Brief regering; Verslag Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (WSBVC) 24 oktober 2019 - Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

Deze brief is onder nr. 541 toegevoegd aan dossier 21501-31 - Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken; Brief regering; Verslag Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (WSBVC) 24 oktober 2019
Document­datum 04-11-2019
Publicatie­datum 05-11-2019
Nummer KST2150131541
Kenmerk 21501-31, nr. 541
Commissie(s) Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019-

2020

21 501-31

Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

Nr. 541

BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 4 november 2019

Hierbij ontvangt u het verslag van de Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, van 24 oktober 2019.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

  • W. 
    Koolmees

kst-21501-31-541 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

VERSLAG RAAD WERKGELEGENHEID EN SOCIAAL BELEID (WSBVC) 24 oktober 2019

Raadsonclusies over Economy of Wellbeing

De Raadsconclusies over Economy of Wellbeing zijn aangenomen.

Versterken non-discriminatie in de EU

Tijdens het debat brachten meerdere lidstaten naar voren discriminatie harder te willen bestrijden. Diverse lidstaten maakten duidelijk dat het nodig is de conceptrichtlijn gelijke behandeling weer een nieuwe kans te geven. Volgens sommige lidstaten is deze conceptrichtlijn een cruciaal instrument tegen discriminatie in de EU. Een beperkt aantal lidstaten sprak uit wetgeving op nationaal niveau voldoende te vinden. Een aantal lidstaten gaf aan dat wetgeving belangrijk is, maar niet genoeg. Er moet meer werk gemaakt worden van het beter informeren van mensen over hun rechten en mogelijkheden voor een gang naar de rechter. De rechten van gehandicapten werden specifiek genoemd. Toegankelijkheid van gehandicapten tot diensten is een EU brede uitdaging. Daarnaast werd er in het debat ook veel melding gemaakt van voorbeelden van discriminatie van LGBTI-gemeenschappen, etnische groepen, migranten en armen.

Nederland heeft het nationale actieprogramma tegen discriminatie toegelicht. Daarnaast heeft Nederland steun uitgesproken voor het doel van de conceptrichtlijn gelijke behandeling en aangegeven te hopen dat de nieuwe Commissie verdere inspanningen zal plegen rondom dit thema.

Mededeling over meer efficiënte besluitvorming in het sociale domein

In haar presentatie gaf de Europese Commissie aan dat de vier mededelingen die begin 2019 zijn gepubliceerd, als doel hadden het debat aan te zwengelen over meer efficiënte besluitvorming op EU-niveau. Op een beperkt aantal onderdelen van het sociaal EU-beleid wordt met eenparigheid van stemmen besluiten genomen. Volgens de Commissie zou overstappen naar besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid, besluitvorming in de EU sneller, flexibeler en efficiënter kunnen maken. Ook zou het makkelijker worden besluiten te nemen die inspelen op de behoeften van burgers.

De meeste lidstaten zijn net als Nederland niet positief over het idee over te stappen naar meer gekwalificeerde meerderheid.

Raadsconclusies over «de toekomst van werk: de Europese Unie bevordert de honderdjarige verklaring van de Internationale Arbeids Organisatie».

De Raadsconclusies over «de toekomst van werk: de Europese Unie bevordert de honderdjarige verklaring van de Internationale Arbeids Organisatie» zijn aangenomen.

Het afstemmen van vaardigheden en behoeften op de arbeidsmarkt in de veranderende wereld van werk

Tijdens het beleidsdebat waren lidstaten het eens over het belang van een levenlang leren. Samenwerking tussen regering, onderwijs, werkgevers, industrie, werknemersvertegenwoordigers en andere stakeholders is hierbij essentieel. Meerdere lidstaten benoemden dat goed gemeten dient te worden welke vaardigheden in de toekomst nodig zijn. In sommige lidstaten zijn recentelijk reeds arbeidsmarktanalyse systemen opgetuigd om vraag en aanbod beter op elkaar te kunnen afstemmen. Een aantal lidstaten benadrukte dat vervolgopleidingen makkelijk toegankelijk moeten zijn en op maat gesneden naar behoeften. Carrièreadvies is belangrijk en ook moet er aandacht zijn voor meer achtergestelde groepen. Komend EU-voorzitter Kroatië gaf aan dat een levenlang leren één van de prioriteiten zal zijn tijdens het Kroatisch EU-voorzitterschap.

Nederland heeft tijdens het debat benadrukt dat vaardigheden en onderwijs van cruciaal belang zijn. Het snelle en onvoorspelbare karakter van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vergt een aanzienlijke flexibiliteit van de mensen. Voor werknemers zijn opleidingen en aanpassingsvermogen in de toekomst van cruciaal belang. Als voorbeeld heeft Nederland het STAP-budget1 genoemd.

Europees Semester

De hoofdboodschappen van het Werkgelegenheidscomité omtrent de arbeidsmarkt en werkgelegenheid in de EU en van het Sociaal Bescher-mings Comité omtrent de sociale situatie in de EU zijn aangenomen.

Overige punten

Op 16 oktober jl. heeft uw Kamer de motie van het lid Asscher, over de toegang van het mkb tot het Europees Globaliseringsfonds (EGF), aangenomen (Kamerstuk 21 501-20, nr. 1481). In het debat voorafgaand aan de stemming over deze motie is benadrukt dat de uitvoering van deze motie niet mag leiden tot vertraging van de Europese besluitvorming. De Raad en het Europees parlement hebben inmiddels ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie, waarmee de besluitvorming onverwijld is afgerond. Daarbij heeft het Europees parlement in een separate verklaring2 gepleit voor flexibele toepassing van de reeds bestaande uitzonderingsbepaling voor aanvragen onder de drempelwaarde van 500 ontslagen werknemers in het geval van een no deal Brexit. Het kabinet onderschrijft, in lijn met de motie de strekking van deze verklaring, te meer omdat de toepassing van dit artikel in het belang is van het mkb. Dit staat dan ook expliciet genoemd in de verklaring.

De Europese Commissie heeft tijdens de bespreking van het voorstel in de Raad ook bevestigd dat dit artikel gebruikt kan worden voor aanvragen vanuit het mkb. Het kabinet vertrouwt erop dat met de toelichting van de Europese Commissie en de verklaring van het Europees parlement de toegang tot het EGF voor het mkb in het geval van een no deal Brexit waarborgen. In reactie op de Kamervragen van het lid Verhoeven (Aanhangsel Handelingen II 2019/20, nr. 269) heeft het kabinet tevens aangegeven dat het zich zal inzetten om in goede samenwerking met mede-overheden en bedrijfsleven aanvragen met een zo'n groot mogelijke kans van slagen tot stand te laten komen. SZW licht bedrijven voor en begeleidt en ondersteunt EGF-aanvragen.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 21 501-31, nr. 541 3

1

   Een persoonlijk ontwikkelbudget voor scholing en ontwikkeling met als doel dat meer mensen zich gaan ontwikkelen tijdens hun loopbaan en zo beter inzetbaar blijven op de arbeidsmarkt.

2

   Zie: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2019-0015_EN.html


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.