van een technische herschikking van middelen binnen de apparaatsuitgaven van circa € 15 mln. van met name Shared Service Organisaties (SSO's) en overig materieel naar externe inhuur. De herschikking heeft geen invloed op het totale apparaatsbudget van het OM.

33.2 Bestuur, informatie en technologie

Regionale Informatie en Expertise Centra € -107,1 mln.

Deze post bestaat uit een technische mutatie van € 100 mln. die wordt gecorrigeerd vanwege onjuiste artikelcodering. Vervolgens heeft een kasschuif plaatsgevonden. Zie ook artikel 33.3.33 aanpak ondermijning.

33.3    Opsporing en vervolging Aanpak ondermijning € 39,1 mln.

Dit betreft een technische mutatie van € 100 mln. Zie artikel 33.2.30 Door middel van een Kasschuif van € -64,9 mln. ondermijningsgelden is er een verdeling gemaakt van de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over de jaren 2020 en 2021, op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners. Het restant betreft diverse kleine of technische mutaties.

Schadeloosstellingen € 5 mln.

Bij najaarsnota is een tegenvaller op de schadeloosstellingen verwerkt omdat de verwachting is dat het budget voor schadeloosstellingen (open einde regeling) voor circa € 5 mln. wordt overschreden.

Overige opdrachten € -42,8 mln. (€ -21,7 + € -21,1)

Omvat hoofdzakelijk een technische toedeling van het budget «Digitalisering strafrechtketen» dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld naar desbetreffende artikelen

33.4    Vervolging en berechting MH17-verdachten

Opdrachten vervolging en berechtiging MH17-verdachten € 9,9 mln.

Er is een kasschuif gedaan van de jaren 2020 tot en met 2023 naar 2019 ter dekking van de in 2019 benodigde middelen ten behoeve van (de voorbereiding van) het proces rondom de vervolging en berechting van de MH-17 verdachten.

Mutaties Ontvangsten

Bij de B&T ontvangsten is de verwachting dat er zich een minderopbrengst voordoet van € 51,1 mln. De minderopbrengst wordt vooral veroorzaakt door minder beschikkingen uit trajectcontroles (met name door de traject-controle A4 - Leiden, die tot en met mei uit stond in verband met wegwerkzaamheden) en door minder beschikkingen opgelegd door de politie op kenteken dan geraamd. Deze tegenvaller komt ten laste van het generale beeld.

Beleidsartikel 34 Straffen en Beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 (bedragen x € 1.000)

 
 

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

 

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

Art.nr. Verplichtingen

2.686.793

2.839.271

33.233

36.073

2.908.577

 

Apparaatsuitgaven

176.423

180.911

2.331

4.373

187.615

Apparaatsuitgaven Raad voor de

34.1 Kinderbescherming

Personeel

139.271

143.998

2.402

1.473

147.873

waarvan eigen personeel

133.578

138.151

2.413

1.473

142.037

waarvan externe inhuur

4.434

4.554

  • 9

0

4.545

waarvan overig personeel

1.259

1.293

  • 2

0

1.291

Materieel

37.152

36.913

  • - 
    71

2.900

39.742

waarvan ICT

14.013

13.409

  • 27

2.900

16.282

waarvan SSO's

14.563

14.928

  • 28

0

14.900

waarvan overig materieel

8.576

8.576

  • 16

0

8.560

 

Programma-uitgaven

2.510.370

2.658.360

30.902

31.700

2.720.962

Waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

34.2 Preventieve maatregelen

Bijdrage Agentschappen

Dienst Justis

3.561

3.505

  • 47

0

3.458

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Integriteit en kansspelen

0

700

  • 3

503

1.200

Bijdrage medeoverheden

Integriteit en kansspelen

0

485

  • 2
  • 300

183

Overige bijdragen medeoverheden

952

2.766

  • 12

317

3.071

Subsidies

Integriteit

2.799

1.066

  • 4

0

1.062

Overige subsidies

4.368

4.171

  • 18

0

4.153

Opdrachten

Kansspelbeleid

386

1.000

  • 4
  • 503

493

Overige opdrachten

2.586

1.700

  • 7

0

1.693

 

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Bijdrage Agentschappen

DJI-gevangeniswezen-regulier

1.038.183

1.109.698

  • 25.198

16.232

1.100.732

DJI-Forensische zorg

802.571

865.943

1.526

25.000

892.469

CJIB

115.409

130.788

5.966

  • 4.546

132.208

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Reclassering Nederland

143.727

151.968

  • 234

392

152.126

Leger des Heils

22.705

23.683

  • 65

0

23.618

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland

70.383

73.800

  • 203

0

73.597

Overige bijdragen ZBO's/RWT's

1.100

1.128

  • 3

0

1.125

Bijdrage medeoverheden

Overige bijdragen medeoverheden

2.487

2.487

  • 7

0

2.480

Subsidies

Vrijwilligerswerk gedetineerden

4.180

4.292

  • 12

0

4.280

Overige subsidies

2.569

2.162

  • 191

675

2.646

Opdrachten

Forensische zorg

6.019

0

0

2.000

2.000

   

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

   

begroting (1)

suppletoire begroting (2)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

10.320

3.256

  • 768
  • 1.890

598

 

Terugdringen recidive

14.000

12.831

  • 64
  • 8.091

4.676

 

Overige opdrachten

8.283

4.433

  • 698
  • 1.134

2.601

 

34.4

Slachtofferzorg

         

Bijdrage ZBO's/RWT's

 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

6.729

7.058

89

20

7.167

 

Slachtofferhulp Nederland

37.054

38.043

  • 4.089

0

33.954

Subsidies

 

Stichting Slachtoffer in Beeld

1.866

1.919

  • 8

0

1.911

Opdrachten

 

Slachtofferzorg

7.723

5.274

4.127

  • 2.923

6.478

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

21.528

21.840

0

0

21.840

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen

2.636

2.636

0

0

2.636

 

34.5

Jeugdbescherming en jeugdsancties

         

Bijdrage Agentschappen

 

DJI - jeugd

143.239

147.094

52.150

8.400

207.644

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

 

Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage

1.787

1.826

  • 5

0

1.821

 

Halt

11.699

11.971

  • 33

379

12.317

Bijdrage medeoverheden

 

BES Voogdijraad

1.068

1.097

  • 3

0

1.094

 

Overige bijdragen medeoverheden

250

1.207

75

220

1.502

Subsidies

 

Jeugdbescherming

2.084

2.140

  • 101

0

2.039

 

Overige subsidies

2.246

3.321

  • 12
  • 237

3.072

Opdrachten

 

Risicojeugd en jeugdgroepen

3.999

1.499

  • 1.217
  • 300
  • 18
 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.902

3.902

  • 7

0

3.895

 

Overige opdrachten

5.972

5.671

  • 16
  • 2.514

3.141

 

Ontvangsten

97.740

96.119

0

3.500

99.619

Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.

Toelichting op beleidsartikel 34 Mutaties uitgaven

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

DJI-gevangeniswezen-regulier €-9 mln. (€ 25,2 bij Miljoenennota en € 16,2 bij Najaarsnota )

  • • 
    Om in de juiste jaren dekking te hebben voor de frictiekosten DJI is er een technische kasschuif gedaan van € -47,8 mln. in 2019 naar de jaren 2020 tot en met 2024.
  • • 
    Een technische correctie op voorgaande jaren van € 12,1 mln. op het huisvestingsbudget van DJI vanwege een in het verleden toegepaste korting bij de gebruikersvergoedingen.
  • • 
    Het budget van DJI wordt verhoogd met € 10,9 mln. om de verwachte kosten bij Dienst Justitiële Inrichtingen te dekken die voortkomen uit de hogere bezetting bij het gevangeniswezen.
  • • 
    In verband met de sluitingen zijn frictiemiddelen DJI voor personeel en huisvesting beschikbaar gesteld. In 2018 is € 8,4 mln. euro van de geoormerkte gelden niet tot besteding gekomen. Deze middelen worden aan het moederdepartement terug betaald. In 2019 heeft DJI een tegenvaller op de tweede carrière regeling. Derhalve wordt de bijdrage aan DJI in 2019 bij Najaarsnota eveneens met € 8,4 mln. verhoogd.
  • • 
    Het restant van het saldo betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.

DJI-Forensische zorg € 25 mln.

Bij DJI, het onderdeel forensische zorg, wordt dit jaar meer zorg geleverd dan in de begroting was verwacht. Dit wordt binnen JenV gefinancierd uit onderuitputting op de uitgaven en meevallers op de ontvangsten.

Terugdringen recidive € -8,1 mln.

Deze post is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln. Zoals een overboeking naar DJI van € - 4,5 mln. voor pilots gericht op het verminderen van recidive in het kader van Visie Gevangeniswezen. Ook wordt € -1,8 mln. overgeboekt naar DJI voor maatregelen die genomen worden naar aanleiding van de zaak Michael P

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

Jeugd € 60,6 mln. (bij miljoenennota € 52,2 en bij Najaarsnota € 8,4)

  • • 
    Deze mutatie betreft een bijdrage van € 52,5 mln. voor de frictiekosten (personeel en gebouw) die gepaard gaan met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen van DJI (Kamerstukken II, 2018/19,

28 741-53).

  • • 
    Een verrekening tussen het ministerie van OC&W en DJI van € 8,4 mln. vanwege een lagere bezetting op JJI scholen dan verwacht. Dit leidt tot een terugbetaling aan DJI.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 (bedragen x € 1.000)

   

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

   

begroting (1)

suppletui,e Mutaties Miljoennota begroting (2)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

 

Verplichtingen

272.471

275.210

  • - 
    1.112
  • - 
    11.352

262.746

 
 

Programma-uitgaven

272.471

275.210

  • - 
    1.112
  • - 
    11.352

262.746

 

Waarvan juridisch verplicht

 

92%

   

94%

36.2

Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

         

Bijdrage Agentschappen

 

Overige bijdragen agentschappen

320

320

0

0

320

Bijdrage ZBO/RWT's

 

Instituut Fysieke Veiligheid

28.480

28.926

  • 424

1.100

29.602

Bijdrage medeoverheden

 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

181.138

183.976

0

0

183.976

 

Overige bijdragen medeoverheden

22.103

21.626

  • 1.067
  • 11.665

8.894

Subsidies

 

Nederlands Rode Kruis

1.257

1.298

  • 41

0

1.257

 

Nationaal Veiligheids Instituut

1.267

1.267

0

0

1.267

 

Overige subsidies

2.422

2.432

6

1.000

3.438

Opdrachten

 

Project NL-Alert

5.917

5.917

0

  • 1.000

4.917

 

Opdrachten NCSC

9.939

8.272

481

  • 300

8.453

 

Overige opdrachten

6.956

8.239

  • 43
  • 1.320

6.876

 

36.3

Onderzoeksraad voor Veiligheid

         

Bijdrage ZBO/RWT's

 

Onderzoeksraad voor Veiligheid

12.672

12.937

  • 24

833

13.746

 
 

Ontvangsten

2.000

2.000

0

0

2.000

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio's (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.

Toelichting op beleidsartikel 36

Mutaties uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

Overige bijdragen medeoverheden € -11,7 mln.

  • • 
    Er is door JenV €6,5 mln. overgeheveld naar het gemeentefonds voor de ondersteuning van de gemeenten in hun lokale integrale aanpak van radicalisering en Jihadisme conform de Kamerbrief Integrale aanpak terrorisme van 24 november 2017 (Kamerstuk 29 754, nr. 436).
  • • 
    Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan € 2 mln., o.a. een incidentele bijdrage van € 1,5 mln. aan LIRC (Landelijk Internationaal Rechtshulp Centrum).

Beleidsartikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedrage x € 1.000)

   

Vastgestelde

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e

   

begroting (1)

suppleloire Mutaties Miljoennota begroting (2)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

suppletoire begroting (4)= (2+3)

 

Verplichtingen

1.063.580

1.257.790

6.091

23.234

1.287.115

 
 

Programma-uitgaven

1.063.580

1.257.790

6.091

23.234

1.287.115

 

Waarvan juridisch verplicht

 

99%

   

98%

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

         

Bijdrage Agentschappen

 

Immigratie- en Naturalisatiedienst

323.759

429.983

  • 634
  • 24.300

405.049

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

80.085

81.713

  • 154

0

81.559

Bijdrage ZBO/RWT's

 

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

496.917

606.636

  • 75

33.197

639.758

 

Nidos-opvang

111.769

94.017

  • 197

0

93.820

Subsidies

 

Vluchtelingenwerk Nederland

9.642

9.903

  • 19

0

9.884

 

Overige subsidies

1.749

1.690

  • 3

2.819

4.506

Opdrachten

 

Keteninformatisering

5.288

5.345

  • 10

0

5.335

 

Versterking vreemdelingenketen

3.051

2.999

7.243

900

11.142

 

37.3

Terugkeer

         

Bijdrage Agentschappen

 

DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning)

8.519

8.500

  • 16

1.616

10.100

Subsidies

 

REAN-regeling

6.686

5.757

  • 13
  • 197

5.547

 

Overige subsidies

2.553

3.060

  • 5
  • 726

2.329

Opdrachten

 

Vreemdelingen vertrek

13.562

8.187

  • 26

9.925

18.086

 
 

Ontvangsten

96.800

182.299

0

49.254

231.553

De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

Toelichting op beleidsartikel 37 Mutaties uitgaven

Algemeen artikel 37 Vreemdelingen

Stortingen in de asielreserve

Bij DT&V zijn enkele Europese subsidies afgerekend. Dit leidt tot een meevaller van € 12,1 mln., die wordt gestort in de asielreserve zodat deze in een later jaar kan dienen als dekking van eventueel hogere kosten als gevolg van hogere asielinstroom.

In totaal gaat het bij 2e suppletoire begroting 2019 om een storting van € 12,1 mln.

Overzicht begrotingsreserve Asiel in 2019 (x € 1 mln. )

Stand per 1/1/2019

102,9

Verwachte toevoeging in jaar begroting 2019

0

Verwachte onttrekkingen

2019

102,9

Mutatie 2e suppletoire begroting 2019

12,1

Verwachte stand per 1/1/2020

12,1

372 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen Immigratie- en Naturalisatiedienst € -24,3

Bij de IND doet zich een per saldo meevaller voor van € 24,3 mln. Deze meevaller van 24,3 mln. is een combinatie van een hogere productie die moet worden bekostigd van 12,7 mln. (een tegenvaller) en een meevaller van 37 mln. als gevolg van een aanpassing van de kostprijzen IND. Deze wijziging is noodzakelijk omdat de gerealiseerde kosten bij IND lager zijn gebleken dan de kostprijzen.

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers € 33,2 mln.

  • • 
    Het budget bij het onderdeel toegang, toelating en opvang is opgehoogd met € 19, 4 mln. De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). De raming van de gemiddelde bezetting van het COA is conform reguliere systematiek bijgesteld van 23.500 naar 24.800 waardoor de ODA-toerekening stijgt.
  • • 
    De bezetting bij COA is hoger dan in de begroting verwacht. In de begroting 2019 is uitgegaan van een raming van de gemiddelde bezetting in de opvang van 23.500. De meest recente verwachting is nu dat de gemiddelde bezetting van asielzoekers bij COA in 2019 oploopt naar 24.800. Dit vergt een extra bijdrage aan het COA van € 20,6 mln.
  • • 
    Er vindt een overboeking plaats van € 6,9 mln. naar het gemeentefonds op basis van het Faciliteitenbesluit opvangcentra. Dit besluit voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA zijn ingeschreven.

Versterking vreemdelingenketen € 7,2 mln.

Als gevolg van de politieke situatie in Venezuela is de migratie naar Aruba en Curagao toegenomen. Om te kunnen voldoen aan het bijstandsverzoek van beide landen is er geld vrijgemaakt bij miljoenennota. Onderdeel van de bijstand is ondersteuning voor het optimaliseren van de vreemdelingenketens in de beide landen. Deze ondersteuning zal worden verzorgd door verschillende onderdelen van de Nederlandse vreemdelingenketen. De hiervoor gereserveerde middelen zijn overgeheveld vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting naar de begroting van JenV.

37.3 Terugkeer

Vreemdelingen vertrek € 9,9 mln.

Bij het onderdeel Terugkeer is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 12,1 mln. Het restant saldo betreft kleine mutaties.

Mutaties Ontvangsten

Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 49,3 mln. Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten.

  • • 
    De meevaller op de ontvangsten van het COA bedraagt 15,1 mln. Deze meevaller bestaat uit de afrekening van de bijdrage aan het COA in 2018 van 12 mln, waar in de begroting 2019 geen rekening mee is gehouden en de afroming van het eigen vermogen van COA met € 3,1 mln, bovenop de al in de begroting geraamde afroming van € 24 mln.
  • • 
    Betreft de afrekening Nidos 2018 voor € 17,4 mln. Bij de Voorjaarsnota werd gerekend op 5 mln. euro. Bij Najaarsnota is € 12,4 mln. afgerekend.
  • • 
    Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op de (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten met € 12,1 mln.
  • • 
    De afrekening IND 2018 valt € 5 mln. hoger uit dan eerder berekend bij de Voorjaarsnota
  • • 
    Het restant betreft een mutatie kleiner dan € 5 mln.

4 De niet-beleidsartikelen

Niet-beleidsartikel 91 Apparaat Kerndepartement Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van

beleid artikel 91 (bedragen x € 1.000)

     
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3)

suppletoire Mutaties Miljoennota begroting (2)

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

434.493

475.247

6.102

1.797

483.146

 

91.1    Apparaatsuitgaven Kerndepartement

Personeel

291.066

307.147

7.207

13.850

328.204

waarvan eigen personeel

256.159

267.824

5.140

1.844

274.808

waarvan externe inhuur

33.064

37.458

2.074

12.479

52.011

waarvan overig personeel

1.843

1.865

  • 7
  • 473

1.385

Materieel

143.427

162.776

  • - 
    1.105
  • - 
    12.053

149.618

waarvan ICT

18.262

22.199

838

2.309

25.346

waarvan SSO's

86.483

105.758

  • 3.604
  • 15.054

87.100

waarvan overig materieel

38.682

34.819

1.661

692

37.172

 

Ontvangsten

21.124

21.446

0

0

21.446

Toelichting op niet-beleidsartikel 91 Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement € 7,9 mln. (€ 6,1 + €1,8)

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 7,9 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een aantal kleine mutaties en één grote mutatie.

  • • 
    Personeel externe inhuur € 12,5 mln.: diverse verschuivingen, afzonderlijk kleiner dan € 5 mln., binnen apparaat en programma leiden per saldo tot een verhoging.
  • • 
    Materieel SSO's € -15,1 mln.: de Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust ad € -12 mln. Door verevening van de egalisatieschuld met de betaalde huur komt de reservering aflossing egalisatieschuld huisvesting Europol/Eurojust te vervallen. De hiervoor gereserveerde eenmalige middelen vallen vrij binnen het HGIS-budget (Homogene Groep Internationale samenwerking). Daarnaast is € 3,6 mln. verschoven naar het onderdeel externe inhuur.

Niet-beleidsartikel 92 Nog Onverdeeld

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Bugettaire gevolgen van beleid artikel 92 (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde Stand 1e    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    Stand 2e

begroting (1) suppletoire Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2» suPPletoire begroting (2)    suppletoire begroting begrotmg ^

Verplichtingen    19.394    32.048    - 53.749    192.869    171.168

 

92.1    Nog onverdeeld

         

Nog onverdeeld

19.394

32.048

  • 53.749

192.869

171.168

Ontvangsten

00

0

00

Toelichting op niet-beleidsartikel 92 Mutaties uitgaven

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende beleidsartikelen toegelicht.

Kolom mutaties Miljoenennota € -53.7 mln.

Dit bedrag bestaat voor € 52,5 uit een verschuiving naar artikel 34 in het kader van «frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen»

Zie ook artikel 34.

Kolom Overige mutaties 2e suppletoire begroting

  • • 
    Extra middelen aanpak ondermijning

Het kabinet investeert incidenteel € 110 miljoen euro in een breed offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, zodat in ieder geval het eerste deel van de versterking van aanpak van de ondermijnende criminaliteit tot en met begin 2021 kan worden gerealiseerd. Het gaat om zowel repressieve als preventieve maatregelen met een focus op: oprollen, afpakken en voorkomen. Conform de afspraak in Kamerbrief d.d. 4 november 2019 (Kamerstuk 29 911, nr. 256).

  • • 
    Invulling taakstelling JenV

Bij Najaarsnota wordt de restanttaakstelling (ad € 53,1 mln.) voor € 38,1 mln. ingevuld met onderuitputting op de uitgaven en een aantal meevallers op de ontvangsten. Het resterende bedrag van de taakstelling dat nog moet worden ingevuld is € 15 mln. Omdat de taakstelling (een verlaging) was geparkeerd op artikel 92 wordt, nu de taakstelling gedeeltelijk is ingevuld, hier een tegenboeking gedaan(positief getal).

  • • 
    Extra middelen rechtsbijstand

Voor de rechtsbijstand wordt € 45 mln. extra beschikbaar gesteld uit de rijksbrede onderuitputting. Samen met de verwachte onderuitputting van € 15 mln. in 2019 op de rechtsbijstand op de begroting van Justitie en Veiligheid en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.

Niet-beleidsartikel 93 Geheim

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 93 (bedragen x € 1.000)

Vastgestelde Stand 1e    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    Stand 2e

begroting (1) suppletoire Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2»    suPPletoire

begroting (2)    suppletoire begroting

Verplichtingen    3.051    3.051    0    0    3.051

 

93.1    Geheime uitgaven

         

Geheime uitgaven

3051

3051

0

0

3051

Ontvangsten

00

00

Toelichting op niet-beleidsartikel 93

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

5 Agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

 

Tabel 12 Exploitatieoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

  • (1) 
    Vastgestelde
  • (2) 
    Mutaties 1e
  • (3) 
    Mutaties 2e

(4)=(1)+(2)+(3)

 

begroting

suppletoire

suppletoire

Totaal geraamd

   

begroting

begroting

 
 

Baten

Omzet moederdepartement

2.097.986

162.577

77.953

2.338.516

Omzet overige departementen

-

   

-

Omzet derden

57.077

   

57.077

Rentebaten

-

   

-

Vrijval voorzieningen

-

   

-

Bijzondere baten

-

   

-

Totaal baten

2.155.063

162.577

77.953

2.395.593

 

Lasten

Apparaatskosten

1.136.651

 

19.430

1.156.081

  • Personele kosten

1.016.882

119.839

19.225

1.155.946

Waarvan eigen personeel

888.632

113.480

  • 3.358

998.754

Waarvan inhuur externen

103.000

4.598

22.402

130.000

Waarvan overige personele kosten

25.250

1.761

181

27.192

Materiële kosten

119.768

 

205

119.973

Waarvan apparaat ICT

39.396

   

39.396

Waarvan bijdrage aan SSO's

34.265

   

34.265

Waarvan overige materiële kosten

46.107

 

205

46.312

Materiele programmakosten

893.760

42.738

6.023

942.521

Rentelasten

-

   

-

Afschrijvingskosten

19.649

   

19.649

Waarvan apparaat ICT

     

-

Waarvan overige materiele afschrijvingskosten

15.123

   

15.123

  • Immaterieel

4.527

   

4.527

Overige lasten

105.003

 

52.500

157.503

  • Dotaties voorzieningen

86.188

 

52.500

138.688

  • Bijzondere lasten

18.815

   

18.815

Totaal lasten

2.155.063

162.577

77.953

2.395.593

 

Saldo van baten en lasten

-

   

-

Toelichting

Uit de realisatie van de personeelskosten blijkt een groter aandeel externe inhuur ten behoeve van het eigen personeel. Daarnaast is in verband met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen de post frictiekosten verhoogd met € 52,5 mln.

 

Tabel 13 Kasstroomoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting

(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd

 
  • 1. 
    Rekening-courant RHB 1 januari 2019

205.177

   

205.177

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

2.155.063

162.577

77.953

2.395.593

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 2.153.163

162.577

  • 77.953
  • 2.068.539
  • 2. 
    Totaal operationele kasstroom

1.900

   

1.900

Totaal investeringen (-/-)

  • 19.535
   
  • 19.535

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

10.000

   

10.000

  • 3. 
    Totaal investeringkasstroom
  • 9.535
   
  • 9.535

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

  • 25.000
 

25.000

-

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

   

-

Aflossingen op leningen (-/-)

-

   

-

Beroep op leenfaciliteit (+)

-

   

-

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom
  • 25.000
 

25.000

-

Rekening-courant RHB 31 december 2019

  • 5. 
    (=1+2+3+4)

172.542

-

25.000

197.542

Immigratie en Naturalisatiedienst (IND)

 

Tabel 14 Exploitatieoverzicht Immigratie en

Naturalisatiedienst (IND) (bedragen x € 1.000)

 

Omschrijving

  • (1) 
    Vastgestelde
  • (2) 
    Mutaties 1e
  • (3) 
    Mutaties 2e

(4)=(1)+(2)+(3)

 

begroting

suppletoire

suppletoire

Totaal geraamd

   

begroting

begroting

 
 

Baten

Omzet moederdepartement

323.148

106.835

  • 24.300

405.683

Omzet overige departementen

-

-

 

-

Omzet derden

47.360

8.590

 

55.950

Rentebaten

-

   

-

Vrijval voorzieningen

-

   

-

Bijzondere baten

-

   

-

Totaal baten

370.508

115.425

  • - 
    24.300

461.633

 

Lasten

Apparaatskosten

  • Personele kosten

246.500

81.500

  • 19.300

308.700

Waarvan eigen personeel

215.000

51.000

  • 29.300

236.700

Waarvan inhuur externen

27.000

28.000

10.000

65.000

Waarvan overige personele kosten

4.500

2.500

 

7.000

  • Materiële kosten

55.863

17.637

  • 5.000

68.500

Waarvan apparaat ICT

1.000

1.500

 

2.500

Waarvan bijdrage aan SSO's

39.926

15.074

 

55.000

Waarvan overige materiële kosten

14.937

1.063

 

16.000

Materiële programmakosten

47.445

17.555

 

65.000

Rentelasten

200

  • 150
 

50

Afschrijvingskosten

20.500

  • 1.117
 

19.383

  • Materieel

6.000

  • 3.000
 

3.000

Waarvan apparaat ICT

2.500

  • 1.000
 

1.500

Waarvan overige materiele afschrijvingskosten

     

-

  • Immaterieel

14.500

1.883

 

16.383

Overige lasten

-

   

-

  • Dotaties voorzieningen

-

   

-

  • Bijzondere lasten

-

   

-

Totaal lasten

370.508

115.425

  • - 
    24.300

461.633

 

Saldo van baten en lasten

-

-

-

 

Toelichting

De omzet is bijgesteld door daling van de bekostiging als gevolg van de bijstelling van de kostprijs. Lagere capaciteitsinzet voor productie en bedrijfsvoering is de basis voor de bijstelling van de kostprijzen. Er is minder eigen personeel ingezet ten opzichte van de begroting en meer gebruik gemaakt van tijdelijke externe inhuur in het productieproces.

Tabel 15 Kasstroomoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) (bedragen x € 1.000)

 
 

Omschrijving

  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting

(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd

 

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2019

92.670

-

 

92.670

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

370.508

115.425

  • 24.300

461.633

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 356.008
  • 110.542

24.300

  • 442.250

2.

Totaal operationele kasstroom

14.500

4.883

-

19.383

 

Totaal investeringen (-/-)

  • 10.800
  • 2.050

-

  • 12.850
 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

-

-

-

3.

Totaal investeringkasstroom

  • - 
    10.800
  • - 
    2.050

-

  • - 
    12.850
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

  • 34.000

-

  • 34.000
 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

 

-

-

 

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 13.400
  • 2.200

-

  • 15.600
 

Beroep op leenfaciliteit (+)

10.800

2.050

-

12.850

4.

Totaal financieringskasstroom

  • 2.600
  • 34.150

-

  • - 
    36.750

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)

93.770

  • - 
    31.317
 

62.453

Toelichting

De lagere bijdrage leidt toe een lagere kasontvangst.

Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

 

Tabel 16 Exploitatieoverzicht Centraal Justitiële Inrichtingen (CJIB) (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

  • (1) 
    Vastgestelde
  • (2) 
    Mutaties 1e
  • (3) 
    Mutaties 2e

(4)=(1)+(2)+(3)

 

begroting

suppletoire

suppletoire

Totaal geraamd

   

begroting

begroting

 
 

Baten

Omzet moederdepartement

127.282

15.379

1.420

144.081

Omzet overige departementen

542

   

542

Omzet derden

12.464

   

12.464

Rentebaten

-

   

-

Vrijval voorzieningen

-

   

-

Bijzondere baten

-

   

-

Totaal baten

140.288

15.379

1.420

157.087

 

Lasten

Apparaatskosten

125.001

15.100

1.444

141.545

  • Personele kosten

92.885

14.820

1.495

109.200

Waarvan eigen personeel

62.609

5752

  • 147

68.214

Waarvan inhuur externen

28.038

9.067

1.642

38.747

Waarvan overige personele kosten

2.238

   

2.238

  • Materiële kosten

32.116

281

  • 51

32.346

Waarvan apparaat ICT

7850

   

7.850

Waarvan bijdrage aan SSO's

7115

   

7.115

Waarvan overige materiële kosten

17.151

281

  • 51

17.381

Gerechtskosten

10.566

193

  • 17

10.742

Rentelasten

57

1

-

58

Afschrijvingskosten

4.662

85

  • 7

4.740

  • Materieel

4.013

85

 

4.098

Waarvan apparaat ICT

     

-

Waarvan overige materiele afschrijvingskosten

     

-

  • Immaterieel

649

   

649

Overige lasten

     

-

  • dotaties voorzieningen

-

   

-

  • bijzondere lasten

-

   

-

Totaal lasten

140.288

15.379

1.420

157.087

Saldo van baten en lasten

Toelichting

De stijging van de personeelskosten wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename van de loonkosten als gevolg van de Rijksambtenaren CAO en de toename van de productieaantallen die leiden tot een verhoging van de kosten. Ook is er een stijging te zien van de inhuur van deskundigen voor het programma USB/AICE (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen/ Administratie -en Informatiecentrum voor de Executieketen) waarvoor middelen zijn toegekend vanuit het programma digitalisering strafrechtketen.

Tabel 17 Kasstroomoverzicht Centraal Justitiële Incassobureau (CJIB) (bedragen x € 1.000)

 
 

Omschrijving

  • (1) 
    Vastgestelde begroting
  • (2) 
    Mutaties 1e suppletoire begroting
  • (3) 
    Mutaties 2e suppletoire begroting

(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd

 

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2019

38.984

-

-

38.984

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

140.287

15.379

1.420

157.086

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

  • 135.625
  • 15.379
  • 1.420
  • 152.424

2.

Totaal operationele kasstroom

4.662

-

-

4.662

 

Totaal investeringen (-/-)

  • 2.971
  • 284

-

  • 3.255
 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

-

 

-

-

3.

Totaal investeringkasstroom

  • 2.971
  • 284

-

  • 3.255
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

-

  • 8.500

-

  • 8.500
 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

-

-

-

-

 

Aflossingen op leningen (-/-)

  • 3.952
  • 479

-

  • 4.431
 

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.971

284

-

3.255

4.

Totaal financieringskasstroom

  • 981
  • 8.695

-

  • 9.676

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4)

39.694

  • - 
    8.979
 

30.715

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 350 VI, nr. 2 33


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.